Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vihreät oikealla vai vasemmalla?

Vierailija
27.10.2008 |

.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli bussilinjasta päätettäessä:

oikeisto: "jokainen hoitakoot kuljetuksensa omilla autoillaan, parannetaan tietä"

Vasemmisto: "jokaiselle on tarjottava edullinen mahdollisuus palvelusten pariin, lisätään vuoroja"

vihreät:"lasketaan paljonko linjalla on käyttäjiä ja mikä saastuttaa vähiten, bussit vai autoilu. Vastaus saattais löytyä myös autoilijoiden maksuja nostamalla, jolloin bussilla olisi enemmän käyttäjiä"

kärjistetysti toki...

Vierailija
2/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. citymaasturi-Merikukka oli varsin oikeistolainen ja loikkasikin sitten sopivampaan seuraan.

Sitten on niitä "vesimelonivihreitä", vihreä päältä ja punainen sisältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vihreät ovat niin vasemmalla kuin vain voivat olla. Heillehän tärkeintä on että oma kansa kärsii ja sortaja työnantajat lyödään kontalleen..

Virheet - De röda

Vierailija
4/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tekeekin niiden äänestämisen mulle mahdottomaksi, koska jos haluan antaa ääneni oikeistovihreälle, mikään ei takaa että juuri minun ehdokkaani pääsee läpi, mutta ääneni menee kuitenkin osaksi koko pottia, jolloin siitä saattaakin hyötyä joku vassarivihreäkin.

Tunnetuimpia oikeistovihreitä lienevät Osmo Soininvaara ja Ville Niinistö, vassareita taasen ovat Erkki "Susi" Pulliainen ja Anni Sinnemäki.

Vierailija
5/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nykyään hyvin pieni. Aktiiveista suuri osa on niin nuoria, että heillä on ollut mahdollisuus kannattaa vihreitä jo teini-iästä asti.

Vihreät tekee yhteistyötä pääsääntöisesti asiakysymyksen mukaan: liittoudutaan sen kanssa, jolla on kyseessä olevassa asiassa kestävän kehityksen huomioon ottava kanta.

.Aika monet vihreäaktiivit ovat entisiä vasemmistolaisia (käsitykseni mukaan).

Vierailija
6/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihreät profiloituisivat seleämmin tai selkeästi oikeistoksi.

Jos niin kävisi, minä kokomuksen äänestäjä voisin jopa äänestää vihreitä. Ovat monessa kohtaa sopivasti vasemmalla, joka sekin sopii itselleni.

Tuo riski siitä että äänestän "oikeisto vihreää" ja se ääni meneekin loppujenlopuksi "vasemmisto vihreälle" on se riski jota en voi ottaa. Myö svihreät arvot puhuttelevat minua enemmän kuin 10 vuotta sitten.

Vierailija
7/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen makuunsa. Toki leimautuu helposti oikeistolaiseksi sukutaustansa vuoksi.

Tämä tekeekin niiden äänestämisen mulle mahdottomaksi, koska jos haluan antaa ääneni oikeistovihreälle, mikään ei takaa että juuri minun ehdokkaani pääsee läpi, mutta ääneni menee kuitenkin osaksi koko pottia, jolloin siitä saattaakin hyötyä joku vassarivihreäkin.

Tunnetuimpia oikeistovihreitä lienevät Osmo Soininvaara ja Ville Niinistö, vassareita taasen ovat Erkki "Susi" Pulliainen ja Anni Sinnemäki.

Vierailija
8/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitkällä siellä!

Vierailija
9/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvintoimeentulevia kapunkilaisia, joilla on varaa viherpiipertää.

Vierailija
10/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimäärin koulutetumpia ja nuorempia kuin muiden puolueiden jäsenet/äänestäjät mutta vaikea määrittää vasemmisto/oikeisto-jaottelulla.

Vierailija
11/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuitenkin omassa puolueessaan oikealla. :)

hänen makuunsa. Toki leimautuu helposti oikeistolaiseksi sukutaustansa vuoksi.

Vastustaa mm. talouden "vasemmistolaista" säännöstelyä, mutta on toki monissa mielipiteissään keskivertokokoomuslaista vasemmistolaisempi. Tämä sopisikin minulle, mutta kun suurin osa puolueesta on joitakin ihan muita kuin V. Niinistö tai Soininvaara, niin minkäs teet... En mä ainakaan niitä vielä viitsi äänestää. Mutta kun muutama vuosi menee, niin eiköhän ne puolueen taistolaishenkiset syöpäsolut tule järkiinsä tai sitten yksinkertaisesti siirry sivuun. Siihen asti pysyn äänineni Kokoomuksessa; yritän siitä puolueesta aina löytää sen "vihreimmän" ehdokaan. :)

Vierailija
12/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin vasemmisto-oikeistoakseli ei ehkä ole enää kovin merkityksellinen. Vasemmistopuolueet ajavat lähinnä keski-ikäisten kohtuullisten hyvin palkattujen teollisuustyöläisten asioita unohtaen nuoret, pienipalkkaiset ja pätkätyöläiset. Toki pääoman omistuksen ristiriita on edelleen olemassa.

Hesarin pääkirjoituksessa puhuttiin tänään, että arvokonservatismi ja arvoliberalismi ovat paljon merkityksellisempia jakolinjoja. Ja ainakin av:nkirjoitusten pohjalta tuo ehkä pitääkin paikkaansa. Harva täällä suurpääomaa edustaa, joka koettiin ennen oikeiston näkökulmaksi. Sen sijaan moni on liberaali ja moni konservatiivi.

Arvoliberaaleja puolueita HS:n pääkirjoituksen mukaan on esimerkiksi vihreät ja kokoomus. Kristilliset, vasemmistoliitto ja perussuomalaiset sitten konservatiiveja.

Sinänsä hauskaa on sekin, että entisen vasemmistopuolueen demarien puheenjohtaja Jutta Urpilainen määritteli demarit poliittiseen keskustaan. Samoilla jäljillä kuin vaikka Tony Blair.

Vierailija
13/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoomuksen vaaliteemana oli kehä 3 ja terveyspalvelut

vasemmistoliiton: kehä kolmosen valtionavustus ja terveyspalvelut

vihreiden: kehätie ja terveyspalvelut ja ilmastotalkoot.

...valitse siitä sitten...

Vierailija
14/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät ja vasemmisto ovat aina vastaan kun jotain hyödyllistä pitäisi tehdä. Samaa paskaa siis!

Vierailija
15/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelen tämän sillä, että hyvin moni entinen vasemmiston kannattaja on loikannut vihreäksi.

Toki on niitä oikeistolaisiakin loikannut, mutta enemmistö on vasemmistolaisia. Ja ihmisethän sen puoleen tekevät

Vierailija
16/24 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monissa asioissa taas ihan omalla vihreällä linjallaan..

Vierailija
17/24 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä välillä laisinkaan.

Vierailija
18/24 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se kysymys tulikin.

Vierailija
19/24 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä liitto ei ole halunnut määritellä itseään perinteisen vasemmisto-oikeisto-jaottelun mukaisesti vaan käyttää Saksan vihreiden luomaa käsitettä, jonka mukaan "vihreät eivät ole vasemmalla eivätkä oikealla vaan edellä". Turun yliopistossa vuonna 2008 tehdyn tutkimuksen mukaan Vihreiden kannattajat ovat keskimäärin aavistuksen vasemmiston suuntaan kallellaan.

Vierailija
20/24 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin useimmat viheriät taitaa olla aika vasemmalta. Tai pitäisikö sanoa että useat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi