Maidontulo loppuu, auttakaa:)
Siispä.. itselläni on kahden kuukauden ikäiset kaksoset ja maito ei sitten riitä millään. Haluaisin imettää, sillä jo pelkästään korvikkeiden hinta on huimaava joten tulee hintoihinsa. Muutenkin siis pidän imettämisestä. Onko jotain vinkkejä millä maidontulon saisi herumaan paremmin. Runsas veden juominenhan on yksi ja jotku meinaa että kotikalja auttaisi asiaan mut ei ole tullut kokeiltua. Anteeksi jos on vähän typerä kysymys. :)
Kommentit (2)
Täällä kanssa reilu 2kk kaksosten kanssa painiskellaan imetysten ja pullotusten kanssa. Älä stressaa on ehkä paras neuvo, jota tosin joskus vaikea noudattaa.. Minä olen myös juonut ykkösolutta ja paljon vettä. Luulen kyllä että olut lisää maidontuotantoa, koska pidän siitä ja se rentouttaa minua. Olen myös syönyt hyvin ja yrittänyt käydä lenkillä. Ja jos on tuntunut ettei maito riitä niin korviketta olen " stressaamatta" antanut. Minulla on ollut päiviä, jolloin maitoa ei tule riittävästi, yleensä olen ollut sitä edeltävänä aikana väsyneempi. Eli lepo myös tärkeä.
Minulla meinasi maidontulo tyrehtyä, kun pojat pääsivät kotiin. Unen vähyys ja stressi sen varmaan aiheuttivat. Rupesin myös lypsämään liian usein. Osastolta neuvoivat antamaan pari ruokaa Nannia, jotta maito pääsee rauhassa nousemaan. Olen myös juonut ykkösolutta pullon päivässä. Nyt pojat täyttävät neljä kuukautta ja ainakin toistaiseksi kahdella lypsyllä (aamuin illoin) on kertynyt 800-900 ml. Määrällä pärjää pitkälle, koska vellit ja kiinteät vähentävät jopa turhan tehokkaasti maidon menekkiä.
Yritä siis nukkua univalat pois. Älä stressaa maidon tulosta, loppuu, jos on loppuakseen (ei helppoa, itse asian kanssa itkeskelleenä tiedän). Juo paljon vettä ja kotikaljaa tai ykkösolutta päivittäin.
Voimia! Olet hyvä äiti, vaikka maidontulo loppuisikin. Lapset ovat kasvaneet hyvin ilman äidinmaitoakin kautta aikojen (minäkin kahden viikon maidoilla). :)
Unna