Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotihoito maksaa yli 8 600 euroa vuodessa

Vierailija
11.10.2007 |

Lapsen päiväkotihoito maksaa suurissa kaupungeissa yli 8 600 euroa vuodessa, ilmenee kuuden suurimman kaupungin teettämästä selvityksestä.

Vertailussa olivat mukana Espoo, Helsinki, Oulu, Tampere, Turku ja Vantaa. Näiden kaupunkien kunnallisissa päiväkodeissa oli viime vuoden lopulla hoidossa yli 49 000 lasta. Päiväkodeissa työskenteli noin 11 700 työntekijää.

Selvityksen mukaan kunnallisen päiväkotihoidon vuosikustannukset olivat viime vuonna keskimäärin 8 629 euroa. Nousua edellisvuodesta oli 0,8 prosenttia.

Kalleinta kunnallinen päiväkotihoito oli Espoossa (9 431 euroa) ja halvinta Oulussa (7 121 euroa). Helsingissä vuosikustannukset lasta kohden olivat 9 000, Vantaalla 8 446, Turussa 8 334 ja Tampereella 8 247 euroa.

Helsingissä päiväkotihoidon kustannukset pienenivät toissa vuodesta. Muissa suurissa kaupungeissa kustannukset nousivat.

Iltasanomat

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin päiväkotihoito maksaa, voisi ajatella että VASTA sitten voidaan puhua siitä että vanhemmilla on oikeus ITSE valita lapsensa hoito. Mutta tää on vaan mun mielipide, akateemisella se voi toki olla toinen...

Vierailija
22/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäideille siis 700 euroa kuussa pelkästä oman kakaran hoitamisesta, sairaanhoitajille 2600 euron peruspalkka ja mitä vielä? Milläs ne rahoitetaan?

Ai niin joo, teidän logiikallannehan vain painetaan lisää rahaa ja maksetaan niillä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

pSitten kun kotihoidosta saa suurinpiirtein saman verranuin päiväkotihoito maksaa, voisi ajatella että VASTA sitten voidaan puhua siitä että vanhemmilla on oikeus ITSE valita lapsensa hoito. Mutta tää on vaan mun mielipide, akateemisella se voi toki olla toinen...

nyt on siis niin että sun mielestä ihmisellä olisi vapaus valita kun perhe 1 joutuisi maksamaan lapsensa hoidosta 8900 euroa ja perhe 2 saisi lapsensa hoidosta 8900 euroa? Miten tämä tekisi valinnan aidoksi ja todelliseksi? Minusta vaikutus olisi päivastainen. Vaikutus olisi päinvastainen vielä sittenkin kun perhe 1 maksaisi lastensa hoidosta sen 200e/lapsi minkä he nyt maksavat ja perhe 2 saisi lapsensa hoidosta sen 300e/kk minkä he nyt saavat. TÄmän lisäksikin perhe 1 molemmissa tapauksissa maksaa myös sen perhe 2:n rahan, koska he maksavat enemmän veroja (juu, sekä suhteessa perheen tuloihin että yksittäisinä yksilöinä että yleensä myös absoluuttisesti).

Vierailija
24/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle lasten mielenterveyspalvelujen säästökommentille taas ei ole mitään perusteita.

Vierailija:

no maksaahan ne kotiäiditkin veroja,

ja heidän miehensä. Sitäpaitsi kotihoito säästää vastaavasti tulevia lasten mielenterveyspalveluja yms..

Vierailija
25/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilu 700 euroa kkk/lapsi. Olin luullut kalliimmaksi. Hyvin voitaisiin maksaa omastakin taskusta, jos pitäisi. Jos kotihoidontuki + useissa kaupungeissa erilaiset kuntalisät tekevät yhteensä jo 400-500 euroa (miinus verot) niin kotihoitoahan tuetaan jo lähelle tuota summaa!

Vierailija
26/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta lapsesta saan kotihoidontukea 297 euroa.

Kaupungille maksaisi siis 16 600 ¿ / vuosi, jos laittaisin lapseni hoitoon. Jotta maksamani kunnallisvero kattaisi hoitomaksut, pitäisi minun tienata n. 80 000 ¿ vuodessa (näin äkkiä päässälaskien). Eipä taida moisiin ansioihin kovin moni päästä.

Vierailija
27/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se lue Suomen laissa että jokaiselle kansalaiselle täytyy turvata perustoimeentulo? Työttömät sen saa, kotona lapsiaan hoitavat äidit sitä ei saa, rapajuopot sen saa... Mikä ei sovi joukkoon?

Vierailija
28/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen vaikka kaupan myyjä tai siivooja ja mulla on 3 alle kouluikäistä lasta. Akateemiselta kysyisin että kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi, se että hoidan lapset kotona, vai se että laitan kaikki 3 tarhaan ja menen itse tienaamaan töihin 900 e kuussa?

Vierailija
29/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nimittäin ymmärrä mitään nro 16 kirjoituksesta!

Vierailija
30/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän tulonsa menevät kulutukseen ja he maksavat ostoksistaan alvia ja yrittäjät joilta he ostavat maksavat veroa jne.

Vierailija
31/31 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolta tuleva raha maksetaan valtiolle takaisin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän