Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin siskot apua eroasiassa, kiitos!

Vierailija
28.10.2008 |

Eli asia on näin. Eropaperit on olleet syyskuun alusta vireillä. Mies päätti meidät jättää toisen naisen takia (jonka kanssa ei kuitenkaan enää ole). Ei ole oman huonon rahatilanteensa takia meille rahaa pystynyt antamaan, joten yritän sinnitellä opintotuella ja lapsilisillä. Kirjat sillä on vielä täällä, joten en voi muutakaan kautta mitään hakea. Lapsia näkee harvoin, koska viettää aikansa 400km päässä täältä.

Lasten takia olen yrittänyt olla kiltti ja ymmärtää ja odottaa että saisi asiansa kuntoon. Nyt kuitenkin on mitta täysi, koska kohtelee mua täysin ala-arvoisesti tällä hetkellä. Oon raskaana, enkä jaksa tätä paskaa enää. Mitä voin tehdä? Voiko miehen kirjoja muuttaa pois? Mies ei suostu lastenvalvojalle tai perheneuvolaan tulemaan, joten lasten tapaamiset ja elatusmaksut on ihan kysymysmerkkiä?

Pitääkö mun odottaa maaliskuuhun asti, jolloin ero on virallinen, että jotain alkaa tapahtumaan, vai oottelenko tässä velkaantumista ja yritän vain sietää tätä huonoa elämää? Vai onko jollain faktatietoa kuinka voin itse edetä, jos mies ei asioitaan hoida.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota joka tapauksessa maistraattiin yhteys, selvitä heille tilanteenne. He poistavat miehen kirjoilta.

Vierailija
2/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, ettet itse jaksa/osaa, ota yhteyttä paikkakuntasi oikeusaputoimistoon. ota yhteyttä myös sossuun, jos auttaisivat tässä tilanteessa. Ja srk:n diakoniin.

Tsemppiä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies puhuu haluavansa puolet rahoista, ja kaikesta irtaimistosta myös. Ei halua ottaa huonekaluja, vaan käteisenä, jota mulla ei siis ole. Puolet asomaksusta voin ottaa vaikka lainana vanhemmiltani, mutta vois nyt ottaa noita huonekaluja sitten ettei niiden myyminen ym olis mun hommana. Muutenkin on työtä ihan tarpeeksi.

Sit kuitenkin niistä elareista pitää taistella. Kirjat on tosiaan täällä, mut mä maksan vuokran asumistuen jälkeen kokonaan (syynä et eihän se asu täällä). Sitä vaan mietin et suostuuko se edes tapaamaan lapsia jos alan tälläiseen radikaaliin toimintaan. Lapsille isä on tärkeä. Ja mulle niiden suhde on tärkeä ja olisin halunnut helpomman ratkaisun. Kuitenkin sattuu niin pirun kovaa koko eroasia ja sitten vielä kun kaikki muukin miehen pitää tehdä vaikeimman kautta.

ap.

Vierailija
4/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omistusasunto, hän voi pitää kirjansa siinä niin kauan kuin omistaa asunnosta osan

Vuokra-asunnossa voi olla kirjoilla niin kauan kuin on papereiden mukaan vuokralaisena.

Laki sanoo, että ketään ei voi häätää omasta kodistaan.

Jos miehesi elatusmaksukyky on nolla, ei hän voi eikä tarvitse elatusmaksuja maksaa. Tällöin kunta maksaa 129,-/lapsi. Keltään kun ei voida rahaa ottaa ellei sitä ole.

Paras tapa vyyhdin purkamiseen on asianajajan puheille meno.

Omaisuuden voitte jakaa jo harkinta-aikana.

Mitä tulee lastentapaamisiin, niin ensin kannattaa ottaa yhteys lastenvalvojaan. Ellei sopuisasti saada asioita sovittua, niin sitten oitää mennä käräjäoikeuteen. Mutta jos isä ei halua lapsia tavata, niin ei häntä siihen voida pakottaa.

Vierailija
5/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan miehesikin asuttava jossain eikä hän voi olettaa, että sinä maksat vuokrasta puolet vaikka naimisissa olettekin.

Miehesi ei voi pakottaa sinua ottamaan kaikkia huonekaluja ja antamaan hänelle niistä rahaa.

Jos ero on laitettu vireille esim 7.8. niin tuon päivän tilien saldot lasketaan yhteen ja puoliksi menevät eli se, jolla enemmän rahaa maksaa sille, jolla vähemmän.

Ja toistan, että isää ei voida pakottaa tapaamaan lapsiaan. Näin se vain menee.

Vierailija
6/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän vain haluaa asiat selviksi, mihin isä ei näköjään, jos oikein ymmärsin, ole kovin aktiivinen.

Aika hyökkäävä tämä eräs vastaaja.

Vierailija
7/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mies vaan elelee elämäänsä. Käy kahviloissa, ostelee itselleen vaatteita ym. Ja mikään ei etene. Ja voin myöntää et oon hieman mustasukkainen tässä tilanteessa se tuolla menee vapaana, ja mä täällä istun lasten kans ja oon raskaana. Helpompaa olisi jos yhteydenpito olisi lasten tapaamisten vuoksi vain.

