Ovatko vihreät oikealla vai vasemmalla?
Kommentit (24)
Esim. citymaasturi-Merikukka oli varsin oikeistolainen ja loikkasikin sitten sopivampaan seuraan.
Sitten on niitä "vesimelonivihreitä", vihreä päältä ja punainen sisältä.
että vihreät ovat niin vasemmalla kuin vain voivat olla. Heillehän tärkeintä on että oma kansa kärsii ja sortaja työnantajat lyödään kontalleen..
Virheet - De röda
Tämä tekeekin niiden äänestämisen mulle mahdottomaksi, koska jos haluan antaa ääneni oikeistovihreälle, mikään ei takaa että juuri minun ehdokkaani pääsee läpi, mutta ääneni menee kuitenkin osaksi koko pottia, jolloin siitä saattaakin hyötyä joku vassarivihreäkin.
Tunnetuimpia oikeistovihreitä lienevät Osmo Soininvaara ja Ville Niinistö, vassareita taasen ovat Erkki "Susi" Pulliainen ja Anni Sinnemäki.
on nykyään hyvin pieni. Aktiiveista suuri osa on niin nuoria, että heillä on ollut mahdollisuus kannattaa vihreitä jo teini-iästä asti.
Vihreät tekee yhteistyötä pääsääntöisesti asiakysymyksen mukaan: liittoudutaan sen kanssa, jolla on kyseessä olevassa asiassa kestävän kehityksen huomioon ottava kanta.
.Aika monet vihreäaktiivit ovat entisiä vasemmistolaisia (käsitykseni mukaan).
vihreät profiloituisivat seleämmin tai selkeästi oikeistoksi.
Jos niin kävisi, minä kokomuksen äänestäjä voisin jopa äänestää vihreitä. Ovat monessa kohtaa sopivasti vasemmalla, joka sekin sopii itselleni.
Tuo riski siitä että äänestän "oikeisto vihreää" ja se ääni meneekin loppujenlopuksi "vasemmisto vihreälle" on se riski jota en voi ottaa. Myö svihreät arvot puhuttelevat minua enemmän kuin 10 vuotta sitten.
hänen makuunsa. Toki leimautuu helposti oikeistolaiseksi sukutaustansa vuoksi.
Tämä tekeekin niiden äänestämisen mulle mahdottomaksi, koska jos haluan antaa ääneni oikeistovihreälle, mikään ei takaa että juuri minun ehdokkaani pääsee läpi, mutta ääneni menee kuitenkin osaksi koko pottia, jolloin siitä saattaakin hyötyä joku vassarivihreäkin.
Tunnetuimpia oikeistovihreitä lienevät Osmo Soininvaara ja Ville Niinistö, vassareita taasen ovat Erkki "Susi" Pulliainen ja Anni Sinnemäki.
Hyvintoimeentulevia kapunkilaisia, joilla on varaa viherpiipertää.
keskimäärin koulutetumpia ja nuorempia kuin muiden puolueiden jäsenet/äänestäjät mutta vaikea määrittää vasemmisto/oikeisto-jaottelulla.
mutta kuitenkin omassa puolueessaan oikealla. :)
hänen makuunsa. Toki leimautuu helposti oikeistolaiseksi sukutaustansa vuoksi.
Vastustaa mm. talouden "vasemmistolaista" säännöstelyä, mutta on toki monissa mielipiteissään keskivertokokoomuslaista vasemmistolaisempi. Tämä sopisikin minulle, mutta kun suurin osa puolueesta on joitakin ihan muita kuin V. Niinistö tai Soininvaara, niin minkäs teet... En mä ainakaan niitä vielä viitsi äänestää. Mutta kun muutama vuosi menee, niin eiköhän ne puolueen taistolaishenkiset syöpäsolut tule järkiinsä tai sitten yksinkertaisesti siirry sivuun. Siihen asti pysyn äänineni Kokoomuksessa; yritän siitä puolueesta aina löytää sen "vihreimmän" ehdokaan. :)
Nykyisin vasemmisto-oikeistoakseli ei ehkä ole enää kovin merkityksellinen. Vasemmistopuolueet ajavat lähinnä keski-ikäisten kohtuullisten hyvin palkattujen teollisuustyöläisten asioita unohtaen nuoret, pienipalkkaiset ja pätkätyöläiset. Toki pääoman omistuksen ristiriita on edelleen olemassa.
Hesarin pääkirjoituksessa puhuttiin tänään, että arvokonservatismi ja arvoliberalismi ovat paljon merkityksellisempia jakolinjoja. Ja ainakin av:nkirjoitusten pohjalta tuo ehkä pitääkin paikkaansa. Harva täällä suurpääomaa edustaa, joka koettiin ennen oikeiston näkökulmaksi. Sen sijaan moni on liberaali ja moni konservatiivi.
Arvoliberaaleja puolueita HS:n pääkirjoituksen mukaan on esimerkiksi vihreät ja kokoomus. Kristilliset, vasemmistoliitto ja perussuomalaiset sitten konservatiiveja.
Sinänsä hauskaa on sekin, että entisen vasemmistopuolueen demarien puheenjohtaja Jutta Urpilainen määritteli demarit poliittiseen keskustaan. Samoilla jäljillä kuin vaikka Tony Blair.
kokoomuksen vaaliteemana oli kehä 3 ja terveyspalvelut
vasemmistoliiton: kehä kolmosen valtionavustus ja terveyspalvelut
vihreiden: kehätie ja terveyspalvelut ja ilmastotalkoot.
...valitse siitä sitten...
Vihreät ja vasemmisto ovat aina vastaan kun jotain hyödyllistä pitäisi tehdä. Samaa paskaa siis!
Perustelen tämän sillä, että hyvin moni entinen vasemmiston kannattaja on loikannut vihreäksi.
Toki on niitä oikeistolaisiakin loikannut, mutta enemmistö on vasemmistolaisia. Ja ihmisethän sen puoleen tekevät
monissa asioissa taas ihan omalla vihreällä linjallaan..
Ei mun mielestä välillä laisinkaan.
Vihreä liitto ei ole halunnut määritellä itseään perinteisen vasemmisto-oikeisto-jaottelun mukaisesti vaan käyttää Saksan vihreiden luomaa käsitettä, jonka mukaan "vihreät eivät ole vasemmalla eivätkä oikealla vaan edellä". Turun yliopistossa vuonna 2008 tehdyn tutkimuksen mukaan Vihreiden kannattajat ovat keskimäärin aavistuksen vasemmiston suuntaan kallellaan.
Tosin useimmat viheriät taitaa olla aika vasemmalta. Tai pitäisikö sanoa että useat.
Eli bussilinjasta päätettäessä:
oikeisto: "jokainen hoitakoot kuljetuksensa omilla autoillaan, parannetaan tietä"
Vasemmisto: "jokaiselle on tarjottava edullinen mahdollisuus palvelusten pariin, lisätään vuoroja"
vihreät:"lasketaan paljonko linjalla on käyttäjiä ja mikä saastuttaa vähiten, bussit vai autoilu. Vastaus saattais löytyä myös autoilijoiden maksuja nostamalla, jolloin bussilla olisi enemmän käyttäjiä"
kärjistetysti toki...