Raskausajan sokerirasitustesti, miksi tehdään, mitä testistä selviää?
Kommentit (13)
Se tehdään ylipainoisille odottajille että nähtäisiin, onko heidän sokeriarvoissaan jotain vikaa, eli onko mahdollisesti odotettavissa raskausajan diabeetes.
Testissä pitää mennä syömättä ja juoda pari desiä sokerilitkua (ylimakeaa omenamehua tms) ja sen jälkeen mitataan veren sokeriarvot siis ennen litkua, tunnin päästä nauttimisesta ja kahden tunnin päästä. Näistä nähdään miten elimistö pärjää sokerin kanssa.
Testi on helppo ja antaa hyvin viitettä siitä onko pelkoa raskausajan diabeeteksestä, jota sitten hoidetaan ruokavaliolla ettei se puhkeaisi.
Ei sitä välttämättä tule jokaiselle ylipainoiselle, mutta hyvähän se on testata.
Tehtiin painoideksirajan ylityttyä, puhtaat tulokset.
... että se " litku" annetaan siis siellä labrassa eli ei tarvii itse miettiä, mitä sokerillisita juopi.
Neuvolan th:lla oli niin kiire ettei ehtinyt selittäää edes miksi joudun. Antoi vaan labran numeron että varaan itse ajan mahd. pian.
ap
Itselläni oli virtsassa sokerit koholla niin siksi testattiin. Paastoarvo oli testin mukaan kohonnut. Seurasin itse arvoja kotona pari viikkoa. Ruokavalio riitti arvojen korjaantumiseen. En ole ylipainoinen.
Saattavat lähettää testiin myös jos on sukurasitetta. Normaalipainoisellakin raskausdiabetes voi puhjeta.
Painoa on tullut vajaa 20kg ja sf-mita on keskivertoa suurempi, mutta muuten raskaus etenee mainiosti.
AP
- jos neuvolan virtsanäytteessä sokeria toistuvasti
- äiti yli 40 v
- synnyttänyt yli 4500 g lapsen
- nykyraskaudessa selvästi kookas sikiö.
Sokerirastustestillä turvataan lapsen kasvu kohdussa.
mikä on paasto arvo, että aletaan sitten enemmän tarkkailla? Yli 5 vai enemmän?
mutta sokerirasitustesti tehtiin ihan siitä syystä, että virtsan sokerit olivat koholla.
Eli, ylipainoa, iso sf-mitta ja vauva myös isokokoinen. Molemmissa raskauksissa testissä käynyt lisäksi toisen raskauden aikana mittailin päivittäin kotona sokeriarvoja ja ei ikinä arvoissa mitään ongelmia.
Silti molemmat lapset kärsineet hypoglykemiasta syntymänsä jälkeen.
Että näinkin voi mennä.
Rasitustesti tehtiin ja sen arvot koholla, joten jouduin sairaalaan ns. vuorokausiseurantaan - siinä katsottiin, riittääkö mulla sokeriarvon alassaamiseksi ruokavalio (joka useimmiten riittää), vaiko tarvitaanko insuliinipiikitys. Mulla riitti ruokavalio.