Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla raskausajan diabetes

Vierailija
27.10.2008 |

vaikka virtsassa ei näkyisikään sokeria? Pystyykö sitä mitenkään jälkikäteen päättelemään ja onko siitä toisaalta mitään hyötyäkään?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerirasituskoe on varmempi ja se tehdään jos olet synnyttänyt reilusti nelikiloisen vauvan, vaikka ei muita merkkejä olisikaan, ainakin meidän kunnassa. Raskausajan diabetekseen sairastunut nainen on suuremmassa riskissä sairastua 2-tyypin eli aikuistyypin diabetekseen myöhemmässä vaiheessa.

Vierailija
2/4 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulle ainakin lääkäri sanoi synnärillä, että jos sokerirasituksessa ei ollut poikkeavuutta, ei raskausdiabetestakaan voinut olla. Kyselin asiasta, koska esikoiseni oli reilusti nelikiloinen. Mutta ilmeisesti siis lapseni vain oli perinyt pappansa geenit (100kg, 200cm). :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsassa voi olla sokeria ilman raskausdiabetesta, ja raskausdiabetes voi olla ilman sokeria virtsassa. Sokeria voi tulla myös muista syistä, se vähän riippuu munuaisten toiminnasta. Mulla on kokemusta rd:stä jo 3 raskauden verran eikä yhdessäkään ollut kertaakaan sokeria virtsassa. Diagnoosi tuli aina rasituksen perustella, johon jouduin edellisessä raskaudessa olleen rd:n ja aikaisempien vauvojen suuren syntymäpainon vuoksi (yli 4,5kg).

Vierailija
4/4 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin rutiini sokerirasituskoe ekan raskauden aikana, tulos oli, etta mulla oli raskausdiabetes, joka pysyi hyvin kurissa ruokavalion avulla. Lahtomitat ennen raskautta oli 168cm ja 58kg, eika suvussa kenellakaan diabetesta. Eli, en kuulunut automaattisesti riskiryhmaan. No, vauva, taysiaikainen, oli vain 2,8kg :-)

Toka raskaus, uusi asuinmaa, ei tehty automaattisesti sokerirasitustestia, seuratiin vaan virtsan sokeria, ja osasin jo ottaa asian ruoka-asioissa huomioon. Virtsakokeet kahta lukuunottamatta koko ajan puhtaat, vauva oli 3,7kg. Molemmat olivat tyttovauvoja.