Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Empatiaa vanhoillislestadiolaiselle miehelle

Vierailija
06.10.2007 |

Vanhoillislestadiolaisen miehen parisuhde/avioliitto törmää kriisiin.

Saarnaajat ovat kieltäneet meiltä ehkäisyn käytön. He kuulustelevat uskovaisia pariskuntia syntyvyyden rajoittamisesta.

Avioparin seksielämä on tuhoutunut monella.

Lapsia toki syntyy mutta oikea vastuuntunto ja läheisyys ovat pariskunnalta kadonneet!

Vanhoillislestadiolainen " Väsynyt isä" on kuvannut ristiriitaista elämäntilannettaan keskustelupalstalla näin:

" Olen vl-perheen isä. Tällä hetkellä meillä on 4 lasta ja viides on tulossa. Elämä sinällään on kivaa ja kaikki on hyvin maallisesti ja muutenkin. Vaimon kanssa yhdessä rakastetaan lapsia ja ollaan niistä onnellisia. Mutta mitä enemmän lapsia on tullut, sen kovemmaksi elämä on muuttunut. Vaimo väsyy väkisellä j

atkuvaan imettämisen ja odottamisen kierteeseen ja alkaa pakoilemaan minua siinä pelossa, että läheisyys johtaa halailuun, sitten rakasteluun ja sitä kautta vaimo tulee taas kerran raskaaksi. Sitten olemme selibaatissa, mutta ei sekään hyvältä vaihtoehdolta tunnu. Eniten kauhistuttaa se, että tässä sitä miehuuden parhaina päivänä harrastaa seksiä kerran kolmessa vuodessa ja tuloksena on aina lapsi.

Tämä on ehkä väärä foorumi puhua tällaisista asioista, mutta jälkiseurausten pelossa en uskalla siioninkaan ystäville tästä jutella. Oma vaimo on taas niin tiukan linjan uskovainen, että hänen kanssa keskustelu loppuu aika lyhyeen. "

Eräs vanhoillislestadioalinen äiti kuvaa pariskunnan elämää:

" Meille on myös syntynyt lapsia tiuhaan tahtiin ja viimeisen lapsen kohdalla oma henkinen kestokykyni joutui äärimmilleen itkuisen vauvan vuoksi. Unen puute oli niin valtava ja vuosien univelka jo ennestään takana. Lisäksi oli taloudellisia huolia ja koin että mieheni ei kykene jakamaan kuormaani. Emme saaneet apua aina silloin kun tilanne oli pahimmillaan. Minun olisi vain pitänyt saada nukkua viikko putkeen.

Tämä aiheutti minulle myös stopin seksielämässä. En pystynyt ottamaan miestäni sisään moneen kuukauteen, enkä pysty ajoittain vieläkään. En yksinkertaisesti kykene, vaan lamaannun ja minua alkaa ahdistaa. No,olemme eläneet 2v selibaatissa tai harrastaneet seksiä ilman yhdyntää. Mieheni ei painosta minua, hellin ja hyväilen häntä muuten ja joskus harvoin rakastelemme heti kuukautisten jälkeen tai juuri ennen kuukautisten alkua.

Olen muutenkin prosessoinut uskonasioita. Olen kiinnittänyt katseeni vain ja ainoastaan Kristukseen, enkä mihinkään muuhun. Haluan elää uskovaisena, mutta en halua saattaa itseäni ja perhettäni katastrofin partaalle, niin että itseltäni pimenee järki väsymyksestä. "

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi sallia myös pehmeämmät ja inhimillisemmät ehkäisykeinot kuin kohdunpoisto.

Kohdunpoisto on tarpeettoman lopullinen tapa ehkäistä.

Se ei sovi kaikille naisille! Entä jos sitten haluaakin vaikkapa viiden vuoden kuluttua lapsia?? Ei pysty perumaan kohdunpoistoa! Mutta miehen sterilisaatonpystyy helposti poistamaan. Se olisi paljon yksinkertaisempi myös topiminpiteenä.

Kaikkein järkevintä olisi jos te saisitte luvan käyttää ihan normaaleja turvallisia ehkäisytapaoja.

Kohdunpoistoa pidän raakana naista kohtaan!

Tavallinen kristitty nainen

Vierailija
42/43 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virikehoitopaikoilla on paljon muidenkin lapsia joilla äiti kotona.

Monethan laittavat lapset päiväkotiin kun perheeseen tulee uusi vauva.

Toinen järkevä teko on hankkia kotiin aina silloin tällöin hoitaja ja vaikka nukkua itse se aika kun hoitaja paikalla. Meillä käy 17v tyttö ja palkka 5 ekee tunnilta . En pidä mitenkään kalliina.

Ottakaa välillä kotiin siivooja vaikka pari kertaa kuukaudessa.

Siitä saa kotitalousvähennystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vl ja aktiivikeskustelija S24:n vanhoillislestadiolaisuuspalstalla, josta avausviestit on kopioitu. Ko palstallakin ne eivät herättäneet keskustelua,koska tämäntyyppisiä feikkiavauksia tulee pilvin pimein ja ne on siellä jo kuiviksi kalutut.

Surkeaa on, että tällaisilla viesteillä tehdään paljon hallaa niille perheille, joissa lasten saamisen tiimoilta on ongelmia joko puoleen tai toiseen. Joten tämänkin lehden keskusteluissa kannattaa pitää matalaa profiilia. Ne ovat pian mainitulla keskustelupalstalla esimerkkeinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi