Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v7kk taaperon iltanukahtaminen kestää tunnin, apua!

08.10.2007 |

Meillä ei ole taapero koskaan nukahtanut itsekseen. Oma vika ehkä mutta nukahtamiseen on aina mennyt vähintään 30min ja istumme vieressä kunnes nukahtaa. Nykyään tähän rumbaan menee vähintään tunti. On ihan poikki ja silmät ristissä mutta touhuaa ja pyrkii jatkettavastaan pois.

Viemme hänet klo 20 aikaa sänkyyn koska on tosiaan jo aivan zippi tarhapäivän jälkeen ja nukahtaa vasta siinä 21 jälkeen, joskus menee 21.30 saakka. Aamulla herää 06-07 aikoihin.

Miten pääsisimme tästä eroon? Tuttavaperheissä muu nukahtavat itsekseen ja nopeasti, ei muilla mene tällaisia aikoja.

Nytkin istuu sängyssään ja höpöttelee, touhuaa, seisoo, leikkii, pyrkii pois, huutelee, nauraa yms. Mies yrittää välillä jos onnistuisi mua paremmin.

Päivisin nukkuu vaunuissa tarhassa tunnin unet. Sisällä nukkumiseen päivisin kestää saman verran joten emme ole " jaksaneet" vieroittaa vaunuista nyt tällä hetkellä.

Kokemuksia, apua kaivataan! Onko meidän lapsi ainoa tällainen vaikeasti ja ei itsekseen nukahtava?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ohi menevä kausi. Uskon. Muistelen esikolta samaa. Meillä siis kanssa aina ns. nukutettu. Mutta pitääkö lasta jokin hereillä? Pohtikaapa, annatteko jotain reagointia touhuiluun. Meillä siis tuossa iässä, poika sänkyyn ja itse samassa huoneessa vaaka-asentoon. Vaikka poika höpötteli mitä,pyöri sängyssä yms. en reagoinut. En siis sanonut edes " hiljaa" tai muita kehoituksia. Tuossa iässä oli vielä pinniksessä niin ei tullut sängystä pois ja takaisin tilanteita. Olin itse tosi väsynyt, koska raskaana olin ja saatoin joskus nukahtaakin. Poika tajusi, että vaikka mitä tekisi, äiti vaan koisii ja alkoi itsekin nukahtaa vartissa. Nukutus ei sitten ollutkaan enää mikään ongelma ajan käytön kannalta. Kahden ja puolen vuoden iän paikkeilla alkoi itsestään jotenkin nukahtaa itse, kun olin itse koneella viereissä huoneessa. Lapsi usein siis testailee, saisko vanhemmalta jotain reagointia yms. kapinoi. Kun ei saa vastakaikua, testailu unohtuu ja unikin voittaa. Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko liian aikaisin siirretty jatkettavaan? Turhaa kiirettä ei kantsi pitää. Meillä siirtyi vasta 2v4kk eikä koskaan ole ollut pois/takaisin sänkyyn ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen kuitenkin että suurin ongelma on se ettei lapsi rauhoitu unille kun sängystä pois pyrkiminen. En puhu hänelle mitään, iltarutiinit ovat joka ilta samanalaiset. Viedään sänkyyn, joskus laulan vähän, silitän ja sanon että nyt nukutaan. Sitten istun hiljaa vieressä, en reagoi lapsen höpinöihin. Olen myös raskaana ja koen tämän raskaaksi varsinkin nyt tässä vaiheessa ja kun joka ilta on sama ongelma.

Päiväunet poika nukkuu tarhassa vaunuissa klo 12-13, joten on todella väsynyt illalla jo siinä kasin aikaan. Nyt meni 1.5h että nukhati..

Meillä on tosiaan aina ollut tämä ongelma mutta nyt tuntuu että asiat kärjistyneet!

Vierailija
4/4 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on aika yksilöllistä kuinka nopeasti osaa rauhoittua. Päässä pyörii päivän asiat jne. Älä anna nähdä tv:tä+ kuulla musiikkia vipan tunnin aikana ennen nukkumaan menoa. Ne virkistää. Hyvä että teillä on iltarutiinit.

Meilläkin menee 1v10kk kanssa 15-45min ennenkuin nukahtaa itsestään iltarutiinien jälkeen. Hän pyörii, jumppaa ja höpöttää sängyssä ennen sitä. Ollut aina sellainen. Kukaan ei istu vieressä, vaan viereisestä huoneesta on näköyhteys sänkyyn. Ja jos lapsi nousee sängystä pois, vasta sitten reagoidaan. Eli sanotaan mene takaisin sänkyyn. Ja jos ei mene, käydään nostamassa. Ei puhuta liiemmin, jotta ei yritä sillä tempulla saada huomiota osakseen. Eli sänkyynpalauttamisesta ei tehdä mieluisaa sylittelyä. Sängyssä on tyyny, peitto ja 1nalle. Niillä hän leikkii kunnes nukahtaa. Mitään palveluita ei ole, ja hänen pyyntöihinsä+toiveisiin ei vastata. Eli ei jutella yleensä turhia sänkyynlaittamisen jälkeen.

Miksi se haittaa että hän ei nukahda nopeammin, jos hän ei kerta edes karkaa sängystä? Jos ajattelet että se vie sinulta aikaa, niin älä istu sängyn vieressä ns" leikkikaverina" . Vaikka sanoitkin että et puhu tai tee mitään siinä, niin hänelle vieressä olo on varmasti läsnäoloa+yhdessäoloa+osallistumista hänen juttuihinsa.

Mene vaikka huoneen ulkopuolelle tuolille ja lue lehtiä, kirjaa, neulo, tee ristikoita, katso tv:tä, surffaa netissä tms hiljaista omaa juttua. Jolloin sinulta ei mene omaa aikaa siihen aivan vieressä hiljaa istumiseen. Silloin sinulla on kuitenkin näköyhteys, ja lapsi pysyy sängyssä ja pystyt palauttamaan hänet nopeasti takaisin sänkyyn.

Näin meillä tehdään ja homma toimii. Jos meillä ei olisi näköyhteyttä toisesta huoneesta, vaan lastenhuoneen ovi laitettaisiin kiinni, niin lapsi ei pysyisi sängyssä. Hän vaan alkaisi leikkiä oman huoneensa leluilla. Tai sitten alkaa itkemään kun yksinäisyys ahdistaa. Kokeiltu on.

Unimäärä teillä on vähäisempi kuin meillä. Eli yöllä sama määrä unta, vaikka itse saa herätä joka aamu kun nukkuminen riittää. Päiväunilla lounaan jälkeen klo12 maissa nukkuu 2 -3,5t. Päiväunille nukahtaminen omaan sänkyyn meillä kestää aina kauemmin kuin yöunille meno.