Empatiaa vanhoillislestadiolaiselle miehelle
Vanhoillislestadiolaisen miehen parisuhde/avioliitto törmää kriisiin.
Saarnaajat ovat kieltäneet meiltä ehkäisyn käytön. He kuulustelevat uskovaisia pariskuntia syntyvyyden rajoittamisesta.
Avioparin seksielämä on tuhoutunut monella.
Lapsia toki syntyy mutta oikea vastuuntunto ja läheisyys ovat pariskunnalta kadonneet!
Vanhoillislestadiolainen " Väsynyt isä" on kuvannut ristiriitaista elämäntilannettaan keskustelupalstalla näin:
" Olen vl-perheen isä. Tällä hetkellä meillä on 4 lasta ja viides on tulossa. Elämä sinällään on kivaa ja kaikki on hyvin maallisesti ja muutenkin. Vaimon kanssa yhdessä rakastetaan lapsia ja ollaan niistä onnellisia. Mutta mitä enemmän lapsia on tullut, sen kovemmaksi elämä on muuttunut. Vaimo väsyy väkisellä j
atkuvaan imettämisen ja odottamisen kierteeseen ja alkaa pakoilemaan minua siinä pelossa, että läheisyys johtaa halailuun, sitten rakasteluun ja sitä kautta vaimo tulee taas kerran raskaaksi. Sitten olemme selibaatissa, mutta ei sekään hyvältä vaihtoehdolta tunnu. Eniten kauhistuttaa se, että tässä sitä miehuuden parhaina päivänä harrastaa seksiä kerran kolmessa vuodessa ja tuloksena on aina lapsi.
Tämä on ehkä väärä foorumi puhua tällaisista asioista, mutta jälkiseurausten pelossa en uskalla siioninkaan ystäville tästä jutella. Oma vaimo on taas niin tiukan linjan uskovainen, että hänen kanssa keskustelu loppuu aika lyhyeen. "
Eräs vanhoillislestadioalinen äiti kuvaa pariskunnan elämää:
" Meille on myös syntynyt lapsia tiuhaan tahtiin ja viimeisen lapsen kohdalla oma henkinen kestokykyni joutui äärimmilleen itkuisen vauvan vuoksi. Unen puute oli niin valtava ja vuosien univelka jo ennestään takana. Lisäksi oli taloudellisia huolia ja koin että mieheni ei kykene jakamaan kuormaani. Emme saaneet apua aina silloin kun tilanne oli pahimmillaan. Minun olisi vain pitänyt saada nukkua viikko putkeen.
Tämä aiheutti minulle myös stopin seksielämässä. En pystynyt ottamaan miestäni sisään moneen kuukauteen, enkä pysty ajoittain vieläkään. En yksinkertaisesti kykene, vaan lamaannun ja minua alkaa ahdistaa. No,olemme eläneet 2v selibaatissa tai harrastaneet seksiä ilman yhdyntää. Mieheni ei painosta minua, hellin ja hyväilen häntä muuten ja joskus harvoin rakastelemme heti kuukautisten jälkeen tai juuri ennen kuukautisten alkua.
Olen muutenkin prosessoinut uskonasioita. Olen kiinnittänyt katseeni vain ja ainoastaan Kristukseen, enkä mihinkään muuhun. Haluan elää uskovaisena, mutta en halua saattaa itseäni ja perhettäni katastrofin partaalle, niin että itseltäni pimenee järki väsymyksestä. "
Kommentit (43)
olen ollut siinä käsityksessä, että vaimon vuodon aikaan miehellä on oikeus ottaa hänet sitä toista kautta josta ei raskaaksi voi tulla. Onko sitten niin, että tällainen mahdollisuus sallitaan vain tuolloin?