Mutta mies vaan ajattelee että mitään ei tarvitse ennen maaliskuuta tehdä tai maksaa. Ei ole reilua etten voi edes sitä yh-lisää lapsilisiin hakea kun ei virallisesti olla erottu, eikä myöskään asumuserossa kun ne kirjat on täällä, vaikka mies ei olekaan.

Vierailija
8/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n vain kannattaa ottaa huomioon se, että vaikka lapset haluavatkin tavata isää, niin isää ei voi siihen pakottaa.

Eikä sitä miestä saa aktiiviseksi millään ilveellä. Jotkut ihmiset sekä miehet että myös naiset vain ovat törppöjä eron tullen. Se on ikävää.

Vierailija
9/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teet nyt itsellesi hallaa kun pitkität asioita. Sä olet vararikossa melko pian tuolla touhulla.

Ensinnäkin, sä annat nyt sen exän viedä itseäs kuin pässiä narussa. Exäsi vedättää sua nyt ihan tosissaan. Älä anna sitä tehdä enää. Siinä häviät vain sinä. Exä säästää koko ajan nyt rahaa kun ei maksa elareita. Usko minua, tahallaan ja tietoisesti.

Ihan eka asia on nyt se että varaat ajan lastenvalvojalle. Hänen hommakseen jää miehen jälestäminen neuvottelemaan. Jos mitään sopimusta ette saa aikaan, niin sitten oikeusaputoimistoon ja äkkiä. Sä kituutat ihan turhaan ilman elareita. Ja homma menee niin että jos se mies onkin yhtäkkiä rutiköyhä kirkonrotta eikä pysty maksamaan yhtään mitään, niin kaupunki ei maksa elaria sulle jälkikäteen.

Toinen asia. Se miehen kirjoilla olo. Jos et saa häntä muuttamaan kirjojaan, niin taas sinne oikeusaputoimistoon! Ymmärräthän että voit saada suurempaa asumistukea kun mies ei enää ole siinä kirjoilla. Ja taas sä häviät rahaa.

Ja niin, se että pelkäät että mies ei sitten halua tavata lapsia jos alat järjestää asioitasi. Tämä on se kaikkein tavallisin ja klassisin tekosyy millä sen ex-vaimon saa hiljaiseksi. Ja pimitettyä sitä rahaa. Älä lähde siihen kelkkaan ollenkaan. Se aiheuttaa vain sinulle turhaa harmia ja sitä rahanmenetystä.

Kun nyt näyttää että sä joudut sinne oikeusaputoimistoon joka tapauksessa, niin siellä muistat sitten sen ositusasiankin. Siinä sä tarvit todella apua kun vastapuolena on tuon sortin ketkuilija.

Usko minua, mulla on kokemus juuri samanlaisesta piip-päästä.

Vierailija
10/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan nyt varmaan sitten sinne maistraattiin ja kelaan ainakin yhteyttä, kun asumistukikin menee miehen tilille, enkä saa sitä tänne allekirjoittamaan sitä lappua et se laitettais mulle, Voi kun toivoisin että tämä tapahtuisi sivistyneesti.

Oon tosi pettynyt kyllä miehen käytökseen, ja vieläkin silti jos myöntäisi oman virheensä (itse olen hänelle omani jo moneen kertaan myöntänyt), ottaisin jos oikeasti haluaisi yrittää ja suostuisi terapiaan, sen takaisin.

Vierailija
11/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää itse se tehdä. Tämä on fakta. Eikä häntä voida pakottaa millään keinoin. Ei varsinkaan kun hän "omistaa" osan tuosta aso-asunnostanne.

Tämä on fakta tieto. Terveisiä kokemusta on juuri tällaisesta asiasta

Vierailija
12/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun se nyt sitten suostuisi jonnekin oikeusaputoimistoon tai lastenvalvojalle tai missä näistä osituksista nyt sitten puhutaankaan, ni ottaisin sitä lainaa ja maksaisin ja alkais itsenäinen elämä sen jälkeen.

Porukoille olisinkin sitten velkaa siihen asti et valmistuisin, mutta ainakaan se ei nouse korkoa. ;)

Vierailija
13/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii voimia jonkin aikaa mutta lopussa kiitos seisoo.

Itse hoidin kaikki nuo asiat pois päiväjärjestyksestä harkinta-aikana ja kun se lopullinen eropaperi tuli, niin tuntui, että uusi sivu kääntyi ja elämä alkoi uudestaan :o)

Vierailija
14/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli saman toimiston asianajajat eivät voi olla toisiaan vastaan.

Vierailija
15/16 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei miehesi ehdi ensin.

Ainakin kuulin Espoosta sellaisen jutun, että mies oli ottanu ensin yhteyttä oikeusapuun ja sai sieltä asianajajan, mutta vaimo joutuu ottamaan kalliin yksityisen. Jostain syystä oikeusapua ei saanut molemmille.

Vierailija
16/16 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua naapurikunnasta tai sitten maksusitoumusen käyttää yksityistä.

Saman oikeusaputoimiston palveluja ei tosiaan voi käyttää - mitään käytännön taloudellista merkitystä sillä ei kuitenkaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä