***KESÄNUPPUJEN ma-ke***
Kommentit (58)
Kauhia kiire, mutta tulin kertomaan että soittelin juuri femedalle ja he suosittelivat alkuraskuaden ultraa vasta noin 7+2 päivän jälkeen.
Eipä muuta, pitää juosta esikkoa hakemaan :)
-piirakka 5+0
Lähdin vapaapäivän kunniaksi ostoksille. Housuja tarvisin, mutten oikein raaskinut mitään ostaa jos tuo maha alkaa kasvamaan ja synnytyksen jälkeen en mahtuisikaan entisiin mittoihin :) Mahaa turvottaa jo nyt niin, että pitää ylin nappi farkuista avata.
Saas nähä millon alkaa maha kasvamaan. Oishan se ihanaa jos ois pieni potkupallo tuossa mahan kohdalla, jota vois aina välillä silitellä. Vois kaikille esitellä massua, kattokaa, mie saan lapsen! :)
Neuvolaa en ole vieläkään saanut varatuksi. Ehkäpä sitten huomenna. Alkuraskauden ultran nyt kuitenkin päätin jättää välistä ja odotella kiltisti pitemmälle.
Onnea uusille plussanneille :) Hienoa, et joukko kasvaa.
Vaapukka 6+2
Heipat kaikille kesänupuille!
Eilen säikähdin kovasti, kun aamulla alkoi tosi voimakas kuukautiskipumainen jomotus ja hiukan veristä vuotoa tuli. Olin varma että nyt se on keskenmeno! Kipu oli sen verran kovaa, että päätin lähteä terveyskeskukseen. (Aiemmissa raskauksissa ei moista ole ollut.) Olin myös lukenut kohdunulkoisesta raskaudesta, ja ajattelin että jos tää nyt on sitten sitä. Sain lähetteen sairaalaan, jossa otettiin pissa ja verinäytteet. Mua myös ultrattiin, mutta siellä ei selvinnyt juuri muuta kuin että kohdussa näkyi epäselvästi mahdollinen sikiöpussi eikä kohdunulkoisesta raskaudesta tullut selvää havaintoa. Kipu oli selvästi vasemmalla puolella.
Jäin sairaalaan sitten tarkkailuun yöksi ja kävin siinä läpi kyllä kaikenlaisia tunteita. Ajattelin miksei yksinkertaisesti voi olla raskaana tai sitten ei. Nyt mulla oli tilanne, että ei tienny onko keskenmeno tulossa, olenko raskaana kohdussa vai ulkopuolella vai jopa molemmissa!!! Hohhoijaa, naureskelin jo kaverillenikin että en nyt sit tiiä mistä päin kroppaa oon raskaana :P
Tänään sitten toinen lääkäri (ilmeisesti kokeneempi) ultrasi uudelleen ja lopulta selitti vähän tilannetta tarkemmin. Hänen mielestään todennäköisintä oli niin varhainen vaihe, ettei raskautta vielä kunnolla näkynyt ultralla ja kipu saattoi johtua jostain keltarauhashormonirakkulan puhkeamisesta (?). Se antoi sentään toivoa :) Se selittäis mun haalean plussan ja sen ettei plussaa tullut vielä kun olis " pitänyt" tulla... Hm. Noh, sain lepäillä sairaalassa ja nyt sitten jännätään mitä tää on.
Kipuja ei onneks enää ole eikä vuotoakaan. Huomenna verikokeeseen ja sen mukaan sitten jatkosuunnitelmat.
Pääsinpä ainakin tosi varhain " ilmaiseen" ultraan :D
Hyvää viikonjatkoa kaikille odottajille! Raskauteen kuin raskauteen liittyy aina jonkin pelko, ei siitä mihinkään pääse :o
Milli-73, myös mulla oli pari päivää tosi kovaa vasemmanpuoleista vatsa- ja alaselkäkipua. Ihan piti olla pitkällään ja itkuakin väänsin :) Siis kipu oli tosi kovaa ja veristä tuhruakin tuli. Ajattelin itekin kohdun ulkopuolista raskautta tai keskenmenoa. Onneksi tänään ei ole ollut yhtään kipuja kuin vain pientä nipistelyä, mutta onhan tämä stressaavaa.
Toivottavasti loppuraskautesi menee hyvin ja pääset kesällä kantamaan pientä nyyttiä!
Vaapukka
Kiva kuulla, että muillakin on alamaha turvonnut jo. Ajattelin, että hohhoijaa, ei kai se mun maha vielä voi olla kasvanut, kun pikkuinen on vasta pari millin kokoinen, mutta kai se on sitten sitä turvotusta, kun paino on laskenut, mutta housut silti kiristää.
Eli jotenkin onnistuin liittymään, ei tarvitse olla hotmail osoite, laitoin oman luukku sähköpostiosoitteen. Sen linkin kautta pääsee aloitussivulle ja sitten siihen tulee mun mielestä ohjeet mitä pitää tehdä. Kuvaruudulle avautuu " littymiskaavake" , ja joka kohdassa se pitää " hyväksyä" tai " jatkaa" . Kone ilmoittaa kun ilmoittautuminen on onnistunut. Vaikea neuvoa, mutta loppujen lopuksi ihan helppo systeemi. Meni mullakin pari kertaa väärin.. Mutta tsemppiä kaikille ja toivottavasti moni tulee mukaan!!
lotta2 ( elina 5+4)
Työt ja lasten kanssa vapaa-ajalla puuhailu tuntuu nyt vievän kaiken ajan ja energian. Tää koko viikko on tiukasti töitä, mut sitten ens viikolla on onneksi taas vähän iisimpää. Joten josko sitten ehtisi taas enempi palstailemaankin.
Mua melkein jo alkaa huolestuttamaan tää oireettomuus, kun ei oo muuta kun ajoittaista vatsakipuilua ja tissit sekä nännit on vähän arat. Muutamaan otteeseen on ollut sellasta pientä kuvotusta, mut hyvin vähän. Teistä kovin monella vaan kun tuntuu olevan jo kunnon pahoinvoinnit sun muut, niin alkaa mietityttämään että onkohan tässä omassa raskaudessa kaikki kunnossa. Vaikka vähäisethän nää viikot vielä on, että kaikenlaista oloa ehtii varmasti vielä tulemaan. Joten eiköhän täälläkin kuitenkin kaikki oo kunnossa.
Kaikille ultrassa käyneille onnittelut hyvistä uutisista!
Toivottavasti Millillä ja Vaapukalla on omein raskauksien suhteen kaikki kunnossa, vaikka ikäviä oireita onkin ollut.
Minäkin nyt sitten liityin tuohon msn-yhteisöön. Kirjoittelen eräässä toisessakin ja pääsääntöisest se on toiminut ihan hyvin.
Mutta nyt takaisin sohvalle kullan kainaloon. Kohta pitääkin jo suoria maate että jaksaa aamulla taas nousta töihin.
mirulii ja nuppu rv 5+3
Minnuukin alkoi ällöttään tänään. Saatoin kyllä syödä liian monta pullaa ja vähän sipsiä päälle että onkos kumma jos kuvottaa. Esikoista odottaessa tämä kuvotus oli ainoa oire. Ei suonta vetänyt eikä siis yhtään mitään. Närästys tuli ihan lopussa ja nukkumisvaikeudet tietysti jättimahan kanssa. Ihan terve poika syntyi että ei siitä niin huolissaan tarvi olla vaikka oireeton raskaus olisikin:)
Eliadorille terveisiä! Olen minä maatuskamamma :) kun on ihan sellanen olo että ei kohta mahdu mitkään vaatteet päälle niin on sellanen hassu mummelimainen maatuska jonka sisällä on yks tai useampi pikku maatuska:) Minä olen sitten tasaisen valtava joka pakasta. Lyhyt ja lihava:) Teidät kaikki ajattelen sellaisiksi kuin ne mallit tuossa vauva lehdessä kun kerran vauvan keskusteluissa ollaan:) Minä aina haaveilin sellasesta ihanasta mahasta ja sitten minusta tulikin tällanen... öööö mikä se nyt on.... maatuska. Vaan ei parane valittaa. ompahan mahaa mitä silitellä jo mikälie viikolla:)
Voi Milli73 taisit säikähtää pahanpäiväisesti, mutta varmasti kaikki on hyvin. Vaapukallekin haleja täältä. On tää niin jännää! Niin poltsille piti vielä sanomani että oon ihan samaa mieltä että jollain viikolla tässä ollaan:) heipat ja öitä!!!!
Erittäin hyvin nukuttu yö takana. Kävin nukkumaan jo yhdeksän jälkeen kun väsytti niin vietävästi. Se taitaa olla ainut oire. Eli MIRULII aivan samoissa fiiliksissä ollaan. Mulla ei mahakipua ole ollut moneen päivään ja rinnatkaan ei ole arat, jonkun kerran on ollut sellainen puristus olo rinnoissa. (hiukan samanlainen olo kuin maitoa nousis rintoihin, mutta lievempänä). Terkka ainakin sanoi puhelimessa, että turha huolestua jos ei ole kipuilua ja vuotoa. Jotenkin sitä vertaa kokoaika itseään esikoiseen.
Nyt harmittaa, ettei esikoisesta tullut pidettyä minkäänlaista päiväkirjaa raskausajasta. Ajattelin kokeilla nyt vähän kirjoitella tuntemuksia ja ajatuksia ylös.
Olettekos alkaneet syömään " pillereitä" ? Mä aloitin jo ennen raskautta foolihapon syönnin, samoin kuin maitohappobakteerit. D-vitamiinin aloitin viikonloppuna. Täytyisi vaan tarkistaa tuo annostus...
Kirpeätä keskiviikkoa kaikille nupuille
Eliador rv 5+2
Mitä kuuluu Millille ja Vaapukalle? Onko selvinnyt mitään uutta? Toivottavasti kaikki on parhain päin.
Tänään on taas vähän parempi olo, eilen oli kamala öllötys koko päivän. Mulla on tähän asti ollut voimakkaammin nipistelyt oikealla puolella, mutta nyt ne ovat tasaantuneet ja sen sijaan kohdun seudulla on alkanut tulla enempi jonkinlaisia " tuntemuksia" . Hassua, mutta ei vuotoja joten yritän vaan nauttia jokaisesta päivästä!
Keskiviikkoa kaikille :)
Kyllä nää olot meikäläisellä ainakin vaihtuu päivittäin näköjään..
Mulla kumma kyllä ripuli vaan jatkuu..
Päättelin ettei se mikään pöpö olo.. se on nyt varmaan jotain sellaista että maha ei vaan kestä tiettyjä ruokia enää samalla tavalla, suoliston paikka muuttuu kun kohtu laajenee..? Onks muilla ollut tälläistä, tai päätelmiä? ;)
Eilen ei oksettanut mutta tänään taas KYLLÄ.
Teki tosi tiukkaa käydä ruokalassa syömässä taas. Jos oisin vilkaissutkaan muitten lautasille, oisin varmana alkanu yökkimän..huh.
Itsellä kova ruokahalu vaan on koko ajan mut määrät selkeesti pienenee mitä suuhun laittaa. Tulee sellanen ähky olo tosi äkkiä. Mut sit taas pitää syödä useemmin..jännää..
