Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOKEMUKSIA puhumattoman lapsen PUHETERAPIASTA?

Vierailija
28.10.2008 |

Onko muilla annettu puheterapiaa lapselle, jolla ei tule edes yksittäisiä sanoja vielä 2,5-vuotiaanakaan? Mitä siellä tehdään ja miten pitkäkestoinen hoitosuhde on? Onko ollut apua? Onko löytynyt normaalilta vaikuttavalta lapselta suurempaakin vikaa tai syytä puhumattomuudelle? *jännittää*

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että siellä enemmän puhutaan että miten sitten kolmivuotiaana aletaan edetä, pute voi tarkistaa ettei suussa ole mitään fyysistä vikaa (kielessä, motoriikassa).

Vierailija
2/7 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän pojalla oli kyllä selviä sanoja joku viitisen kappaletta ja sitten sellaisia epämääräisempiä useampi. Meillä oli käyntejä 5 kpl kerran viikossa ja sitten homma jäi tauolle. Meillä pientä ongelmaa suun motoriikassa, terapeutin mukaan korjaantuu todennäk. itsekseen ajan kanssa. Mutta terapiaa jatketaan taas 3 v:nä tai ainakin siis kontrolloidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan haetaan juuri siitä että onko ongelma vain puheen tuoton puolella, onko suurempaa fyysistä ongelmaa esim. kielijänne.

Jos lapsi ymmärtää puhetta ja on jollain tapaa äänessä (siis ei mykkä kuitenkaan?) ja muutoin kontaktissa niin ei varmaan suurempaa hätää.

Meillä oli 2,5 vuotiaana pari sanaa käytössä (alle 10 reilusti) ja nyt ollaan 4,5 vuotiaana aktiivisesti puheterapiassa, ja häikkää on monella kielen osa-alueella. Tosin en 2,5 vuotiaanakaan ollut sitä mieltä että lapsi on "normaali" eli aikamoisia vaikeuksia oli havaittavissa kielen kehityksessä jo 1,5 vuotiaasta alkaen. Puheen ymmärrystä tullaan sinulta tenttaamaan ainakin, sitten kysellään kuinka lapsi syö karkeita ruokia, osaako pureskella, osaako juoda pillillä, kuuleeko lapsi mielestäsi hyvin, miten käyttää omaa ääntään, onko kehityksessä jotain muuta erityistä joka huolestuttaisi sinua / päiväkotia?

Hyvin se menee, älä suotta jännää =) Puheterapeuteilla on vaikka mitä hauskoja leluja / pelejä joilla lapsi houkutellaan näyttämään taitojaan.

Vierailija
4/7 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselepä putelta tukiviittomista. Olen itse valmistuva pute ja työskennellyt puhumattomien lasten kanssa. Vaikka oma asiakasryhmäni onkin ollut melko moniongelmaista, on kaikille viittomista hyötyä. Ota niistä vaikka itse etukäteen selvää. Vauhdittavat huimasti lapsen kielellistä kehitystä ja sitä kautta puheen kehitystä. Kun lapsi saa ilmaisukeinon, myös arki helpottuu.

Vierailija
5/7 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kuulossa ja ymmärryksessä ei vaikuta olevan vikaa lähipiirin silmin. Ääntään käyttää kyllä! Napsuttaa, pärrää, viheltää... Ja itse asiassa hän on itse kehitellyt omia viittomiaan joihinkin tavallisimpiin sanoihin ja loput hoitaa bodylanguagella ja kiljumisten eri intensiteeteillä ;D

Vierailija
6/7 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti ap.

ap

Vierailija
7/7 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lieventämään tätä jännitystä :)