Ruokarahaa 200 euroa kuussa.
Keksikää kahdelle aikuiselle ja yhdelle päivähoidossa olevalle lapselle ruokalistaa, esim. viikoksi, voisi sitten toistella.
Kommentit (27)
pussi ranskalaisia ja paketti lihapullia, hinta max 2 egee. Ei terveellinen, mutta halpa ja jos vaan toisinaan syö niin ok. Halvempi ja nopeempi kun makaronilaatikko on "makaronimössö" jossa ruskistat jauhelihan ja keität makaronit ja lopussa sekoitus niin valmis. Kalapuikot on kanssa hyvä ja halpa. Siihen mukaan esim uuniperunaa, muusia tai riisiä. Spaghetti ehkä vähän kallis, mutta jos muuten ostaa halpoja ruokia, niin voi syödä spaghettia välillä.
t. ennen ruokaraha 100e/kk/2 hlö
heittää hyvästit terveelliselle ruualle... tuntuu, että olen mieluummin syömättä kuin syön ranskalaisia ja eineksiä. No, sitten jää miehelle ja lapselle enempi ruokarahaa.
paljon jää rahaa ostaa salaattiaineksia :)
jauheliha. Tarjouksessa esim 6-8 euroa kilo.
että kokonainen lohi oli 3,90 kilo. Osaako sellaisen fileoida? Jääkö paljon "jämiä"? Voiko ruodot sun muut keittää vaikka kalakeiton liemeksi?
-pinaattikeitto+kananmuna
-perunalaatikko (peruna, jauheliha, porkkana)
-kinkkukiusaus
-vellit ja puurot
-risotto
-nakit ja muusi
-lihamureke
-herne- ja kaalikeitto
-jauheliha-porkkana-sipulikastike (tomaattimurskaan) + spaghetti
Lisäksi raasteita (kaali, porkkana, lanttu..) ja yksinkertaisia salaatteja. Tee itse mahdollisimman paljon. Vinkkinä vielä, että netti on pullollaan helppoja ja halpoja ruokaohjeita, joita on helppo löytää ja hyödyntää. Laitan tähän pari linkkiä joista voi etsiä hyviä ohjeita.
http://www.martat.fi/neuvonta/ruoka_ja_ravitsemus/
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/
http://www.finfood.fi/
perunoita 5 tai 10kg säkissä, tulee edullisemmaksi.
Siitä perunavelliä, perunalaatikkoa, perunasoselaatikkoa, perunamuussia ja esim itsetehtyjä lihapullia, makaroonilaatikkoa, pinaattiohukaisia (huom! itse paistettuja). Siis tee perusruokaa itse.
Jos oot kotona oleva niin käy kaupassa aamuisin jos silellä on punaisella hintalapulla olevia tuotteita!
mutta ei, työssä olemme molemmat ja silti rahat näin tiukilla...
mä laitan kokonaisen lohen uuniin, väliin mausteita ja sipulia. Siis en poista edes päätä, pyyhin vain limat kalasta pois. Kypsänä pää ja ruodot lähtee helposti pois!
Helppoa!
joka päivä n. 3 eurolla (500g) jauhelihaa, lohta, broileria tms. niin siitä tulee kuussa jo 90 e, ja sitten pitää ostaa vielä muita ruokia kun ei noita em. juttuja nyt voi syödä yksistään. Sit jos vielä haluaa syödä aamiaista tai muita aterioita, niin tiukalle menee tällä budjetilla. Eli ei siis ehkä kannata ostaa noin kalliita lihatuotteita joka päivä.
Keitot on yleensä edullisia, makkara/liha/kala -keitot
Makaronilaatikko
Janssonin kiusaus/tonnikalapata
Risotto
nakkikastike ja perunat
Jos haluat jotakin lihaa, niin käy illalla kaupassa ja katso noita -50% lihoja osta pakkaseen niitä
lohen voi paistaa kokonaisena, laittaa vaan suolaa väliin ja paistaa sen folion sisällä
pakastaa sitten vaikka osan
kyllähän tuolla summalla noin pieni perhe syö hyvin. Me ollaan eletty 220e/kk ruokarahalla nyt 4kk. Meitä on kaksi aikuista ja neljä lasta ja olen joka päivälle saanut ostettua täyttävät ja terveelliset ruoat. Tosin lasken tarkkaan etukäteen mitä saan ostettua, mutta ei tässä ruoasta tartte kamalasti tinkiä. Meillä on kaksi lasta päivisin koulussa ja eskarissa, kaksi kotona kanssani. Isommat syö yhden aterian koulussa, kotona olevat sitten kaksi ateriaa.
Syömme paljon perunaa, kanaa, jauhelihaa jne. Tulee todella edullisesksi, eikä saalattiakaan ruokapöydästä puutu:)
Normaalistikkin ilman näin tiukkaa aikaa ostan viikon ruoat hieman yli 50 eurolla, joten ei tuota ollenkaan vaikeusia jos rahaa olisi vähemmänkin.
on tiukilla
Voisko jostain muusta tinkiä ruokaan vähän lisärahaa. säälittää kyllä teidän puolesta, kun ruuan hinta nousee koko ajan.
Mä esim. yyhoon joudun jatkuvasti pärjään 150€ kuukausi, siis ruoka ja hygienia tarvikkeet.
Ja kaikki on vedetty jo tosi tiukalle, ei tuu lehtiä, ei oo telkkaa, auto on pakko olla kun kuljen töissä 100km päässä, lapsille on oltava hoitopaikka yms.
Voisko jostain muusta tinkiä ruokaan vähän lisärahaa. säälittää kyllä teidän puolesta, kun ruuan hinta nousee koko ajan.
Mistään ei voida tinkiä enää, kaikki kulkee käytetyissä vaatteissa, ei osteta mitään, ei omisteta telkkaria tai soittimia tms, tietokone ja netti on opiskeluani varten. Lapsen tavarat, rattaat yms. on sellaisia rytkyjä että hävettää joskus kulkea yleisillä paikoilla, kun on niin ilmiselvää miten surkea meidän tilanne on.
Jonkun jauhelihakastikkeen tekee hyvin puolesta tuosta, lisäksi sitten porkkanaa ja sipulia (halpaa nyt). lisäkkeenä perunaa. Puolukoita saa metsästä.
Yleensäkin kastikkeissa on apljon parempi hyötysujde kuin kokonaisena tarjotussa lihassa (pihvit, mutekkeet tms). Toisaalta esim. possupaisteja saa aika edullisesti ja kilon paistista riittää ainakin mellä (4 h) pariksi, kolmeksikin päiväksi, kun ensin syödään sellaisenaan, sitten kastikkeena ja joskus vielä leivän päällä.
ovat tiukoilla, mutta tuntuu omituiselta että kahdella töissäkäyvällä on noin tiukkaa. Tietysti tuo velanmaksu selittää asiaa. Tosi paska tilanne, en voi muuta kuin sanoa, että koittakaa pärjätä. Kyllä se velanmaksu jossain vaiheessa loppuu ja taloustilanne helpottuu.
t. ihmettelijä
-makaroonilaatikko
-hernekeitto (itsetehtynä)
-juureskiusaus
-kaalipata/-laatikko
-kalakeitto
-lihaperunasoselaatikko
-silakkapihvit / uunilohi + muusi
Tee isoja satseja ja laita puolet pakkaseen jos ette haluu syödä samaa parina päivänä