Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotiäidit - paljonko lasten kanssa ulkona päivässä?

09.10.2007 |

Teille kotona oleville äideille kysymys: Paljonko ulkoilette alle kouluikäisten kanssa päivittäin? Tarkoitan nyt sen ikäisiä lapsia, jotka eivät vielä ihan itsekseen voi viettää aikaa ulkona. Oletteko ulkona kerran vai kahdesti päivässä? Paljonko kerrallaan? Onko päiviä, ettette käy ulkona ollenkaan?

Olen yrittänyt pitää linjaa " satoi tai paistoi, kahdesti päivässä ulos" 2- ja 4-vuotiaidemme kanssa, mutta aika rankalle tuntuu välillä (kasvavasta masustakin johtuen). Onneksi isukki vie usein ulos iltasella. Olisi kiva kuulla, miten muilla.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sateella jäädään sisälle hyvillä mielin juomaan kaakaota ja leikkimään sisäleikkejä. Kauniilla ilmalla ollaan paljon ulkona.

Yleensä olen lasten kanssa aamupäivän 09.30-11.30 puistossa. Iltapäivällä mies " ulkoiluttaa" , mutta tätä ei tapahdu joka päivä. Kesällä käytiin sisällä vain syömässä ja nukkumassa, syksyllä sisällä tulee oleiltua enemmän.

Mulla hajoaisi pää, jos joka päivä olisi pakko tehdä asiat samalla tavalla. Älkää nyt hyvät ihmiset tällaisella asialla itseänne stressatko, ei tästä mitään palkintoa jaeta kuitenkaan. Jos lapsi vaikuttaa siltä, että haluaa pihalle, niin sitten ulos. Jos pihalla sataa, tai muuten vaan ei huvita, niin sitten hyvällä omallatunnolla voi varmasti sisälläkin olla.

Vierailija
22/28 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyritään ulkoilemaan joka aamupäivä n. 1.5 - 2 tuntia (yleensä mennään puistoon). Yhtenä päivänä viikossa on MLL:n kerho, jolloin ulkoilu jää matkoihin kerhoon ja takaisin.

Iltapäivällä/alkuillasta mennään ulos jos sää sallii ja sisällä ei ole tekemistä. Silloin mennään usein pyöräilemään tai touhutaan omalla pihalla n. 1 h ajan.

Jos ei jonain päivänä viitsi lähteä ulos esim. kamalan sään takia (kuten tänään kun oli +2c ja vihmoi räntää), niin sitten lähdetään esim. ostoksille. Kunhan pääsee vaan ulos tästä kämpästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... menee ulkoilun suhteen kuten sillain että yritetään aamutoimien jälkeen mennä ulos n.1,5h ja sen jälkeen ruoka maistuu naperolle hyvin ja nukkuukin sitte päikkärinsä useimmiten paremmin kun on saanu raitista ilmaa ja energiaa kulutettua. Aamu ulkoilusta oon yrittäny pitää kiinni. Mut paniikkia ei tule jos ulos ei päästäö. Aijemmin lapsen ollessa pienempi,hän itse oli kiukkuinen jos sää oli sellainen etten halunnut mennä seisomaan sateeseen palelemaan ja kastumaan.Kävi taputtamas ulko ovea että sinne pitää päästä(puhua kun ei osannu eikä osaa vieläkään, 1,2v nyt). Tossa pari pvä sitten satoi räntää,mua ei saanu ulos kirveelläkään,keksittiin muuta mukavaa.

Usein illalla ennen ilta palaa mennää ilta kävelylle n.1h ja sitte taas maistuu sapuska ja uni koko porukalle. ELI n.0-2 ketaa/pvä ulkoillaan riippuen säistä ja menoista.

