Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää välillä mieheni murre!!!!!!

Vierailija
10.10.2007 |

Miksi pitikin ottaa tuollainen pohjoissuomalainen ukko itselleni!!

Minua ärsyttää, kun videot on viteot ja radio on ratio.

Sitten ärsyttää kun peräkärry onkin peräkärrÖ. GRRRRR!

Lapsettaa!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kun on ihanan kuuloista kun mieheni puhuu murretta, on kotoisin pieneltä paikkakunnalta jolla murre vielä säilynyt hyvin. Ja kyllä se on ruvennut tarttumaan minuunkin, ja olen ihan eri murrealueelta kotoisin. Kohta varmaan sitten kaikki minun tuttunu ärsyyntyvät kun käytänkin mieheni murteen sanoja, mutta ei voi mitään, se tarttuu kun paljon toisen seurassa on

Vierailija
42/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esität tuollaisen väitteen, niin voitko perustella sen jotenkin?

Meän kieli on Tornionlaaksossa puhuttu suomen kieleen pohjautuva, mutta Ruotsin kielestä vaikutteita ja sanoja saanut kieli. Ruotsin puolella " meänkieltä" (tornedalsfinska/tornedalska) pidetään omana kielenään, Suomen puolella suomen kielen murteena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu sinäkin vain meänkielen historiaan niin ehkä tajuaisit miksi Suomessa sitä ei puhuta!

Vierailija
44/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tutustunutkin. Edelleen odotan kunnollisia perusteluja.

Vierailija
45/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa historiaan jos ette usko, vain typerykset väittävät että Suomessa puhutaan meänkieltä. Ette taida tietää suomenkielisten historiasta Ruotsissa mitään...

Vierailija
46/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen että Ruotsin puolelle. Siitä vain kiistellään, onko se kieli vai murre.

Mutta alkuperäiseen keskusteluun: Musta mieheni murre on kivaa, mutta tunnen mustasukkaisuuden pistoksen, aina kun lapseni puhuvat sitä. Appeni mukaan lapset puhuvat vielä aika vahvasti mun murrettani, koska ovat kotihoidossa. Mutta sitä mukaa, kun heidän maailmansa laajenee, mun " kieleni" väistyy asuinpaikan murteen tieltä. Olen siitä jollain lailla aika surullinen. :/

Vierailija
47/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmähän met nyt ihan puhtaasti puhukhaan sitä meän kieltä.. se on oma jalostus, meän meän kieli on enemmänki suomea..

Ruottalaisethan net ko puhhuu, pajalalaiset ainaki, net puhhuu sitä aitoa, eli ruottin ja suomen kielen sanat tullee ihan sekasin.. Saattaa sanoa jos ja vaikka mitä sanoa.. Sitä mie en ees ymmärrä..

Suomalaisten meän kieli ei ole ko ottanu vaikutteita ruottin kielestä ja met olema suomentannu net sanat.. pajalalainen sannoo lauseessa sekasten suomea ja ruottia..

Kyllä Suomessa puhuthaan meän kieltä.. se ei vaan ole sama virallinen kieli ko ruottin puolela!

Vierailija
48/49 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin häntä sanotaan kuulemma " jänkhämieheksi" . TTU!!!

Vierailija
49/49 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itte en oo kotoosi oikeemmistään. tänne oon kulkeentunu ja murtehenki oppinnu jos en ny niin kunnolla puhumahan nii ainaki kirioottamahan. semmä voin ainaski sanua notta kiälet on kuulkaa siskoot suuri rikkaus. sönkätähän me kukin omaamme ja annetaan muirenki molokottaa sitä omaansa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän