Minkälaista aluetta on Helsingissä Merihaka?
Kommentit (44)
Pidin Merihakaa rumuuden huippuna, mutta päädyin asumaan sinne HOAS:in opiskelija-asuntoon. Asuntojen pohja Merihaassa on todella toimiva, ja parvekkeita kanta-kaupungissa on aika harvassa paikassa. Meidän asuntomme näköalat ovat Hakaniemeen ja Töölönlahdelle, joten meri on läsnä.
Vihreää pihakannella on istutuksissa ja leikkipuistoissa, merenrantaa on kiva kävellä Tervasaareen.
Autopaikkoja on keskustassa harvassa, mutta Merihaassa niitä on kannen alla, missä ei tarvitse lapioida autoa koskaan hangesta. Myös bussit kulkevat Merihaan alta.
Merihaassa on oma kauppa, apteekki ja ravintola. Muut palvelut kävelymatkan päässä Hakaniemessä. Myös lapsille on oma kerhotila, jonne voi jättää lapsensa torstaisin kahdeksi tunniksi. Kylämäisyys tekee sen, että asukkaat tuntevat toisensa. Ihmiset ovat monenlaisia; on vanhoja alkuasukkaita 70-luvulta, lapsiperheitä, opiskelijoita, mamujakin on tullut.
Ihan OK alue, mutta RUMA. Tosin rumuuteen tottuu, kun on lyhyt matka kaikkialle ja muutoin asumismukavuutta.
Eli merihakalaiet itse diggaa, aika moni muu dissaa. ;)
Merihaassa muuten kuvataan paljon leffoihin, mainoksiin, musiikkivideoihin jne. Sieltä haetaan varmaan just sitä "urbaanin ankeaa" betonimeininkiä! Meidän talon ilmoitustaululla oli muistaakseni kolmesti kahden vuoden aikana jonkun tuontayhtiön ilmoitus jossa etsittiin asuntoa leffakuvaukseen tms. Joskus kävelytie oli poikki kun oli kuvaukset käynnissä.
Yksi uusimmista musiikkivideoista taitaa olla Ismo Alangon "Harmaa on hyvä väri":
En ole ihan satavarma mutta taitaa k.o videolla esiintyä ainakin jokunen ihan ehta merihakalainenkin. :)
Muotikuvaukseenkin kerran törmäsin kauppareissulla, keskeyttivät siksi aikaa että könysin ostoskasseineni ohi. xD
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:56"]
Helsingin ulkopuolelta muuttaneiden mielestä Merihaka on ruma ja ankea betonilähiö, paljasjalkaiset (itse olen tosin Espoosta) helsinkiläiset tuntevat Merihaan arkkitehtuurisena ilmiönä joka edustaa tyypillistä 70 luvun.... jotain. [/quote]
Olipa naurettavaa tekstiä, etkä edes näytä tietävän mistä puhut. Jos tosissasi esität, ettei taiteeseen tai kaupunkikuvaan saisi suhtautua kriittisesti ja henkilökohtaisena kokemuksena ja että jonkin tyylisuunnan tai yksittäisen rakennuksen pitäminen subjektiivisesti epäesteettisenä poissulkee automaattisesti sen arkkitehtonisten saavutuksien tai tyylilajin tuntemisen tai tunnustamisen sinänsä, olet yksinkertaisesti t-o-d-e-l-l-a tyhmä. Ilmeisesti lukeudut siihen 0,001% joukkoon, joka jaksaa ihastella Revellin Makkatalonkin kauneutta joka kerta ohi kulkiessaan?
Lähiöksi ei Merihakaa ole tainnut tässä esittää kuin sinä, laittamalla sen toisten suihin, mikä jo kertoo paljon paikallistuntemuksestasi.
t: syntyperäinen hkiläinen, jonka mielestä Merihaka on RUMA
[/quote]
No älä nyt hyperventiloi. En ole se jolle vastasit, mutta en nyt usko että hän juttuaan ihan noin tarkoitti, siis että kaikkien nyt pitäisi rakastaa Merihakaa kun se on 70-luvulta...
Ja kyllä sitä joku muukin lähiöksi nimitti. Mutta tuskin tämä nyt on asia josta täällä kannattaa hirveä sota nostaa.
