Mielenkiintoista. Tehyn tavoite lastenhoitajien palkalle on 1990 e/kk. Olen lto, kk-palkkani on 1875 e.
Koulutuksessa, työnkuvassa ja vastuussa on kuitenkin aika lailla eroa.
Kommentit (74)
Teette vaikka semmosen lakon, että hoidatte vaan oman osuutenne. Mutta on väärin vaatia samaa palkkatasoa Lto:n kanssa, syistä mitä tässä on jo mainittukin. Palkankorotuksia silti toivon teille kaikille.
Olisihan se kiva saada päiväkoteihin enemmän opettajia JA hoitajia. Mutta sitten ei kyllä varmaan palkat nouse ainakaan. Ikävä kyllä.
Tai sitten et oikeasti käsitä mikä ero on lh:lla ja lto:lla.
Kaikkia muita joutuu/pääsee tekemään myös lastenhoitaja.
Kun puuttuu tietoa asiat näyttävät yksinekrtaisilta.
Huippu oli tämä joka väitti koulunkäyntiavustajan tekevänsä erityisopettajan töitä.
Jos tämä ketju olis kriteerinä, vähän koulutettujen palkkaa pitäisi laskea, niin hurjilta tietämättömyys ja väärinkäsitykset näyttävät valtaosalla uhoajista.
nnyway,ollut nyt 1kk ajan työssä ala-asteen tiloissa sijaitsevassa luokkatilassa joka toimii eskarina. Teemme 8h/vkossa yhteistä toimintaa 1-2 luokkalaisten kanssa, mm matematiikka,-äidinkieli,-käsityö-ja liikuntapajat yhteisiä.
Ryhmässäni on 2 lastentarhaopea ja minä joka olen lähihoitaja ja mielenterveyshoitaja, ent nimikkeeltään mielisairaanhoitaja.
Viimeksi tänään pidin erään eskarilaisen vanhempien kanssa sen mukavan paksuisen (13 sivua) ja laajan kehitys/tavoite/tuen tarve jne keskustelun ja aikaa kului 1h40min. Pidän myös noita eri aineiden pajoja. Palkkani on 1700e/kk, työaikani sen 7h45min/pvä ja saanpa myöskin ottaa yleensä vain opeille kuuluvia suunnitteluaikoja itselleni eli voin vaikkapa aamuvuorosta lähteä jo klo 13 ja suunnitella jotakin eskariin liittyvää toimintoa.
En tiedä,tämä on ollut minulle uutta ja olen nauttinut joka hetkestä. Lastentarhanopettajan palkkaa en tule saamaan koska ei ole juuri sitä pätevyyttä mutta kuulema jos heistä olisi kiinni niin saisin saadakin, olen kuulema juuri oikeanlainen hlö hommaan.
He eivät ainakaan lainkaan vähättele minua tai panostani, päinvastoin.
Olen sanaut useasti jo kehuja ja koen olevani osa " ryhmää" , jopa opettajanhuoneessa. Kukaan ei ylenkatso eikä vähättele.
Toiv en sellaisiin ihmisiin tulekaan törmäämään muualla kuin täällä, jokaista meitä tarvitaan ja jokaisen työpanos on tärkeä ja tarpeellinen eikä nykyisin ole lainkaan niin hierarkista tyyliin " ope tekee sitä muttei tätä" vaan jokainen tekee vähän kaikkea.
-alalla 5v-
Olen myös toiminut koulunkäyntiavustajana, enkä kuvitellut olevani opettaja! Muutaman päivän jouduin olemaan erityisopettajan sijaisena, mutta olin tyytyväinen kun se päättyi. Halusin vaan sanoa, että emme me kaikki vähän koulutetut luule itsestämme liikoja :) Mutta oman työni hoidan ilolla ja ammattiylpeydellä parhaani mukaan!
Itse olen koulunkäyntiavustaja erityisluokassa ja opettaja onneksi ( niin kuin suurin osa henkilökuntaakin ) arvostaa kaikkien aikuisten työpanosta. En ymmärrä ollenkaan miten joillekin voi pelkkä titteli olla noin tärkeä ja tärkeilyn paikka...?!? Tiedän useamman ihmisen, jotka ovat käyneet erityisopettajakoulutuksen muun opiskelun päälle, eivätkä käytännössä pärjää erityislasten kanssa ollenkaan. Oppilaat pompottavat miten huvittaa, jopa niin pitkälle, että rehtorin on täytynyt puuttua asioiden kulkuun. Voihan sitä opiskella kaikennäköistä, tärkeintä on silti lasten turvallisuus ja aikuisen tuki, oli se titteli mikä tahansa. Aikuisena pitää pystyä olemaan ja maalaisjärkeä mukaan. Sanoisin monen tittelittömänkin osaavan sen ilman koulujakin. En silti vähättele koulutusta, jos sitä vaan osaa sitten käytännössäkin toimia opitun mukaan. Suunnitelmat voivat näyttää hienoilta paperilla ja kuullostaa loistaville keskusteluissa, mutta se käytäntö kertoo loppupeleissä tiedot ja taidot.
sitten jo lähihoitajat ja lastenhoitajatkin.
Mutta mä olen koulutukseltani lastenhoitaja ja työskentelen koulunkäyntiavustajana ja teen myös ihan erityisopettajan töitä päivittäin. Meillä ei ole perinteistä mallia, että ope opettaa ja avustaja auttaa. Mä kyllä opetan päivittäin, ohjaan ja suunnittelen tunteja. Teen paperitöitä, hojkseja jne. Mulle ei vaan makseta open palkkaa.
Ja meillä ei ole yhtään entistä siivooja töissä avustajan. On sosionomeja (2kpl), terveydenhoitaja ja päivähoitajia lisäksi on näitä vuoden koulutuksen käyneitä koulunkäyntiavustajia.
Ja mielstäni ansaitsisin paljon parempaa palkkaa. Vastuusta voi ope saada enemmän, mutta aika reilusti saisi sillä minun palkkani nousta.
Vierailija:
lto-lh
Koulutuksessa, työnkuvassa ja vastuussa on kuitenkin aika lailla eroa.
T: Lastenhoitaja joka aikoo kouluttautua lastentarhanopettajaksi...
Jos lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat alkavat saada samaa palkkaa, miksei samalla palkata ihan ketä vaan päiväkoteihin töihin, kun kyllähän kaikki lapsia osaa hoitaa....
Se on vaan siitä opintojen määrästä kiinni kuka tietää miksi tekee mitä tekee.
Vastuu on parhaiten koulutetulla!
T: Lasten ja nuorten lähihoitaja
Meillä on todella mukava kolmen tiimi, johon kuuluu siis kaksi lastenhoitajaa ja lastentarhanopettaja, ryhmämme koostuu 3-5 vuotiaista lapsista. Olen ollut tässä ryhmässä pari vuotta ja edellisissä työpaikoissani yhteensä 5 vuotta. Ja
olen aina tehnyt samoja tehtäviä kun opettaja kääntäen opettajalla on samat tehtävät kuin minulla.
-suunnittelen tuokioita, teen toimintasuunnitelmia
-vedän tuokioita
-teen tavoitteita, arvioin ja suunnittelen
-olen yhteydessä eri yhteistyötahoihin
-käyn hoito- ja kasvatuskeskusteluja vanhempien kanssa
-teen hoitotyötä
- ja paljon muutakin samaa kun opettajamme.
Täällä kirjoittavilla lähihoitajilla, koulunkäyntiavustajilla yms. alemman asteen kouluja käyneillä ei näköjään ole mitään hajua, mitä korkeammin koulutettujen työhön ihan oikeasti kuuluu... Vai että koulunkäyntiavustaja tekee samaa työtä kuin erityisope, heh.
Ihan samaa olen palstalla ihmetellyt jo pitkään. Jotkut on kuvailleet luokanopettajan työtä osapäiväiseksi laulamiseksi ja leikkimiseksi ja kirjastonhoitajien työtä kirjojen hyllyyn järjestämiseksi. Harvalla on hajuakaan minkään muun kuin oman työnsä tai koulutuksensa vaatimuksista. Itse ainakin yllätyin, kun kuulin Helsingin yliopistoon luokanopettajaksi opiskelemaan (ylempi kk-tutkinto, 300 opintopistettä = n. 5 vuotta opintoja lukion jälkeen) päässeen tänäkin syksynä vain 7% hakijoista! Siis SEITSEMÄN PROSENTTIA. Muitakin vastaavia esimerkkejä on, joissa palkka on samaa tasoa kuin matalampaa koulutusta vaativilla kunnallisaloilla. Alanvalintakysymys.
