Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOHDUN ULKOPUOLINEN RASKAUS? Oireet yms. (ov)

Vierailija
28.10.2008 |

Iiks, jostain luin, että kohdun ulkopuoliseen raskauteen kuuluu hartiakipu. Mulla on hartiat todella kipeät, mutta niin kai on ollut jo pitkään. Toimistotyötä kun teen. Ja mahakivut ovat oirelistalla myös ja itsellä on ollut jos jonkinmoista vihlontaa, kipua ja kouraisuja, jotka ovat nyt jo rauhoittuneet hieman. Kuuluu ilmeisesti ihan normaaliinkin alkuraskauteen. Minkalaisia oireita teillä on ollut k-u-raskaudessa?

En oikein ymmärrä miksi ensin on neuvolakäynti, jossa tenttaillaan kaikenlaista ja otetaan jos jonkinmoista testiä ja ultra on vasta sitten parin viikon päästä siitä. Entäs jos raskaus on tuulimuna ja k-u-raskaus, niin eka neuvolakäynti oli ihan ajan tuhlausta. Eikö ensin voisi varmistaa, että raskaus on oikeanlainen ja sitten alkaa ottaa kaikenmaailman testiä ja tietoa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee yksityiselle ultraan jos noin paljon vaivaa.

Vierailija
2/18 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurikaan pahoinvointia, kauhea huimaus vaan alusta asti. Sitte vaan yks yö heräsin j-ä-r-k-y-t-t-ä-v-ä-ä-n vatsa kipuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan ultran ajasta. Itseäkin harmittaa, kun ollut kauheita alavatsakipuja ym. oireita ja neuvolasta vaan sanovat, että odotellaan. Eka ultra siis Helsingissä joskus viikolla kymmenen. Minä nyt viikolla kuusi ja eka neuvoja jo perjantaina. Ärsyttää sitten kärsiä pahoinvoinnista ym., jos kyseessö kuitenkin tuulimuna.

Aionkin mennä tällä viikolla yksityiselle, jos löydän jonkun edullisen. Oon soitellut hinta-arvioita ja alle satasen ei ole missään :(

Vierailija
4/18 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuli vuoto ja lievä toispuoleinen kipu.

t: 2

Vierailija
5/18 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää sitten kärsiä pahoinvoinnista ym., jos kyseessö kuitenkin tuulimuna.

Aionkin mennä tällä viikolla yksityiselle, jos löydän jonkun edullisen. Oon soitellut hinta-arvioita ja alle satasen ei ole missään :(

Kärsivällisyyttä tytöt, taitaa olla eka kyseessä...

Vierailija
6/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen hartiapistoksen tuntee ja kunnolla jos on kohdun ulkopuolinen raskaus, mulle itselle kävi niin että sterilisaatio tehty pari vuotta sitten sektion yhteydessä, otettiin pala pois molemmista munatorvista ja SILTI tulin raskaaksi.....en toki itse sitä tajunnut, kun ajattelin ettei ole mahdollista....juoksin lääkäristä toiseen kun "masussa" ei kaikki ollut hyvin ja kävin jopa yksityiselläkin ja hormonihäiriöksi kuitattiin koko juttu ja keltarauhashormonia vain määrättiin vuotoon....no sitten alkoi sietämättömät kivut ja hartiapistoskin siinä tuli ja ambulanssilla sairaalaan..... Järki ei uskonut kun hoitaja ilmoitti että raskaana ollaan ja vahvasti mutta RASKAUS ei todellakaan ole normaali. Laikkaukseen välittömästi ja henkikulta oli vaarassa mutta tälläistäkin sattuu vaikka kuulun siihen todella pienee prosenttiyksikköön joka voi tulla raskaaksi vaikka johtimista on otettu palat pois.

Vierailija
7/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

testi näytti todella todella haamun.....AINA!!!vaikka menkat oli jo viikon myöhässä.Tuhruvuotoa tuli melkein kokoajan,ja silloin ku oltiin rakasteltu,niin tuli jokaisen kerran jälkeen kunnolla verta.Maha oli kipeä,jopa välissä kosketusarka.

Raskaus oireita kyl oli.Kerkesin oksentaa,tissit oli kipeät, ja vessassa sai rampata vähä väliä pissillä....mut kaikki oli ihan turhaa.

Jos vaan epäilet et kohdunulkoinen,niin kannattee mennä lääkäriin ja vatia lähete verikokeeseen jossa katotaan r.hormoninmäärä.....siit aika hyvin osataan jo päätellä onko kohdunulkoinen

Vierailija
8/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista pientä jomotusta vain toisella puolella. Ruskeaa tuhruvuotoa tuli rv 5+ alkaen, raskaustesti ei näyttänyt todella vahvaa viivaa missään vaiheessa. Ei tarvittu onneksi leikkausta. Ap, hartiapistoksen tunnistat kyllä, itse en ole kokenut mutta ystäväni kertoi sen tuntuvan siltä että lapaluiden välissä on puukko eikä henki kulje.

Tuulimunaa ei noin aikaisin voi ultralla todeta. Itse käyn joka raskaudessa alkuraskauden ultrassa yksityisellä rv 7 niin tiedän että on raskaus oikeassa paikassa, sen jälkeen se on sitten odottelua. Kyllä syke voi joskus näkyä jos esim. rv6+4 JOS käy tuuri/laitteet on hyvät/lääkäri osaava.

Vierailija
9/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ärsyttää sitten kärsiä pahoinvoinnista ym., jos kyseessö kuitenkin tuulimuna. "

Kun ei sitä noin varhaisessa vaiheessa näe onko tuulimuna vai ei. Et se nla täti on ihan oikeessa et odotellaan. Toisekseen aika moni saa keskenmenon ennen rv12, joten olisi verorahojen tuhlausta että kaikille tarjottaisiin ultra viikolla 6-7. Se kun voi mennä kesken vaikka seuraavalla viikolla... Ja jos nyt jo vauhkoatte niin miten ihmeessä jaksatte ne 40-42 viikkoa odotella? Kun se raskaus kuitenkin on sitä odottamista, ja mikään ei ole varmaa ennen kuin se lapsi on sylissä (eikä vielä senkään jälkeen).

Vierailija
10/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultrassa ja kamalassa paniikissa. Lääkäri totesi, että ootko surffaillut netissä ja vauva palstalla. Alkio oli oikeassa paikassa, mutta sydäntä ei vielä näkyny kun olin niin alussa. Lähtiessä lääkäri sanoi, että älä roiku siellä vauva palstalla siellä tulet hysteeriseksi ja saat väärää tietoa.

Vierailija
11/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin raskausoireita (pahoinvointia, kuvotusta) En kuitenkaan tiennyt olevani raskaana, ei tullut mielenkään kun kerran kuukautiset oli. Ajattelin että oli vatsatautia tms.

Alkoi toispuoleinen vatsakipu (ei sietämätön mutta kuitenkin häiritsevä) jota kesti monta päivää kunnes lopulta menin lääkäriin -> passitus sairaalaan

Siellä vasta tehtiin raskaustesti ja heti epäiltiin kohdunulkoista -> Kiireelliseen leikkaukseen. (olisi voinut munatorvi revetä, shokin vaara)

Vierailija
12/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi sillä että oli pientä jomotusta vatsassa. Jomotus kasvoi illan mittaan niin kovaksi että oli ihan karsea kipu. Oli pakko lähteä sairaalaan.

Epäilin itse että olisko umppari.

Ei ollut, oli kohdunulkopuolinen raskaus. Sain pistoksen kipuun ja sitten meni ohi. Tuli vuoto.

Vierailija
13/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekin testit eivät näyttäneet edes haamua ja pelkäsin kuollakseni että nyt on kohdun ulkopuoleinen raskaus tai vastaavaa. Menin yksityiselle, siellä venäläinen lääkäri (nimi oli suomalainen, puheesta en meinannut saada selvää) olisi aloittanut keltarauhashormonin HETI. Jouduin toppuuttelemaan ja pyysin lähetteen verikokeeseen, jossa näkyisi mahdollinen raskaus. No labrahoitaja tuli vartin päästä näytteestä juttelemaan, selkeä negatiivinen erittäin herkellä testillä. Mutta miettikää jos en olisi pyytänyt testiä; minulle olisi aloitettu samantien se hormonihoito! Niin että kyllä pitää itsekin olla vähän valveutunut kun lääkärille menee, ei voi enää luottaa mihinkään.

Vierailija
14/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaan vai onko se hartiapistos silloin tällöin, joka enteilee kohdun ulkopuolista raskautta vai?

Vierailija
15/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ollut raskaana, ja vaikka olisit ollut, keltarauhashormoonista ei ole sikiölle haittaa.

Apteekin testit eivät näyttäneet edes haamua ja pelkäsin kuollakseni että nyt on kohdun ulkopuoleinen raskaus tai vastaavaa. Menin yksityiselle, siellä venäläinen lääkäri (nimi oli suomalainen, puheesta en meinannut saada selvää) olisi aloittanut keltarauhashormonin HETI. Jouduin toppuuttelemaan ja pyysin lähetteen verikokeeseen, jossa näkyisi mahdollinen raskaus. No labrahoitaja tuli vartin päästä näytteestä juttelemaan, selkeä negatiivinen erittäin herkellä testillä. Mutta miettikää jos en olisi pyytänyt testiä; minulle olisi aloitettu samantien se hormonihoito! Niin että kyllä pitää itsekin olla vähän valveutunut kun lääkärille menee, ei voi enää luottaa mihinkään.

Vierailija
16/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaamaan. Venäläinen lääkäri oli siis ihan oikeassa.

Vierailija
17/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa oli todella kipeät hartiat. Ajattelin kanssa, että k-u ja ties mitä.

Ajattelin, että oli tai ei, en sille mitään voi ja jatkoin normielämää. Oli tavallista hartiajumia vaan.

Vierailija
18/18 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui jatkuvat jomotus toisessa munasarjassa (vaikka en tietysti tarkkaan tiennyt missä mun munasarja on, mutta kipu tuntui juuri siltä, että toista munasarjaa vihloo). Jouduin ottamaan Panadolia, vaikka yleensä en tarvitse särkylääkkeitä oikein mihinkään kipuun. Netistä sitten luin, että alavatsakivut voivat kuulua ihan normaaliin raskauteen, joten en edes tajunnut kohdunulkoisen mahdollisuutta. Kivut lisääntyivät ja esim. yhdynnän jälkeen teki mieli huutaa. Yksityiselle gynelle menin hölmö vasta kuukauden päästä, kun kivut vaan yltyivät ja silloin todettiin kohdunulkoinen raskaus.

Vaikka lääkäri sanoi (ja jokapaikassa näin lukee), että kohdunulkoisen raskauden jälkeen uuden raskauden sijainti tulisi tarkastaa ultraäänellä heti raskauden alkuviikoilla, en minä ainakaan saanut ultraääniaikaa julkiselta sektorilta, vaan olisi pitänyt hoitaa normaalit neuvolakäynnit ekaksi ja ultra viikolla 10-12. Menin tosin yksityiselle, koska kohdunulkoinen ei ole mikään leikinasia ja sen riski kasvaa, jos sellainen on kerran ollut.