Osaako tasan 5-vuotiaasi tehdä sellaisia numeroiden yhdistelytehtäviä?
Siis niitä missä numerojärjestyksessä pisteet yhdistetään viivalla ja siitä muodostuu jokin kuva.
En tiedä, olen vain jotenkin huolissani omasta 4v 10kk ikäisestä tytöstäni. Kaikki tuttavieni lapset osaavat tehdä kyseisiä tehtäviä leikiten, mutta omani ei edes tunnista numeroista kuin 1,2, 3 ja 4.
Ei osaa edes laskea kuin kymmeneen. Mielestäni hän on kuitenkin fiksu tyttö, omatoiminen, reipas ja puhe rikasta. Hänellä vain tuntuu olevan jotain " hahmotushäiriöitä" , en tiedä miksi niitä pitäisi kutsua. Tai sitten odotan häneltä liikaa.
Kommentit (2)
siksi tätä mietinkin, kun en oikein mistään saa puolueetonta palautetta. Isovanhemmat tietysti palvoo ja pitää maailman ihmeellisimpänä tyttönä. :)
Neuvolassa on aina kehuttu kovasti mutta viimeisimmästä kerrasta on jo kohta vuosi aikaa.
Ehkä odotan esikoiselta vain liikoja, itse kun olen jo tuon ikäisenä lukenut ja matematiikka on aina kiinnostanut. En kaipaa ihmelasta, toivon vain, että kaikki on kunnossa.
ap
On totta, että moni lapsi tekee niitä leikiten jopa alle 4-vuotiaana jo, mutta se on tosi yksilöllistä. Osa oppii numerot ja kirjaimet edelleen jopa vasta 7-vuotiaana koulussa! Ja ihan ilman ongelmia. Onko sulle sanottu asiasta päiväkodin puolelta vai oletko vain itseksesi alkanut pähkäillä asiaa? Kyllä päiväkodissa huomattaisiin, jos lapsellasi olisi hahmotushäiriöitä, ei hätää. Ehkä hän ei vain ole yhtään kiinnostunut numeroista vielä. Ja miksi oikeastaan pitäisikään? :)