***Isot enskat alkuviikkoon***
Tässä viikonopun pörinät: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11412374&p=1&tmo…
Kommentit (46)
Karssuli, piti eilen vielä sanoa, et teiltä unohtui tänne nokkamuki ja sen kakun rasia :) Voidaan sitten tuoda tullessamme, kun seuraavan kerran nähdään.
Mammis, musta kaksi hoitopäivää viikossa ei kuulosta ollenkaan pahalta. Kyllä tyttö varmaan sen kestää - eiköhän se ole äitille vaikeampaa :) Onhan 10,5kk toki aika vähän, mutta on sitä ennenkin laitettu lapsia hoitoon tuonikäisenä, ja yleisesti ottaen ovat pärjänneet hyvin. Tai siis, koko suomalainen järjestelmähän oikeastaan perustuu siihen, että vanhempainvapaan päättyessä sitten äiti lähtee töihin, ja lapsi hoitoon. Pystyykö miehesi hyödyntämään sen isäkuukauden, jotta Oona voisi olla kotona kaksi viikkoa pitempään? Ja sehän olisi upeaa, jos saisitte noinkin hyvin sumplittua työvuorot, et tosiaan vaan se kaksi hoitopäivää viikossa jäisi. Kyllä mä sinuna suhtautuisin ihan luottavaisesti tuollaiseen järjestelyyn!
Noel simahti äsken ekoille päikkäreille, joten taidan lähteä nauttimaan rauhallisesta aamupalahetkestä Hesarin parissa...
Kandi & Noel 9kk+
p.s. AA, missä kohdilla te olitte? Yritin eilen katsella ohjelmaa Areenalta, mutta se on niin tylsä et haluisin kelata suoraan teidän kohtaan :)
Heti ensialkuun täytyy todeta, että meijän vauva on tainnut jossain vaihtua. Ihan samalta se kyllä näyttää, mutta ei se taida sama vauva olla. Meillä on nimittäin nukuttu kolme viimeistä yötä aivan upeasti!!! Neiti on syönyt kaksi kolme kertaa ja muutamaan kertaan on täytynyt tuttia tarjota. Aivan upeaa :D Itselläkin on nyt superenerginen olo kun meillä yöllä on nukuttu enemmän kuin oltu hereillä!
Ja eilen meillä sattui sellainen ihme, että iltapäiväpäikkärit nukuttiin sisällä! Nukutin meidän sänkyyn, muksu heräsi kahdesti puolen minuutin opäästä siitä kun koitin lähteä pois, joten sitten pötköteltiin reipas tunti yhdessä ja itekin sippasin hetkeksi. En todellakaan tajua, mistä tällainen muutos voi johtua! Mitään kun ei ole muuttunut. Ainoa asia on, että neiti ei nyt ole saanut Rela-tippoja vähään aikaan kun ne loppui enkä ole viittinyt lähteä hakemaan uusia. Mutta tuskin ne nyt voivat mitään tämmöstä saada aikaan... Suuri mysteeri siis! Kaiken lisäksi meillä muksu nukui sunnuntaina kahdet päikkärit heräilemättä kertaakaan (normaalisti siis hytkytän vaunuja melkein koko päikkäreitten ajan), pikkasenko itelle iski jo tekemisen puute! Nyt on neiti onneksi palautunut tuohon hytkytyslinjalle, muuten varmaan menisin sen kanssa jo lääkäriin ;)
Meillä muuten Hilla oppi eilen jokeltelemaan (parempi myöhään kuin ei milloinkaan...), juttelee koko ajan että mamma (sehän tarkoittaa siis tietenkin äitiä eikä ole mitään jokellusta vaan oikea sana...) ja ämmä (se ei tietenkään sitten tarkoita enää mua, on kenties jokellusta tai sitten Emma, eli meidän koira. Luultavasti siis koira kun tuo lapsi on tietenkin niin älykäs ;D)
[color=purple] Poppiksen [/color] Emiliinalla silmätulehdus :( Onneksi saitte lääkkeet!
[color=purple] Makkara [/color], tuskinpa sitä nyt kannattaa morkkista ottaa jos lapsen kanssa sänkyssä köllöttelee. Meillä on ainakin ihan säännöllistä, etten saa itseäni hilattua ylös sängystä kuin aikaiseintaa puoli tuntia heräämisestä. Siinä sitten vaan pällistellään muksun kanssa yleensä niin kauan, että likka hermostuu toiminnattomuuteen.
[color=purple] Bejbin [/color] Eve treenaa seisomista! Hieno juttu!
[color=purple] Mykiksen [/color] poika pääsee esiintymään jo nuorella iällä :) Tosi hyvä, että olette saaneet siipan kanssa tehtyä suhdekeskustelut. Meilläkin kyllä tuo ukko on aika olemattomalla huomiolla, varsinkin kun itse on mennyt tässä puoli vuotta parin tunnin yöunilla niin ei energiaa ole oikeastaan muuhun kun pakolliseen ja muutenkin olen pääsääntöisesti kuin perseelle ammuttu karhu (unenpuutteen toki tietty, muutenhan olisin aivan ihana ihminen...). Eilen meilläkin ukko sano, että haluaisi että mäkin osoittaisin joskus hellyyttää (en ole ollankaan sellainen halipusu tyyppi), pitäisi kai skarpata. Ja eiköhän tuollaiset ajatukset ole hirmu normaaleja. Mulla ainakin tulee vielä välillä sellainen olo, että vastahan sitä oli abouttiarallaa kaksikymmentä ja sai rellestää ilman mitään vastuuta. Välillä tuntuu ihan että itse kattelisi omaa elämää ulkopuolisena. Tosi kummallista kun pysähtyy hetkeksi ajattelemaan, että sitä nyt todellakin on äiti- ja vaimo-ihminen.
[color=purple] Lyckahan [/color] se on urheillut! Meilläkin kyllä likka tykkää itä enemmän möykkyjä on tiessä. Normaalisti mennäänkin toinen puoli vaunuista tiellä ja toinen nurmikolla.
[color=purple] AinoAuroran [/color] pukku-Aino oli päässyt telkkariin :D Kiva kun vielä saatte tuon pätkän itelle. Varmasti mukava näyttää muksulle tulevaisuudessa!
[color=purple] Pi-Killä [/color] alkaa yh-elämä! Oot kyllä reipas kun pärjäät yksin pitkiä aikoja! Meikä kyllä olisi helisemässä jo parin päivän päästä! Toivotaan todella, että lapsista olisi seuraa toisilleen ja näin ollen arki helpottuisi. Itse olen ¿pitänyt¿ tosin jo 7 vee siskonpoikaa meillä aina silloin tällöin koulun jälkeen. Noin isosta on jo kovastikin hyötyä ja Hilla jaksaa katsella toisen puuhia ties kuinka kauan...
[color=purple] Mammis [/color] siellä pohtii töihinmenoa! Suomessahan tosissaan on aivan luksus-äitiyslomat kun muualla muksuja laitetaan hoitoon jo parikuukautisina (mun isosiskokin on mennyt hoitoon kolmikuukautisena). Ja ainakaan pari hoitopäivää viikossa ei kuulosta ollenkaan niin ¿pahalta¿ kuin koko viikko.
Mutta tartumpa imurin varteen. Ois kyllä poikaa sellanen robottimuri koluamaan meidän nurkkia!
Coltsfoot ja Hirmu 6kk
Tuosta Mammiksen tekstistä tuli mieleen.
Eli kun itsellä on tarkoitus olla kotosalla kunnes muksu täyttää vuoden niin tuleeko nuo hakulaput kotiin? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että tulisivat jo useampi kuukausi ennen vanheimpainloman loppumista...
jatkuu....
AA siis niin näin ihanan vauvan kirppiksellä,siis telkkarin välityksellä. Toivottavasti saat dvd.n, kiva katella sitten Ainonkin isona hetkeä kun oli " julkkis" =)
POPPIS Toivottavasti silmä jo parempi! Muistan kyl et oli ihan kauhee fiilis kun Höpiksenkin silmä rähmi umpeen, ja toinen yritti äheltää sitä auki herätessään :( Paranee varmasti kokonaan pian. Ihanaa kun toinen ryömii siellä, pitää mamin liikkeessä ettei veltostu ;)
KARSSULI Huh että jaksat tohon aikaan olla noin pirtee :) Ja mun mielestä kanssa ei ole kauheeta jos lapsi joutuu mennä hoitoon pienenä. Se vaan on pakko monien kohdalla, sillä hoitorahalla kun ei makseta kaikkia laskuja,lainoista puhumattakaan!
MAMMIS Niin tossa edellisessä jo oli sullekkin...että älä sure ei Oona sulle varmasti mökötä ja miehen kanssa kun saatte sovittua hienosti vuorot niin a-vot :) Mä kiristän vyötä entisestään ja olen kotona ens vuoden syyskuuhun asti, Höpis silloin 1,5kk. Mut sitten on pakko mennä kokonaan töihin, ellei voiteta lotossa =) Niin siis tammikuussa menen kyl silloin tällöin töihin johonkin muualle kun omiin hommiin-PAKKO! :( Tsemppiä soseisiin! Mä vastailen sulle jo tänne, kun kohtahan siirryttekin...
HENNA Mäkin olisin mielelläni tulos treffeille ilman lasta, mutta toi ns. vapaa aika on muutenkin niin kortilla että saas nähdä...Yritetään kuitenkin!
PI-KI Hih, hullu olen ollut ainasiis ton urheilun suhteen :) Ja kyl mä sitten seuraavana päivänä kirosinkin kipeitä takareisiä, mutta gutaa teki lenkki :) Vitsit mikä kiropraktikko (kauhee sana :) ) pois tollanen alalta! Nam lihapullaa!! Vaikken lihaa syökkään niin välillä tulee himo ;)
Kaamee tuuli tuol ulkona, ja noi pikkulinnut...ne hyppii tossa vaunujen ympärillä ja päällä, saan koko ajan olla hakkaamassa ikkunaan ettei ne mene vaunuihin jossa Höpis nukkuu! Pakko köyttää verkkoa, ja lisäx ajattelin kehittää jonku hiluvitkuttimen heilumaan et ne linnut pelästyy ja menee muualle. Kauheeta tuhoo sais aikaan tuol vaunuis, en haluu edes ajatella!
Ihanaa päivä kaikille ja ai niin MUISTAKAA HUOMENNA ALKAA HULLUT PÄIVÄT!!! Lapsille paljon kivoja juttuja :) (tänä vuonna mäkin pääsen sinne kun viimex olin silloin just Höpistä pukkaamassa ulos, ja sitä ennen ei töiden jälkeen sinne enään jaksanut jäädä)
Kaikki hulluttelemaan!!
Lycka jonka sormet on tulessa tästä kirjottamisesta ja Höpis vielä " taistelee" lintujen kanssa zzzzz
Eli onhan taas selkokieltä (muksu rellesti sylissä, koitetaan käyttää sitä tekosyynä aivottomuuteeni). Siin kotihoidontuki-hakulomakkeita siis tietenkin tarkoitin.
Vielä pikaisesti
Tuosta Mammiksen tekstistä tuli mieleen.
Eli kun itsellä on tarkoitus olla kotosalla kunnes muksu täyttää vuoden niin tuleeko nuo hakulaput kotiin? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että tulisivat jo useampi kuukausi ennen vanheimpainloman loppumista...
POPPIS, voi harmi kun Emiksellä on silmässä pipi :( Toivotaan että tipat puree pian eikä silmä enää muuraudu umpeen.
COLTSFOOT, onpa kiva lukea hyviä uutisia! :) Jospa se teidänkin typykkä oppisi nukkumaan pikkuhiljaa. Kyllä jo parikin hyvää yötä tekee ihmeitä! Nimin. kokemusta on. Meillä tosin ei aivan alusta asti yöt ole olleet rikkonaisia, toisin kuin teidän perheessä (täydet sympatiani!), mutta enivei.
Mulle muuten tuli ne kotihoidontukihakupaperit. Pitäsipä pistää vielä menemään... Jos nyt sinne parivuotiaaksi asti sais olla kotona Sampon kanssa :)
Eipä mulla ihmeempiä. Huomenna neukku pitkästä aikaa, saadaan Sampon uudet mitat (liekö tullut yhtään lisää pituutta tai painoa......).
Han ja Sampo 8kk
Iso kiitos Tikrulle, mä laitoin sulle meiliä !!!!!! HALITUS JA PUSITUS !
Tosiaan se olin minä joka pidin Ainoa sylissä, tukka on lyhentynyt ja omassa värissä, eli en ole enää tumma. Systeri oli se vaaleempi niistä tummatukkasista jotka oli siellä taustalla.
Näytin ihan hirveen väsyneeltä enkä kerinny aamulla meikkaamaan kun heräsin klo 6 ja olin kirppiksellä jo vähän yli 7 aamulla.
Kandi, se meidän juttu on siinä 24-25 minsan paikkeilla sen yökkö pepe wilbergin haastiksen jälkeen.
Me käytiin tänään katsomassa kaverin vauvaa joka on noin 1 kk ikäinen, vähänkö oli suloinen ja pieni, ei meidän aino ole koskaan ollut niin kevyt.........aika kultaa muistot !!
Nyt laittamaan ukolle ruokaa.
AI juu toivottavasti Amyn tytsylle löytyy se hoitopaikka, vielähän tässä on aikaa ;D
aa ae
[color=green]..ja jos sitten jaksais vielä vetää pyykkishown loppuun ja sen jälkeen koiran kanssa lenkille. Sitten tuleekin jo Salkkarit, ja voi linnoittautua sohvalle! :)
CL, mahtavaa, että Hilla on nukkunut hyvin!!! Niin se vaan yht' äkkiä asiat aina muuttuu. :)
Ja ei, en tod. ole reipas, vaan kauhulla jo odotan niitä paria viikkoa. Kyllä kuule ehtii varmaan pää hajota moneen kertaan :/ Mutta onneks tosiaan on niin paljon apujoukkoja lähellä! Ei siitä muuten mitään tulis...
Ja kyllä on meikäläinenkin kuin perseelle ammuttu karhu. Koko ajan :( Ja nyt etenkin, kun koitan miljoonannen kerran vähentää syömistä, että laihtuisin. Vi**u musta mihinkään P.vartijoiden pistelaskuun ollut, oon alottanut varmaan kolmesti... 2 päivää menee, sitten sorrun ja motivaatio häviää. Nyt oonkin lihonnut taas pari kiloa, ja vaaka näytti eilen erittäin masentavat 71,5kg (ja pituutta tämä vaivaiset 157)... Kyllä raivostutttaaaa! Enkä saa itteäni edes salille raahattua... Nyt oon koittanut tsempata tuossa koiran kanssa ulkoilussa - tänäänkin jo pari puolen tunnin reipasta lenkkiä takana, vaikka ilma ei edes ole ollut kovin hyvä =) Jee, edes jotain hyvää olen tehnyt ;)
En tajua, voikohan e-pillereillä olla näin paljon vaikutusta mielialaan? Kun tuntuu, että ihme " harmaa kausi" vaan menossa (ollut jo pitkään), eikä mitään jaksais eikä mikään huvittais. Nyt siis 3 levyllistä pillereitä takana, ja varmaan sen aikaa tää olo on jatkunut. Ehkä se on sit siitä... Pitäis varmaan varata ihotautilääkärillekin aika, kun ei tää hiekkapaperinaama lähde... Ääh, mikä vässykkä-olo!
Ei, kyllä mä nyt lähden täältä valittamasta, ja koitan saada jotain tehtyäkin.
P
[color=#8B008B]tulin kiittämään KAIKKIA kommenteista Oonan hoitoon menosta.. :) Yritän vielä selvittää onko lainojen korot melkein sama asia kuin maksais koko lainan & yritän myös pähkäillä selvittäiskö muutama extrakuukausi vielä niin että jäisin kotiin. Jos en mene takaisin töihin vaan jään kotiin + teen jotain ilta-/viikonlopputöitä, saako silloin sitä kotihoidon tukea (mun mielestä siitä ei oo mitään kelan sivuilla tai sit oon vaan ¿blondi¿) + hoitolisää riippuen tuloista?
Jos menen takaisin töihin, pappa lupautui hoitamaan 1 päivän viikossa (voi hoitaa myös omaa työtänsä iltaisin) eli meillä ois sitten vain 1 päivä periaatteessa sellainen että tarvittaisiin Oonalle hoitaja. Mietin jo sitäkin että voisi ottaa kotiin esim. MLL:stä hoitajan tuoksi yhdeksi päiväksi.. Ilmeisesti kun menee töihin ja ei laita lasta kunnalliseen sais sen yksityisen hoidon tuen.. Mä oon kyllä todellakin ihan ¿enska¿ näissä asioissa.. ;)
KANDI ¿ tyhmä kysymys, mikä isäkuukausi? Tarkoititko siis sitä isyyslomaa minkä mies on jo pitänyt?
Taitaa olla paras mennä ajoissa itsekin tutimaan nyt kun porina hiljeni tuolla neidin sängyssä.. Täytyy kuulostella yskää, toivottavasti ei häiritsisi unia. :)
Kauniita unia!
Mammis & Oona [/color] [color=red]♥[/size][/color]
Mammis, isäkuukausi on siis se 2+2 viikkoa, minkä saa, jos mies pitää viimeiset kaksi viikkoa vanhempainvapaasta. Siis kaksi viikkoa sitä " normaalia" vanhempainvapaata, ja sitten vain isälle myönnettävät kaksi " bonusviikkoa" päälle. Esimerkiksi meillä olisi päättynyt vanhempainvapaa 13.9., mutta kun mies jäi vuorostaan vanhempainvapaalle, se sai olla kotona 27.9. asti. Se on siis etu, jota äiti ei voi saada.
Noel väänsu karseat rieskat vaippaan, pitää lähteä koukkimaan sitä pois. Se on kuin pihkaa nykyisin... :P
Kandi
[color=crimson]Hohoh! Täällä ihan unen pöpperössä kirjottelen. Oli taas niin villi yö että tuli nukuttua varmaan joku pari tuntia. Milo huusi niinku palosireeni.
Oikeastaan meille kyllä kuuluu silti ihan hyvää. Milo oli Almiron- altistuksessa pari viikkoa sitten ja sai heti B- lausunnon joka kerkesi jo Kelassakin menemään läpi eli saatiin korvattavuus Neocatelle. Jipii! Jos taas alkais rahat riittämään paremmin.
Mutta nyt tietysti aloitettiin uudet ruoka aine kokeilut ja ilmeisesti kaura ei sovi koska kolmeen yöhön täällä ei olla nukuttu. Huoh! Soitin tänään jo Taysiin ja pyysin että jos saatais Atarax resepti helpottamaan ihan pahimpia oireita. Lääkäri soittaa mulle vielä tänään onneks.
Milo täyttikin viikonlopun aikana 8kk ja oppi saman tien nousemaan istuma asentoon itse ja siitä sitten nousi tuoliin nojaten ylös seisomaan ja lopuksi vielä kiipesi sen tuolin päälle!!!
Samana iltana otti kaikenlisäksi ensimmäiset konttaukset. Siitä asti täällä on ollut meno aika hurjapäistä kun Miloa ei voi jättää hetkekskään silmistä kun humpsahtelee vähän väliä jossakin.
Viipero. Joo meillä on nyt toinen yrityskerta meneillään ja nyt päätin etten tee ovulaatiotestiä lainkaan. Yritetään vaan touhuta paljon.
On se allergia juttu mietityttäny tosi paljon. Mutta lääkäri sano että se on kuulemma aika epätodennäköstä että toinenkin lapsi olis näin allerginen. Mutta mä oon jo jotenkin henkisesti varautunut siihen että voi olla allerginen. No on se ainakin paljon helpompaa seuraavalla kerralla kohdata noi allergiat.
Mun vauvakuume ei vaan anna periksi ja nyt mun mieskin on ihan innolla mukana tässä ¿projektissa¿ kun aikasemmin oli vaan niin että ¿no tehdään nyt se lapsi sitten kun sä kerran haluat- tyyliin. Paljon plussa onnea teille ja sormet ristiin että noi allergiat ei tulis seuraavalle lapselle.
Mä haaveilen että seuraavaa vois imettää ihan rauhassa ja hyvällä omallatunnolla. Viime vauvalehdessä oli just aika hyvä juttu tuosta allergisen imettämisestä, se oli ihan kuin Milon imetystarina.
CL. Kiva kuulla että teillä on masuvaivat helpottamaan päin. Meillä ei Milolle lainkaan sopinu ne Relatipat. Ihan hirveetä huutoa vaan kaikki päivät, mutta siiten kun vaihdettiin ne Probiootti Babyyn niin huudot väheni ihan selvästi. Nykyään Milo syö Gefilus kapseleita kun lääkärit suosittelee niitä nimenomaan herkkämahaisille ja allergisille. Meillä ne on saanut ihmeitä aikaan.
Huh. Nyt on pakko mennä vähän huilaamaan kun Milokin on päikyillä. Vähän tuli omanapaista tekstiä taas mutta nyt en tahdo parempaan pystyä.
Hyvää päivänjatkoa kaikille ja tervetuloa kaikille uusille Isoille enskoille!
Hermione ja humpsahteleva Milo 8kk
ja kiitos Poppis tuosta hoitoavun miettimisestä! Tosiaan, sehän tuossa onkin vähän ongelmallista, että huhtikuuhun on vielä pitkä aika...en ole vielä löytänyt tahoa, joka olis valmis nyt jo sitoutumaan hoitopestiin. Ja toisaalta nuo mun ystävät joutuvat hyvin pian itse jokio sitoutumaan siihen niiden työkeikkaan, tai ilmoittamaan etteivät voi tulla kun pojalle ei oo hoitajaa. Sä olisit Poppis kyllä senkin puolesta ihan huippuhoitaja, että oot tuommoinen kielitaitoinen! Ja itselläsi melkeinpä samanikäinen lapsi kuin tuo hoidokki olis, niin olis homma hanskassa :)
Mun piti tänään päivittää CV ja tehdä vähän alustavia työhakemuksia, mutta kappas en sit löytänyt mistään mun todistuksia! IsäKyrsä ne pakkasi mukaan muuton yhteydessä (meidän molempien todistuskansiot oli samassa paikassa), eikä nyt sit yhtään muista, että mihin ne laittoi!! Kovasti kyllä vakuutteli, että jostain löytyvät...no hei parempi oliskin!!!
Vetämätön ja laiska päivä tänään, ei pysty nyt venymään ees kommentointeihin :(
Makkara & ulkona nukkuva Nakki 7,5kk
[color=blue]Pikille virtuaalitsempit painon kanssa kamppailuun. Älä nyt vain laita itseäsi liian lujille tuon asian kanssa, ei se paino kuitenkaan elämän tärkein asia ole :) Luin tuolta yhdestä toisesta pinosta (taisi olla taaperopuolella), kun joku kirjoitti tosi hyvin ko. asiasta. En nyt tarkkaan muista miten se meni, mutta pääajatus siinä oli, että tällä hetkellä tärkeintä on olla äiti ja läsnä lapselle, kaiken muun ehtii myöhemminkin. Laihduttamaankin ehtii myöhemmin, kun arki on helpottanut pikkulapsivaiheen jälkeen. Jos tuntuu että nyt ei jaksa arjen pyörityksen keskellä vielä alkaa pointseja laskemaan, niin sitten ei laske! *halaa*
Kiva kuulla Hermionen ja Milon kuulumisiakin. Hieno homma että saitte korvaavuuden maitoon. Kurja juttu jos ei kaura sovi. Mekin pähkäillään tässä että passaako tuo vehnä vai ei...
Kiitos kun kerroit ajatuksistasi vauvaprojektin suhteen. Meillä aika lailla sama tilanne, kovasti kuumeillaan, mies ihan yhtä paljon kuin minä.
Totta, että allergian uusimiseen toisen lapsen kohdalla on vain varauduttava, eipä sitä kannata etukäteen murehtia. Ja nythän meillä kuten teilläkin on jo etukäteen hyvät tiedot asiasta.
Hyvä kuulla myös lääkärin suusta tuo, että ei se välttämättä automaattisesti tarkoita sitä, että toinen lapsi on niin allerginen, jos esikko on. Toivotaan että näin ei ole meidän perheissä.
Se vauvalehden allergiajuttu oli kyllä tosi hyvä. Itse asiassa se lievitti vähän mun kriittisyyttä omaa äitiyttä (ja myös ammatillisuutta) kohtaan, kun siinä sanottiin, että välillä kokeneen lääkärinkin on vaikea saada selkoa allergioista. Helpottavaa tietää, että ei mun tarvi olla mikään selvännäkijä tässä tilanteessa (nähdä heti mikä aiheuttaa oireita jne.) Ja sitten se oli hyvä juttu lukea myös, että ei se ole vakavaa jos allergiaoireita on jkvn. Kun musta tuntuu, että teen koko ajan " pahaa" lapselleni kun en saa selville, että vaivaako sitä nyt jokin vai ei... (esim. nämä ajoittaiset yöhulinat - johtuuko jostain ruoka-aineesta vaiko ei). Jutusta kävi ilmi paristakin kohtaa, että kun oireet on niin hankalia ettei niiden kanssa pärjää niin pitää mennä tutkimuksiin. Eli lieviä oireita saa olla jos ei kerran " syyllistä" löydy?
Mitähän muuta mun piti sanoa..
Viimeinen kirppis munkin piti käydä ihan varta vasten katsomassa :)
Amy, toivotaan että tieto hoitopaikasta tulisi jo pian, jotta saa alkaa sitten valmistautumaan uusiin kuvioihin :)
Nyt en muista muuta, taidanpa heittäytyä sohvalle hetkeksi kun Aleksi vielä nukkuu.
Viipero & Aleksi 11kk
[color=blue](koskaan ei osaa kirjoittaa kaikkea asiaansa yhteen viestiin)
Kyllä e-pillerit voi hyvinkin vaikuttaa mielialaan, sulla tuo harmaa kausi sopis kestonsa puolesta niiden aiheuttamaksi. Voithan kokeilla kysyä neuvolasta asiasta, saisitko reseptin johonkin toiseen merkkiin. Ja sittenhän on muitakin vaihtoehtoja, mm. ehkäisyrengas tai -laastari.
Kierukkahan ei varmaan tuu kyseeseen pitkäaikaisuutensa vuoksi :)
Viipero
[color=greeen]Arttu on jo hyvän tovin nukkunut päikkäreitä, joten varmuuden vuoksi, jos sattuu kohta heräämään, aloitan tekstin
KAUNIILLA KIITOKSELLA VIIPEROLLE!!!
Kylläpä lämmitti mieltä tsempitykset sekä halaus ¿ ja ihan totta turisit! Pistelaskun taidan unohtaa, ja koitan keskittyä vaikka aluksi siihen, että kävisin enempi lenkkeilemässä Artun ja koiran kanssa ¿ siitä on hyvä aloittaa =) E-pillereiden vaihtaminenkin mietityttää ¿ oon syönyt samaa merkkiä 15-vuotiaasta asti, niin ei jotenkin viittis vaihtaa¿ Mutta täytyy varmasti harkita, jollei mieliala parane :/
No niin, nyt A heräsi¿ Mutta lähetän siis puolestani tsempitykset Aleksin masulle, että kestäisi vehnän! :)
Palaan illemmalla paremmalla ajalla! :)
Pi-Ki ja Arttu 7kk
P.S. Mainostan tännekin: katsokaa ensi viikon ma 15.10 TV1 klo 21:50 Härkää sarvista-ohjelma. Siellä Hylätyt lapset ry:n puheenjohtaja puhuu avustustoiminnasta yms.!!!
[color=green]Tulipa ihme väri, ja ihan vahingossa! Tuli tuohon green sanaan vahingossa 3 e-kirjainta, niin sillä sai tuollasen värin :O Kaikenniilaista...... :)
Valitusvirsi seuraa:
Käytiin neuvolassa. Meillä on neuvola vaihtunut ja oli uusi täti. Ihan mukavan oloinen tyyppi, mutta miks hiivatissa mulla on aina neuvolakäyntien jälkeen sellainen olo, että oon äitinä täysin epäonnistunut ja surkea? :( Taas kävi niin, vaikka tämä täti oli huomattavasti mukavempi kuin edellinen. Kuulemma Sampolla on öisin nälkä, koska se heräilee (vaikkei viime yönäkään tuhansista heräilyistä huolimatta syönyt juuri mitään mitään). Kiinteitä pitää kuulemma lisätä, mutta miten lisäät, kun poika ei niitä syö? Yritin vähän selittää, että olen katsonut sen turhaksi, koska ruoka ei maistu näilläkään kerroilla, mitä tarjotaan (kolmesti päivässä). Kuulemma ensin pitää imettää ja sitten tarjota kiinteitä. No aion toki kokeilla, josko toimii (tähän asti tehnyt juuri toisin päin), mutta tuli silti sellainen olo, että huonohan sitä on, mitäpä muutakaan :( Kritiikkiä tuli myös nukkumisjärjestelyistä ja mistä vielä. Niin siitä, kun haluan yrittää yöllä rauhoitella Sampoa, kun se kitisee tai vinkuu. Pitää kuulemma antaa itsekseen touhuilla: " kyllä se sinne sitten nukahtaa itsestään" . Suoraa huutoa huutava vauva olisi siis jätettävä rauhoittelematta?
Voih, kun kaipaisin niin tukea omille valinnoilleni ja tukea äitiyteeni, niin saankin vain kuulla, miten tulisi OIKEASTI tehdä. Ymmärrän, että jos tekisin asioita, joista todella olisi haittaa lapsen kehitykselle tai turvallisuudelle tai terveydelle, mutta kun kyseessä oon enemmänkin mielipideasiat; nukuttaako vauva syliin/viereen vai omaan sänkyyn jne.. Yleensä olen varma valinnoistani, mutta jostain syystä neuvolareissujen jälkeen on aina sellainen olo, etten tiedä mitään. Onhan terkkarilla monen vuosikymmenen kokemus vauvoista, muttei suinkaan meidän Samposta. Mihin katosi se vanhempien kunnioitus oman lapsensa asiantuntijoina? :(
Anteeksi valitusvirsi. Onneksi täältä saa tukea äitiyteen, kun ei sitä ammattilaisilta saa. :) ♥
Sampon paino ja pituuskäyrät vähän laskussa. Tietysti sekin on mun vika, koska Sampohan siis on nälässä (koska heräilee öisin) eikä saa tarpeeksi ravintoa raukka. Ei suinkaan niin, että Sampo käyttää kaiken sen vähänkin energian, mitä saa (siitä vähästä ruoasta, mitä SUOSTUU syömään) liikkumiseen.... Itse olen myös miettinyt, että voisiko Sampolla olla se vilja-allergia, niinkuin isällänsä. Miehen paino oli pysähtynyt ja jopa laskenut neuvolakorttien mukaan juuri 8-9kk välillä ja silloin myös selvisi että hänellä oli vilja-allergia. Anopin mukaan mies oli ihan muuten rauhallinen vauva, ainoastaan tuo painonputoaminen kertoi ongelmasta. Mutta enivei, toivottavasti meillä kyseessä on vain huonon äidin ääliömäisyys (=kun ei anna ruokaa lapselle) eikä allergia.
No lähenpä valittamasta.
Han ja Sampo 8kk
missä vaiheessa imetyskerrat ovat alkaneet vähentyä päivisin? Meinaan, pitäskö mun alkaa vähentämään imetyksiä päivisin jotta menis niitä kiinteitä ruokia paremmin? Vaikka mun käsitys on, että maidon pitäis olla se pääravinto, mutta kumminkin. Ajattelin, että jos kiinteiden menestymättömyys johtuu siitä, että poika kuitenkin aika hanakasti on tissillä, 4-5krt päivässä (ja öisin X kertaa). Että jos alkais jättämään esim. päivällä pari kertaa pois.... Toisaalta lisääköhän se yösyöntien määrää, jos ei päivällä saa tissikiintiötään täyteen :D Ja toisaalta, jos Sampo ei söisi öisin yhtään, söisiköhän se päivällä paremmin niin kiinteitä kuin rintaakin.... Voi että miten hankalaa. Kertokaa omia kokemuksianne, jos viitsitte :) Pitää vissiin vain alkaa kokeilla itsekin eri juttuja ja katsoa, mikä toimii parhaiten.
Han
Ikävää et tuntuu noin kurjalta! Mutta ei meidänkään pojan pituus ole nyt noussut, vaikka syö hyvin. Ei kannata liikaa ressata, vaikka uskon että sitä alkaa päässä pyörimään vaikka mitä =) Se että jokin mitta tai muu ei mene käyrillä, ei tee sinusta huonoa äitiä!!!
Kannattaa ehkä jossain vaiheessa varmistaa, ettei sitten ole mitään keliakiaa, ainakin poissulkisi sen vaihtoehdon.
Kuten laitoit, kannattaa varmaan kokeilla vähän eri taktiikoita tuon maidon kanssa. Jos vain mahdollista, niin yrittää pitkittää öitä siten, että " tassuttaa" tms. muuten saa pojan vielä jatkamaan uniaan. Siitä jos pikkuhiljaa yöt pitenisivät ja tissi painottuisi päivään.
Teetkö soseet itse ja laitatko maitoa niiden sekaan? Jos tekee itse soseita, voi eri makujen avulla kokeilla houkutteluvuutta.
Tykkääkö Sampo esim. hedelmäsoseista....voisi ehkä sujauttaa vähän omenaa johkin pepoon tms ruokaan?
Olen huono neuvomaan, mutta toivon että Sampo äkkää pian, että sitä jaksaa paremmin kun saa murua enempi rinnan alle =))
mykis
[color=CD1076]Alkaa olla vähemmällä kyllä aamun koneaika kun Emiliina ryömii pitkin kämppää ja pitää jo vähän enemmän kulkea perässä! =)
LYCKA kyseli Emiksen silmästä. Se alkoi tosiaan rähmimään ja punoittaan ja ei mennyt pelkällä vesipesulla ohi (aika tiuhaan sitä pyyhin) ja menitiin sit lääkäriin. Ei oo koskaan ennen silmät rähminy mitä nyt ihan ekana päivänä syntymän jälkeen..=)
Silmä alkaa näyttään pikkasen paremmalta, mutta eilen tuli ihan surku kun Emis heräili päikyiltä niin ei se toinen silmä avautunut kun oli rähmällä liimautunut kiinni. =/ Hellästi sit availin sitä vedellä kostutetulla pumpulilla. Voi pientä..
MYKIS oli keskustellut miehen kanssa. On täälläkn jääneet kaikenmoiset aloittelut ja halailut. Mä oon vaan iloinen kun mies tulee kotiin, että nyt saa Emis olla hetken iskän kanssa. Ollaan mekin juteltu asiasta, mutta meillä taas mies ei kauheesti stressaa ja sanoi, että kai sitä vielä joskus hellitellään sit kun Emis on lukiossa..=)
MAKKARA kyseli hoitopaikkaa Turusta! Mä meinasin heti ilmoittautua vapaaehtoiseksi, mutta siihenhän on vielä kohtuullisen pitkä aika. =) En yhtään vielä tiedä oonko silloin sit taas kokopäiväduunissa vai mitä tässä tapahtuu. Mä yritän vähän kuulostella kans täällä suunnalla!
AA: mä katoin kans netistä sitä kirppis-jaksoa, mutta en mä nähnyt sua? Katoinkohan edes oikeaa jaksoa? En mä edes tietty tunnista Ainoa, mutta joku vauva siinä oli jossain vaiheessa. Olikohan sit sun systerin sylissä ja sä vaan keikaroit siellä takana? =)
Sen kaverin pojan aivoja ei sit vielä ultrattukaan eilen, mutta aika pitäis saada nyt hätäisenä aika nopsaan, kun aukile on kuulemma niin avoinna vielä, että voidaan sitä kautta tehdä. Fysioterapeutti ja neurologi sitä eilen kääntelivät, ihmettelivät ja jumppasivat. Kyseessä on siis 5kk+ ikäinen poika, joka ei yhtään vielä kannattele päätään mahalla ollessan eikä ylösnostettaessa. Jos sen laittaa mahalleen lattialle niin se ei jaksa edes kääntää päätä sivulle. Joku keskiviiva on kuulemma kans hakusessa..Säpsähtelee paljon ja pitää käsiä nyrkissä. Ei kurota siis esineitä ja jos laittaa jotain sen käteen niin se tippuu pois kun ei pidä kiinni. Vetää päätä sillee hassusti toiselle sivulle jos on sylissä. Juttelee ja örähtelee kyllä jonku verran ja hymyilee koko naamalla kun tunnistaa! =) Tossa nyt jotain..tosi vaikea kertoa muutamalla rivillä pienen iloisen pojan oireista. =/ Eli kyllä sillä joku on, mutta ei tiedä onko se vaan laiska vai mitä. Kun sitä ollaan nyt jumpattu sellasella isolla pallolla ja mun mielestä se näyttäis piristyneen vähän. Tosin sen äiskä sanoo, että välillä se piristyy ja sit ottaa taas takapakkia..=/ Nojoo..odotellaan tosiaan nyt sitä aikaa sinne TYKSiin niin tiedetään sit taas enemmän..
Piuh. Nyt pitää mennä kyllä keittelemään aamupuuroa.
Oikein ihanaa tiistaita kaikille!
t. poppis ja Emiliina 8kk+