Eräs vmeikäläinen eli uskovainen kirjoitti:
" ...mikäli haluan elää vanhoillislestadiolaisena niin tämä on se vihoviimeisin paikka jossa vaikeista ja kipeistäkin asioista keskustelisin. -- Täältä saadut neuvot ja opastukset ovat pääasiassa toisensuuntaisia kuin mitä vl edustavat. Sekoittavat soppaa vaan entisestään. Niinhän se on, että jos haluan kulkea tässä porukassa niin mieltä painavat asiat jaan myös siellä. "
Olen itse vl mutta en missään tapauksessa ottaisi kipeää ehkäisykielto-asiaa esille rauhanyhdistyksellä! Enkä monenkaan kanssavaeltajan kanssa voi ylipäätään avoimesti mistään ongelmista puhua. Meillä on sellainen " onnellisuusmuuri" eli julkisivu että jokaisella menee loistavasti eikä tee heikkoakaan hvyäksyä puhujien saarnoissa toistelemaa ehkäisykieltoa.
Joten annoit kyllä neuvon joka ei toimi.
Ymmärrään hyvin sellaista uskovaista veljeä joka kirjoittaa vaikak tänne, edes jotenkin raskasta painetta purkaakseen.
Nimimerkki Opiskeleva uskovainen kahden tytön äiti
Luoja ei ole luetellut, kuinka monta lasta on kenenkin synnytettävä. Moni ei pääse alkuunkaan, ja on jo taivaassa tai muualla. Kuka ihmisistä voi taivaaseen pääsyn määrätä? Lars Laevi Laestadiusko???? Hänkö oli jotenkin isompi ihminen kuin Isä Mitro, Prinsessa Diana tai Ville Valo tai Elvis yhteensä??? Jumala päättää taivaaseen menosta eikä kukaan profeetta. Jumala päättää ken lapsen tai lapsia saa. Jumala päättää myös sen, tehoaako ehkäisy, joten ihan vapaasti sillä eloa helpottamaan, jos Luoja tahtoo, lapsi tulee silti. Sitä Jumala ei varmasti tarkoittanut, että vl-naisellekaan tämä maanpäällisyys olisi tulinen helvetti. Jeesus piti kaikkia yhtä arvokkaina, naisia ja lapsia todella myös. Lars Laevi sävelsi ihan omiaan ja perusti sen ajan viinatuholle oman suosionsa erittäin itsekkäistä syistä. Älykäs ukko sinänsä, osasi iskeä juuri oikeaan suoneen ajalle ominaisesti.... hULLUA, ETTÄ NYKYAJAN TIEDOLLA VARUSTETUT aikuiset, JÄRKEVÄT IHMISET vielä moisia sepityksiä elävät täydestä todesta!
en ymmärrä, miksi vl:ille sallitaan yhteydet internettiin, kun televisiotakaan ei saa katsoa (tai jollakin uskonhaaralla olla sivusta täytettävää pesukonetta). Täältä löytyy kyllä paljon raaempaa ja syntisempää kamaa kuin yleensä televisiosta. Ja turha tulla sanomaan, ettei kukaan vl kotonaan itsekseen erehtyisi " kielletyille" sivuille.
Mun mielestä se on ihan kummallinen miesten uskonto suomalaiseen yhteiskuntaan ja säälin todella niitä naisia, jotka siitä porukasta syrjäytymisen pelosta joutuvat elämään liian raskasta elämää.
Se mikä minua huvittaa, on että sanotaan, että raamatussa opetetaan niin ja näin ja sen takia jotkin asiat on kiellettyjä, mutta kuitenkin esim. tupakointi on sallittua. Johtuisko mahd. siitä että itse LLL tykkäsi polttaa? Jos haluaisi, niin varmasti löytäisi raamatusta sellasenkin kohdan, jonka vois tulkita tupakoinnin vastaseksi.
Nimim. ihan tarpeeksi vl-alueelta kotoisin ja tarpeeksi heidän kanssaan tekemisiin joutunut
Jos olet oikeasti vl-uskovainen, on pakko sanoa että ihmettelen käsityksiäsi!!
>> On asioita jotka kuuluvat vain perheelle itselleen, joista mies ja vaimo voivat keskenään keskustella ja päättää. Minua ahdistaa, kun ihmisen elämän suuria asioita pitää miettiä siltä kannalta että " sallitaanko" niitä. Kuka sallii? Kuka kieltää? Keneltä pitää kysyä lupa elämiseen?
>> Raamattu kertoo, mitä uskovaisen sopii tehdä ja miten elää. Ja Raamattuhan ei muutu, eli miksi toivoa että jotkin asiat " sallittaisiin" tulevaisuudessa? Niin kauan kuin ohjeet elämään etsitään Raamatusta, ne ohjeet ovat ja pysyvät samoina.
Ei se riitä että yksittäinen uskovaine yrittää Raamatusta itseskseen tutkailla uskonvanhurskautta. Se ei usko rakennu vain Raamattua lukemalla. Jumalanvaltakunnan neuvot ovat ohjaamassa oikeassa uskossa, vaikak eipä niitä asioista kannata näilläpalstoilla huudella. Jumala on aikoinaan kieltänyt Raamatussa syntyvyyden säännöstelyn sillä vain Jumalalla on oikeus puuttua elämään. Ja kuolemaan. Hän on elämän ja kuoleman Herra.
En usko että sinä olet oikeasti meikäläinen sillä synnin luvallisuus ei johda muualle kuin ikuseen kadotukseen.
En minäkään ryllä seuroissa, keskusteluilloissa ym. tilaisuuksissa näin intiimiä asiaa rohkenisi esille ottaa, VAAN niiden saattomiesten, luotettavien ystävien parissa joiden kanssa voin vaikeimmatkin asiat jakaa. Ne keskustelut ovat hedelmällisiä. Tiedän ettei kenenkä tahansa kanssa näin vaikeista asioista uskalla keskustella, mutta olisi todella tärkeää että olisi joku jonka kanssa kaikenlaiset tunteet voisi purkaa. Siksi en täällä näistä asioista lähtisi pohtimaan, koska ne neuvot ovat täällä pääasiassa muuta kuin vl uskovat. Toinen asia on jos haluaa ehkäistä. Tsemppaajia kyllä siihen on. Kaikenlaisia järkeistettyjä mielipiteitä on loputtomiin. Eli jos haluan pysyä vl niin etsin keskusteluseuran jostain muualta. Itse onneksi omistan niitä ihania ystäviä joiden kanssa olen tästäkin aiheesta pystynyt puhumaan.
Vierailija:
Luoja ei ole luetellut, kuinka monta lasta on kenenkin synnytettävä. Moni ei pääse alkuunkaan, ja on jo taivaassa tai muualla. Kuka ihmisistä voi taivaaseen pääsyn määrätä? Lars Laevi Laestadiusko???? Hänkö oli jotenkin isompi ihminen kuin Isä Mitro, Prinsessa Diana tai Ville Valo tai Elvis yhteensä??? Jumala päättää taivaaseen menosta eikä kukaan profeetta. Jumala päättää ken lapsen tai lapsia saa. Jumala päättää myös sen, tehoaako ehkäisy, joten ihan vapaasti sillä eloa helpottamaan, jos Luoja tahtoo, lapsi tulee silti. Sitä Jumala ei varmasti tarkoittanut, että vl-naisellekaan tämä maanpäällisyys olisi tulinen helvetti. Jeesus piti kaikkia yhtä arvokkaina, naisia ja lapsia todella myös. Lars Laevi sävelsi ihan omiaan ja perusti sen ajan viinatuholle oman suosionsa erittäin itsekkäistä syistä. Älykäs ukko sinänsä, osasi iskeä juuri oikeaan suoneen ajalle ominaisesti.... hULLUA, ETTÄ NYKYAJAN TIEDOLLA VARUSTETUT aikuiset, JÄRKEVÄT IHMISET vielä moisia sepityksiä elävät täydestä todesta!
Aika piikikästä tekstiä, mutta tällaiseenhan olemme tottuneet. Kirjoittamasi teksti oli sinun mielipiteesi johon sinulla on tietysti oikeus. Nämä asiat ovat uskonasioita joten kritiikkisi on sinällään turha. Jumala on se joka meidän elämäämme ohjaa, ei Lars Leevi Lestadius.
Olen viiden lapsen äiti ja totean vain etten kertaakaan ole kokenut että maanpäällisessä helvetissä asustelisin. Ja tiedotan vielä jos et tiennyt että olemme ihan täysjärkisiä ihmisiä (jos nyt edes uskot siihenkään) ja valintamme teemme itse. Ketään ei pakoteta näin uskomaan kun uskomme.
