Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotihoito maksaa yli 8 600 euroa vuodessa

Vierailija
11.10.2007 |

Lapsen päiväkotihoito maksaa suurissa kaupungeissa yli 8 600 euroa vuodessa, ilmenee kuuden suurimman kaupungin teettämästä selvityksestä.

Vertailussa olivat mukana Espoo, Helsinki, Oulu, Tampere, Turku ja Vantaa. Näiden kaupunkien kunnallisissa päiväkodeissa oli viime vuoden lopulla hoidossa yli 49 000 lasta. Päiväkodeissa työskenteli noin 11 700 työntekijää.

Selvityksen mukaan kunnallisen päiväkotihoidon vuosikustannukset olivat viime vuonna keskimäärin 8 629 euroa. Nousua edellisvuodesta oli 0,8 prosenttia.

Kalleinta kunnallinen päiväkotihoito oli Espoossa (9 431 euroa) ja halvinta Oulussa (7 121 euroa). Helsingissä vuosikustannukset lasta kohden olivat 9 000, Vantaalla 8 446, Turussa 8 334 ja Tampereella 8 247 euroa.

Helsingissä päiväkotihoidon kustannukset pienenivät toissa vuodesta. Muissa suurissa kaupungeissa kustannukset nousivat.

Iltasanomat

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

av-mamman töpanoksesta. Selvää lienee kuitenkin se, että paljon saa ansaita maksaakseen omien lastensa hoitokulut kunnalle.

Taitaa kotihoito sittenkin tulla yhteiskunnalle halvemmaksi. Uraäidit sitä eivät toki koskaan myönnä.

Vierailija
2/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän veroilla ( 30 000 e) kustannetaan kepeästi omien lasten hoitomaksut ( 2x8600e/vuosi josta toki sitten vähennetään hoitomaksut n.4500 e/vuosi eli n. 12 700e/vuosi ) ja siitä sitten voikin jokainen laskea että kuinka moneen kotihoidontukeen rahaa vielä jää. On se sitten hyvä kun on viitsinyt ja pystynyt lukemaan itselleen hyvän ammatin niin ei tarvitse täällä kahdehtia muita kun itse ei osaa eikä pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkottaako hän siis että vain ne äidit jotka eivät ole korkeasti koulutettuja eivät siis osaa tehdä muuta kuin vain hoitaa lapsiaan?? Tai eivät oikeasti haluaisi hoitaa lapsiaan mutta on pakko kun ei ole sitä hyväpalkkasta duunia??

:)) Voi sua, älä ole katellinen meille kotiäideillä, sullakin on se mahdollisuus. Jää itse kotiäidiksi. Valtiohan antaa siihen mahdollisuun!

Vierailija
4/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksan veroina yhteiskunnalle vuodessa 7584 ¿.

Vierailija
5/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

8256 ¿ veroja vuodessa.

Vierailija
6/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä 68000 euroa vuodessa. Kuntayhtymä maksaa minulle palkkaa n. 30 000 vuodessa, josta maksan veroja n. 7000. Minulla on kaksi lasta päivähoidossa, hinta yhteiskunnalle pyöreästi 17 000. Minä maksan hoitomaksuja 4180 euroa vuodessa

Eli tuotto 68 000+7000+4180=79180euroa

kulut 30 000+17000=47000

Yhteiskunta jää tässä yhtälössä voitolle 32180 euroa vuodessa, jos ei huomioida kotihoidontukea joka minulle maksettaisiin mikäli lapset olisivat kotona. No, nuorin täyttää kohta kolme joten sen jälkeen ilmoittautuisin työttömäksi eli minulle alettaisiin maksaa työttömyysturvaa.

Vierailija
7/31 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi se halvin vaihtoehto yhteiskunnan kannalta! Jos ihan kaikki asiat lasketaan mukaan, päiväkoti investoinnista lähtien.

Ja miten lapsen hoito kotona voi olla tuottamatonta jos se ei ole sitä päiväkodissakaan?

Ja sama pätee vammaisten ja vanhusten omaishoidossa, olisi taatusti halvempaa maksaa vaikka tuplaten omaishoidontukea kuin että laitoksessa hoidetaan! Mutta ei... suomalaisessa politiikassa ei uskalleta lähteä tekemään mitään radikaaleja muutoksia.. olisi kyseessä sitten omaishoito, päivähoito tai autovero

Vierailija
8/31 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laskelmat uusiksi vaan.

Ja se akateeminen uraäiti: Päivähoito on kunnan palvelu, jonka kulut katetaan kunnallisveroista. Maksatko mainitsemasi summan kunnallisveroa. Jos maksat, niin mitä ihmettä teet työksesi kun noin hyvää palkkaa nostat? (30000 kunnallisveroja tarkoittaa 160000 vuosiansioita)

Vierailija
9/31 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa enää tätä palstaa. Heippa.

Vierailija
10/31 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on ollut se käsitys, että erityisesti alle 3-vuotiaiden hoitaminen on kunnille halvempaa tai ainakin helpompaa nykyisin tukemalla kotihoitoa kuin tarjoamalla kunnallisia hoitopaikkoja. Sen jälkeen systeemi muuttuu päivähoidon eduksi, koska yhdellä hoitajalla saa olla seitsemän lasta (kotonahan vanhemmat hoitavat yleensä max. 3-4 omaa alle kouluikäistä lastaan kerralla, yleensä 1-2 lasta). Sitä en ole aiemmin tajunnut, että molempien vanhempien työssäolo monesti lihottaa myös kuntien kassaa välillisesti (kulutus usein lisääntyy), ei vain päivähoitomaksujen tai verojen muodossa.

Onneksi kenenkään ei yleensä ole silti pakko jäädä kotiäidiksi/isäksi. Se kun tarkoittaisi esim. neljän lapsen äidille/isälle jopa yli kymmenen vuoden poissaoloa työelämästä! Sinä aikana ei kertyisi eläke eivätkä valtion tai kunnan verotulotkaan, ja työllistyminenkin saattaisi olla haasteellista kotivuosien jälkeen... Myös moni kallis koulutus vanhenee jo viidessäkin vuodessa, jos ei tee tai ajattele sinä aikana mitään alaan liittyvääkään.

Toisaalta onneksi kaikilla on teoriassa mahdollisuus halutessaan myös jäädä kotiin vaikka aina siihen asti, kun pienen lapsista on 3v. Sitä ei tueta paljonkaan taloudellisesti, mutta sentään lain tasolla kyllä! Eli Suomessa on mieletön etuoikeus vanhemmilla saada töistä vapaata noin pitkään vain siksi, että voisi hoitaa lapsensa itse kotona. Siihen nähden on minusta luksusta, että jopa yli 1-vuotiaan kotihoidosta vieläpä maksetaankin edes jotain. Itse ainakin olen siitä kiitollinen, kyllä meidän perhe tälläkin kitkuttelee (eikä mikään estä hankkimasta sivutuloja esim. tuote-esittelijänä, puhelinmyyjänä tai osa-aikaisena vuokratyöntekijänä iltaisin/viikonloppuisin).

Vierailija
11/31 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käsittänyt tätä suomalaisten ruikutusta liian pienestä kotihoidontuesta, kun puhutaan yli 1-vuotiaista lapsista eikä vauva-ajasta imetyksineen. Kukaan ei estä hankkimasta ylimääräisiä tuloja perheelle, vaikka hoitaisikin omat lapsensa itse! Kotihoidontuki on siitä ainutlaatuinen, että sitä ei leikata sivutuloista huolimatta. Ja hoitovapaa on siitä poikkeuksellinen, että sen aikana ei todellakaan tarvitse tehdä muuta kuin hoitaa OMIA lapsiaan.

Miksi ihmeessä verovaroin pitäisi siis maksaa kotiäideille/isille vielä enemmän tukea kuin nyt, vaikka hoitovapaalla voi korottaa omalla työlläänkuin tulotasoaan ihan vapaasti? Se on tosiaan jo paljon, että ylipäänsä SAA olla töistä laillisesti pois tuon ajan.

Vierailija
12/31 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, että ihmiset kuvittelevat verorahan kasvavan puussa. Minusta jo nyt perheitä hemmotellaan, kun hoitovapaata tuetaan jopa taloudellisesti. Jopa sellaiseen kannustetaan, että yksi äiti/isä hoitaa ainokaistaan 24/7 kotona! Mikä ihme estäisi ottamasta siihen omalle lapselleen paria leikkikaveria, jos tulojaan haluaa kohentaa? Ai niin, arki ei sitten enää olisikaan niin mutkatonta...

Minusta on uskomatonta, että samaan aikaan kun toiset paiskivat päivät töissä ja vapaa-ajan 100% perheensä kanssa ja maksavat vieläpä veroja tästä ilosta, toiset kehtaavat valittaa, kun heille ei makseta

enempää

pelkästä perhe-elämän pyörittämisestä. Tehkää tosiaan edes sivutöitä, jos haluatte lisää rahaa! Eli samaa mieltä tästä:

En ole koskaan käsittänyt tätä suomalaisten ruikutusta liian pienestä kotihoidontuesta, kun puhutaan yli 1-vuotiaista lapsista eikä vauva-ajasta imetyksineen. Kukaan ei estä hankkimasta ylimääräisiä tuloja perheelle, vaikka hoitaisikin omat lapsensa itse! Kotihoidontuki on siitä ainutlaatuinen, että sitä ei leikata sivutuloista huolimatta. Ja hoitovapaa on siitä poikkeuksellinen, että sen aikana ei todellakaan tarvitse tehdä muuta kuin hoitaa OMIA lapsiaan.

Vierailija
13/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää taas vihaksi

Vierailija
14/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin ymmärrän, hyvinkin.

Opiskele vaikka vähän kansantaloustiedettä tai yhteiskuntapolitiikkaa viisastuaksesi.

Vierailija
15/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä mitä tarkoitat ja sinä tiedät kyllä mitä minä tarkoitan. Vai oletko hieman yksinkertainen?

Vierailija
16/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuvittelet, että kunnat voisivat maksaa täysin tuottamattomasta työstä vaikka kuinka paljon. Vaikka päivähoito onkin kunnille kallista, se on silti kaikkine kerrannaisvaikutuksineen halvempaa kuin kotihoito. Siksi kotihoitoa ei tueta enempää, vaan juuri sen verran, että ne jotka oikeasti haluavat, pystyvät yleensä hoitovapaan juuri ja juuri pitämään.

4

Vierailija
17/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman satasen lisäyskin olisi kiva.

Vierailija
18/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän miehensä. Sitäpaitsi kotihoito säästää vastaavasti tulevia lasten mielenterveyspalveluja yms. ja usein kotiäidit hoitavat myös muita omaisiaan eli poistavat kuormitusta sieltä.

Vierailija
19/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siihen nykyiseen 300 euroon kuussa lisätään se muutama satanen, niin aletaan olla vuosittaisissa summissa jo aika lähellä noitten päivähoitopaikkojen kustannuksia.

300 (nykysumma) + 300 = 600

600 euroa joka kuukausi on 7200

Eli ei enää kaukana olla.

Vierailija
20/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi oikeasti vähän pohtia / opiskella asioita, ettei tee itsestään täyttä idioottia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä