Kertokaa kuka ansaitsisi palkankorotuksen ja miksi? ev
Kommentit (28)
Alanvaihto on ratkaisu. Eihän noita ammatteja missään tarvitakaan..
Tuottavuus yksityisellä on kasvanut valtavasti ja firmat tahkoaa rahaa enemmän kuin koskaan. Olisi paljon fiksumpaa, että edes osa voitonlisäyksestä päätyisi suomalaisen duunarin tai insinöörin taskuun ja sitä kautta verokertymään ja kulutukseen kuin, että kaikki kulkeutuu ulkomaisiin rahastoihin ja suursijoittajille.
Julkiselle sektorillekin olisi enemmän rahaa, kun yksityisen tuottamat verotuotot kasvaisivat. Tosin inflaatiohan senkin pikkuhiljaa veisi pois, mutta jäisipähän enemmän ainakin ulkomaanmatkoille kulutettavaa...:)
Palomiehet, poliisit, perhepäivähoitajat, sairaanhoitajat jne...
Täällä vain moni tuntuu olevan sitä, mieltä että esim. hoitajat voisivat vain vaihtaa alaa, jos palkka ei ole heidän mielestään riittävä. Tätä samaa asennetta ei kuitenkaan ole havaittavissa monien muiden alojen kohdalla, varsinkaan sen oman.
AP
Suurimpana ongelmana vaan on se, että jostain utopistisesta syystä ei myönnetty starttirahaakaan.
Noh...olen ollut yhteydessä kyllä " korkeammallekkin" taholle ja he ihmettelivät ja haluavat myös tutkia asiaa lisää.
Jos en mä saa enempää, niin ei kyllä saa tuokaan!
Eihän tässä oo mitään järkeä! Tuetaan toisiamme eikä vedetä mattoa pois jalkojen alta, niin jotakin vois joskus saada aikaankin.
eli poliisit, sosiaalityöntekijät, OPETTAJAT, LÄÄKÄRIT ja palomiehet! Ilman näitä ammattikuntia tämä yhteiskunta malli ei toimi päivääkään!
Jos sairaanhoitajat katoavaisit yhdessä yössä olisimme vähän aikaa ihmeissämme ja sairaalat hetkellisen epäjärjestyksen vallassa mutta se ei kuitenkaan vaarantaisi yhteiskuntajärjestystä samalla tavalla kuin em. ammattien häviäminen aiheuttaisi. Vaikka sairaanhoito on nykypäivänä pitkälle kehittynyttä, niin hoitajien ammattiperinne on varsin nuori ja perua entisaikojen aatelisrouvien hyväntekeväisyydestä kuten kyllä sosiaalityökin.
Ilman sosiaalityötä taas hyvinvointiyhteiskunta ei toimi mitenkään päin.
Eli mulle. Tämä yrittäjänä aloittaminen on ihan hanurista, minä en ole saanut puoleen vuoteen palkkaa. Noh ehkä sitten parin vuoden päästä... Voitte vaan kuvitella miten kiristää hermoja. Joo ja ei kanssa mitään starttia :(
Myös perushoitajia, ambulanssikuskeja, lastenhoitajia jne.
Kyllä opettajat jne. tekevät kaikki tärkeää työtä, mutta niin tekevät myös hoitajat. Tuo visiosi siitä kuinka hienosti sitä pärjättäisiin ilmankin heitä on hyvin naiivi ja minulle tulee tunne ettet tiedä sairaalan toiminnasta paljoakaan. Terveydenhuolto on myös hyvin tärkeä osa yhteiskuntaa ja se on osa-alue, joka ei myöskään kestä työvoimapulaa ilman että sillä alkaisi olla vaikutusta ihmishenkiin.
Minä en itse ole alalla, mutta äitini on ja sitä kautta tiedän kyllä mitä hoitajat yms. tekevät.
Vierailija:
Myös perushoitajia, ambulanssikuskeja, lastenhoitajia jne.Kyllä opettajat jne. tekevät kaikki tärkeää työtä, mutta niin tekevät myös hoitajat. Tuo visiosi siitä kuinka hienosti sitä pärjättäisiin ilmankin heitä on hyvin naiivi ja minulle tulee tunne ettet tiedä sairaalan toiminnasta paljoakaan. Terveydenhuolto on myös hyvin tärkeä osa yhteiskuntaa ja se on osa-alue, joka ei myöskään kestä työvoimapulaa ilman että sillä alkaisi olla vaikutusta ihmishenkiin.
Minä en itse ole alalla, mutta äitini on ja sitä kautta tiedän kyllä mitä hoitajat yms. tekevät.
