Paras kivunlievitys synnytyksessä, kun epiduraali ei ole mahdollinen?
Kertokaa näkemyksiänne tai kokemuksianne, pliis!
Kommentit (19)
vai voiko sitäkään laittaa, jos et epiduraalia saa?
Epiduraali vaikutti yht. 3 h, koko synnytys kesti 15 h, josta pirun kipeänä olin n. 8 h. Mutta kyllä sen kestää ja aika menee yllättävän nopeaan. Ilokaasusta ei ollut minulla ainakaan mitään apua, joillekin on. Enemmän auttoi suihku ja kauratyynykin.
Tosin synnytys oli nopea, 1h 22 min.
Pudendaalihermon puudutuksella pystytään tehokkaasti poistamaan synnytyskanavan alaosan ja ulkosynnyttimien alueen kivut. Pudendaalipuudutus sopii hyvin käytettäväksi avautumisvaiheen lopulla ja ponnistusvaiheessa, erityisesti jos äiti kärsii ponnistuspelosta tai joudutaan päästäviin toimenpiteisiin esimerkiksi imukupin avulla. Puudutus soveltuu hyvin myös synnytyksessä tulleiden repeämien ompeluun. Pudendaalipuudutus voi pidentää synnytystä, koska se vähentää ponnistamisen tarvetta. Sikiön ja äidin riskit ovat hyvin vähäiset.
Puudutustekniikka on helppo. Lantion pohjalla kulkevat pudendaalihermot puudutetaan emättimen kummaltakin sivulta. Alue löytyy helposti sisätutkimuksessa tunnustelemalla emättimen kautta.
http: //terveysnetti. turkuamk. fi/perhenetti/synnytyssivut/pudendaali. htm
Tosiaan olin viime synnytyksen niin iloisesti epiduraalin vaikutuksen alaisena, että kaikki muu - paitsi ilokaasu - on jäänyt kokeilematta. / ap
Toisessa synnytyksessä paraservikaalipuudutus vei kivut täysin. Synnytys oli nopea, joten pärjäsin yhdellä satsilla. Suosittelen, jos suostuvat laittamaan. Yleensä käytetään uudelleen synnyttäjillä.
MInua hirvittää jo ne tajunvievät kivut, synnytykseen aikaa reilu 3 kk.
Silloin ei epiduraalia kannata laittaa lisää, koska se vain pitkittäisi ja pahentaisi ponnistusvaihetta. Mulla kävi niin, että epiduraalin vaikutus alkoi heiketä juuri avautumisvaiheen lopussa, sain rinnalle ilokaasua.
Nyt lähden ruokaostoksille joten en ole kommentoimassa enempiä viestejä, mutta olen kiitollinen, jos joku vielä kokemuksiaan tai näkemyksiään kirjoittaa. Tämä uusi tilanne tuli tosiaan aika järkytyksenä. / ap
3 synnytystä takana, ilokaasu auttoi aluksi, mut sitten piti laittaa epiduraali. mut aika pitkälle pärjäsin ilokaasulla.
Epiduraalista ei ollut minulle juurikaan apua.. Ei toiminut. Ilokaasu sen sijaan auttoi tosi paljon.. Kannattaa kokeilla synnytyksessä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja niin löytää itselleen parhaan..!
Se todella pitää opetella etukäteen, supistusten kourissa on turha alkaa enää rypistellä.
Siihen päälle vähän ilokaasua, ja avot, homma toimii.
T: 2x ilokaasulla ja rentoutuen synnyttänyt.
T: se äiti, joka sai epiduraalin ja ilokaasun ja pyysi silti jotakin, millä viiltää oma kaula auki, koska kivut olivat niin järettömät
Ja ponnistusvaihekin meni ihan kivasti epiduraalin kanssa. Nykyään sitä annetaan, vaikka olisi 10 cm jo auki. Ainakin niin väittivät NKL:ssa mulle. Sairaaloissa on tietenkin erilaisia tapoja, esim. riippuu siitäkin kuinka kätilöt ja lääkärit ovat päivittäneet oppejaan ajantasaisiksi.
Sain myös petidiinin, se on piikki pakaraan. Se sopii ihan alkuvaiheessa. Oli aikas hyvä, kun mulla oli käynnistys ja alussa avautumiskivut tuskaisia.
Epiduraalit (kaksi annosta) toimi loistavasti. Muista kivunlievityksistä ei toistaiseksi kokemuksia ole.
Mulla on tosin pohjalla joogaa aika paljon, mutta esikoisen kanssa aloitin harjottelemaan " synnytä renotutuneena" -cd:n samalla viikolla kun oli laskettu aika. Mua se auttoi todella paljon, pystyin toteuttamaan sen cd:n oppeja synnytyksessä ja kaikki meni tosi hyvin.
Ei se hirveitä vaadi.
Olen raskaana melko loppusuoralla ja suunnitellut koko ajan synnyttäväni toistamiseen epiduraalin kanssa. Nyt vain kävi niin, että en voi sitä saada. Eli tuleeko tästä nyt väistämättä kärsimysnäytelmä?