Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Papakoe raskauden aikana?

02.10.2007 |

Onko teille tehty papakoe raskauden aikana? Tuliko siitä jotain komplikaatioita?

Tiedän että se voidaan tehdä johonkin (en nyt muista) raskausviikkoon asti, mutta onko se suositeltavaa? Voihan sen tehdä sitten raskauden jälkeenkin...

Jos tuloksista ilmeneekin jotain hälyttävää, niin eihän asialle mitään toimenpiteitä voida kuitenkaan tehdä raskauden aikana.

Varasin ajan kokeeseen kuukausia sitten, ennenkuin siis tiesin raskaudestani. Koe olisi parin viikon päästä. Pitäisikö perua se ja katsoa sitten uudelleen " paremmalla" ajalla?

Kahden vaiheilla rv5+0

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ois pitäny käydä papa-kokeessa viime keväänä, mutta koska olin raskaana sitä ei kuulema voinut tehdä. Itse oisin halunnu käydä siinä kokeessa, koska kyseessä oli kontrollikäynti sen vuoksi, että edellinen koe oli ollut luokkaa II. Mut mulle sanottiin, että synnytyksen jälkeen sitten.

Eli soita vaan sinne ja kerro raskaudestasi, tod. näk. peruvat ajan.

Tähkäpää rv 35+1

Vierailija
2/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ei oo pakkopakko...

Papa-koe lisää keskenmenon riskiä (kun joutuvat menemään portiolle asti kaivelemaan), joten eivät todellakaan ota sitä mielellään.

Mulla lääkäri määräs sen viime viikolle, mut labrab täti suositti, et jätetään ens kevääseen...

Luuk@ 20+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kyllä puhuttu mistään riskeistä tms. Ja aina ollut ihan puhdas testi. Toki viimeisestä oli pitkä aika, ehkä noin 2 vuotta. En usko että olisivat uskaltaneet noin ottaa jos olisi kovin vaarallista. Toki on niitä pöljiäkin lääkäreitä, mutta ei sitä kukaan neuvolatätikään tai muu kummallisesti katsonut. Ja ronkitaanhan sitä kohdunsuuta muutenkin raskauden aikana (ei muuten tunnu mukavalta :().

Käsittääkseni joitakin hoitoja voi ja pitääkin raskauden aikana ottaa. Ehkä sinun tapauksessa kannattaa jostain kysyä vielä että onko siinä tosiaan jotain riskejä. Eihän se kivaa ole turhaan mennä koetta tekemään jos on pieninkin riski olemassa.

Vierailija
4/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni riskitöntä johonkin rv 16 asti...en kyllä ole viikosta ihan varma. Mutta itse en suostunut menemään, kun oli rv 12 tai jotain...ihan vaan maalaisjärjellä ajatellen... Sain sitten synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa lähetteen papaan terveyskeskukseen, kun kerroin lääkärille asiasta. Homma hoitui hyvin ja " turvallisesti" sitten niin. Itselläni oli kyseessä 30v joukkotarkastus.

MR

Vierailija
5/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en ollut silloin tietoinen raskaudesta. Jos olisin ollut, en olisi varmasti antanut papaa ottaa. Vaikka mullakaan ei aiheuttanut mitään komplikaatioita, ei edes verenvuotoa. Lääkärituttuni neuvoi kuitenkin myöhemmin, että papan ehtii ottaa sitten synnytyksen jälkeenkin.

Heff@lump 24+3

Vierailija
6/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien raskauksien ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä eli noin viikolla 12. Kummallakaan kerralla ei ollut aivan vielä papan aika, mutta lääkäri oli sitä mieltä että se kannattaa ottaa joten en sanonut sitten vastaan.

Mitään jälkiseurauksia ei kokeella ollu. Ei vuotoja tms, mutta ehkä alavatsaa poltteli hieman pari tuntia kokeen jälkeen.

Kovin pian synnytyksen jälkeen (esim jälkitarkastuksessa) papaa ei kuulemma voi ottaa koska silloin voi tulla vääriä tuloksia.

Täällä päin tuo papan ottaminen ensimmäisellä lääkärikäynnillä on ihan normaalikäytäntö enkä ole kuullut että olis aiheuttanu minkäänlaisia ongelmia kenellekään joten en sitten itsekään ole osannut pelätä mitään komplikaatioita...

Vierailija
7/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis oli melkein kolme vuotta edellisestä kokeesta ja neuvolan täti laittoi äitipolinlähetteeseen merkinnän papa kokeesta. Multa siis otettiin np-ultran yhteydessä rv 13, lääkäri sanoi, että saattaa tulla veristä vuotoa, mutta tulee limakalvolta. Mistään riskeistä ei edes maininnut.

Edellisen kerran otettiin muuten jälkitarkastuksen yhteydessä=)!

Vierailija
8/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysyn asiaa viimeksi Kätilöopistolta ja siellä mulle tehtiin papa rv.llä 12. Ja aikaisemmassa raskaudessa myös tehtiin rv.llä 9. Nyt tuli vähän veristä vuotoa, mutta se siis limakalvoilta.

Mulla ollut solumuutoksia ja viime raskaudessa mulle tehtiin kolposkopia kaksi kertaa raskaana ollessa. Jos tulokset olisivat olleet pahempia, niin raskaana oltaisiin tehty myös hoitoja (sähkösilmukka), mutta mun kohdalla kolposkopia on riittänyt. Että riippuu kovasti tilanteesta.

Vierailija
9/16 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin tehdään automaattisestä papa-koe kaikille ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, jos edellisestä kokeesta on yli 3 vuotta. Ei kait siitä mitää haittaa ole, yleensähän kaikesta mahdollisesta varoitellaan etukäteen.

Vierailija
10/16 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana rv noin 21. Ja silloin kysyin lääkäriltä (naistentautien erikoislääkäri) että onko varmasti turvallista ottaa kakkos näyte myös kohdunsuulta ja sanoi, että täysin turvallista, että ei todellakaan aiheta keskenmenoja tai mitään muutakaan, paitsi tietty limakalvovuotoa, mutta sitähän nyt voi tulla oli raskaana tai ei. Ja mulla oli takana 3 keskenmenoa, siksi kysyin tarkasti. Ja ap kun taisi kirjoittaa, ettei kuitenkaan hoideta raskauden aikana, niin ei kyllä pidä ihan paikkaansa, jos on pakko hoitaa niin hoidetaan, oli raskaana tai ei, hoitoja tai toimenpiteitä, joita voidaan lykätä, ei tietenkään tehdä. Ihan turvallisin mielin menisin papaan, kun tosiaan synnytyksen jälkeen ei ihan heti kannata ottaa, niin lykkääntynee turhaan aika pitkälle.

Vierailija
11/16 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi mennä papa-kokeeseen!!! Eli peesaan viimesimpiä kommentoijia. :)

Itse kävin edellisessä raskaudessa, viikkoja en kyllä muista.

burde (13+4)

Vierailija
12/16 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tuolloin takana kaksi perättäistä keskenmenoa ja olin taas raskaana (viikkoja alle 12, en muista tarkalleen) ja papaan menossa. Labrassa sitten hoitajat päättivät etteivät ota multa nyt papaa kun siinä on kuulemma heidän mielestä aina pieni keskenmenon riski kun noille alueille mennään ottaan näytettä. Niin ja hoitaja vielä soitti äitiysneuvolan lääkärille ja kysyi hänen mielipidettään asiaan ja hän oli ehdottomasti samaa mieltä ettei kannata ottaa. Eli mulla ei otettu raskaana ollessa. Näissä on näköjään aikamoisia näkemyseroja lääkäreiden ja hoitajien kesken...

satsuma81

Vierailija
13/16 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli takana kaksi perättäistä keskenmenoa, kun menin viime tammikuussa papakokeeseen rv 11+1. Lääkäri sanoi että ihan turvallista ottaa, ja samalla löytyikin kuollut sikiö, eli kolmas keskenmeno oli jo tapahtunut.

Siksi sitä ei oteta, että raskausaikana bakteerikanta " kasvaa" , ja tulokset voivat olla vääriä...

Vierailija
14/16 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois kans se 30v seula tulossa ja nyt rv25. Mietin kovasti itä tehdä siel syöpäklinikka vai mikä tutkimuslaitos lie missä näyte otetaan sanottiin et on ihan oma päätös mut kyllä voi ottaa raskaana ollessakin ja samaa sanotiin mulle neuvolassa kun tiesin et on tulossa ja jo kyselin sen suhteen asiasta. En vieläkään ole päättäny toisaalta ajatus ahistaa jotenkin että ehkä perun. Aika ois 2 viikon päästä, mut toisaalta oishan se sitten käyty ku en edellisen ja tän raskauden väkissä tullu käyneeksi. Plääh.... katsotaan

Vierailija
15/16 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa ei otettu papa-koetta, vaikka olisi ollut aika. Nyt toisessa raskaudessa se otettiin, kun haluttiin selvittää mistä kivuliaat, ennenaikaiset supistukset voisivat johtua. Koe otettiin rv25. Taitaa olla riippuvainen ihan lääkäristä/paikasta, otetaanko vai ei.

Vierailija
16/16 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään ja mielipiteitä varmasti riittää, kerronpa siis minäkin omani.

Itselleni tuli kutsu 30v seulontaan, soitin sinne ja kysyin otetaanko jos raskaana. Sanoivat ettei ole este (=oma päätös), joten päätin mennä. Luotan siihen että lääkärit tietävät mitä tekevät.

Paikka oli Bulevardin Erikoislääkäriasema/Syöpäjärjestöjen poliklinikka. Tosin näytteenottaja ei mennyt ronkkimaan kakkos-näytettä sieltä syvemmältä, vaan otti vain kohdun limakalvolta.

Ja viikkoja oli näytettä ottaessa 34+.

Itselle ei tuosta tullut mitään, en vuotanut eikä vauva syntynyt.

Aisha rv36+