***KESÄNUPPUJEN ma-ke***
Kommentit (58)
Hieno uutinen Tytteli :)
Tuo onkin jännää sitten että onko siellä yksi vai kaksi..
Mulla tää kaikki on aina vaan niin ihmeellistä ja jännää kun kyse on esikoisesta. Välillä en edelleenkään vaan ymmärrä että jotain siellä masussa on kasvamassa pikkuhiljaa..
Olis vaan ollut kiva lähteä reissuun tietäen jotain masuasukista.
Hyviä uutisia oli Tyttelillä, kiva!
Mä en tajua mistä noi ihmiset kaivaa ton mun ekan esityslistan ja laittavat tietojaan sinne. Mietin että pitäisikö otsikossa sanat lasketut ajat lyhentää la:t niin päivämäärä kenties näkyisi otsikossa?
Mitens tytteli, haluatko päivitysapua vaikka en värejä hallitsekaan?
Eliador, again
Luulin ymmärtäväni, miten raskausviikkolaskenta toimii, mutta nyt olen hämmentynyt. Laskin itse kalenterista, että kun ottaa edellisten kuukautisten alkamispäivä ja laskee siitä tähän hetkeen asti, saa viikot ja päivät. Näin laskien sain 5+4 (tuo kk-alkamisaika oli 30.8., kierto keskimäärin 35-37). Mutta kun syötän tietoni laskureihin, saan tulokseksi 4+2. Viikkojen määrä näyttää riippuvan kierron pituudesta, ei sittenkään viimeisten kuukautisten alkamispäivästä.
Voisiko joku viisaampi kertoa, miksi on näin ja mitä pitäisi uskoa (ennen kuin pääsee neuvolaan ottamaan selvää oikeasti)?
Heippatsuikka kaikille!
Täällä yksi odottaja, joka tänään oli ultrassa ja siellähän se pieni pallukka sydän läpättäen oleskeli :). Viikkoja nyt 6+0 (tai 6+1) lääkärin mukaan, mutta pidän sen 6+0 ja la 3.6.2008. Kävin itse Kokkolassa yksityisellä ultrassa, itselle jäi maksettavaksi n. 80 ¿ Kelan korvausten jälkeen.
Onko Kesäkuisilla jo yhteisöä olemassa? Jos ei ole, niin voisin sellaisen perustaa :)
Tiia
Kesäkuisten yhteisöstä oli tuolla juuri ilmoitus. Mitenköhän siihen pääsee mukaan?
Onpas tänne tullut paljon uusia! Onneksi olkoon kaikille!!!!! Tarrasukkia kaikille matkaan oikein urakalla.
Mulla alkoi aamupahoinvointi oikein kunnolla aamulla. Piti mies ja tyttö viedä ensin, ennen kuin pääsin hoitoon. Oli kyllä melkoinen voimain ponnistus kun en ollu aamukahvia juonu niin meenasin nukahtaa ja sitten koko ajan oli tosi paha olo. Pari kertaa käviin kakomassa vessassa (kotona ja töissä, en tien varressa) mutta ei sinne sitten kuitenkaan tullu mitään. Rennie autto vähän.
Yritän vähentää tuota kahvin juontia kun kerkes kuppimäärät kasvaa turhan suuriksi elo-syyskuussa.
t. SannaNu ja tiuhti rv 5+6
Juu päivitä vaan siekin noita listoja. Värithän on tosi helppo lisätä tekstiin. Ne laitetaan näin:
[color=blue ] ja sitten tähän tekstiä. Kun haluaa lopettaa tietyn värin, niin laitetaan [/color ] Jätin ennen viimeistä sulkumerkkiä yhden tyhjän välilyönnin, jotta näät idean. Kun ottaa tuon välilyönnin pois, niin sit tulee väri, eli [color=blue] ja näin tulee väriä, ja näin se lähtee pois [/color]
Ajattelin kyllä kopsata nuo jutut wordiin kaikkine koodeineen ja lisätä sinne aina tiedot. En tiedä onnistuuko, mutta sit ei tartteis joka kerta laittaa erikseen noita värikoodeja.
Käyn nyt päivittämässä listan.
Tytteli-83
Kyllä minä nyt tänne kirjuutan... Kävin gynellä syyskuussa keskiviikkona 12 pv(ihan vaan tsekittään että kaikki on kunnossa) ja hän sanoi että munasolu irtoaa kolmen päivän päästä, jos tosiaan tahtoo toista lasta yrittää. No tahdottiinhan me ja seksiä oli heti seuravan päivänä ennakkoon kun oli kiireinen työviikonloppu tulossa. Siitäpä se tämä plussa on saanut alkunsa:) eli nyt tulee vasta neljä viikkoa. Plussaa olen testannut kaksi kertaa. Mitään oireita ei kyllä vielä ole. Esikoista odottaessa oli rinnat tosi kipeät, mutta nyt imetän vielä tuota taaperoa ja olo on kaikin puolin normaali.
Esikoista odottaessa en tajunnut tänne nettiin tullakkaan:) Nyt tuntuu niin ihanalta lukea ja puhua tästä salaisuudesta kun ei viitsi vielä muille ääneen puhua. Ja olen oppinut jo MONTA UUTTA ASIAA teidän viesteistänne:) En yhtään muista milloin varasin ekan neuvolan esikoisesta ja kiltisti odotin sinne 12 viikolle ekaan ja ainoaan ultraan. Luulis että toinen kerta ois jotenkin rennompi meininki, mutta mua ainakin kauhistuttaa kaikki ne mahdollisuudet mihin tämä ilo saattaa loppua. Kai tämä on vain sitä epäuskoa vielä kun kaikki niin alussa. Saatan kyllä minäkin nyt mennä aiemmin sinne alkuraskauden ultraan. Olin ajatellut odottaa sinne 12 viikolle taas ja mennä sitten myöhemmin vielä siihen 3D-ulraan(ko se nyt olikaan:) mutta on sinne 12 viikolle kyllä vielä NIIN pitkä aika. Pitäisi kaivaa jostain se neuvolakortti niin tietäisi milloin alkoi neuvolassa kuulua sydänäänet...
Kaikinpuolin olin kyllä tyytyväinen neuvolaan ja lääkäriin jne mitkä kaupungilta tuli. Synnytin kyllä toisessa kaupungissa, mutta sielläkin kaikki meni ok ihan julkisella puolella. Lasta olen käyttänyt yksityisellä päivystyksessä jne ettei tarvitse jonottaa ja nyt kävin yksityisellä gynellä kun ei julkiseen saanut aikoja kun ei ollut sairas eikä yrittänyt ehkäistä....
mulla oli vaikka kenelle teistä heti paljon asiaa ja juteltavaa, mutta en muista niitä nimimerkkejä... No jospa kohta tutustun teihin paremmin:)
Tällaista täällä. Minä olen siis 31v ja ukkoni 32, asumme pirkanmaalla ja esikoinen on 2,5v
Kyllä sulla on tänään viikkoja 5+5, ks. http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/Calculator.aspx?id=7750
Laskettu aika lasketaan aina viimeisistä kuukautisista, kierron pituus ei siihen vaikuta. Laskettu aika voi sitten muuttua ultran perusteella.
Olisi aika hakuammuntaa lähteä laskemaan laskettuja aikoja kiertojen pituuksien perusteella. Siksi kaikille on sama kaava, eli lasketaan viimeisten kuukautisten mukaan.
Nuo liberon sivut on miusta tosi hyvät, siellä on myös se raskauskalenteri, josta näkee viikko viikolta, miten sikiö kehittyy.
Tytteli-83 rv 6+0
http://groups.msn.com/kesanuput2008/ ja eikun liittymään :)
Hauskaa päivää kaikille!
