Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*+*+*+*PikkuEnskat loppuviikkoon*+*+*+*

11.10.2007 |

En ainakaan nähnyt uutta pinoa.. Tuossa edelliset turinat http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11441812&p=2&tmo…

Mammis + Oona

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimosa täytti puolivuotta 10.10, eli on meidänkin aika siirtyä Isojen puolelle :) Mihin kummaan tää aika menee, vastahan tuo rääpäle syntyi.. ;)

Oikein paljon Onnea kaikille nyyttinsä saaneille joita en oo vielä onnitellut!

Kyllä mää käyn tälläkin puolella teidän kuulumisia lukemassa, ja tavataan sitten tuolla isoissa enskoissa taas!

Serenity ja Mimsu 6kk

Vierailija
22/35 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi liinailija. Multa löytyy itseasiassa jo neljä liinaa: trikooliina, kudottu liina, neliöliina ja kantopussi. Trikoista käytettiin aluksi, mutta poitsu alkaa olla liian painava siihen (raskasta kantaa) ja nyt kannetaan kudotulla ja odotellaan, että poika kasvaa tuohon neliöliinaan sopivaksi. Kantopussi on sellaisena pikaliinana käytössä silloin tällöin. Millainen liina sulla on? En kyllä tiedä vielä hirveästi noista sidonnoista, muuta kuin mitä olen lukenut, mutta onneksi olen löytänyt erään äidin, joka tulee jossakin vaiheessa auttamaan kädestä pitäen. :-)

t. pikku-Juska ja Kaarlo 3kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit on aina kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona siperian waynes coffeessa klo 13:) helppo muistaa kun aika ja paikka on aina sama. treffeistä on myös oma pino yleensä pystyssä.

terkuin tikru

Vierailija
24/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repuli: Onnittelut pojan syntymän johdosta ja tervetuloa joukkoon! Kiva saada mukaan " vanhoja tuttuja" . Mullakin on tuolla yksi kantoliina, sellainen rengasliina, mutta eipä ole vielä tullut kaivettua esille. Sain sen odotusaikana lainaan yhdeltä tutulta. Tai käsittääkseni tuollaisella liinalla ei ole suotavaa ihan pientä edes kantaa. Eipä ole kyllä muutenkaan ollut tarvetta moiselle härvelille, rintareppuakaan en ole juuri muuta kuin muutaman kerran kokeillut, onneksi ostin sen edullisesti käytettynä, ei harmita niin paljon jos jää käyttämättä. Meillä kun tyttö tuntuu viihtyvän hyvin yksikseenkin (puuhamatolla, sitterissä tai sängyllä tms) ja kun nukkuu niin hyvin niin ei ole tarvetta kauheesti kanniskella.

Juska: Juu vauvan jalkajumppaa täällä on harrasteltu mutta eipä sekään aina tunnu auttavan...

Emka: Paranemisia. Itsekin täällä pelkään saavan flunssan, kun oon muutaman päivän palellu villasukistani huolimatta. Kaipa se johtuu vaan tästä ilmojen äkillisestä kylmenemisestä.

Tipu: Enpäs nyt muista oletko jo kokeillut jotain troppia noihin mahakipuihin. Meillä kans huudettiin parin viikon ajan joka ilta 1-2 tuntia mahakipuja, mut mun mielestä huudot helpotti huomattavasti kun otettiin noi Cuplaton-tipat käyttöön. Kannattaa kokeilla, jos siis ei ole vielä käytössä. Jaa että mies lähdössä reissuun, hyvin sä varmasti pärjäät. Mullakin mies on sillon tällön 1-2 viikkoa työreissussa, mut eihän se nyt tietty oo sama asia. Mut en mä kyllä oo edes ajatellut ettenkö pärjäisi. Kyllähän ne kaikki yh-äiditkin pärjää yksinään! Hatunnosto silti kaikille yh-äideille (ja -isille).

Buuffa: Itse olin aikeissa käydä ostamassa Ruskovillan kypärämyssyn, vaikka en kyllä ole varma onko kooltaan yhtään sen pienempi kuin se äp:n myssy. Vauvan pukeminen tuntuu tuottavan päänvaivaa varmaan jokaiselle äidille, hiukan lohduttaa ettei ole yksin tämän pukemisongelman kanssa. Tai tähän viikkoon asti en ollut edes pitänyt pukemista ongelmana, mutta aloin miettiä asiaa kun kaveri kävi alkuviikosta kylässä vauvansa kanssa, joka oli huomattavasti enemmän puettu kuin meidän neiti. Siitä alkoi kauhea pohdinta että puenko itse liian vähän vai pukeeko kaverini aivan liikaa vai ovatko vauvat vain niin erilaisia että toinen tarvii enemmän ja toinen vähemmän, kun ei meijän tytöllä mun mielestä ole vielä kylmä ollut yhtenäkään päivänä vanuhaalarissa peiton alla tai makuupussissa.

emka&fayfiorina ja muut " uimamaisterit" : mietin tässä eräänä päivänä tuota vauvauintia ja kaipaisin opastusta lähes joka asiaan miten siellä sitten oikein toimitaan. Riisutteko ensin itsenne ilkosilleen vai vauvan? Mihin lasken vauvan siksi aikaa kun riisun/puen itseäni? Millaisia ovat uimavaipat/Mihin niiden toiminta perustuu? Riittääkö pelkkä uimavaippa " uikkarina" ? Kuinka hyvin uinnissa pärjää yksin (tai siis kaksin vauvan kanssa) jos isukki ei pääse joka kerta mukaan? Jne. kertokaahan muitakin mahdollisia vinkkejä...

iida-linnea: täällä ei ole posket punoittaneet eikä ole kyllä vielä (onneksi) ehtinyt korvatulehduksiakaan olla.. vaikka näistä vastauksista ei tainnut sinulle paljon apua ollakaan...

tarvii lähteä pukemaan, kaveri tulossa varmaan kohtapuoliin tyttönsä kanssa kylään, nolo ottaa vastaan yöpaitasillaan :)

hannnah

Vierailija
25/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvauinnista. Eli me oltiin ekalla kerralla (ja siis tähän asti ainoalla, mutta vauvauinnissa olen käynyt ennenkin siskoni ja hänen lasten kaverina) kaksistaan Annin kanssa ja hyvin pärjättiin. Puku- ja pesutiloissa tarvitsisi eniten apua, mutta eihän iskä sinne pääse auttamaan, eli hyvin pärjää yksinkin vauvan kanssa. Riisuin itseni silleen tosi nopeasti alusvaatteilleni ja sitten riisuin Annin kokonaan ja kiedoin pyyheliinaan ja laitoin turvaistuimeen istumaan. Sitten riisuin itseni loppuun ja mentiin pesutiloihin missä pesin itseni. Tämän jälkeen laitoin itselleni uikkarin päälle ja pesin Annin. Sitten Annille uimavaippa ja uikkarit ja ei kun altaalle...

Meidän vauvauinnissa saa mennä uimaan pelkällä uimavaipalla tai pelkällä uikkarilla jos on semmoinen uikkari jonka lahkeet saa kiristettyä. Ja uimavaippa on semmoinen joka ei paisu normaalin vaipan tapaan kun kastuu.

Fay ja uimari-Anni 4,5 kk

Vierailija
26/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannnahilta piti tulla kyseleen että millaisella annostuksella olet antanut Cuplatonia? ostettiin sitä myös ilmavaivoihin ja annosohje on aika huono.. Kolmen kuukauden koliikissa 4tippaa jne. Jos joku muukin osaa auttaa niin kiitos..

Sen että ehdin iloita hyvästä yöstä eilen niin viime yö olikin aika kamala. Valvoin kolmeen asti ja nukuin ehkä pari tuntia aamulla. Vauveli äänteli ja masua kipristeli koko yön, välillä huusikin. Joten Cuplatonia on ostettu mutta tuota annosta mietin..

Palailen myöhemmin paremmalla aikaa(toivottavasti sellainen tulee..)

hermione ja onni 3vko

Vierailija
27/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fay:Kiva kun laitoit inffoo uinnista. Muakin askarrutti noi samat jutut kun hannnahia. Toivotaan vaan et sit aikanaan päästään uintiin, kun täälä on kaikki ryhmät niin täynnä että kaikki ei mahdu mukaan.

iida-linea:en oo mäkään huomannu että Nuuron posket viä punottais ulkoo tulessa, tosin täälä ei viä oo niin kauheen kylmä ollukkaan.

Tipu:sun miehelläpä on tulossa hurja ulkomaankomennus. Kyllä sä varmasti minin kanssa hyvin pärjäät. Onneks sulla on ollu aikaa asennoitua tohon ettei yllättäin tullu.

Hermikselle tsemppiä Onnin masuvaivojen kanssa, valitettavasti ei oo tietoo tosta cuplatonista.

