Noissa " 3v kotona" mammoissa on ikävän paljon niitä jotka lykkää kuitenkin esikoisen hoitoon.
Ja lusmuaa kotona kun se on niin mukavaa. Ja onhan se, paljon helpompaa kuin käydä töissä ja sen jälkeen tehdä toinen työpäivä vielä illalla kotona.
Ilmeisesti aihe on niin kiihkeä nimenomaan kotiäitien puolelta, koska löytyy huonoa itsetuntoa kotona maatuista vuosista ja tahdotaan todistaa itselle ja muille että minä olen hyvä ja kelpaan vaikka olenkin ollut vain kotiäiti vuosikaudet ja mies on elättänyt koko perheen.
Kommentit (41)
Mutta vain osa.
Ihan vastaavasti myös osa töissäkäyvistä käy töissä rahanahneuttaan ja/tai koska kokee lapsensa niin vaivalloiseksi, että eivät viitsi olla kotona.
Mutta vain osa.
Valtaosa äideistä uskoakseni toimii lapsensa parhaaksi. Se, mitä pitää tärkeänä ja " lapsen parhaana" vaihtelee kuitenkin kovasti. Isomman lapsen virikehoitokin voi olla sitä lasten parasta, jos lapsi on iso ja osapäiväisessä päivähoidossa.
Mitä tulee kotiäitien kustannuksiin, niin:
- hoitovapaalla olevalle palkataan yleensä kyllä sijainen. Ja sijainen maksaa siitä palkastaan veroa. Hoitovapaasijaisuudet ovat oiva ja kullanarvoinen tilaisuus monelle päästä alan töihin.
- päivähoidon todelliset kustannukset per lapsi ovat 600-900 euroa kuukaudessa, kunnasta riippuen. Hoitomaksu on max pari hunttia.
Eli voidaan katsoa, että hoitovapaalla olijat ovat oikeasti hyvä asia talouden kannalta: lapsenhoidossa säästyy (kotihoidontuki on vähemmän kuin päivähoidon todelliset kustannukset - hoitomaksu) ja verotuloa kertyy entiseen malliin.
Mutta kukin valitkoon sellaisen ratkaisun, joka perheelle parhaiten sopii. Toisiamme syyttelemättä.
Kävin ekan ja tokan välissä töissä vuoden ja koin sen kotonaoloa raskaammaksi. Toisen jälkeen en ole mennyt vielä töihin (lapsi nyt 2 v) enkä ehkä mene muutamaan vuoteen, jos kolmas syntyy.
Osittain päätös on omaa " laiskuuttani" , eli haluan välttää stressiä ja riittämättömyyden tunnetta, joka aiheutuu työ-päiväkoti-rumbasta. Lasten kanssa on mukavaa ja lapsillakin on mukavaa, ja tulemme toimeen, vaikka tulot on hoitovapaalla noin 2000 euroa pienemmät kuin töissäollessa.
En voi väittää olevani kotona mistään vakaumuksesta, mutta pitäisikö? Kuinka moni työssäkäyvä käy töissä vakaumuksesta? Meille on hyvä näin, kaikilla hyvä olla, onko niin väliä jos kyse on vähän mukavuudenhalustakin?
On kait meitä moneksi. Kaipa tätä kotona olemista voi lusmuiluksi sanoa, tosin jos ei siitä ole itsellä kokemusta niin tuota sanaa voi käyttää. En loukkaannu sinun arvioinnistasi :)
Jokainen perhe tekee heille omat ratkaisunsa. Se ei kait sinulle kuulu?
Vierailija:
Noissa " 3v kotona" mammoissa on ikävän paljon niitä jotka lykkää kuitenkin esikoisen hoitoon. Ja lusmuaa kotona kun se on niin mukavaa. Ja onhan se, paljon helpompaa kuin käydä töissä ja sen jälkeen tehdä toinen työpäivä vielä illalla kotona.
Höpö höpö. Kyllä suurin osa niistä, jotka haluavat hoitaa lapsensa kotona 3-vuotiaaksi, ymmärtää kodin tarpeen myös yli 4v alle kouluikäisillä lapsilla. Onneksi on olemassa välimuotoja, kuten kerhot, joissa yli 3-vuotias voi saada ikäistään seuraa ja ohjattua toimintaa.
Ja kerronpa mikä on vielä helpompaa kuin lasten kotona hoitaminen tai työpäivän tekeminen ensin töissä ja sitten illalla kotona: kun tekee 10-12 tuntisia päiviä 5-6 viikossa, ei tarvii enää nähdä lapsia hereillä juuri ollenkaan. Mies on sitä varten, että illat hoitaa. Jotta tulee sitten hoidettua tämä velvollisuus yhteiskuntaakin kohtaan, kun sitä joku peräsi... (joo, olen pirun pahalla päällä...)
Esikoinen käy päivähoidossa 3 kertaa viikossa puolipäiväryhmässä koska mielestäni se on hänelle hyväksi. Taidan siis olla tätä ihan alinta kastia :) Mun mies on niin rikas ettei mun kannata mennä töihin, se olisi meidän tuloilla ihan yhdentekevää ja näin mies saa keskittyä täysillä työhönsä kun ei esim. aamuisin tarvi lähteä viemään lapsia päiväkotiin. Tämä sopii meidän perheelle paremmin kuin muut ratkaisut.
Jää kotiin jos käy kateeksi vai eikö hermot riitä. Mitä ihmettä se sua vaivaa miten muut elää, onko ne kotona vai töissä, jokainen meistä joutuu siellä töissä olemaan niin ennen kuin jälkeenkin lasten. Ja tuosta päivähoitoon viemisestä, oletko ikinä ajatellut ennen kuin äitiä laiskaksi mollaat, että lapsella joka käy hoidossa voi olla siihen muukin syy kuin äidin laiskuus. Minun 4 vuotias tyttäreni JOUTUI osa-aika hoitoon useiden kehityksellisten vaikeuksien vuoksi, kyllä minä antaisin paljon, että pieni tyttäreni olisi terve ja voisi vain lorvia äidin kanssa kotona. Minua ottaa niin jumalattomasti päähän nämä toisten arvostelijat, jotka itse on niin pirun täydellisiä ettei kyllä päivääkään äitiysloman jälkeen lorvittu kotona, olisit jättänyt lapset tykkänään tekemättä niin olisit senkin ajan ollut yhteiskunnallisesti hyödyksi.
Haloo!! Kukin on kotona sen ajan mitä haluaa tai on mahdollista esim. rahallisesti. Itse olen kotona 3 pienen lapsen kanssa, koska haluan olla lasten kanssa kotona, kun se kerran on mahdollista. Ja mun mielestä tämä kotona olo 3 pienen lapsen kanssa ei ole mitenkään helppoa. Ei voi nukkua pitkään aamulla, koska lapset heräävät aiemmin ja muutenkin on tosi rankkaa välillä, kun on vauva, uhmäikäisiä ym. Mutta silti haluan vielä olla lasteni kanssa kotona, kun siihen on kerran mahdollisuus. Ei kai hyvänen aika mitään vakaumuksia tarvitse olla lasten kanssa kotona oloon. Meillä yksi lapsista on kerhossa, muuten ovat kotihoidossa.
ilmaiseksi hoitoon kun on paperilla kyllin pienet tulot.
Todellisuudessa taas tehdään trokari tms. toiminnalla sitä pimeää tuloa ja vedetään lonkkaa.
Kun vähästä alatte valittaa niin valittakaa nyt härskimmästäkin!
Minä ainakin myönnän, että olen nyt LOMALLA kotosalla lasten kanssa :D Nuorin täyttää vuoden päästä 3 ja sitten on lomat ohi. Aion nauttia täysin rinnoin tästä viimeisestä vapaasta ja helposta vuodesta :)
t: kahden lapsen äiti, kumpikin lapsi kotona
Sit syytetään niitä äitejä jotka käy töissä ja maksaa veroistaan kotiäippien kotihoidontuet! Sais olla kiitollisia mokomat.
lapset jo niin isoja että toinen jo koulussa ja toinen eskassa, ja kolmatta ei tule.
Olis niin kiva olla vielä lasten kanssa kotona.
Eli töissä käyviä vaan saa mättää turpaan?
Tiedän kuitenkin niiiiiiin monia kotiäitejä joiden motiivi kotonaololle on se, että itse " saa olla kotona ja nukkua pitkään" . Piste. Ja tämän olen tosiaankin kuullut perhekahvilassa ihan suoraan ja suomeksi sanottuna. Lisäksi olen kuullut juuri noita laskelmia että " kun mun palkka olisi nettona 1000 e ja kun oon kotona saan niin ja niin paljon kaikkia lisiä sun muita, niin kannataa olla kotona" . Ja sitten harmitellaan kun se 3 v kerho kestää vaan 3 h, ei siinä ehdi ostoksille eikä päiväunille kun taas täytyy lähteä hakemaan esikoista.
Iso osa laiskoja ämmiä jotka ei vaan jaksa ja viitsi käydä töissä, harvemmin olen vakaumuksesta kotona olijoita tavannut.
Helpommalla siellä pääsee kuin kotiäitinä (kokemusta on..) semminkin kun mies monta päivää töissä 24/7 ja sitten vastaavasti vapaalla. Jaksan sitten illat ja viikonloput hääsätä kotona muksujen kanssa kun ei koko päivää sitä rumbaa tarvitse läpikäydä.
Vierailija:
Minä ainakin myönnän, että olen nyt LOMALLA kotosalla lasten kanssa :D
Meinasitko alkaa viestilläsi kaikkien laiskottelevien kotiäitien omatuntoa kolkutella ja saada heidät töihin tai pitämään lapsensa kotona?
Ansaitset ISOT APLODIT, ap! xD
Mutta näitä keskusteluja vuosikaudet lukeneena olen huomannut, että töihinmenijät ovat niitä pahimpia selitteliljöitä ja puolustelijoita.
t. äiti, joka on ollut sekä kotona että töissä
Kerroppa sinä " katkera" työäiti miten sinä elätät minua?
haluaisin todellakin tietää!
Elämä on mukavaa, kun sen oikein oivaltaa!
lapsesi päivähoito yhteiskunnalle maksaa?
Niin lapsemme hoito yhteiskunnalle maksaa yksityisen hoidon tuen verran - samaa luokkaa kuin kotihoidontuki lisineen. Meillä on hoitaja kotona. Ja siis yksityinen hoitaja joka maksaa verokortilla veroa omasta liksastaan.
Ja maksoin veroa viime vuonna 25 000 e, sillä kyllä muutama kotiäiti katselee Serranoa jokusen kuukauden.
Ihan vaan pointtina se, ettei _todellakaan_ kaikilla motiivina ole lapsen paras vaan oma laiskuus. Ei kaikilla mutta monella.
Enkä ole ap.
tämän hoitovapaani kulut. Ja verotetaan sitä ap-rahaa ja kotihoidontukeakin aika reippaasti :)
Sitten kun nuorin 2-3 v. on aika takoa yhteiskunnalle rahaa vielä 30 v. jos vain terveyttä riittää. TÖITÄ tässä yhteiskunnassa RIITTÄÄ TYÖTÄPELKÄÄMÄTÖMILLE.
Sitäpaitsi kotihoito on humattavasti edullisempaa mys yhteiskunnalle...
t: Siivooja