Kun esikoisesta kyse niin ei oo mitään vertailupohjaa edelliseen raskauteen. yritän vaan ottaa kaiken vastaan joka päivä.. :)
Se on kans jännä..alamahaa turvottaa koko ajan, nipistelee tasaisin väliajoin , keskeltä, oikeelta, vasemmalta.. ja farkut tuntuu kireiltä.. :) Mies eilen illalla sanoi että ihan ku masu hieman pömpöttäis jo.. :)
Rinnat on hieman vaan arat, ei kuitenkaan kipeet. Mutta kaippa nekin ajallaan..?
Mielialat heittää koko ajan volttia..
Välillä oon oikee enkeli, sit taas tosi känkkäränkkä.. mies tykkää ;)
Eilen kun ei ollu huonoa oloa, jaksoi jopa käydä urheilemassa. Sit taas välillä väsyttää niin että ei vaan jaksa.
Aamut on pahoja. Ei vaan pääse sängystä ylös, ei sitten millään..
Kamalasti tässä vaan selittelen..
Tää on samalla vähän tällänen päiväkirja itelle.. et voi sit kattoo taaksekinpäin ja miettiä mitä oireita sillon ja sillon ollutkaan.
Toivottavasti kaikilla menee hyvin... :)
a_j 5+5
Vatsaan koskee, sellainen hassu kipu alavatsassa eilisillasta saakka. Kuin joku olisi laittanut ilmapallon sinne! Ja farkut kiristää, onneksi minulla onkin tänään kotipäivä joten voin oleskella tässä tietokoneen äärellä ihan plyysihousuissa... Ja tänään vatsakin on ollut vähän löysällä. Eihän tästä tiedä mistä johtunee, voihan tämä olla joku päiväkodista saatu lastentauti. Tai sitten liittyy raskauteen. Suoliston en nyt usko vaihtaneen vielä paikkaa =D Se tulee vasta myöhemmin, kyllähän masuvauva siirtää joka ikistä sisäelintä uudelle paikalle, sydänkin siirtyy!
Ihailen ihanaa aurinkoista syyspäivää ja ajattelen, että on suuri siunaus jos meille annetaan vielä yksi lapsi. Eilinen pikainen aborttiajatus tuli ja meni, nyt tunnen jo syyllisyyttä siitä. Että saatoinkin ajatella semmoista. Kumpikohan mahtaa vanhuudessa enemmän lämmittää: yksi vuosi työelämässä vai yksi lapsi lisää katraan jatkoksi. Toivottavasti te ensimmäistä, ehkä kauankin toivottua vauvaa odottavat ette hämmenny tai jopa loukkaannu näistä ajatuksistani. Mutta tämmöinenkin kuuluu elämään, ambivalentit tunteet suuria asioita kohtaan. Olen ehkä vähän shokkitilassa, mutta toisaalta tuntuu että jokin suuri mielenrauha laskeutui ylleni. Katselen asioita vähän niinkuin ylhäältä ja näen että kas, elämäni on menossa tuohon suuntaan.
Energistä syyspäivää teille kaikille
Maarmeladi
Tänä aamuna tein unenpöpperössä raskaustestin, ja kas, plussaako se näyttää?! Shokki oli melkoinen.
Rinnat on ollet kipeenä ja tosi turvonneet jo pitkään, siis monta viikkoa, mutta mekat tuli viime kerralla ihan normaalisti. Nytkin viime lauantaina tuli pönttöön aika paljon vuotoa, mutta kun laitoin kupin sisälle ei tullut tipan tippaa muutamaan päivään. Sitten rupesinkin ihmettelemään. Raskaanahan sitä ollaan!
onko kenelläkään muulla tullut aluksi jotain pientä vuotoa?
Mulla oireita on menkkamaiset kivut alavatsassa ja pieniä viiltomaisia kipuja. Turvotustakin kai on, pitää nostella housujen kaulusta koko ajan. :D Nii ja tissit tietysti kipet ja turvonneet, pientä kuvotusta ehkä. Ei kuitenkaan mitään kauheeta onneksi.