Kuitenkin se nyt sentään on vähimmäisvaatimus, että kunnassakin saman sektorin sisällä koulutetummille maksetaan lähtökohtaisesti edes jonkin verran suurempaa palkkaa. Vai toivotaanko tosiaan, että tulevaisuudessa esim. lähihoitajat korvaavat lto:t ja sairaanhoitajat ja koulunkäyntiavustajat ryhtyvät opettajiksi? Samalla logiikalla vissiin sairaanhoitajatkin voivat nostaa palkkaansa ilman lisäkoulutusta ihan vain ryhtymällä suoraan lääkäriksi... :O
PS. Ja jos tehdään palkkavertailua ulkomaille, toivottavasti samalla verrataan muidenkin alojen huimia palkkaeroja! Mieheni juuri kuittasi, että hänenkin vissiin kannattaisi diplomi-insinöörinä mennä ennemmin Saksaan tai Jenkkeihin töihin, kun Suomessa palkat on huonot ja verot silti korkeat. Että jos nyt kuitenkin pysyttäisiin Suomen mittakaavassa ja mietittäisiin, miten kaikille aloille pystytään verovaroin turvaamaan kohtuullinen tulotaso ja ennenkaikkea asialliset työolosuhteet? Kukapa EI itselleen haluaisi montaa vanhaa tonnia liksaa lisää, mutta harvassa firmassakaan se on mahdollista kertarysäyksellä! Saati veroista.
olisivat runnoneet korotuksensa läpi jäämällä ihmettelemään, mitä muut saavat?
Toisaalta, voisin melkein väittää, että jos tehy saa tuon vaatimuksen läpi, nousisi lto:n palkka aika nopeesti sen jälkeen. Että tuskinpa siitä ltoillekaan haittaa olisi. Ja itse oon lh, loppuvuodesta myös lto.
ainakin runoilijoita, urheiluvalmentajia, missejä, hiihtäjiä ja lukuisia muita korkeasti koulutettuja ihmisiä.
ja sillä ei ajeta mitään läpi. Jos nyt tehy saa tahtonsa läpi, saa vastaisuudessa moni muukin. Miesvaltaiset alat on paremmin palkattuja just sen takia, etteivät he kyttää toisten palkkoja vaan ajavat omia etujaan. Pitäisi ottaa meidänkin oppia!
re.
Luojan kiitos, pph ei ole lto, joka olisi suunnitellut 2½v:ni viikot niin tarkasti kuin työkaverin 3v:n viikot on suunniteltu, pph:mme HOITAA lastamme eikä vaan SUUNNITTELE ja tapaamisetkin hoituu siinä ovensuussa ilman erillistä vanhempainvarttia. Onneksi hän saa raapustaa samaa piirustusta vaikka koko viikon jos haluaa. Hän saa rauhassa elää lapsuuttaan eikä olla pikku koululainen jo 2½v:na. Tämän lisäksi minun ei tarvitse käydä iltaisin askartelemassa ääliömäisä paperijunia päiväkodin seinälle.
pari vuotta ja edellisissä työpaikoissani yhteensä 5 vuotta. Ja
olen aina tehnyt samoja tehtäviä kun opettaja kääntäen opettajalla on samat tehtävät kuin minulla.
-suunnittelen tuokioita, teen toimintasuunnitelmia
-vedän tuokioita
-teen tavoitteita, arvioin ja suunnittelen
-olen yhteydessä eri yhteistyötahoihin
-käyn hoito- ja kasvatuskeskusteluja vanhempien kanssa
-teen hoitotyötä
- ja paljon muutakin samaa kun opettajamme.
[/quote]
Enkä todella haluaisi vaihtaa toimenkuvaani käsittämään pelkkää kurahousujen pesua, vaikka toki sit niin minä, lh, kuin lto:kin teemme. Olisi aika omituista jos nykypäiväkodeissa alettaisiin tekemään luokkajakoa entisajan malliin.
Omaan koulutukseeni kuului kyllä monipuolisesti pedagogisia opintoja, mutta lto:lla niitä on ollut vielä enemmän. Koska lto on käynyt enemmän kouluja on mielestäni ihan reilua, että hän saa enemmän palkkaa kuin minä.
Käytännössä ainoastaan esiopetuksen vastuu on lto:lla. Muuta eroa ei ole. Eikä tarvitse ollakaan. Työviihtyvyys voisi olla aika huono jos lto:t alkaisivat pomattaa lastenhoitajia.
En kiellä etteikö jostainpäin Suomea voisi löytyä sellaisiakin päiväkoteja, joissa vanha luokkajako on vielä voimissaan. Toivottavasti ei kuitenkaan.
Outoa. Minulla on täsmälleen sama tilanne kuin sinulla. Missään en ole vielä törmännyt päiväkotiin, jossa lto:n ja lh: työt jotenkin poikkeaisivat toisistaan.