Kun viisaudenhammas vaivaa....
Tosi hienoa...nyt on kaksi päivää viisaudenhammas vaivannut, tunkee ikenestä läpi ja se sattuu!!
Tänään menossa särkypäivystykseen, niin katotaan että se ei vaan ole tulehtunut.
Nyt kiinnostaakin nuo lääkkeet, jos niitä siihen saan.
Rv6+4 on nyt menossa siis. Voinko turvallisin mielin ottaa särkylääkettä tai antibioottia jos siis joudun???
Olen aina ollut kauhean tarkka lääkkeiden käytöstä raskauden aikana, enkä niitä siis haluaisi käyttää.
Kommentit (5)
Itselläni vaivasi hammas myös alkuraskaudessa (jossain viikoilla 10-12). Otin muutaman kerran panadolia, niin auttoi. Sen jälkeen ei ole vaivannut (kopkop..). Enkä olisi aikaa hammaslääkärille saanutkaan, ois mennyt jonoon ja kuukasien päähän.. joten suosittelen että kokeilet myös jotain särkylääkettä, jos se auttas?
mulla toisen raskauden aikana kans alkoi viisaudenhammas tunkea ikenestä läpi ja jäi puolitiehen ja tulehtui :o( no hammaslääkäri repi sen pois ja sain varuiksi vielä kotia panacod kuurin siltä varalta että se tulehtuu. Mulla hammas oli todella kipeä enkä olisi jaksanut yhtään päivää sen kanssa enempää pelleillä.
Nyt edessä sama rumba :o/ toinen viisauden hammas on kasvanut vinoon ja se puree poskeen koko ajan niin että veri välillä lentää joten senkin varmaan poistavat kun seuraavaksi mene hammaslääkäriin 12.11
niiloakseli rv 18+1
ja pääsääntöisesti kyllä poistamme raskaana oleviltakin vaivaavat viisaudenhampaat (varsinkin yläpuolet ovat hyvin pieni toimenpide).
Alapuolien poistoa varten tarvitaan isompi kuva jossa myös isommat säteilymäärät ja sitä varten yritetään välttää.. Ja jos on akuutti tilanne niin iso suojaessu päälle.
Yleisohje on että jos mahdollista niin isommat (ei niin akuutit mutta " pakolliset" ) toimenpiteet tehdään toisen kolmanneksen aikana.
adrenaalipitoiset puudutukset ihan ok (esim. ultracain)
Rohkeasti vaan hoidattamaan hampaat kuntoon! Pienempi " pahe" se on kuin märkivät/särkevät hampaat suussa
Toivottavasti edes vähän auttoi..;)
Mulla toisen kolmanneksen alussa oli sama ongelma (olisikohan ollut viikolla 13 tai 14). Ei vain yksi vaan kaksi viisaudenhammasta pyrki ulos samaan aikaan ja ikenet olivat lievästi tulehtuneet ja aivan samperin kipeät.
Sain ajan hammaslääkärin päivystykseen, jossa hampaita vilkaistiin ja sanottiin, että on revittävä ylähammas veke elo-syyskuussa (silloin oli kesäkuu). Puhuivat myös siitä, että repiminen on tehtävä toisen kolmanneksen aikana. Multa on yksi viisuri revitty 14-vuotiaana ja se oli sen verran kamala kokemus, etten viitsinyt oikaista asiaa ja todeta, että toinen kolmannes on jo menossa :)
Eivät määränneet mitään antibioottia vaan sellaista purskuteltavaa pudistusainetta (en muista nimeä, mutta sai apteekista ilman reseptiä) ja sitä piti purskutella pari kertaa päivässä. Ja parissa päivässä kipu hävisikin ja kummatkin viisurit rauhoittuivat. Ovat myös pysyneet rauhallisina.
Marraskuussa on seuraava aika (en ollut käynyt hammaslääkärissä 8 vuoteen ennen tuota päivystystä ja nyt tuntuu, että saa koko ajan olla siellä) ja silloin on kai varattava repimisaika :( Saavat kyllä repiä vasta vauvan syntymän jälkeen.
Nunia ja Lumikko 31+3
Täällä kohtalotoveri, jolla viisaudenhammas yrittää vähän väliä tunkea ikenestä läpi. Nyt ruvennut taas kenkkuilemaan ja taas on viikon verran ollut koko poski kipeänä. Luulen, että kipu tulee juuri tuosta ikenestä, eli hammas yrittää puskea läpi ja tehdä tilaa. Itsellä tuota tilaa ei vielä kaiken lisäksi liiemmälti ole ja on suussa nyt todella ahdasta. Tilannetta seuraillaan ja viisaudenhampaat jossain vaiheessa kyllä sitten revitään poiskin...
Itse olen 19. viikolla ja olen tällä hetkellä turvautunut vain parasetamoliin, lievittää hiukan kipua. Olin jo varaamassa aikaa lääkäriinkiin, mutta eilisestä lähtien kipu on pikkuhiljaa väistynyt.
Uskoisin, että jos hampaasi todella on tulehtunut, löytyy siihenkin lääkkeitä, joita voi raskausaikana ottaa joten ole huoleti. Hyvä, että olet menossa tarkistuttamaan tilanteen!
Terv. Hattara