Miten minun pitäisi suhtautua? Lastenhoitoasiaa..
Minulle tarjottiin osa-aikaista lastenhoitotyötä oman lapseni hoidon ohella. ajatus kuulosti ensin hyvältä, kunnes puhe kääntyi palkkaan.. tämä " työnantaja" sanoi, että he maksavat palkkana kelan maksaman tuen. eikö se ole todella vähän??? ja kuinka paljon? en oikein ymmärrä tuota yksityisen/kotihoidontuen maksamisen periaatteita.. itse olin ajatellut pyytää 10e / tunti, koska minulla on paljon kokemustan ja koulutusta melkein vastaavaan työhön ja tarjoaisin oikeasti loistavan hoitopaikan!
Kommentit (26)
10 eur/tunti on aivan liikaa!! Mutta taas tuo tuki+200 euroa ihan liian vähän. Miten olisi esim. 5 euroa/tunti?
Tietenkään kenenkään ei kannata hoitaa aivan minimaalisella summalla. Näin vähänkö sitä lastenhoitotyötä arvostetaan, että sitä pitäisi parilla sadalla eurolla hoitaa?
verollisena 30e/pv
" pimeänä" 20e/pv
Sit tietty jos useampi lapsi niin se kerrotaan lapsilla.
Musta toi on aika ok.
pitäisi olla n. 550e/kk jos et tee pimeästi. Tuosta rahasta maksat itse kaikki verot ja työttömyys/eläkemaksut. Ja syöhän se lapsi myös. Osa rahasta tulee vanhemmilta ja osa kelasta.
Saa hän alle 3v yks. hoidon tukea 678,53 - 810.08e/kk riippuen tuloista, yli 3v 255,03 - 389,61e/kk tämä tuki maksetaan suoraan hoitajalle.
Perheen maksuiksi tullee sos. turvamaksu 2,951% brutosta
tyel maksu 22,04% brutosta, tästä työntekijän osuus olisi 4,3% , mutta kun tuet menee suoraan hoitajan tilille, niistä on melko vaikea pidättää mitään.
Sen lisäksi työnantaja on vastuussa ottaa vakuutukset, jotka tosin ovat vain n. parin kympin luokkaa/vuosi.
Eli, vaikka perhe maksaisi esim alle 3v:n hoidosta vain tuet, tulee heille omia kuluja:
sos. turva maksu 20.01e -23.29e/kk
tyel maksut 148,88-178,54e/kk
plus vakuutukset ym. esim. ruokakuluja maksetaan usein ylimääräisinä jos hoito tapahtuu muualla kuin omassa kodissa. Huon! Jos perheessä on 2 alle 3v, nämä menot tottakai kaksinkertaistuvat, muut kuin vakuutukset!
Ja jos tukien päälle maksetaan omaa lisää, nousevat edellä mainutut maksut tietenkin kovemmiksi, kun brutto tulot nousevat.
Silti olen sitä mieltä, että hoitajan kotiin palkkaaminen täällä Espoossa on halpaa ja todella varteen otettava vaihtoehto varsinkin kun on pieniä lapsia.
Noista pph systeemeistä en tiedä, ileisesti silloin sos kulut tulee hoitajan maksettavaksi? Ja tuki on hieman pienempi.
Kannatankin että teette perheen kanssa sopimuksen että olet työsopimussuhteinen hoitaja. Etu on kai molempien? Tai ainakin hoitajan.
Hoitopäiviä oli 3/ vko eli n. 12/ kk
Maksoin " pimeenä"
Kyllä kuulostaa hurjalta tuo sun 10e/ h vaikka kuinka antaisit rakkautta ja syöttäisit kultalautaselta.
Laskekaa mitä lastenhoito maksaisi yksityisellä perhepäivähoitajalla ja sopikaa että maksavat sulle saman summan. Näin on kohtuullinen ja " oikea" puolin ja toisin.
Jos alkaisit perhepäivähoitajaksi niin kyllä saisit ainoastaan omia lapsiasi hoitaa jos tuntitaksasi olisi 10e/ h.