saatteko lastenhoitoapua isovanhemmilta???
Hei!Mielenkiinnolla laitoin tälläisen keskustelun,kun haluaisin tietää muiden vanhempien tilanteita lastenhoito avun suhteen!Olen 4-lapsen yksinhuoltaja.Lasten isä ei hoida lapsia,mummot hädin tuskin pitää yhteyttä ollenkaan.Omaa äitiänikin nähnyt viimeksi ennen joulua,vaikka asuu 5km päässä.Äitini tietää varsin hyvin kuinka raskasta minulla on lasten kans,mutta apua en silti saa.Lapseni ovat 6kk,2v,4v,8v pienimmät vielä valvottaa öisin..en edes muista koska olen viimeksi saanut edes yhden yön nukkua.Viime syksynä laitoin kaupungille tukiperhe hakemuksen,mutta siitäkään ei ole kuulunut mitään;(miten te muut jotka hoidatte yksin lapsia 24/7 jaksatte??itsellä kun välillä tuntuu et ei tuu mitään!Olkaa oikeasti onnellisia siitä jos teillä on ympärillä mummot yms auttamassa arjessa,se ei nimittäin ole itsestään selvyys..itsellä käy jo lapsia sääliksi kun mummot ei pidä mitään yhteyttä..surullista..
Kommentit (19)
Mun äiti joskus auttaa, ottaa toisen luokseen yöksi ja tekevät jotain kivaa, vuorotellen siis, eivät yhtäaikaa, mutta kiva asia!
No onpa ap kurja tilanne sulla, jos lasten isäkään ei osallistu, kuopus on kuitenkin vasta 6kk niin on aika hiljattain vielä ollut maisemissa. Eikö hän oikeasti yhtään välitä? Ja 4 lasta olette saaneet aikaiseksi. Outoa, outoa!
Meillä on 3 lasta ja miehen kanssa ollaan naimisissa eli tämä on ok meillä, mutta mun vanhemmat ei auta -enää. Kun esikoinen oli n. vuoden, maksoin äidilleni hoitoavusta puolisen vuotta, joka toinen viikko 5-6 h päivässä, mutta sekin oli niin vastentahtoista ja aiheutti jatkuvaa marinaa, niin en ole viitsinyt enää kysellä. Satunnaisia iltoja esim. ystävien hääjuhlat ja joku muu vastaava on ollut tässä 10:n vuoden aikana ja niistäkin on saanut kuulla kun "on niin paljon joutunut auttamaan".
Miehen vanhemmat asuu kauempana eikä siten ole mahdollista arkisin auttaminen, ei mitenkään päin, mutta onneksi he sentään ottavat lapsia lomien aikaan useammaksi yöksi. Miehen siskot on hoidattaneet omat lapsensa aika tarkkaan noilla ja muistan kun anoppi mulle huokaili väsymystään aina. Päätin, etten omilla lapsillani vaivaa, mutta ovat sittemmin itse pyytäneet lapsia kun muut lastenlapset on jo pääosin parikymppisiä.
Tsemppiä ap arkeen, jaksamista ja venymistä tarvitaan. Yritä vielä saada lasten isä kuvioihin. Kopistele sitä tukiperheapua, se olisi sulle enemmän kuin tarpeen! Olisko sulla ketään ystävää, joka voisi edes yhdeksi yöksi ottaa lapsesi, että saat nukkua?
Ensisijaisesti isä on lasten kanssa, ei isoäiti. Joku kerran palstalla kirjoitti, että ei pidä hankkia lapsia enempää kuin jaksaa hoitaa, joten isovanhempien velvollisuus ei ole vastata siitä, että alapäällä on tehty enemmän kuin yläpää kestää.
Ei saada, koska ei tarvita. Meidän perheessä on 2 aikuista ja 3 lasta eikä mitään ongelmia tajuta sitä, että nämä lapset ovat meidän vastuullamme, eivät isovanhempien.
Laita se miehesi ruotuun, isyys kuuluu hänelle ihan samalla tavalla kuin parisuhteen aikana. Isommat isälleen viikonlopuiksi, vauvan kanssa nukut hänen rytmissään.
Meillä lapsilla on vain minun puolelta isovanhemmat. Ovat vasta reilu 50v ja jaksavat hyvin lastelastensa kanssa touhuta. Asumme 1 1/2h ajomatkan päässä joten lapset ovat siellä normaalisti pe illasta su iltaan. Monesti hakevat ja tuovat, vievät pulkkamäkeen, elokuviin, uimahalliin, hoploppiin, mökkeilemään jne. Pyytävät itse lapsia hoitoon tai sitten välillä itse ehdotan työvuoroistani johtuen. (olen myös yh) Ovat noin kerran kuukaudessa viikonlopun kylässä. Joskus kaksi kertaa (mummi ja ukki asuvat erillään ja vuorottelevat) joskus voi olla 3kk väliä.
Kurja tilanne ap:lla. Olisiko perhetyöntekijästä apua? Kun kuopus oli vauva ja valvotti kaikki yöt ja esikoinen uhmaiässä niin itse hyödyin perhetyöntekijän avusta paljon. Kysäiseppäs neuvolasta! ja isommille varmaan sopisi päiväkoti esim. klo 9-13
Valitettavasti asiat ei ole noin yksinkertaisia...olemme eronneet minun odottaessani nuorinta,sen jälkeen olen tavannut hänet lasten valvojalla,muuten en ollenkaan.Lapset eivät ole nähneet isäänsä kohta vuoteen;(hän ei edes asu samalla paikkakunnalla enää.Sanoi silloin kun erosimme,ettei koskaan halua nähdä meitä ja on siinä kyllä sanansa pitänyt!Ja tuskin niitä lapsia tehtäisiin jos etukäteen tiedettäisiin kuinka käy?!En ole isovanhemmilla hoidattamassa lapsiani,olisi vain mielestäni kaunis ele edes joskus soittaa ja kysäistä että kuinka lapset voi?
Isyys on hyvin yksinkertainen asia eikä siitä voi irtisanoutua!
Minusta on väärin vaatia isovanhempia kauniina eleenä kyselemään lapsistasi, jos heidän oma isänsä ei moista tee.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 17:46"]
Ensisijaisesti isä on lasten kanssa, ei isoäiti. Joku kerran palstalla kirjoitti, että ei pidä hankkia lapsia enempää kuin jaksaa hoitaa, joten isovanhempien velvollisuus ei ole vastata siitä, että alapäällä on tehty enemmän kuin yläpää kestää.
[/quote]
Ai että ihan kerran joku palstalla kirjoitti??? Harvoinpa näissä ketjuissa menee enempää kui 3 viestiä ennen kuin joku vetää tämän kortin esiin.
Mutta siis: Ei varmaan ole kysymys useinkaan siitä, ettei niiden omien lasten hoitamisesta selviäisi tai niitä ei jaksaisi hoitaa. Ainakin omalla kohdallamme olemme ihan mainiosti jaksaneet hoitaa 3 lastamme, isovanhempien apu on ollut hyvin satunnaista ja lähtenyt aina siitä, että ovat pyytäneet lapsia luokseen esim. yhdeksi yöksi ja yleensä yhden kerrallaan. Ihan kiva niinkin, ennekaikkea siksi, että lapset saavat olla isovanhempien kanssa, jotka ovat heille tosi rakkaita.
Ihmettelen tätä "he ovat jo omat lapsensa hoitaneet" ja "ei pidä tehdä lapsia jos ei jaksa niitä hoitaa" argumentteja, koska ennen oli hyvin tavallista, että lapset olivat toooodella paljon hoidossa isovanhemmilla. Itsekin olimme usein suunnilleen koko kesän mökillä isovanhempien kanssa ja mummi tuli hoitamaan jos olimme tarhasta pois sairauden takia ja näin oli useimmilla kavereilla myös.
Suurten ikäluokkien isovanhemmat ovat ensimmäinen sukupolvi joka isossa mittakaavassa ajattelee noin, koska heillä on golfinsa, Thaimaan lomansa, Prahan kiertomatkansa ja ne lukuisat Tallinnan risteilyt milloin minkäkin yhdistyksen kanssa ja ne ovat myös sen 10. kerran saman vuoden aikana niin supertärkeitä ja Tax Freesta saa aina uuden risteilyn kun ostaa tarpeeksi konua ja viinejä. Tuntuu että ET-lehti on keksinyt koko tuon ihme mantran jota sitten hoetaan: "sinulla on oikeus ajatella itseäsi", "olet oman osuutesi tehnyt, nyt on aika nauttia"... Näinhän se on, itse en vaan osaa kuvitella itseäni sellaiseksi isoäidiksi joka ei haluaisi olla omien lastenlasten seurassa. No, ehkä minusta tulee joskus katkera ja vihainen vanha täti.
Ei, kenenkään ei lähtökohtaisesti tarvitse saati ole pakko hoitaa kenenkään lapsia, mutta joskus ajattelisi että itse apua saatuaan osaisi asettua niiden omien aikuisten lasten asemaan ja muistaisi kuinka välillä oli rankkaa ja kuinka kivaa oli kun sai apua eikä tarvinnut miettiä vaikka pikkukoululaisten pitkiä kesälomia kun silloiset mummita ja vaarit ottivat heidät avosylin vastaan.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 18:13"]
Isyys on hyvin yksinkertainen asia eikä siitä voi irtisanoutua!
Minusta on väärin vaatia isovanhempia kauniina eleenä kyselemään lapsistasi, jos heidän oma isänsä ei moista tee.
[/quote] Valitettavasti ihmiset muuttuu,tai matkanvarrella voi tapahtua jatain joka muuttaa ihmistä,lasten isä ei ole enää se sama mies johon minä 12v sitten rakastuin...ja tämähän on tietysti minun vika.Oletko itse tekemisissä äitisi kanssa??eiköhän soita sinulle koskaan ja kysele elämästäsi??minun äitini ei,vaikka hänen ainut terve tyttö olenkin/kenelle edes soittaa??mitä sitten kun äitini on vanha ja tarvitsee apua??kun omat lapsenlapset puhuttelee jo vieraita naisia mummeina...kyllä tämä on mielestäni kurjaa
Ja sekö tarkoittaa sitten sitä että jos isä hylkää,täytyy kaikkien hylätä.OK olkoon sitten niin sinähän se varmaan kokemuksesta voit sanoa!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 17:46"]
[/quote]
Ai että ihan kerran joku palstalla kirjoitti??? Harvoinpa näissä ketjuissa menee enempää kui 3 viestiä ennen kuin joku vetää tämän kortin esiin.
Mutta siis: Ei varmaan ole kysymys useinkaan siitä, ettei niiden omien lasten hoitamisesta selviäisi tai niitä ei jaksaisi hoitaa. Ainakin omalla kohdallamme olemme ihan mainiosti jaksaneet hoitaa 3 lastamme, isovanhempien apu on ollut hyvin satunnaista ja lähtenyt aina siitä, että ovat pyytäneet lapsia luokseen esim. yhdeksi yöksi ja yleensä yhden kerrallaan. Ihan kiva niinkin, ennekaikkea siksi, että lapset saavat olla isovanhempien kanssa, jotka ovat heille tosi rakkaita.
Ihmettelen tätä "he ovat jo omat lapsensa hoitaneet" ja "ei pidä tehdä lapsia jos ei jaksa niitä hoitaa" argumentteja, koska ennen oli hyvin tavallista, että lapset olivat toooodella paljon hoidossa isovanhemmilla. Itsekin olimme usein suunnilleen koko kesän mökillä isovanhempien kanssa ja mummi tuli hoitamaan jos olimme tarhasta pois sairauden takia ja näin oli useimmilla kavereilla myös.
Suurten ikäluokkien isovanhemmat ovat ensimmäinen sukupolvi joka isossa mittakaavassa ajattelee noin, koska heillä on golfinsa, Thaimaan lomansa, Prahan kiertomatkansa ja ne lukuisat Tallinnan risteilyt milloin minkäkin yhdistyksen kanssa ja ne ovat myös sen 10. kerran saman vuoden aikana niin supertärkeitä ja Tax Freesta saa aina uuden risteilyn kun ostaa tarpeeksi konua ja viinejä. Tuntuu että ET-lehti on keksinyt koko tuon ihme mantran jota sitten hoetaan: "sinulla on oikeus ajatella itseäsi", "olet oman osuutesi tehnyt, nyt on aika nauttia"... Näinhän se on, itse en vaan osaa kuvitella itseäni sellaiseksi isoäidiksi joka ei haluaisi olla omien lastenlasten seurassa. No, ehkä minusta tulee joskus katkera ja vihainen vanha täti.
Ei, kenenkään ei lähtökohtaisesti tarvitse saati ole pakko hoitaa kenenkään lapsia, mutta joskus ajattelisi että itse apua saatuaan osaisi asettua niiden omien aikuisten lasten asemaan ja muistaisi kuinka välillä oli rankkaa ja kuinka kivaa oli kun sai apua eikä tarvinnut miettiä vaikka pikkukoululaisten pitkiä kesälomia kun silloiset mummita ja vaarit ottivat heidät avosylin vastaan.
[/quote]
Aika kätevästi unohdat sen, että nykyinen isovanhempisukupolvi on töissä pitempään kuin yksikään aikaisempi! Ja että sekä miehet että naiset ovat tehneet täydet työvuodet toisin kuin heidän vanhempansa, joilla kotirouvakulttuuri oli vielä vallitseva. Lisäksi suuret ikäluokat huolehtivat iäkkäistä vanhemmistaan, joiden paikka olisi oikeastaan nuorten perheiden luona kuten vielä 50 vuotta sitten oli. Eli lapset ja isovanhemmat olivat suvun kolmikymppisten huolena, kunnon kotiäidin vaihtaessa vaipat vauvoille ja vaareille. Nyt sinä et moiseen viitsi ryhtyä, joten isovanhemmat kantavat vastuun dementoituneista mummoista.
Ap ei tehnyt lapsia isovanhempien kanssa vaan puolisonsa. Siksi en ymmärrä, miksi ihmeessä isän eli miehen ei tarvitse tehdä yhtään mitään, hänellä ei ole mitään velvollisuuksia omia lapsiaan kohtaan. Sen sijaan isoäideille eli naisille ei missään nimessä kuulu se, että heillä olisi oma elämä ja omaa kivaa ilman uhrautumista seuraavalle sukupolvelle.
Nykyvanhempien lapsille on kaikille varattu päivähoitopaikka. Suurten ikäluokkien lapsista vain osa sai sellaisen ihmeen kokea. 70-luvulla päivähoidossa oli alle 30% ikäluokasta. Nytkin ap saisi 2 lasta päivähoitoon ja yhdelle ip-hoitopaikan, mutta ei käy, isovanhemmat pitää saada ruotuun ja hoitajiksi, kun isä ei viitsi.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 18:29"]
Ja sekö tarkoittaa sitten sitä että jos isä hylkää,täytyy kaikkien hylätä.OK olkoon sitten niin sinähän se varmaan kokemuksesta voit sanoa!
[/quote]
Jos isä hylkää, niin miksi naisten täytyy se isä korvata? Miten ihmeessä miehen ei tarvitse tehdä mitään, mutta kaikkien naisten täytyy piikoa lapsiperheissä?
Minulla on päivähoitopaikka 2 ja 4 vuotiailla.Kun jäin äitiyslomalle päivähoitopaikka muutettiin 10pv/kk.Muutin joulun alla toiselle puolelle kaupunkia,ja siirtoa läheiseen päiväkotiin en ole saanut!Enkä omista autoa,matkaa päiväkotiin on 8km.Täällä kaupungin perhetyöntekijät ovat ylityöllistettyjä,ja apua olen saanut sieltä suunnilleen joka toinen viikko,sen että on vienyt 2 lasta sinne päivähoitoon!!Ja te joilla nyt on vaan tarkoitus mollata/päteä voitte jättää kirjoittamatta.
Ei saada.Mummon & papan voimat menee miehen siskon pojan hoitoon,sisko hoidattaa lapsensa heillä,itse hoitaa kun jaksaa.Meille riittäsi että edes joskus tapisivat meidän lasta.
Monesti luvataan tulla käymään meillä katsomassa meidän lapsia,mutta aina kusahtaa siihen,että taas on lapsi heillä hoidossa. Mieheni toimii mummolle likasankona jolle soittelee viikottain ja valittaa miehen siskosta ja kuinka eivät itse enää jaksa hoitaa lasta jne..mutta kuin ollakaan lapsi on taas seuraavana päivänä heillä.
Viimein mies on saamassa tarpeekseen,viimein johan tässä on kohta 7v kuultu viikottaista valitusta.Paras varmasit näin,koska sisko on saamassa toista lasta ja tuolloin paskan määrä vaan lisääntyy,kun on kaksinkertainen taakka heidän ahrteillaan ja hoidettavanaa.
Ja alkuperäiseen sen verran,etten tarkoittanut todella jatkuvaa lastenhoitoa..vaan sitä että onko muilla mummot.yms sukulaiset osana teidän lastenne elämää...elämässä voi olla mukana muutenkin kuin jatkuvalla piikomisella.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 18:42"]
Minulla on päivähoitopaikka 2 ja 4 vuotiailla.Kun jäin äitiyslomalle päivähoitopaikka muutettiin 10pv/kk.Muutin joulun alla toiselle puolelle kaupunkia,ja siirtoa läheiseen päiväkotiin en ole saanut!Enkä omista autoa,matkaa päiväkotiin on 8km.Täällä kaupungin perhetyöntekijät ovat ylityöllistettyjä,ja apua olen saanut sieltä suunnilleen joka toinen viikko,sen että on vienyt 2 lasta sinne päivähoitoon!!Ja te joilla nyt on vaan tarkoitus mollata/päteä voitte jättää kirjoittamatta.
[/quote]
Niin? Ja sinun ratkaisujesi takia isovanhempien pitää olla hoitoapuna?
Ainoa, joka vastaa sinun elämästäsi, olet sinä itse. Sen hyväksyminen ei tällä palstalla ole kovinkaan suosittua, mutta niin se vain on. Kenelläkään ei ole oikeutta siirtää vastuuta omista valinnoistaan muille, ei edes isovanhemmille.
Jos hyväksyt sen, että mies ei ole lasten kanssa, joudut miettimään sitä, miksi et hyväksy isovanhempien valintoja.
Saamma monenlaista ja ihan pyytämättäkin. Olen pahoillani ap että tilanne ei ole sinulla sama.
En, esikoinen täyttää kohta 4. Isovanhemmat on isovanhempia, leikkivät lasten kanssa kylässä käydessään, mutta eivät ole ilmaisia lastenvahteja.
Kyllä saamme apua. Ikävä tilanne sinulla. Outoa ettei äitisi auta, jos kerran vielä asuu noin lähellä. Ja oudointa tietenkin on, ettei lasten isä hoida lapsia, miksi ei?