Eikö se nyt vähintään aiheuttaisi suuremman pulan työntekijöistä? Ja jos sinun mielestäsi heidän työnsä voi tehdä kuka vaan niin miten kuvittelet, että he JAKSAISIVAT sen tehdä, oman työnsä lisäksi?
Vierailija:
Eikö se nyt vähintään aiheuttaisi suuremman pulan työntekijöistä? Ja jos sinun mielestäsi heidän työnsä voi tehdä kuka vaan niin miten kuvittelet, että he JAKSAISIVAT sen tehdä, oman työnsä lisäksi?
tapauksessa sellaista kaaosta kuin opettajien, lääkäreiden, sosiaalityöntekijöiden tai poliisien häviäminen.
Entä opettajat? Todellako maailma menisi sekaisin, jos he olisivat päivän lakossa. Viikon?
Miksi ihmeessä olet opiskellut itsesi sairaanhoitajaksi, jos et arvosta ammattiasi pätkääkään?
Kätilöksi? Teho-osastolle? Sinustako siis jäljelle jäävät " hoivaajat" pystyisivät siirtymään näihin tehtäviin helposti? Ilman, että yksikään potilas kärsisi siinä sivussa? Vaikea uskoa, että olet alalla.
Vierailija:
Entä opettajat? Todellako maailma menisi sekaisin, jos he olisivat päivän lakossa. Viikon?Miksi ihmeessä olet opiskellut itsesi sairaanhoitajaksi, jos et arvosta ammattiasi pätkääkään?
Maailma menisi todella sekaisin mikäli opettajia ei olisi ollenkaan! Siis ollenkaan! En puhunut todellakaan päivän lakosta.... En siis todellakaan. Siinä on varma ero. Ilman sh tulemme toimeen, mutta hyvinvointiyhteiskunta ei toimi ilman poliisia, opettajaa, lääkäriä tai sosiaalityöntekijää.
Opiskelin sairaanhoitajaksi koska halusin hoiva-ammattiin. Palkkani on mielestäni aina ollut riittävä koulutukseen ja vastuuseen nähden. Kyse on enemmän ostovoimasta, jota ei ratkaista kokonaan palkalla.
Vierailija:
Kätilöksi? Teho-osastolle? Sinustako siis jäljelle jäävät " hoivaajat" pystyisivät siirtymään näihin tehtäviin helposti? Ilman, että yksikään potilas kärsisi siinä sivussa? Vaikea uskoa, että olet alalla.
Enkä väittänyt että siirtymävaihe tapahtuisi helpolla...
Lääkäritkö tekisivät kaiken sen työn? Luuletko, että he suostuisivat tekemään sen? Jos taas sen työn voisi tehdä kuka tahansa niin heidätkin pitäisi siihen hommaan palkata, ts. meillä olisi se pakollinen henkilökunta, jota ilman emme tulisi toimeen, tällä kertaa vain ilman koulutusta.
ihmiset tyytyisivät muutaman päivän jälkeen kohtaloonsa. Doula tulisi tukemaan synnyttäjää, työikäinen menettäisi kätensä murtuman takia, vanhemmat olisivat valmiita menettämään lapsensa Rota-viruksen takia ym. Ei sairaudet vähene, vaikka sairaanhoitajat poistuisivat työmarkkinoilta.
Vierailija:
ihmiset tyytyisivät muutaman päivän jälkeen kohtaloonsa. Doula tulisi tukemaan synnyttäjää, työikäinen menettäisi kätensä murtuman takia, vanhemmat olisivat valmiita menettämään lapsensa Rota-viruksen takia ym. Ei sairaudet vähene, vaikka sairaanhoitajat poistuisivat työmarkkinoilta.
Mutta hengen menetys siellä täällä ei olisi hinta eikä mikään, jos vastapainoksi päästäisiin eroon sairaanhoitajista? Mikähän järki siinä siis olisi? Jonkun olisi ne työt silti tehtävä, tosin sinun ajatusmallissasi ilman asianmukaista koulutusta.
Uskoisin, että aika moni on sitä mieltä, että terveydenhuolto on todellakin yhteiskunnallisesti hyvin tärkeä asia. Ilman poliiseja rikollisuus lisääntyisi, kaduilla olisi kaaos jne., mutta myös hoitohenkilökunta on todella merkittävässä asemassa.
kuten kirjastovirkailijat, opinto-ohjaajat. Myös lastentarhanopet ovat palkkakuopassa, samoin sairaanhoitajat. Ehkä silti saikkareiden vaatimukset ovat vähän yläkanttiin. Koulutus ei kuitenkaan ole NIIN korkea, vaikkakin hommat varmasti vaativia. Koulutuksestahan Suomessa maksetaan.