On tää ihmeellistä! En meinaa millään uskoa että odotan vauvaa! Ihan outoa. Raskausviikkoja on jo 6mittarissa. Tossa laskurissa sanotaan että 5viikkoa ja 5päivää, mutta raskausviikkojen kohdalla lukee 6... kumpikohan se on...?
Neuvolaan sain ajan 5.11 ja ensi keskiviikkona menen gynelle. Mulla on yksi lääkitys päällä mistä pitää keskustella.
onnea kaikille tänne! Ihanaa odotusta!
ja teretulemast joukkoon.
Mun käsittääkseni raskausviikot menee niin että kun on 5+ jotain, on kuudes raskausviikko menossa. Eli itselläni kuudes raskausviikko menossa ja tarkemman päivät 5+2. Olenko ihan väärässä? Oikaskoon joku jos näin ei ole.
Eliador
Onnea sinullekin :)
Ja kyllä ne viikot menee just noin kun Eliador kirjoitti..
Mullakin kuudes viikko menossa..päivät 5+5.
a_j
Toinenkin testi näytti tänään selvää viivaa, ihan hieman vaaleampaa kuin testiviiva. Eiköhän sitä nyt ihan oikeasti olla raskaana :)
Sain neuvola-ajan kolmen viikon päähän, kauhean pitkälle... No, täytyy varmaan visiteerata ultrassa ennen sitä.
Ihana ja uskomaton olo, harmittaa vähän vaan se, että olin juuri alkanut hakea uutta työpaikkaa ja nyt soitettiin työhaastatteluun. Menen siihen tietenkin, eihän sitä tiedä vielä, miten tässä käy, mutta mietin, uskallanko ottaa paikan vastaan raskaana. Ajattelin, että kertoisin heille olevani raskaana, jos minut valitsevat, jotta ei tarvitse olla ikävä ihminen ja pamauttaa sitä koeajan jälkeen (sitäpaitsi se olisi varmana jo kaikille selvää muutenkin niin monen kuukauden päästä). Tuntuu, että omassa työssä alkaa olla mitta niiiin täynnä, että en tiedä, jaksanko olla siellä vielä monta kuukautta...
Poltsi, rv. 5+6 kalenterin mukaan, 4+4 laskurin mukaan
Tänään kävin siis verikokeissa ja tulos tuli iltapäivällä. hCG arvo oli rutkasti laskenut, joka merkitsee siis tulevaa keskenmenoa. Kerkesin jo olla toivorikas että kaikki on hyvin :( Noh, mikään ei ole itsestäänselvää elämässä.
Vielä pitää olla kontrollissa että jos on tuo kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus..
Pitäisi kai olla onnellinen, että onhan mulla jo kaksi lasta. Mutta tällä hetkellä sekään ei paljon lohduta... Noh, eiköhän tästä selvitä.
Kaikkea hyvää teille muille jatkossa, toivottavasti odotuksenne sujuu hyvin loppuun asti! Vaapukalle myös terkkuja ja voimia!
Moi,
Minä myös liityin yhteisöön..
Eilen oli kamalaa huonoa oloa koko päivään aamusta ihan iltaan asti.
Ja se väsymys..huh.
Tänään ei ole huonoa oloa, tänään pelkkä kamala väsymys.
Niin..ja sitten mulla alkoi eilen ihan kamala ripuli :(
Jatkui läpi yön ja edelleen..
Kilon oon näköjään laihtunut, silti housut kiristää ja alamahaa turvottaa.. tuntuu aikas kivalta.. :)
Nälkä ois koko ajan, myös eilen oli vaikkakin oli se oksettava olo.
Mutta sitten iskeekin ähky aika heti, ei jaksakaan syödä..
Mä elän luottavaisin mielin vaan päivän kerralla eteenpäin.. :)
Ja onnea kaikille uusille plussanneille!
5+4 tänään