Älä suotta hermostu siitä miten elämme. Käytä energia johonkin muuhun. Vinkki vinkki. :)
Itse olen kristitty nainen ja tunnen Raamatun hyvin. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen ja siihen että henkilökohtainen usko Jeesukseen on ainoa tie taivaaseen. Tuo on kerrottu Raamatussa selkeästi. On myös kerrottu, ettei saa tappaa, varastaa tai tehdä huorin ja monia muitakin järkeviä ja elämää helpottavia ohjeita sieltä löytyy. Mutta sieltä ei mistään löydy kohtaa joss ehkäisy kiellettäisiin, ei mistään! Kohta lisääntykää ja tayttäkää maa, on kehoitus kansakuntien alkuajoilta, jolloin väkeä oli vähän. Järkevä neuvo sille ajalle, mutta se ei sisällä mitään piiloitettua sivulausetta siitä, että jos et halua nääntyä lapsitaakan alle niin se on pakollista EI TODELLAKAAN! Tämän tyyppiset omat päätelmät ja niiden kautta muodostetut säännöt uskontokunnanan sisällä kertovat siitä että on kyseessä lahkoksi luettava uskonto. Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. vapaan tahdon valita tekeekö 0 vai 100 lasta, vapaan tahdon valita miten elää ja jopa vapaan tahdon valita uskooko Jumalaan vai ei. Kaikki asiat eivät ole täällä maailmassa Juamalan tahdon mukaisia, eivätkä kaikki ihmiset valitettavasti Raamatun sanan mukaan pääse taivaaseen. Mutta se käyttääkö ehkäisyä vai ei, ei ole taivaaseen pääsyn ehto.
Työskennellessäni mielisairaalassa oli valitettavaa huomata että n puolet potilaista olivat tälläisten ns lahkojen uhreja; lestadiolaiset, jehovat, mormonit, new age jne. Jumala on RAKKAUS, eikä tälläinen lakihenkinen ihmisten keksimien sääntöjen orjana eläminen ole Jumalan tahto. Toivon kaikille teille VL-vanhemmille kykyä aukaista silmät ja irroittautua tulollaisesta tuhoon vievästä uskonnosta. Se jos joku haluaa monta lasta ja jaksaa hoitaa heidät ja itsensä on myös vapaa valinta ja hienoa, mutta siihen ei tule pakottaa kaikkia muita vedoten siihen että Jumala olisi muka niin halunnut. Tälläinen aatos on voinut syntyä vaan miehen päässä, en tiedä keneltä se on lähtöisin L.L.L:ltä vai joltain muulta " suurelta" ajattelijalta, mutta Jumalalta se ei TAATUSTI ole. Veikkaampa että jos yksikin teidän " puhujanne" joutuisi synnyttämään ja kasvattamaan 10 lasta alkaisi säännöksiin tulla pikimmiten muutoksia.
Siunausta ja jaksamista kaikille vanhemmille uskonnosta huolimatta!
Ihan niinkun vl eläisivät saarnaajien ehdoilla. Kuulostaa siltä, että niitä pidetään jotenkin parempina ihmisinä! Näin ei pitäisi olla, kaikki on saman veroisia. Totta kai kohdunpoisto hyväksytään, jos se ei enää kykene sille tarkoitettuun tehtävään. Se on lääketieteellinen hoitokeino, ihan niinkuin syövänkin hoito.
siellä kyllä sanotaan, että ei ole ihmisen käsissä päättää syntymästä, elämästä ja kuolemasta!
Kaikki eivät saa lapsia vaikka kuinka haluaisivat ja toiset saavat enemmän kuin toivoisivat vaikka käyttäisivätkin ehkäisyä. Moni asia on näennäisesti ihmisen kädessä, mutta loppupeleissä ne on kuitenkin " korkeimman käres"
Voit sinä ihmetellä käsityksiäni. Minäkin olen ihmetellyt monien uskovaisten (ja epäuskoisten) käsityksiä. Me ihmiset ollaan erilaisia, siitä ei pääse mihinkään. Eikä uskovaistenkaan tarvi olla samanlaisia ja kaikista asioista samaa mieltä.
En minä sanonut, että yksin etsisin Raamatusta perusteita. Tai teenhän minä sitäkin, minun mielestäni jokaisen on hyvä lukea Raamattua, yksin tai yhdessä. Mutta kyllä niiden seurakunnankin antamien ohjeiden tulee perustua Raamattuun, vai ootko eri mieltä?
En minä ole vielä koskaan kuullut seuroissa Raamatusta luettavan kohtaa, jossa sanotaan ehkäisyn olevan kiellettyä. Viittauksia siihen voi olla, sellaisia kohtia jotka voidaan tulkita kuten halutaan. Mutta paljon selvemmin Raamatussa kerrotaan esim. ylpeys ja kateus synneiksi. Miksi uskovaiset niin monesti ovat ylpeitä ja kateellisia (ja näistä seuraa paljon pahoja asioita), eikä ylpeyttä ja kateutta vastaan silti saarnata yhtä voimakkaasti?
En minä yritä tässä puolustella nimenomaan ehkäisyä. Turhaan ja huvikseen käytettynä, tai käytettynä esim. aviorikostarkoitusessa se ainakin on synnin apuväline, ja ehkä siten voidaan katsoa synniksi. Sitä minä vain ihmettelen, miksi ehkäisystä on tehty yksi suurimmista synneistä. Ei minun mielestäni syntejä voi laittaa suuruusjärjestykseen eikä yksi synti ole sen suurempi taivaaseen pääsyn este kuin jokin toinenkaan. Kaikki synnithän saa kerralla anteeksi, ja se syntien anteeksi uskominen on edellytys taivaaseen pääsylle. Oletko eri mieltä tästä?
Minun uskooni ei vaikuta se, uskotko sinä minun olevan uskovainen vai et. Yksin Jumala tietää, kenen usko kelpaa.
Täällä vain kärjistetään ja vääristellään asioita - ja annetaan neuvoja jotka eivät uskonelämää helpota.
Näistä asioista tulee keskustella ja näihin hakea apua kasvotusten, se on ainoa oikea keino.
Tällaisella foorumilla vain sitten repostellaan uskovaisten elämänkatsomuksella ja yleistetään asiat koskemaan kaikkia vl:ia.
Totuushan on että suurin osa vl-perheistä on todella oikeasti onnellisia ja tyytyväisiä tilanteeseensa suuren perheen keskellä.
Samalla tavoin ei-vl-perheissä on toisilla isoja ja pahoja ongelmia, eihän silti uskota että KAIKILLA sellaisia on ja todeta että ' aivan sama mulle, apua tai sympatioita ette saa kun itse olette tilanne aiheuttaneet' .
Hakekaa apu siis elävästä elämästä, ei täältä!
Se on tilanne semmoinen ettei meikämies pyty jutteleen ehkäisykiellon paineista missään rauhanyhdistyksen piirissä. Ei ehkäisystä yksinkertaisesti sovi puhua vaikka olis millanen elämäntilanne. pariskunnan yhdyselämä kärsii tästä kun pitää elää selibaatissa kuukausia jopa vuosia! Tulee se mieleen jo vaikka mikä vaikak halu onkin vaeltaa jumalanlapsena.
Nimim. Uskovainen viiden isä
Tunnen vanhoillislestadiolaisen liikkeen erittäin hyvin ja ainoa konkreettinen ohje jonka voin antaa tämän ehkäisykysymyksen kanssa painiskeleville on: kyseenalaistakaa kaikki se kasvatus ja opetus jonka olette asiaan liittyen saaneet lapsesta asti. Tiedän että se on henkisesti todella vaikeaa ja tulee todennäköisesti johtamaan kriisiin niin henkilökohtaisessa elämässä, parisuhteessa ja suhteessa uskoon. Päätöksen pitää kuitenkin lähteä itsestä ja heijastaa omia ajatuksia, älkää antako muiden määrätä sitä.
Pienenä helpotuksena kuitenkin on se moneen kertaan mainittu tosiasia että raamattu ei kiellä ehkäisyä. Tämä on fakta joka on kaikkialla muussa kristikunnassa hyväksytty. Tämä sama muuten pätee moneen muuhukin vanhoillislestadiolaisten piirissä yleisesti hyväksyttyyn oppiin.
Voimia, ihminen on oman elämänsä herra jos niin haluaa ! Etsikää joku liikkeen ulkopuolinen henkilö ja puhukaa asioista niin saatte muitakin näkemyksiä, valitettavasti vanhoillislestadiolaisten piirit ovat hyvin sisäänlämpeneviä jolloin taru muuttuu helposti todeksi/laiksi.
Kirjoitit: " Näistä asioista tulee keskustella ja näihin hakea apua kasvotusten, se on ainoa oikea keino. "
Kun melkein joka Päivämiehen numerossa on kirjoitus että uskovaisen erottaa epäuskoisesta se että uskovaisella on suuri perhe eikä käytetä ehkäisyä, miten tällaisessa tilanteessa pystyy puhumaan siitä että ei itse satu haluamaan isoa perhettä? Vaan haluaa tyytyä esim. kolmeen lapseen?
Sitä tulee tuomituksi ja suljetuksi ulos omasta porukasta ja tuomituksi helvettiin...
nimimerkki Anonyymi vl
Toinen vl:kö sinut helvettiin tuomitsee? Ei ihmisillä ole siihen valtaa, vaikka uhittelevatkin.
Toinen häiritsevä asia on, että vl:t saavat myrkyttää itseään tupakoiden, mutta ehkäisy katsotaan synniksi. Eikö avioseksi ehkäisyn suojissa ole täysin hyvä ja siunauksellinen asia ja esim. se sauhuttelu syntiä?
Laestadius eli parisataa vuotta sitten. Ehkäisykeinot ovat olleet yleisesti saatavilla noin 50 vuotta. Älytöntä yleistää tuon vanhan herättäjän mielipiteiksi kaikkea.
Muissakin tiukkislahkoissa on ollut epäluuloja ehkäisyä kohtaan, etenkin hormonaalinen ehkäisy on ollut tabu ja sitä on kehotettu välttämään jopa 80-luvulle asti. Tieto lisääntyy ja mielipiteet saavat muuttua.
Eiväthän vl:t voi omastakaan mielestään olla ainoita taivaaseen menijöitä? Ja ehkäisemättömyyskö sinne joku pääsylippu olisi? Piskuinen yhteisö Pohjan perillä on höyrähtänyt omaan sisäsiittoisuuteensa. Herätkää!
Ei välttämättä paras paikka mielestäni keskustella. Mutta toki ymmärrän senkin, et täällä on helpompi puhua asiasta ns. nimettömänä.
Kuin esim. omilla keskustelufoorumeilla.
Todella tärkeä aihe ja siksi haluan myös omia ajatuksia ja näkökulmia, tähän tuoda.
Asia on arka ja polttava nyky yhteiskunnassa ja varsinkin vl-yhteisössä. Myös yhä useampaa ei vl, aihe kiinnostaa kovasti.
Monet perheet painivat ihan saman asian kanssa. Toivoisin, että teillä kaikilla vl-yhteisöön kuuluvilla olisi joku hyvä ystävä jolle kertoa omat mieltään painavat asiat, jakaa ajatuksia ja tukea toinen toisianne.
Antaisin tällaisen rakkauden neuvon kaikille; Jokainen loppujen lopuksi itse tekee omat ratkaisunsa. Ja kuuntelee sitä oman sydämen ääntä. Ja oma terveys menee kaiken edelle.
Koen myös, että lapset ovat lahja Jumalalta. Mutta myös samalla toivon, että lapset saavat syntyä turvalliseen, rakastettavaan ja ns. terveseen ja ehjään perheeseen. En tällä tarkoita sitä, että eikö suuriosa perheistä olekkin tällaisia, mutta hälyttävissä määrin on perheitä, joissa äidit varsinkin nuoret äidit ovat tosi väsyneitä ja näin ollen lapset saavat aivan vääränlaista kohtelua.
Lainatekseni erään puhujan sanoja: " Taivaan Isä on antanut myös lääkäreille viisauden, jota meidän tulee kunnioittaa. " Eli esim. mielenterveysongelmainen ( näitä myös vl-keskuudessa, yhä enempi ) voi ihan hyvällä omalla tunnolla käyttää ehkäisyä. Tähän kuuluu myös monet vaikeasti sairaat ja esim. liikenne onnettomuudessa loukkaantuneet jne.
Tähän lopuksi voin kertoa vähän omasta elämästäni. Olen vl-perheestä ja itse olin 24 vuotiaaksi asti uskossa. Minulla on kaksi lasta, ensimmäinen lapsi syntyi kun olin paria viikkoa vaille 19 vuotta, eli nuori ensisynnyttäjä. Toisen lapsen sain reilu kolme vuotta myöhemmin. Pari vuotta lasten syntymän jälkeen olen eronnut niin uskosta kuin avioliitostakin.
Ihailen ja arvostan todella paljon vl-äitejä ja isiä, jotka jaksavat ilolla ottaa lahjansa vastaan ja ovat saaneet hyvän terveyden, sekä viisautta, joka on pohja onnelliselle, hyvälle ja rakastavalle perheelle. " Elämä ei ole mitään ruusuilla tanssimista, mutta usko antaa teille niin paljon voimaa, että jaksatte elää sitä omaa elämäänne. Pitäkää kiinni siittä mitä teillä on, jos se tuntuu omalta ja hyvältä. "
Terkuin ex-vl
Ps. Voin vaihtaa maili-osoitteita jonkun kanssa, jos joku haluaisi minun kanssa kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia :)
> Saarnaajat ovat kieltäneet meiltä ehkäisyn käytön.
> He kuulustelevat uskovaisia pariskuntia syntyvyyden
> rajoittamisesta. Avioparin seksielämä on tuhoutunut monella.
Lue itse Raamattua äläkä päästä jotain pellelaumaa kertomaan itsellesi kuinka sitä pitäisi lukea, tulkita tai ymmärtää. Hanki läjä keskenään ristiriitaisia Raamatunselityoppaita. Kerro saarnaajille, että makuuhuoneen ovi pysyy suljettuna kaikenmaailman sairailta tirkistelijöiltä hengellisen yhteisön vallankäyttäjät mukaanlukien. Vastusta sosiaalisen vallan väärinkäyttöä julkisesti jos jaksat ja yksityisesti jos et jaksa. Hanki narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kertovaa kirjallisuutta (aloita vaikka Mäkelän " Naamiona terve mieli" -kirjasta) ja mieti minkä verran yhteisön sosiaalisessa dynamiikassa on persoonallisuushäiriön logiikkaa tai käytäntöjä.
Uskovaisen ihmisen ohjenuorana ovat Raamattu, kolmiyhteinen Jumala ja henkilökohtainen Jumalasuhde. Kaikenmaailman saarnaajat ja hengellisten yhteisöjen vallankäyttäjät ovat pelkkiä tienviittoja. Ne voivat hyvinkin johtaa harhaan eikä silloin auta mitään se, että sama viitta on johtanut muitakin - jopa kokonaista yhteisöä - harhaan. Hengelliset valinnat ovat henkilökohtaisia. Jos jättää ne toisten - vaikkapa hengellisten auktoriteettien - tehtäväksi niin silloin ei ole tehnyt niitä valintoja vaikka joutuukin kantamaan vääristä valinnoista vastuun ja haitat.
Hengellisyys - samoin kuin aikuisuuskin - edellyttää sisältä eikä ulkoa ohjautuvuutta. Eksytettäväksi heittäytymisessä ulkoaohjautuvuus on käytännöllinen ja päämäärään päätymistä helpottava ominaisuus.
Mark.12:38-40. Pätee erittäin hyvin tämänkaltaisissa tilanteissa.
Ajattelin myös vastata oman näkemykseni uskovaisena myös..Minulla olisi 10 lasta mutta 3 keskenmenoa ja yks lapsi kuoli 4v..eli nyt elossa 6..Itse tykkään lapsista ja pienenä olen jo tuumannut että haluan ison perheen.. Raamatussahan on paikka johon lestadiolaiset vetoaa että lisääntykää ja täyttäkää maa..Mutta uskon että kumminkin JUMALA antanut meille maalaisjärjen jolla ajatella...Vaikka itse poden taas vauvakuumetta mutta kuten huomaatte keskenmenoistani niin ei meidän käsissä..Kaikkea hyvää jokaiselle ja olisi ihana kun eri uskovaiset voisivat tutustua toisiinsa..koska samaan taivaaseen olemme matkalla,siellä nähdään..tv..yks uskovainen äiti