Tiia
Maatuskamamma (toiv. muistin oikein), mulla on niin täysin samat fiilikset kuin sullakin. Kakkosta odotellaan ja ihmettelen tätä mun panikoimista oireettomuudesta ym. Ei eskoista odottaessa ollut mitään tällaista, sitä vaan odotti mitä tuleman pitää ja meni ekaan ultraa rv12 kuulemaan " tuomion" . Joku aiemmin sanoikin, että tässä taitaa päteä sanonta tieto lisää tuskaa, eli kun on raskaus takana on jo vertailupohjaa.
Minäkään en esikoisen kohdalla kirjoitellut minnekään. Nyt tuntuu ihanalta elää tätä raskautta muiden kanssasisarien kanssa. Taidan olla niin innoissani, että saatte musta pian tarpeekseni. Kirjoittelen vähän väliä.
Tuosta yhteisöstä, pitääkö siihen jotenkin rekisteröityä tms? Tuo linkki kysyy suoraan sähköpostia ja salasanaa. Valitaanko ne siinä vai? Olen aika tumpelo näissä nettijutuissa vaikka konetta käytänkin päivittäin.
Mä pohdin edelleen sitä ultraa...olen niin kahden vaiheilla.
Eliador 5+1
Eskarilainen meni ja sai korvatulehduksen, joten saadaan kökkiä kotona tämä viikko. En kyllä laita yhtään pahakseni tätä pientä breikkiä töistä, asiakaspalvelussa kun ei ole kiva olla jos on pienintäkään öllötystä.. Pahoinvointia ei ole edelleenkään, mutta ruokahalu on kadonnut ihan täysin. Hampaat irvessä on pakko jotain syödä, mutta kun mikään ei maistu. Eilen tein lopulta hedelmäsalaattia, joka onneksi menee edes vähän alas.
Eilen ostin ohimennen apteekista rautaa ja vitamiinia. Ruokia olen alkanut jo välttelemään, tosin muisti on viiden vuoden jälkeen aika hatara, jotta mitä sitä sai syödä ja mitä ei.
Yöt nukun kuin tukki lukuunottamatta pakollista vessareissua neljän maissa. Aamuisin ei sitten millään jaksaisi herätä. Iltasella viiden kuuden välillä on aivan pakko ottaa pienet tirsat, puoli tuntiakin riittää oikein loistavasti. Iltavuorossa onkin sitten sinnittelemistä kun torkkuja ei voi ottaa..
En osannut minäkään liittyä tuolle listalle. Tiedä sitten olenko ihan totaalisen tumpelo, mutta jos joku voisi hieman jelppiä?
Tytteli, hienoa, että kaikki oli hyvin. Jännät ajat vain edessä, jos siellä onkin kaksi... :)
Eliador: Kysyin itse nyt ultra-asiaa tutulta kätilöltä, joka sanoi, että 6+ pitäisi jo näkyä. Kai siinä sitten voi olla jotain vaihtelua, että jos onkin hedelmöittyminen tapahtunut hiukan myöhemmin kuin luulee tai ultraajissa tai laitteissa on eroja, en tiedä. Itse nyt menen kuitenkin silloin 6+5. Minulla on kyllä se hyvä puoli, että ei ole kallis, kun saan sen meidän opiskelijaterveydenhuollossamme tehtyä, joten pääsen sitten vaikka uudelleen, jos ei näkyisikään. En siis halua mitenkään ahdistaa sinua suuntaan tai toiseen vaan kertoa kuulemiani asioita, jos ne helpottaisivat päätöstä :). Kalliiseen ultraan on kurja mennä, jos siellä ei vielä näykään sitä varmistusta.
Tervetuloa kaikille uusille plussanneille!
Niina 5+5
Eilen siis kesken tosi kiireisen päivän, suunnilleen vauhdissa siirtyessä paikasta toiseen, tein testin. Pöljää, ihan hyvin olisin voinut odottaa tähän aamuun... No, ajatus jos toinenkin on viimeisen vajaan vuorokauden aikana pään läpi mennyt. Olen jo ihan hyvissä fiiliksissä vaikka eilen pienen hetken ehdin jo harkita aborttiakin. Lapsi tulee olemaan kolmas ja aivan ihanaa, tervetullut. Elämäntilanne vain on nyt sellainen että käytännön asiat mietityttävät. Mutta ainahan sitä on elettävä niin kuin elämä heittelee. Kyllä me varmasti selviämme!
Uskon että kolme lasta menee hyvin siinä kuin kaksikin. Että elämänmuutos ei suinkaan ole niin dramaattinen kuin ekan tai toisen lapsen syntyessä. Opintoni viivästyvät nyt, mutta toisaalta, vuosi sinne ja tänne ihmiselämässä. Olin kuitenkin ehtinyt jo vähän työntää lonkeroitani tämän uuden alani työelämään ja suuntautua valmistumisen jälkeiseen elämään, joten kyllä tämä nyt henkistä venymistä vaatii.
Mitään fyysisiä oloja ei ole, ja luojan kiitos siitä. Toivottavasti ei tulekaan. Tavoitteenani on mennä kuin sähköjänis tuonne kesäkuun alkuun saakka ja sitten asettua nauttimaan kesästä ja vauvasta. Olo on energinen. No, nyt kun tiedän olevani raskaana, niin huomaan kyllä että rinnat ovat hmmm.... täyteläisehköt. Ja alavatsassa on pieni hassu puristava tunne. Toisaalta se jälkimmäinen voi olla vaikka ilmavaivojakin.
Eilisilta meni netissä surffaillessa auto- ja asuntosivuilla. Nimittäin kun kolmas lapsi on tulossa perheeseen joka asuu kolmiossa ja ajelee pikkufarmarilla, vastaan tulee tiettyjä realiteetteja. Vanhin lapsi menee ensi syksynä kouluunkin ja tarvitsisi tilan kirjoituspöydälleen. Auton taisimme heti löytää mieleisen ja vaihtanemme sen tässä lähikuukausina. Asunto on isompi juttu, mutta sitähän voipi miettiä vaikka vuodenvaihteen jälkeen. Katsotaan mitä voimme tehdä täällä jos jäämme tänne, tai mistä löytyisi meille sopivanhintainen isompi asunto. Asumme kivalla alueella ja en haluaisi muuttaa täältä pois, mutta voipi olla pieni pakko.
Pää täynnä ajatuksia siis, eilen illalla vähän ennen nukahtamista tuli mieleen että vatsassani kelluu pieni merihevonen ja nukahdin siihen ajatukseen onnellisena.
Ihanaa! Netti toimii työpaikallakin!
Kävinpä minäkin kurkkaamassa sitä yhteisöä ja liittyisin mielelläni, mutta en osannut. mikä nettiosoite siihen pitäisi laittaa? Pitäisikö luoda hotmail osoite? Minulla ei ole sellaista...
Arvatkaapa, mitä on olla töissä, kun täällä on (taas) sellainen pieni PUTKIONGELMA ja koko paikka haisee ihan viemärille... Yök yök ja YÖK! Täytyy varmaan hankkia joku oma suitsuke tai hajustin tänne lähistölle.
Mulla on aina ollut alhainen hemoglobiini (viimeksi 117) ja pelkään anemiaa, joka kuulemma raskausaikana voi helposti iskeä. Onko kellään kokemuksia siitä? Syön ekstrarautaa c-vitamiinin kanssa, mutta silti hieman imeytymisongelmia ja vatsa reistaa.
Soitin eilen neuvolan tädille, kuulosti tosi mukavalta! Sain ajan vasta rv 9:n, kuulostaa minusta hieman myöhäiseltä, mutta siihen asti täytynee " konsultoida" täältä netistä...
Hauskaa tiistaita kaikille!
Hitsi, kun minä en osaa auttaa tuossa liittymisasiassa, koska en joutunut itse liittymään, koska perustin yhteisön ... Hmm.. Voisiko Elina auttaa, koska oli onnistunut liittymään yhteisöön? :).Siellä saisi hiukan privaatimmin jakaa tuntojaan :)
Tiia
Yhteisöstä: yleensä ainakin liittyminen toimii niin, että yhteisöön rekisteröidytään käyttäen omaa, toimivaa sähköpostiosoitetta. Siihen tulee aktivointilinkki tai lupa perustajalta liittyä ja sitten voikin alkaa keskustella :)
Raskausviikot vieläkin hämmentävät, kun nyt kuulin, että pitkä kierto saattaakin vaikuttaa laskutapaan. Eli kun minun kiertoni ovat olleet pitkiä, periaatteessa viikkoja pitäisi olla vähemmän... Ääh, ei auta ihmetellä, neuvolassahan tuo selviää. Viikolla viisi tai kuusi, samapa tuo, kunhan on jollain viikolla :)
Huomenna teen vielä varmistustestin, mutta kyllä tuntuu raskaalta, kun väsyttää niin pirusti ja krapulaolo on 24/7.
Tulkaa kaikki yhteisöön, niin saadaan homma ja tutustumiset ja keskustelut alkuun :). Täällä kanssa oloa voisi varmaan parhaiten kuvailla krapulaololla... Mitään ei oikein tee mieli syödä, nälkä olisi, mutta ei vaan uppois oikeen mikään ja väsymys on aivan mahdoton ... mutta sitten kun yritän esikoisen torkkujen aikaan torkkua, niin ei uni tule :O. Ihmeellistä tämä raskaana oleminen :S
Tiia
Kävin liittymässä kesänuput yhteisöön. Toivottavasti käyttö on mutkatonta.
Varasin neuvola-ajan. Sain sen 1.11. Omien laskujen mukaan (nettissä olevien laskureiden mukaan) silloin 8+3, neuvolan tädin mielestä 8+2. Oli myös sitä mieltä, että ensi viikon ultra liian varhain. Lupasi, että jos on itse paikalla ekalla käynti kerralla voi silloin ultrata neuvolan ultralla. Toivotaan että olisi silloin täti ja masiina saatavilla :)
Päätin, että en enää panikoi tätä oireettomuutta vaan nautin täysillä. Murehditaan sitten jos joskus siihen on aihetta!
Eliador 5+1
[color=fuchsia]Kävinpäs tänään ensin verikokeissa, josta katsottiin raskaushormoni. Viimeks se oli päälle 1000, nyt oli yli 6000, eli hyvin on noussut. Sen jälkeen menin sinne ultraan ja olihan siellä kehitystä tapahtunut. Viimeks ei ollut varma, oliko siellä edes sikiöpussia, nyt oli ja se oli kooltaan 1cm. Verihyytymää ei selvästi näkynyt, se kuulemma sulaa sieltä itsestään pois (niin kuin oli käynyt). Alkio näkyi ehkä siellä sikiöpussissa (näillä viikoilla ei vielä saata näkyä, niin kuin ei esikoisenkaan aikaan). Sain vielä yhden kontrolliajan viikon päähän, silloin varmistuu 100:sti, onko siellä elämää. Mut hyvin todennäköisesti kaikki on hyvin.
Ainoa, mikä jäi hieman vaivaamaan, oli, että lääkäri näki siellä kaksi pussia. Vaihtoehdot: Joko se toinen oli se verihyytymä, tai sitten odotan kaksosia. Toivon, että vaihtoehto 1 pitää paikkaansa. Olisi ihan katastrofi, jos tulis kaksoset. Että sitä sitten jännäillään ensi viikkoon.
Mulla on ens viikolla viikkoja 6+6 kun menen taas uudestaan ultraan. Eli eipähän tartte enää käydä yksityisellä. Mut en menis itse takuuseen, että silloin vielä näkyy sykettä.
Jos itse varaisin ultra, niin rahoja säästääkseni varaisin sen 7+ viikolle. Silloin näkyy varmasti jo syke. 6+5 on aika hilkulla. Mut jokainen tehkööt päätöksen itse.
Tuli siis tänään aika hyvä mieli. =)=)=) Ehkä tästä raskaudesta voi jo pikku hiljaa rueta nauttimaan. Nyt lähden esikoisen kanssa uimahalliin.
Tytteli-83 rv 5+6