Nyt tarttee hehkuttaa...äiti on niin onnellinen :) Nuuro on alkanu pidentään unipätkiä. viime yönä nukku kolme 3,5h pätkää peräkkäin. Aikasemmin on ollu yleensä yks tollanne ja sit jotain 2 tunnin pätkiä. Eikä meillä eilen ollu masuvaivoja olenkaan vaikka d-vitamiiniakin otettiin :)

T:Buuffa ja Nuuro

Vierailija
28/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan, me tosiaan annettiin tytölle 4 tippaa jokaisen aterian yhteydessä - lääkärimme mukaan näin toimitaan koliikissa, muutenhan annostus taitaa olla 4 krt päivässä tuon 4 tippaa. Koin tuon erityisen hankalaksi, kun imetin tiuhaan - tällöin annoin joka syöntikerralla eli jos tyttö oli 1,5 h hereillä, niin annoin vaan aluksi. Ja minä truuttasin pikkutujauksen suupielestä, kun oli rinnalla, muuten sekoitin korvikkeeseen. Cuplatonista vissiin sanotaan, että vaikutus alkaa tuntua 4 päivässä. Vatsaa jumpattiin ahkerasti, mutta huomasin siitä olevan apua vasta n. 3kk iässä. Ihan pientä vauvaa (varsinkin, jos on pienikokoisena syntynyt) on jotenkin keljua jumpata jaloista pumppaamalla...ja jalkapohjatkin ovat niin kovin pikkuruiset.

Röyhtäytimme tyttöä usein ja " perusteellisesti" . Joskus kunnon röyhtäytys vaati tilkan vettä maidon jälkeen. Ja meillä tyttö nukkui n. kuukauden ikäisestä vatsallaan ja nukkuu edelleen - muuten meillä tuskin nukkuisi kukaan muukaan;=). Tuohon vatsallaan nukuttamiseen suhtautuminen vaihtelee koulukunnittain, Anna Walhgrenhan suosittaa sitä ehdottomasti, meillä neuvola ja lääkäri suosittavat selällään nukttamista. Mutta meistä n. 3-kymppisistä suurin osa taitaa olla nukkunut vatsallaan, nuo suosituksethan muuttuvat ja vaihtelevat. Minä en koskaan pelännyt nukuttaa vatsallaan. Taitaa MAMMIKSEN Oonakin nukkua masullaan?

Ja meillä tosiaan tyttö ähisi yöt ja usein myös itki - mutta ähinöihin auttoi se, että tyttö muutti omaan huoneeseen nukkumaan 5,5 viikon iässä. Aluksi nukkui viikon mun kanssa sängyssä, sitten omassa pinniksessään meidän huoneessa ja lopulta omassa huoneessaan. Kevyesti heräsin itkuihin, mutta en pikkuähinöihin. Ja nykyäänhän tuo osaa varsin äänekkäästi ilmoittaa, jos kaipaa " yöseuraa" :=)

Terkkuja vaan kaikille!

-mooli ja tyttö 5,5 kk

Vierailija
29/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=crimson]Meille annettiin ihan samanlaiset samanlaiset ohjeistukset kanssa neuvolasta kun mitä Mooli kirjoitteli.

Meillä syödään Cuplista vieläkin noiden allergioiden vuoksi. Itse koin tosi hankalaksi niiden antamisen ja keksin että helpoiten ne sain annettua kun tiputin ne tipat rinnanpäähän just ennen kun lykkäsin tissin suuhun. Kaikista yksinkertaisin tapa ja aina meni oikeeseen osotteeseen.

Jos tulosta ei ala näkymään niin kannattaa kokeilla niitä Disflatylejä. Itse antaisin vielä lisäksi Gefilus kapseleita. Meillä on niistä ollut tosi paljon apua.

Vilkutuksia kaikille pikkuenskoille!

T: Hermione ja Milo 8kk

Vierailija
30/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin juuri ensimmäisestä vauvauinnista ja tosi kivasti meni. Kaarlo oli miehen mukana miesten puolella, joten selvisin vähällä. Aulassa odotellessa Kaarlo oli vähän huonolla tuulella ja jännitti hieman, että miten uinti sujuu. Isän olkapäälle tosin tuli siinä hyssytellessä sellaiset vuosisadan puklut, ettei ihme, että vähän harmitti. Uinti sujui kuitenkin hienosti. Kaarlo viihtyi, vaikkei suoranaisesti hymyillytkään, mutta rennosti rötkötti siinä meidän otteessa. Eka kerta pidettiin kuitenkin vähän lyhkäisempänä, jottei Kaarlo kyllästyisi. Meillä vauvauinnissa muuten ei saa olla minkäänlaista vaippaa, pelkkä tiukka tavallinen lahkeellinen uikkari riittää. (Meillä ostettiin Halosesta.) Vauvat eivät kuulemma mielellään kakkaa vedessä, joten muuta ei tarvita. Ilmeisesti kakkavahinkoja ei satu edes joka vuosi! Uinnin jälkeen vähän väsynyt poika sai sitten tissiä ja nukahti siihen niin, ettei edes herännyt, kun puettiin poika ulkohaalariin ja pistettiin turvakaukaloon. Jopa kaupassa saatiin käydä kotimatkalla ihan rauhassa.

Nyt pitää mennä ottamaan pitsa uunista. Kamala nälkä!

t. pikku-Juska ja Kaarlo 3kk

Vierailija
31/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu munkin mielestä se ohjeistus on hiukan hämärä... ja sit kun puhutaan 4 tipasta... mä kun oon tiputellu suoraan vaavin suuhun, niin ei mulla oo aikaa ootella et sieltä pullosta tippuis itellään jotain tippoja ja sit ku joutuu puristaan vähän pulloa niin " tippa" on aikas iso, tuskin ohjeistuksessa ihan sen kokoisia tippoja tarkoitetaan?! ja muutenkin apteekin täti kyllä sanoi (en muista lukiko myös ohjeessa niin...) että annetaan pieneen määrään nestettä sekoitettuna. eli en ole suoranaisesti noudattanut noita ohjeita vaan töräyttänyt suoraan suuhuun jonkinmoisen tipan ennen imetystä. niin ja tosiaan oon antanu vaan päiväsaikaan. yöllä imettäessä en meinaan sytytä ikinä valoja, pimeässä tissi löytää kyllä suuhun mutta culplaton menisi varmasti väärään osoitteeseen jos sokkona yrittää sohia. ja valoja en tosiaan yösyötöillä ole halunnut sytyttää (enkä tytölle jutella) ettei suotta herää yöllä seurustelemaan vaan nukahtaa heti tankkauksen jälkeen uudelleen. ja hyvin on toiminut tuo homma, yhden ainoan kerran jouduin valvomaan yöllä pari tuntia tytön kanssa, ja sekin oli tavallaan miehen moka. olin juuri syöttänyt tytön ja lähdin itse käymään vessassa. tyttöpä olikin tiputtanut tutin ja alkoi itkeä, mies luuli että heräsi nälkäänsä itkemään, sytytti valot, otti tytön pinniksestä meijän sänkyyn ja alkoi jutella että " äiti tulee ihan kohta..." palattuani vessasta neiti oli ehtinyt heräämään täysin, joten uudelleen nukahtamisesta ei ollut tietoakaan...

tarviipa lopetella taas tällä erää, eiköhän tuo pimu tuolta kohta heräilekin syömään päiväuniltaan, söi viimeksi tuossa yhden aikaan ennen ku lähdettiin ulkoilemaan.

hannnah

Vierailija
32/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooli, Hermione ja Hannnah neuvoista. Alan antamaan noilla teidän ohjeilla, masua tuntuu vääntävän kovasti.

Vierailija
33/35 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikätisenä täällä kirjoittelen...

meillä on annettu cuplatonta ekasta viikosta lähtien lähes joka ruokailulla ja samalla tavalla kuin hannnah eli suoraan pullosta suuhun. masuvaivoja on siitä huolimatta, mutta en uskalla lopettaakaan cuplatonta kun ei tiedä kuinka pahoja vaivat ilman sitä olisikaan.

kiitos tsempityksestä miehen ulkomaille lähdön suhteen. olen järkeillyt sen niin, että kyllähän yh-äiditkin pärjää, ja mulla on kuitenkin miehen henkinen tuki lapsen kasvatuksessa. ja sitten kun se on kotona, se on koko viikon meidän kanssa 24h eli paljon enemmän kuin moni muu isä. mutta käytäntöhän näyttää miten kaikki sitten menee. olen luottavaisin mielin.

olyiin tänään 4 tuntia kaupungilla, mini nukkui koko ajan. pääsin kampaajalle, käytiin hulluilla päivillä ja chicosissa syömässä. ei vauvan kanssa liikkuminen olekaan niin hankalaa!

tipu & mini huomenna 4vko

Vierailija
34/35 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihis kaikki on kadonnut?

Tää päivä ollu kurjan sateinen, ois ollu hyvin aikaa haravoida tai tehdä muita pihahommia, mut ei oikein kelit suosineet. Nyt iltasella oltiin pimun kanssa yhdessä kokouksessa. Neiti hämmästytti jälleen kiltteydellään, tunnin ajan tuijotteli ympärilleen ja sitten nukahti. Moni kyllä luuli vauvan nukkuneen koko ajan kun oli niin hiljaa koko ajan.

Nyt täytynee mennä kaiveleen jääkaappia ja valmistautuun illan Big Brother -lähetykseen :)

hannnah ja pimu

Vierailija
35/35 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tännekään mitään ihmeellistä, rauhallista on ollut. Poju kärsii vatsavaivoista ja äippäkin on ollut aika väsynyt vähien unien takia. En hirveesti ole jaksanut koneella olla. Ehkäpä ens yö olis parempi..

Nyt ei irtoa enempää tekstiä.

Huomiseen!!

hermione ja Onni