SurinaS

Vierailija
24/28 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona 2v 2kk ja 5kk:n ikäiset lapset. Aamupäivästä yleensä ollaan ulkona n.1,5h. Joskus tuo aamupäivän ulkoilu voi olla myös kävelylenkki kauppaan ym. asiolle. Iltapäivä on sen verran " hulinaa" eri aikaan nukkuvien lasten kanssa sekä ruoanlaiton ym. suhteen, ettei silloin yleensä ulos ehditä. Iskän tultua töistä syömme ja sitten päivästä ja fiiliksistä riippuen voi jompi kumpi vanhemmista tai molemmat mennä ulos yhden tai kahden lapsen kanssa. Kesäaikaan olemme pihalla tosi paljon. Silloin kun on ovi auki koko ajan niin voi mennä vaikka " eestaas" .

En ota stressiä, jos ei joinain päivinä olla ulkona, mutta musta tuntuu, että stressi tulee siitä ku ei pääse ulos...sisällä on aina jotain hommia, mutta kun mennään ulos niin siellä saa tehdä mitä haluaa, olla puistossa, haravoida, kitkeä ja kuopsuttaa....

Onneksi on ollut näin hieno syksy niin on päässyt ulos lähes joka päivä!!!

Vierailija
25/28 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ihan lasten riittävän liikunnan takia ja etenkin pimeään vuodenaikaan myös siksi että päivänvalo on ihmiselle erittäin tärkeää.

Sisäleikitkin tuntuu hauskemmilta kun välillä pääsee ulos. Vaikka silloinen kämppämme oli jopa kohtalaisen tilava.

Niinpä meillä ulkoitiin ihan joka päivä kahdesti vähintään, ainakin puolitoista tai pari tuntia kerralla. Kesällä toki enemmän. Oli varmasti plussaa meidän kaikkien hyvinvoinnille ! Yksinkertaistin sitten sisähommia. Ei tarvinut myöskään joka päivä miettiä, mennäänkö vai eikö mennä. Aina mentiin.

Töihin palattua kyllä itsestäni huomasin ulkoilun ja liikunnan vähentyneen mm. oman painon nousuna, vaikka " perinteinen tyyli" on että kilot kertyy kotona.

Vierailija
26/28 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ulkoilin pojan ja koiran kanssa paljon, kun olin kotona ja olen huomannut, että paino on noussut kuin itsestään töihin paluun jälkeen, kun lenkit ovat jääneet ajanpuutteen vuoksi vähemmälle...Oman osansa siitä tekevät tietenkin hyvät työpaikkalounaat ; )

Luin muuten juuri sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen siitä, että alle kouluikäisen lapsen pitäisi terveysmielessä liikkua vähintään kaksi tuntia päivässä. Siihen ei otettu kantaa, onko ulkona liikkuminen välttämätöntä, mutta harvallapa meistä on kotona sellaiset fasiliteetit, että tuo kaksi tuntia reipasta liikuntaa saadaan sisällä aikaiseksi...

Tutkimusten mukaan alle kouluikäisten lasten liikkuminen korreloi selvästi aktiivisuuteen nuorena, ja näinä ylipainoisten lasten ja teinien aikana en väheksyisi tuota asiaa yhtään. Paras lahja, mitä voin lapselleni antaa, on aktiivinen lapsuus ja nuoruus, joka kantaa hedelmiä aikuisenakin. Kun liikunnan ottaa jo lapsena osaksi arkea, niin ei todennäköisesti tule myöhemminkään jaksamis- tai ylipaino-ongelmia.

Menipäs taas paatoksen puolelle, mutta asia vaan sattuu olemaan lähellä sydäntä ; )

Vierailija
27/28 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös on tärkeää opettaa lapsi liikkumaan jo pienestä. Tänään just luin koululaisten huonosta kunnosta ja toivon, että jaksan kannustaa poikaani (1 v 4kk) ja tulevaa pientä masu-asukkia liikkumaan ja juuri ulko-ilmasta saa samalla sitä happea ja valoa. Vaikka sisällä touhuamisestakin lapset saavat " päät märiksi" esim. tuolla jumpissa tai kotona musiikkia kuunnellen ja tanssien. Me vain asumme pienessä kerrostalo-kolmiossa, jossa ei kovasti ole tilaa hyppiä ja pomppia. Maalaistalossa varttuneena olen tottunut ulkoilemaan aikaisesta aamusta iltamyöhään kaikkina vuodenaikoina, joten täällä sisällä ollessani tulee tuskainen olo ja tuntuu ettei päivä lähde käyntiin, jos joskus käy niin, että olemme vielä puolenpäivän jälkeen sisätiloissa.

Heräämme kuitenkin ihan rauhassa, sillä uni on myös hyvin tärkeää aivoille. Lepäilemme monesti puoli yhdeksäänkin ja keittelemme aamupuurot ilman kiirettä. Sitten alan suunnittelemaan päivän ohjelmaa ja pakkaan tarpeeksi eväitä laukkuun (monesti termariin kiehuvaa vettä ja lastenruokapurkki mukaan). Starttaamme Emmaljungat ja suuntaamme joskus asukaspuistoihin, jossa voi myös antaa lounaan sisällä (lämmittäen mikrossa), mutta usein myös menemme pitkän lenkin, poika välillä kävelee itse, koska sitten jaksaa taas istua hetken aikaa. Saatamme mennä johonkin puistoon leikkimään, jossa lämmitän ruokapurkin termarissa tai istahdamme lenkkipolkujen metsään kalliolle ja syömme lounaan siellä. Lounaan jälkeen poika nukahtaa monesti vaunuihin. Annan pojan myös kävellä itse niin paljon kuin jaksaa, vaikkakin se on joskus rasittavaa, kun ei hän malta oikein pysyä tiellä ja metsäpolut vetävät poikaa kuin magneettia. Itsellenikin muistui mieleen, kuinka oli ihanaa kotona kuljeskella isän tai äidin kanssa metsässä joko keräten marjoja tai sitten hakemalla lehmiä kaukaa pellolta.

Mutta ei kannata ottaa ressiä tuosta liikuskelusta, se pitää tulla itsestään. Joku saattaa ihmetellä ääneen (ja paheksuakin) meidän menemistä, kun käymme ulkona montakin kertaa päivässä, kaupoilla, asukaspuistoissa, Junnu-jumpissa, seurakunnan ja MLL:n perhekahvilassa ja itse opiskelen englantia ja rav.tiedettä ja olen mukana MLL:n toiminnassa vetäen liikkaria lapsille jne...mutta mielestäni meillä on ihan sopivasti aikaa näihin kaikkiin. Ehdin jopa iltaisin surffaamaan netissä ja laiskottelemaankin joka päivä. Kotityöt jääkin vähemmälle, ne teen sitten urakalla kerran vkossa.

Mutta kaikkihan me olemme erilaisia ja toteutamme omia tapojamme, joten kannattaa tehdä kuin parhaalta tuntuu. Mukavat syksynjatkoa kaikille!

Vierailija
28/28 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen jo aloittanut työt, mutta kotona ollessa yritettiin ulkoilla kaksi kertaa. Aamupäivällä ulkona oltiin yleensä sellaiset 1,5-2 h ja tämä ulkoilu ei kovin helpolla jäänyt väliin. Iltapäiväulkoilut sitten vaihtelivat enemmän sään, päiväunien yms. mukaan vajaasta tunnista 2,5 tuntiin. Joskus iltapäiväulkoilu saattoi jäädä kokonaankin väliin, toisaalta joskus ulkoiltiin vielä illalla kolmaskin kerta. Kokonaan ulkoilu jäi väliin ehkä parina päivänä vuodessa + muutama sairaspäivä. Esimerkiksi oikein kovilla pakkasilla saatettiin olla päivä sisällä, mutta jos pakkaset jatkuivat useamman päivän, niin sitten mentiin edes hetkeksi ulos pakkasesta huolimatta.

Lapset ovat tänä syksynä aloittaneet hoidon ja nykyään meillä on tapana jäädä hoidosta tullessa vielä hetkeksi ulos (ja toki kotimatkallakin saa liikuntaa ja ulkoilua). Lisäksi olemme menneet vielä iltaruuan jälkeen uudelleen ulos, mutta voi olla että talvella tuo iltaulkoilu vähän tuosta vähenee.