Meren rannassa, kävelymatkan päässä keskustasta sijaitseva poikkeuksellisen ruma, ankea ja harmaa 70-luvun kerrostalorypäs, jonka välitön maaympäristö koostuu pelkästä betonista.
Vaikka olen helsinkiläinen, olen samaa mieltä. Ankea ja masentava paikka
Kuinka kallista aluetta se on?
ottaen huomioon tuon keskustan läheisyyden?
Täällä taas vastaa kaikki haukkujat. En itse tunne Merihakaa hyvin mutta olen ymmärtänyt lehtijutun perusteella, että asuntoja sieltä on aika vähän myynnissä. Ilmeisesti asunnot ovat aika toimivia ja sijainti on erinomainen niin on haluttu alue jolla ihmiset viihtyvät. Itse voisin hyvinkin asua siellä...
Hyvähkö sijainti mutta tosi ruma ja masentava. Edustaa tiettyä ajanjaksoa. En muuttaisi ellei olisi joku todella painava syy, lähellä on ihan siedettäviäkin alueita.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 07:16"]
Täällä taas vastaa kaikki haukkujat. En itse tunne Merihakaa hyvin mutta olen ymmärtänyt lehtijutun perusteella, että asuntoja sieltä on aika vähän myynnissä. Ilmeisesti asunnot ovat aika toimivia ja sijainti on erinomainen niin on haluttu alue jolla ihmiset viihtyvät. Itse voisin hyvinkin asua siellä...
[/quote]
Se on ankeata betonialuetta, autoja, katuja, parkkipaikkoja. Lapsiperheenä en sinne muuttaisi. Onhan niitä ihmisiä, jotka pitävät sellaisesta, esim. eivät kaipaa luontoa ympärillensä, sitä ei ole siellä edes kävelymatkan päässä.
Merihaka on ihana! :) Se on betonilähiö, 70-luvulla rakennettu ja ulkoapäin ankean näköinen. Mutta alue on aika pieni, siellä on rauhallista ja on tosiaan lähellä kaikkea. Hakaniemen torille ja kauppahallille on pieni pyrähdys ja keskustaankin voi kävellä! :)
Merihaka on kuin pieni kylä, ihmiset viihtyvät siellä hyvin. Ainakin se talo jossa itse pari vuotta asuin, oli oikein hyvin rempattu, siisti ja rauhallinen. Ja oli meillä upea merinäköalakin. Korkeasaaresta kuului välillä leijonien karjuntaa. Lasten kanssa siellä oli helppoa ja turvallista liikkua; alueen sisällä ei ole käytännössä autoliikennettä. Merihaassa on myös satama ja rantatiellä on kiva kävellä kesäisin ja katsella veneitä. Talvella lenkkeilin jään yli Tervasaareen. Tykkäsin alueesta tosi paljon, se osoittautui paljon viihtyisämmäksi ja mukavammaksi kuin olisin osannut kuvitella.
Hyvä sijainti, mutta uskomattoman ruma demarien riemuvoitto. Itä-Blokin lahja suomalaiselle arkkitehtuurille. Näkymäthän sieltä on kauniit jos hiilikasa on saatu hävitettyä ja saa katsella Katajanokan kauniita taloja. Katajanokan pohjois-rannalla näkymät eivät sitten olekaan kovin kaksiset.
Merihaka on asukasviihtyvyydeltään Helsingin ihan ykkösalueita, vaikka AV-mammat mitä väittäisi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 07:16"]
[/quote]
Mielestäni Merihaan myytävien asuntojen tarjonta on ihan suhdassa siihen, että alue on todella pieni. Kuinka monta taloa siellä edes on, ehkä 15 maksimissaan?, ja niistäkin osa toimistoja ja vuokrataloja.
Minä olen asunut Merihaassa lapsuuteni (joten siitä on tietysti jo hieman aikaa). Minusta se taas oli lapselle kerrassaan toimiva paikka; autoja ei siellä "yläkannella" kulje, joten me lapset saatoimme leikkiä vapaasti koko Merihaan alueella. Ja luontoakin lähistöltä löytyy, merihän siinä on vieressä ja rantaa pitkin on kiva kävellä esimerkiksi Tervasaareen. Pientä levottomuutta siellä alkoi 90-luvulla olla, mutta en tosiaan yhtään tiedä mikä tilanne on nykypäivänä.
Eräs tuttuni on asunut Merihaassa ja on viihtynyt siellä ihan hyvin. Ainakin sijainti on loistava; talojen ulkonäkö on puolestaan aika ankea (=harmaata betonia). Itse saattaisin muuttaa sinne sijainnin ja merellisyyden vuoksi, tosin suoranainen unelmakohde se ei ole. Kuitenkin se peittoaisi suurimman osan kantakaupungin ulkopuolisista kaupunginosista Helsingissä.
Helsingin ulkopuolelta muuttaneiden mielestä Merihaka on ruma ja ankea betonilähiö, paljasjalkaiset (itse olen tosin Espoosta) helsinkiläiset tuntevat Merihaan arkkitehtuurisena ilmiönä joka edustaa tyypillistä 70 luvun.... jotain. Jokatapauksessa se opn arvostettu paikka tilavien, toimivapohjaisten asuntojensa, merellisen ympäristön, peruspalveluiden ja keskustan läheisyyden vuoksi.
Hnta-taso on kutakuinkin Kallion ja Lauttasaaren tasoa, eli keskitason yläpuolella, voi olla hieman halvempaa ja voin olla väärässäkin.
No ei se nyt lähiö ole. Lähiöt on kauempana, Merihakahan on kantakaupunkia. Ruma kyllä todellakin, mutta osassa asuntoja täytyy olla loistavat merinäköalat. Viihtyvyys riippunee siis ainakin osittain siitä, minne päin ikkunat osoittaa.
Alueena sillä on ihan ok maine, kantakaupunkia kumminkin eikä mikään juoppojen, narkkien tms erityisesti kansoittama alue.
Mutta tosiaan, minusta alue on sellainen että ehdottomasti ennen kuin sinne lähtee, kannattaa omin silmin käydä katsomassa mitä pitää. Alue jakaa erittän voimakkaasti mielipiteitä. Itse esimerkiksi en voisi siellä asua, ahdistaa jo alueen ulkonäkö niin paljon. Mutta toisia taas tuollainen asia ei juurikaan häiritse, ja jos haluaa asua kuitenkin kantakaupungissa välttämättä niin onhan tuolla edullisempaa kuin alueilla jossa on niitä kauniimpia vanhoja taloja...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:56"]
Helsingin ulkopuolelta muuttaneiden mielestä Merihaka on ruma ja ankea betonilähiö, paljasjalkaiset (itse olen tosin Espoosta) helsinkiläiset tuntevat Merihaan arkkitehtuurisena ilmiönä joka edustaa tyypillistä 70 luvun.... jotain. [/quote]
Olipa naurettavaa tekstiä, etkä edes näytä tietävän mistä puhut. Jos tosissasi esität, ettei taiteeseen tai kaupunkikuvaan saisi suhtautua kriittisesti ja henkilökohtaisena kokemuksena ja että jonkin tyylisuunnan tai yksittäisen rakennuksen pitäminen subjektiivisesti epäesteettisenä poissulkee automaattisesti sen arkkitehtonisten saavutuksien tai tyylilajin tuntemisen tai tunnustamisen sinänsä, olet yksinkertaisesti t-o-d-e-l-l-a tyhmä. Ilmeisesti lukeudut siihen 0,001% joukkoon, joka jaksaa ihastella Revellin Makkatalonkin kauneutta joka kerta ohi kulkiessaan?
Lähiöksi ei Merihakaa ole tainnut tässä esittää kuin sinä, laittamalla sen toisten suihin, mikä jo kertoo paljon paikallistuntemuksestasi.
t: syntyperäinen hkiläinen, jonka mielestä Merihaka on RUMA
Merihaka on todellakin loistavalla paikalla. Valitettavasti se on aika ankea betonimöhkäle, lähiö se ei todellakaan ole koska on kuitenkin niin pieni. Rumuus ei minua välttämättä haittaisi, koska alue on tosiaan niin pieni että se rumuus rajoittuisi vain ihan talon välittömään lähiympäristöön :) Ja toisaalta sellainen itäblokkimainen betonisuus on jollain tavalla eksoottista ja nostalgistakin jo. Voisin kuvitella asuvani Merihaassa, mutta mieluiten sellaisessa talosta josta näkyy sitten kivat maisemat esim. Kruununhakaan.