Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiintoista. Tehyn tavoite lastenhoitajien palkalle on 1990 e/kk. Olen lto, kk-palkkani on 1875 e.

Vierailija
09.10.2007 |

Koulutuksessa, työnkuvassa ja vastuussa on kuitenkin aika lailla eroa.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, me LH:t teemme aivan samaa työtä päiväkodissa kuin Lto:t. Tosin esiopetus jää enemmän opettajille. Mutta joka ryhmässä ei ole eskareita, esim minun ryhmässäni (3-5v. ) Jolloin siis teemme yhdessä Lto:n kanssa suunnitelmat, vahdimme ulkoilut, autamme vessatuksissa, jaamme ruuat ja autamme ruokailussa, puemme ja riisumme, nukutamme, sadutamme.. yms. päivittäistoiminnot. Lto saa enemmän palkkaa ja suunitteluajan yms. Kyllä, he ovatkin kouluttautuneet enemmän mutta työ on silti aivan samaa! Ja minäkin olen ollut useammassa pk:ssa töissä. Lisäksi vielä: Olemme kaikki hoitohenkilöstö vastuussa lapsista, anteeksi vain.

Vierailija
2/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voi juma.... kun ei niitä hommia ole eroteltu mitenkään!!!! Jokainen tekee kaikkea. En minä haluaisi suunnitella tuokioita ja ohjata jumppia! En haluaisi istua vanhempien kanssa juttelemassa ja täyttää kaiken maailmaan käyttö- ja täyttöaste lappusia. Minä haluaisin hoitaa lapsia, nimenomaan HOITAA. Olen halunnut hoitajaksi, hakeutunut sellaiseen koulutukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa oli, että lastenhoitajan nimikettä sai käyttää vain alkuperäisen lasenhoitajan koulutuksen saanut, eli ennen kuin alkoi lähihoitajia valmistua. Lähihoitajat kuvittelevat olevansa päteviä mihin tahansa, vaikka todellisuus on aivan toista sillä koulutuksella. Lastentarhanopet ovat niitä, jotka ovat VASTUUSSA ja jotka osaavat pedagogisen puolen. Älkää nyt ylentäkö itseänne lähihoitajat...

Itse olen vanhamuotoisen koulutuksen saanut, OIKEA lastenhoitaja, joka ei todellakaan kuvittele olevansa työssään tärkeämpi kuin lto. Niin ja olen myös sairaanhoitaja ja tällä hetkellä yliopistossa maisteriksi valmistumassa. En silti hyväksy hoitajien lakkoa, enkä sitä että lähihoitajat/sairaanhoitajat kuvittelevat tekevänsä arvokkaampaa työtä kuin lasten varhaiskasvatuksen ammattilainen.

Vierailija
4/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähihoitaja vaan ihan oikea lastenhoitaja. Nimike päiväkodissahan on lastenhoitaja kuitenkin myös lähihoitajalla ja päivähoitajalla. En kuvittele olevani tärkeämpi kuin opettaja. Tiedän olevani yhtä tärkeä! Mutta joudun tekemään kuitenkin samaa työtä kuin opettajat. Jos haluaisin tehdä pedagokista työtä, hakeutuisin opettajakoulutukseen. Haluan olla hoitaja ja hoitaa lapsia, mutta niin se ei vaan mene.

Vierailija
5/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

38!

Ekaksikin, vaikka koulutukseni on lähihoitaja on ammattinimikkeeni lastenhoitaja. Sorry vaan.. näin ainakin lukee työsopimuksessakin. Olet sinä urpo. Kyse ei ole itsensä ylentämisestä. Jos ihminen on tehnyt työtä lastenhoitajana vaikka 5-15 vuotta niin hänkö ei ole varhaiskasvatuksen ammattilainen?? Missä sinunlaisia ihmisiä kasvaa..? Ja vastuu on edelleen meillä kaikilla hoitohenkilöstöllä. Vai pitäisköhän ihan mennä johtajan juttusille huomenna ja kysyä missä minun vastuuni työssä on? Voinko loistaa (tai me kaikki hoitajat) poissaolollani yhteistä varhaiskasvatussuunitelmaa tehtäessä, eihän minulla ole vastuuta..

Vierailija:

Jossain vaiheessa oli, että lastenhoitajan nimikettä sai käyttää vain alkuperäisen lasenhoitajan koulutuksen saanut, eli ennen kuin alkoi lähihoitajia valmistua. Lähihoitajat kuvittelevat olevansa päteviä mihin tahansa, vaikka todellisuus on aivan toista sillä koulutuksella. Lastentarhanopet ovat niitä, jotka ovat VASTUUSSA ja jotka osaavat pedagogisen puolen. Älkää nyt ylentäkö itseänne lähihoitajat...

Itse olen vanhamuotoisen koulutuksen saanut, OIKEA lastenhoitaja, joka ei todellakaan kuvittele olevansa työssään tärkeämpi kuin lto. Niin ja olen myös sairaanhoitaja ja tällä hetkellä yliopistossa maisteriksi valmistumassa. En silti hyväksy hoitajien lakkoa, enkä sitä että lähihoitajat/sairaanhoitajat kuvittelevat tekevänsä arvokkaampaa työtä kuin lasten varhaiskasvatuksen ammattilainen.

Vierailija
6/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi pääsee AIVAN kuka tahansa ja sen kyllä huomaa osaamisen tasosta. Jos et minnekään muualle pääse, niin lähihoitajaksi koska vaan. Ja palkka kuitenkin pitäisi olla sama kuin lto:lla, no huhhuh! Hyvänä esimerkkinä lähihoitajakoulutuksen vaativuudesta: vuosia huumeita käyttänyt, lapsensa pahoinpidellyt, c-hepatiittia sairastava otettiin lähihoitajakoulutukseen, koska ei ressukka muuallekaan päässyt...

Menkäpä seuraamaan sivusta ammatti-instituuttiin lh-opiskelijoiden älykkyystasoa. Suri osa teinipissiksiä, joilla pakaraväli vilkkuu, rööki huulessa ja joka toinen sana v...u. Valitettavasti.

Vierailija
7/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Tuskin nyt niin kauheasti joudut paperihommia tekemään ja jos joudut, niin oletko ajatellut että myös se on osa laadukasta lastenHOITOA?

Vierailija
8/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu... Vai että koulunkäyntiavustaja tekee samaa työtä kuin erityisope, heh.

Vierailija
9/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä lapsen pitää kirjoista tehdä puolen vuoden aikana, minä hoidin KAIKKI kokoukset, hoitoneuvottelut jne, suunnittelin oppilaan tunnit ym, todistuksen numerot katsoimme yhdessä, osan minä päätin yksin, koska minähän oppilaan kanssa olin ollut..opettajakin ihmetteli palkkausta, koska samaa työtä teimme, hänellä vain pedagoginen vastuu, mutta käytännön KAIKEN hoidin minä, että kyllä te hahahaha akateemiset arvostatte itsenne liian korkealle

Vierailija
10/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärtänyt viestiäni. Kun täällä lto:t niin kovasti korostavat omaa erinomaisuuttaan ja osaamistaan ja vastuutaan, otin esille sen tosiasian että lastenhoitajat tekevät ihan samaa työtä. Ja kun lto:t edelleen meuhkaavat, että lastenhoitajien pitäisi ymmärtää olevansa VAIN hoitajia, otin esille myöskin sen asian, että kun niitä suunnittelu ja paperitöitä ym täytyy tehdä, ei se ole oma valinta. Ymmärsitkö? Kun työt tarhassa tekee ope, ne ovat jotain vallan ihmeellistä, mutta kun täsmälleen samat työt ja täsmälleen yhtä hyvin tekee lastenhoitaja, ne ovatkin vain hoitorutiineja?

Vierailija
11/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oliko se niin, että siihen hommaan voi ryhtyä vaikkapa entinen siivooja. Ei se sinusta silti erityisopea tee, vaikka mitä olisi työnkuvaasi kuulunut. Älä nyt ainakaan open palkkatasoa havittele...

Vierailija
12/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeammin koulutetulla on laajempi näkemys lapsen varhaiskasvatuksesta. Kyllähän kuka tahansa oppii esim. täyttämään jotain valmiiksi painettua lomaketta, mutta lh:t eivät omaa samanlaista laaja-alaista pedagogista näkökulmaa kuin lto. Pidemmästä koulutuksesta kuuluu maksaa parempi palkka.

Vierailija
13/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin työnkuvankin kuuluisi olla erilainen, eikä käytänössä sama työ eri palkalla. Sitten tulee vastuu ja hoitajien palkat mukaan keskusteluun, eli selkeä työnkuva, mutta se ei toteudu ja se yksi syy näihin palkka keskusteluihin

Vierailija
14/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

korkeammin koulutetulla on laajempi näkemys lapsen varhaiskasvatuksesta. Kyllähän kuka tahansa oppii esim. täyttämään jotain valmiiksi painettua lomaketta, mutta lh:t eivät omaa samanlaista laaja-alaista pedagogista näkökulmaa kuin lto. Pidemmästä koulutuksesta kuuluu maksaa parempi palkka.

Ja silti meidän lastenhoitajien työnkuva on ihan sama kuin Lto:en, silti haluaisimme enemmän palkkaa. Ei se sitä tarkoita etteikö Lto:en palkkaa voisi myös nostaa.

Nyt ei ole kyse palkka erosta vaan siitä että työnkuvat ovat niiiin samanlaisia, että hoitajien palkka saisi nousta hieman.

t. lh

Vierailija
15/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pedagokista laaja-alaisuutta ja on vaikka mitä. Eihän sitä kukaan kiellä. Mutta!!! Kun ne samat työt JOUTUU tekemään ja ihan yhtä hyvin lastenhoitaja! Siinä ei auta selitellä, että kun ei ole tuota petakookia....

Vierailija
16/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa...tällä väittelyllä ei pääse kyllä puuta pidemmälle!Mutta tässä miettimistä että lto:n hommiin nykyään hyväksytään myös sosionomit ja he työskentelevät ihan lto:n nimikkeellä,ei mene sekään ihan oikein!Minä en nimittäisi sosionomia lto:ksi ja koulutus ei kyllä ihan vastaa lto:ta!

Vierailija
17/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumankauta! Etkö sinä tajua mitä sanotaan? Me lastenhoitajat HALUAISIMME tehdä oma koulutuksemme mukaisia tehtäviä, mutta ne työnkuvat on täsmälleen samat niin lto:lla kuin lh:llakin. Siinä ei ole uskosta kyse vaan tosiasiasta.

Vierailija
18/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa on myös se että sosionomeja palkataan jopa sosiaalitoimistoon sosiaalityöntekijöiksi...Siis millä ammattitaidolla??

Vierailija
19/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja. Olen työskennellyt päiväkodissa lastenhoitajana. En kuvittele olevani lto. En edes haluaisi olla lto. Olen tyytyväinen omaan ammattiini. Toki teemme lähes samaa työtä, mutta myönnän lto:n kasvatuksellisen vastuun olevan suurempi. Ja ainakin minun tuntemani lto:t ovat hoitaneet hommansa hienosti. Kiitos ja hei!

Vierailija
20/74 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut hyvin monessa päiväkodissa töissä, useilla paikkakunnilla, enkä vielä missään ole törmännyt siihen että lh:t muka tekisivät aivan samaa työtä kuin lto:t.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan