Missä vaiheessa koti siirtyy sinne, missä asut?
Siskoni, yli 30v, menee vieläkin jouluksi " kotiin" , eli vanhempiemme luokse. Minä taas vietän myöskin joulun " kotona" , kuten olen tehnyt jo alle parikymppisestä, eli olen siellä, missä asunkin.
Kommentit (4)
Minä lopetin sanomaan lapsuuden kotiani kodiksi vasta sitten, kun sain ensimmäisen lapsen. Sen jälkeen omasta kodista tuli koti ja lapsuuden kodista mummola. Sain esikoiseni 20 vuotiaana.
Siskosi on edelleen samaa perhettä kuin sinä ja vanhempasi. Perhe asuu vanhempien talossa, joka on perheen koti.
Siskollasi mahdollisesti on jo uusi perhe, puoliso, lapsia. He ovat myös siskosi perhe mutta eivät estä siskoasi kuulumasta perheeseen vanhempien ja sinun kanssasi.
Virallisesti sisko asuu omassa taloudessa, joka on hänen perheensä koti. Toinen perhe, johon taas kuuluu siskosi vanhemmat ja sisarukset, asuu taloudessa joka on tälle perheelle koti. Eli siskollesi myös.
Itse erotan puolisoni ja lasten luona olevan kodin ja vanhempieni luona olevan kodin tuplasanoilla. Tämänhetkinen asuinpaikkani on koti, ja jos menen vanhemmilleni, menen kotiinkotiin.
Mutta kyllä mä silti puhun lapsuudenkodista kotina sellaisissa yhteyksissä, joissa kuulija tietää mun tarkoittavan vanhempien kotia, eikä mun nykyistä omaa kotia. Ja varmaan puhun samalla tavalla vielä keski-ikäisenäkin.
Se on siis lomakoti ja varsinainen koti odottaa meitä. Kotini on siellä missä minä ja muu perhe.