Mielipiteitä yhdistelmävaunuista?!
Ehtisittekö kertoa mielipiteitä tai kokemuksia yhdistelmävaunuista?
Meille on esikoinen tulossa ja vaunujen osto olisi jossain vaiheessa ajankohtaista. Meillä tullaan liikkumaan usein kaupungilla ja todennäköisesti käyttämään linja-autoa paljon. Osaatteko siis suositella joitain merkkejä/malleja? Onko vuosimalleilla suurta merkitystä? Missä liikkeissä tai nettisaiteilla kannattaisi käydä tutustumassa tuotteisiin? Onko jotain, mitä kannattaa välttää?
Kamalasti on kysyttävää.
Kiitokset kaikille!
Kommentit (41)
Ne on tosi kevyet työntää. Ja ovat myös paljon kevyemmät kuin kaverin Ceroxit pehmeällä kantokassilla.
jokainen tuntuu puolustavan omaa kantaansa, tottakai!!!
Mutta... ei pidä haukkua sitä mikä toisen mielestä on ollut hyvä!
Meillä on ollut brio kombit, emmaljunga duo egdet, emmaljunga minior edget, gesslein highlightit ja ehdottomasti ykköset on emmaljungan duo edget. Sellaiset me hankimme tälle tulevallekin vauvalle!!!!
Duo vaunuissa ratasosa, ainkaan emmaljungissa ei ole korkealla. Koppaosa on korkealla mutta ratasosa tulee huomattavasti matalammalle. Ei niin alhaalle kun esim gessleineissä, mutta minusta riittävän alas jotta lapsi pääsee niihin itse eikä tarvitse rimpuilevaa lasta laittaa korkealle...
Ei kannata haukkua jotain tuotetta josta ei itsellä ole kokemusta.
Kannattaa käydä kokeilemassa vaunuliikkeissä itse mahdollisimman monia erilaisia yhdistelmiä, etenkin jos aikoo ostaa uudet.
Meillä on ollut käytössä kolme vuotta juurikin Emmaljungan edge duot ja ne ovat meidän käyttöömme aivan täydelliset. Liikun paljon bussilla, eikä ole ikinä ollut mitään ongelmaa, että olisivat liian painavat, leveät tms. Ainoa miinus on se, että jos on pieni henkilöauto, niin siellä vievät tilaa. Olen aika monia eri vaunuja kokeillut työntää, mutta en mielestäni yhtään näitä parempia! Ovat lähes uudenveroiset kolmen vuoden ja kahden lapsen käytön jälkeen. Jos pitäisi nyt lähteä vaunukaupoille, niin hinnasta huolimatta valitsisin edelleen ehdottomasti edget, sport rungolla. Ja minun mielestäni se oikea vaununkoppa on aivan ihana. Kaksostenrattaissa meillä oli pehmeä kantokoppa, josta sai lämpöpussin, mutta en tykännyt yhtään ja vauvakin viihtyi edgejen kopassa paremmin, etenkin vähän isompana. Kopassa on myös selkänoja, joten meidän isokokoinen poikakin mahtui ja viihtyi matkustamaan kopassa kahdeksan kuukauden ikään saakka, jonka jälkeen ratasosa olikin jo ihan sopiva. Ja siihen mahtuu niin kauan kuin rattaita tarvitsee.
Joten se mikä sopii yhdelle, ei käy toiselle. Kannattaa ottaa ne mistä itse pitää eniten!
nonnu78
Äiti-illassa tuo huomattiin ja hekoteltiin. Lastentarvikkeen kesätyttö johtaa pisteellä työntäjien selkäkrampeista huolimatta, johannan täti se lyö hartanilla toisia olan takaa ja viimeisenä tämä ammattikehuja sieltä variston puolelta teutonoi oikein tosissaan saamatta muuta aikaan kuin vanhoja uusintoja edellisistä jutuistaan. Halvemmilla välineillä ja tekstiileillä yrittävää huitovat kaikki nuo amattiurheilijat yhdessä hintalapuillaan. Kesätyttö haki taustavoimia myymälän puolelta ja suurimman joukkovoimaan näyttivät lopulta muut taipuneen.
Kivoja nämä merkkikehuketjut. Oli kai siellä joku pelkkä äitikin mukana amatöörinä.
Itselläni on kaksi lasta, joista toisella ollut käytössä Emmaljungan Duo yhdistelmät vuodelta 1998 ja toisella Gessleinin Highlightit vuodelta 2004. Näiden kaksien vaunujen kokemuksella voin sanoa, että tämä kolmonen tulee perimään nämä gessleinit takuu varmasti. Itselläni on pieni auto (Honda civic) ja Emmaljungia oli turha peräkonttiin sovittaa, kun taas Gessleinit sulahtivat ja jättivät tilaa vielä kauppakassillekin.
Pehmeän ja kovan kantokopan välillä on vissi ero ja lainasinkin gessleineihin kovaa kantokoppaa serkultani ensimmäisiksi talvikuukausiksi, mutta jo toukokuulla vaihdoin pojan pehmeään koppaan.
Olen lyhyt, alle 160cm ja Emmaljungien takaa näkeminen oli hankalaa, mutta Gessleinien yli näkee loistavasti. Jousitus on ehdottoman kevyt ja mukavan tuntuinen Gessleineissä, vaikka ei se huono Emmaljungissakaan ole.
Nyt kun poika on jo 1v9kk niin hän pääsee kiipeämään hyvin rattaisiin ja niistä pois ja tukevamman oloiset ovat nämä Gessleinit, joiden painopiste on alempana.
Ja ulkonäöltään Gessleinit ovat enemmän minun ja mieheni mieleen. Kuosit ovat nättejä ja trendikkäitä ja vaihtoehdoissa on paljon värejä.
Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa vaunuihin liikkeissä, mutta edullisemmin saat ne käytetynä ja laatuvaunut säilyvät uuden veroisina usemmankin lapsen käytössä.
Emmaljungat olleet jo neljällä lapsella käytössä, Gessleinit kahdella ja kohta kolmannella.
Ihan silläkin riskillä, että joku luulee minun olevan Teutonia-myyjä ajattelin kertoa, että käväisin äsken Hulluilla Päivillä ja ihastelin siellä tarjouksessa olevia Teutonian vaunuja. Jos olisi vauva tulossa, saattaisi olla, että olisivat lähteneet mukaan ; )
Minusta ne eivät olleet mitenkään korkeat, vaikka joku aikaisemmista taisi asiasta mainitakin. Ja minulla on pituutta 165 cm, hyvin näki yli sen mitä tarvitsee.
miinariina:
Lastentarvikkeen kesätyttö johtaa pisteellä työntäjien selkäkrampeista huolimatta, johannan täti se lyö hartanilla toisia olan takaa ja viimeisenä tämä ammattikehuja sieltä variston puolelta teutonoi oikein tosissaan saamatta muuta aikaan kuin vanhoja uusintoja edellisistä jutuistaan. Halvemmilla välineillä ja tekstiileillä yrittävää huitovat kaikki nuo amattiurheilijat yhdessä hintalapuillaan. Kesätyttö haki taustavoimia myymälän puolelta ja suurimman joukkovoimaan näyttivät lopulta muut taipuneen.
Itselläni ei ole tuota ongelmaa, ettei vaunun takaa näkisi, mutta sen sijaan voisin kuvitella että matalalla olevaan vaunuun on pitkän ihmisen ikävä kumarrella synnytyksen jälkeen, kun selkä voi olla muutenkin kipeänä. Ja tosiaan, yleensä sen ratasosan saa sitten duoissa matalammalle kuin koppaosan.
Toinen juttu on sitten tuo työntöaisa. Meille teleskooppiaisa oli ainoa vaihtoehto, jolla pääsi riittävän kauaksi rungosta ettei potki tavarakoria. Taittoaisa on lyhyellä varmaan hyvä, mutta pitkällä on helposti se ongelma, että aisan ollessa yläasennossa, se tulee myös lähemmäksi runkoa, jolloin jalkatilaa jää helposti liian vähän.
" Toinen juttu on sitten tuo työntöaisa. Meille teleskooppiaisa oli ainoa vaihtoehto, jolla pääsi riittävän kauaksi rungosta ettei potki tavarakoria. Taittoaisa on lyhyellä varmaan hyvä, mutta pitkällä on helposti se ongelma, että aisan ollessa yläasennossa, se tulee myös lähemmäksi runkoa, jolloin jalkatilaa jää helposti liian vähän. "
Heh, sen nimeltä mainitsemattoman Johannan myymän merkin Topline on suunniteltu nimenomaan pitkille työntäjille eli ei tavitse olla teleskooppiaisaa, vaan " tavallinen" säädettävä käy. Mieheni on 192 cm pitkä ja itse sen 165 cm, ja meistä molemmat työnsivät vaunuja hyvällä menestyksellä ja mielellään.
Noissa teleskooppiaisoissa tuntuu olevan osassa ihan onneton säätövara! Mitä hyötyä on 4cm muutoksesta?
Paljon tuli esiin näkökulmia, jota emme olleet vielä edes osanneet miettiä. Päällimmäiseksi taitaa nousta se, että jokaisen on löydettävä itselleen sopivat vaunut, omien kriteereiden mukaan. Lähtökohdat täytyy siis ensin selvittää hyvin ja sitten liikkeitä kiretämään ja vertailemaan.
Kiitos vielä.
Olen toki edelleen hyvin kiinnostunut lukemaan mielipiteitä ja kysyttävääkin tulee varmasti vielä.
Moikka JoMa123!
Itse päädyimme ostamaan uudet Hartan Toplinet, viime vuoden mallia hintaan 600¿. Kokeilimme kaupoissa monen monta ns. laadukkaampaa mallia, niin Briot, Teutoniat, Gessleinit, Emmaljungat yms. Hartanin Toplinet olivat ainoat, joita reippaasti työntäen emme iskeneet kengän kärkiä alla olevaan tavarakoriin. Teutonia oli toiseksi paras tämän asian suhteen mutta pikkuisen siihenkin sitten kengät osuivat. Itse olen 176 cm pitkä, mies 185 cm ja me molemmat halusimme vaunut joiden kanssa voi askeltaa halutessaan sykettä nostaenkin. Mikään ei nimittäin mielestäni ole niin ärsyttävää kuin hillitä askeliaan tai kävellä epäergonomisesti itse vaunujen sivussa, jottei kolistelisi kenkiään vaunuun. Meidän vaunut ovat vielä korkkaamattomat sillä vauvamme polskuttelee edelleen masussa, joten vielä en valitettavasti voi kertoa kokemuksiamme aidosta tilanteesta. Luottavaisin mielin kuitenkin odottelen vaunuttelemaan pääsyä. ;)
Joten todellakin, kokeilkaa ja työnnelkää kaupassa eri malleja ja mielellään vaikka vähän normaalia lennokkaammin askelin! Kaikille ei tosiaankaan käy sama malli mutta sanottakoon nyt sen verran, että pisimmälläkin työntöaisan pituudella varustetuista Emmaljungista ME jouduimme heti toteamaan, että tökkii jalkoihin. En kyllä muista näiden tarkkaa mallia, niissäkin on ehkä eroja. Samaa on jostakin Emmaljungan mallista sanonut muutama tuttukin ja he valitettavasti joutuvat joko kävelemään sivussa tai hillitsemään askeltaan.
Tämä oli siis kannanotto aika lailla vain yhden asian näkökulmasta mutta mielestäni sitä ei ollut aiemmissa keskusteluissa tarpeeksi painotettu. Toki muutkin ominaisuudet ovat tärkeitä mutta ehkä ne kannattaa jotenkin yrittää priorisoida päätöksentekoa helpottamiseksi.
Toivottavasti löydätte juuri ne teille oikeat vaunut!
Lilium, rv 38+6
Työntelin itse sattuneesta syystä pari viikkoa vaunuja, joissa oli tämä ongelma ja se oli todella ärsyttävää. Vaikka joku nyt luuleekin minua Brio-myyjäksi, niin miedän vuosimallia 2003 olevissa Brioissa ei tätä tavarakoriongelmaa ole, vaan yli 190-senttinen mieskin voi työntää vaunuja ihan niin reipasta vauhtia kuin haluaa. Mutta siis ilman teleskooppiaisaa tuskin onnistuisi. En tiedä, miten nyt myynnissä olevat Briot toimivat pitkillä ihmisillä.
Mutta se työntelijöiden pituus kannattaa kyllä ottaa huomioon. Niitä kärryjä kun ainakin itse lykin päivittäin pitkiäkin matkoja, joten sillä ergonomialla on merkitystä. Lyhyemmillä työntelijöillä on varmaan sitten toisenlaiset asiat tärkeitä.
Mutta oikeasti sitä käyttötarkoitusta kannattaa miettiä. Esim. nuo Briot eivät ole kaikkein kätevimmät, jos tärkeää on se, että menevät pieneen tilaan kasattuina, esim. jos nostelee vaunuja päivittäin autoon eikäö omista farmaria. Meille tärkeää oli tuo riittävä jalkatila pitkille työntäjille ja itse vaunun koppa- ja ratasosan koko, jotta oletettavasti isokokoinen jälkeläisemme sinne koppaan mukavasti mahtuu, myös talviaikaan (esim. hetken aikaa käytössä olleisiin ABC-kärryjen pehmeään koppaan ei todellakaan mahtunut). Matkarattaat hankittiin sitten autolla tehtäviä ostoskeskus- ym. reissuja varten. Tälle tulevalle kakkoselle hommaan ehdottomasti sellaiset matkarattaat, joihin turvakaukalon saa kiinni.
Kun näitä kommentteja lukee, niin tulee vaikutelma, että ovatpa yhdistelmät viidessä vuodessa taantuneet, jos ovat nykyään niin tolkuttoman raskaita ja huonoja käyttää :)
Meillä on 2002 Brion duot olleet todella ahkerassa käytössä ja toivon niiden kestävän vielä kolmannen lapsen vauva-ajan. Nämä painavat n. 12 kg, vaununa muistaakseni vähän alle ja rattaina painoa taisi olla 12,1 kg. Ja mitä korkeuteen tulee, niin näissä ainakin koppa on huomattavasti korkeammalla kuin ratasosa, eli vastasyntyneen kanssa ei tarvitse kumarrella, mutta taaperoa ei tarvitse nostaa korkealle. Nykyään meiltä löytyy myös juoksurattaat (ostettu ihan juoksukäyttöön, mutta käytetään jonkin verran myös muualla), mutta päärattaat nämä yhdistelmät ovat olleet koko ajan. En ole valintaa katunut.
Toki näissä on vuosien mittaan ehtinyt kulumisen jälkiä tulla ja ovat varmaan jo trenditietoisten kauhistus, mutta runko on ehjä ja kankaat hyväkuntoiset. Joku kirjoitti, että tämän ikäluokan vaunut ovat aina vanhat ja kuluneet. Vanhat ne ovatkin, mutta eivät välttämättä aina kuluneet. Meillä ovat olleet kovassa käytössä, mutta tuttavat hommasivat käytettyinä Emmaljungan vastaavan mallin, joka oli lähes uuden veroinen. Eli 5 vuotta vanhoissa rattaissakin voi olla huimia eroja kuluneisuudessa, kaikki vaunut eivät ole olleet sitä 5 vuotta päivittäisessä käytössä.
Niinhän se on että kun ostaa laadukasta, niin ne kestävät vuosien käytön. Joillekin vaan se, että kankaiden värit ovat viimeisimmän muodin mukaisia, on tosi tärkeää.
Jos teidän vaununne todellakin painavat vain 12 kg, niin se on kyllä nykyajan vaunuissa todella vähän eli siinä mielessä vaunut ovat tosiaan taantuneet... Brion sivuilta äkkiseltään katsottuna useimmissa malleissa paino ilman pyöriä on sellaiset 17 kg, sama juttu muilla merkeillä eli alle 15 kg painavat vaunut ovat todella harvinaisia.
Meillä on aina ollut vain nappisäätöisiä rattaita, mutta sainn Brion kombit vm 03 edullisesti ja yllätyin: niiden teleskooppiaisa on ihan mahtavan hyvä! Esikoinen mahtuu seisomalaudalleen ja edelleen voin ottaa pitkiä askelia! Oma pituuteni siis on vain 163cm. Muutenkin tykkäsin työnnellä noita korkeimmalla aisan säädöllä. EN ole viivottimella mitannut kuinka monta senttiä se ero on,, mutta kyllä se ihan selvästi työntäessä tuntuu. Nyt on taas tottuminen nappiaisaan kun jouduimme hankkiimaan pienemmät rattaat hissin takia, eli ajelemme Teutonian mistraleilla. Ne eivät muuten ole lainkaan kevyet vauvavaiheessa kun selkänoja on vaakatasossa ja painopiste todella kaukana työntäjästä! Ainakin noiden Briojen jälkeen ero on valtava! Näitä mistraleja on vaikea kääntää yhdellä kädellä. Mutta ovat varmasti sitten kevyet ratasvaiheessa nenä menosuuntaan kun painopiste lähenee työntäjää. EN ehkä olisi ostanut tässä vaiheessa jos olisin tiennyt, koska talvi on edessä va vauva vielä pikkuinen, eli paljon hikeä tiedossa:/ Mutta kaikki kehuivat näitä kevyiksi. Ehkä niitä on sitten kevyt kantaa...
Hei!
Haluampa minäkin antaa vinkkini joka on varmaan joissain suhteissa aika samanlainen kuin aikaisemmillakin.
Itse olen sangen tyytyväinen käytettynä hankittujen Carenoitten omistaja. Vaunukateus välillä kyllä iskee kun Carenoilla on niin huono maine, mutta minusta niissä ei ole mitään vikaa! Ovat täysin toimivat perusvaunut; suht kevyet mutta tukevat, heittoaisalliset jne. Ainoa miinus on mataluus ja pieni tavarakori mutta sellaisia " ominaisuuksia" näyttää olevan ihan Teutonioissakin. Matkiksissa on nyt sitten kunnollinen tavarakori.
Olisin alunperin halunnut sellaiset pienemmät vaunut kääntyvillä etupyörillä (Bugaboon halpisversiot, nyt kun asiaan olen paremmin perehtynyt) mutta jouduin niin monet palauttamaan myyjälle kun paketista paljastui (Kiinassa koottu, Eurooppalainen valmistaja) runko toisensa perään jossa oli teräviä pultteja ym. että lopulta " käsiin jäivät" nuo parvekevaunuiksi ostetut Carenat.
Jos olisin nyt hankkimassa vaunuja, ostaisin varmasti sellaiset tukevammat matkikset joihin saa kaukalon kiinni. Täällä kaupungissa oikeasti riittää matkikset ja sellaisia tarvitsee joka tapauksessa kakkosrattaina. Bugat olisi ihanat mutta hinta on niin naurettavan suolainen etten vaan näe sellasten hankkimisessa mitään järkeä. Mieluummin pistän lapsen tilille vähän enemmän rahaa tulevaisuutta varten sitten...
Tuli mieleen, että onko vaunuissa ilmakumirenkaat? Olisko päässy vähän tyhjenemään, jos tuntuu raskailta työntää. Meillä välillä tyhjenee ja rattaat ovat raskaat. Sitten taas pumpataan ja ovat taas ihan eri planeetalta...
Muuten kyllä ihmetyttää, jos ovat raskaat. Meillä ainakin vaununa kääntyilivät lähes ajatuksen voimalla (ehkä vähän liioiteltuna).
Totta kai eri merkkien välillä on eroja niin painossa kuin mitoissakin, mutta jos vertaa saman valmistajan samalla rungolla olevaa Duo-mallia ja Kombi-mallia, niin Duo on vaunuaikana kevyempi. Eli jos pähkäilee jonkun tietyn valmistajan sisarmallien kesken sitä, ottaisiko duon vai kombin (kuten me aikanaan tehtiin, eli päädyttiin Brioon ja sitten mietittiin enää otetaanko duo vai kombi), niin duo on kevyempi vaunuaikana. En muuten muista tarkkaan meidän Brion Duojen painoa, mutta ei se ainakaan yli 15 kg ole. Ja sitten taas jos vertaa kopan kokoa, niin jos samaan runkoon kiinnitetään erillinen vaunukoppa, niin se on väistämättä isompi kuin se koppa, joka laitetaan samaan runkoon kiinnitettävän ratasosan sisään. Et voi laittaa isompaa pienemmään sisään.
dagmar79: