Minua ärsyttää välillä mieheni murre!!!!!!
Miksi pitikin ottaa tuollainen pohjoissuomalainen ukko itselleni!!
Minua ärsyttää, kun videot on viteot ja radio on ratio.
Sitten ärsyttää kun peräkärry onkin peräkärrÖ. GRRRRR!
Lapsettaa!
Kommentit (49)
Vierailija:
omituiseen murteeseensa kuuluvia sanoja. Esim: apurattaat, vasta ja kiikkua merkityksessä kiivetä.ÄRSYTTÄÄ
Miksi ihmeessä?
on aika itsekeskeistä ajattelua.
Itselläni on pohjanmaalta mies kotoisin. Asunut pitkään kyllä muualla suomessa myös.
Murre tulee eniten esille kun ollaan anoppilassa, mutta ei kotioloissa niinkään.
Alussa itseäni ärsytti, mutta ei enään.
Onko se rakkautta jos toisen puhetyylikin ärsyttää noin paljon. soppii miettiä...
Nehän voisi helposti korvata sen alueen sanoilla, jolla asuu. Miksi ihmeessä pitää toisia ärsyttää jollain apurattailla.
Miksi ihmeessä ne sanat pitäisi korvata jonkin muun murteen sanoilla jotka ehkä ärsyttävät vielä enemmän sitä omaa murrettansa puhuvaa, vähän kannattaisi huomioida toistakin näkökulmaa!
Miehelläni on äärimmäisen ärsyttävä tapa välistä puhua oululaisittain. Ei siinä mitään, mutta miehen ainoa kontakti ko. murrealueeseen on, että hänen SETÄNSÄ asuu siellä ja mies tapaa tätä setää noin kerran-pari vuodessa (viime vuosina ei edes niinkään usein). Appiukkokaan ei ole ikinä asunut Oulun lähelläkään, mutta niin vaan on velipojan murre häneenkin tarttunut aika ajoin. En ymmärrä, miten appiukkokin on onnistunut asumaan 60 vuotta todella vahvaan murrealueeseen kuuluvalla seudulla ja puhumaan siellä kirjakieltä ja sitten hän omaksuu murteen VELJENSÄ kotipaikkakunnalta (jonne veljensä muutti aikuisena).
Pieni asia, mutta... grhhhhh =D
Mutta entä jos ne yleiskielen sanat on puhujan omasta mielestä ärsyttäviä???
Toki voi moni asia puolisossa alkaa ärsyttämään pidemmänpäälle, mutta kun monia ärsyttää murteet ihan yleensäkin. Mikä sen mukavampaa kuin erilaisuus ihmisissä ja tavoissa. Minusta murretta puhuvat miehet ovat aivan ihastuttavia, etenkin lappilaiset.
On se rakkautta. Rakkautta on nimittäin se, että välittää toisesta ärsyttävistä piirteistä huolimatta! Ihan varmasti JOKA IKISESSÄ ihmisessä on jotain piirteitä jotka ärsyttävät kun hänen kanssaan pitkään elää yhdessä. Mutta rakkaus ei katoa vaan sietää ja antaa anteeksi toisen puutteet ja ärsyttävät ominaisuudet.
Ja niitä ärsytyksiä on helpompi sietää kun esimerkiksi vauvapalstalla niistä välillä kiukuttelee! :D
Tiedän, että tämäkin on varsin turha syy ärsyyntyä, mutta ihminen se minäkin vain olen =)
Paljon parempi ois, kun kaikki puhuis englantia eikä ärsyttäis toisia joillain oudoilla ärsyttävillä kielillä.
Kyllä vain puhutaan. Mistä tuollaista keksit?
Lainaus; mua ei ärsytä murteet vaan perusteeton murteen omaksuminen murrealueelta, johon ei ole mainittavia siteitä.
Tiedän, että tämäkin on varsin turha syy ärsyyntyä, mutta ihminen se minäkin vain olen =)
Niinpä, miksi siis esimerkiksi peräpohjolan murretta puhuvan pitäisi omaksua joku muu murre? Vai pitäisikö kaikkien ihmisten vaan puhua yleiskieltä suomessa??
heidän venyttelynsä ja ykstotisuutensa taas tekee mun oloni kiusaantuneeksi välillä...
Meilläkin mies on vuosien mittaan alkanut sanomaan joskus mie, kuulostaa välillä hassulta sekin :)
ruotsissa se on virallisesti vähemmistökieli
Tänne vaan ärsyytyjät itäiseen suomeen murretta kuuntelemaan ;) Täällä kun keksitään osa sanoista ihan vaan extempore samalla kun puhutaan ja hyvin toisiamme ymmärretään!
pitää vaan puhua ja jaaritella, niinkuin ilman täytteeksi, ihan yksinkertaisestakin asiasta...
käytä turun murteen erikoissanoja tai nuottia väärällä maaperällä. En viitsi ärsyttää ihmisiä tahallani. Olisi idioottimaista kutsua makeisia karuiksi Tampereella.
Välillä mie asuin muualla ja sitten kun palattiin tänne takaisin, rupes ärsyttämään, miten hittaasti kaikki täällä tapahttuukaan verrattuna muualle. Mieheni sanoi joskus tästä meiän murteesta hauskasti, että karjalan tai savon murre on kuin puhuis ruotsia suomen kielellä vrt laulava nuotti ;D
omituiseen murteeseensa kuuluvia sanoja. Esim: apurattaat, vasta ja kiikkua merkityksessä kiivetä.
ÄRSYTTÄÄ