Naisystäväni juo pullon viiniä joka päivä "ruokajuomaksi"
Hänen mielestä ruoka ei maistu miltään ilman, ja viini on ruokajuomaa. Pari isoa lasia iltaruualla ja loput iltapalan yhteydessä. Ei pidä millään lailla juopotteluna, vaan ihan normaalia hänen mielestään. Ei aktiivikäyttäjänä tule hiprakkaan, tai kärsi krapulasta. Monesti olen hänen mukanaan ollut alkossa, jossa hän tarkastelee pitkään eri viinejä, ja matkaan lähtee aina n.6 pulloa kerralla.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo alkoholismia. Ei tuo voi olla vaikuttamatta työsuoritukseen ennen pitkää. Alkoholi on kuitenkin hermomyrkky, ja univaje tulee kuvioihin kun unen laatu kärsii. Kai kokonaisesta viinipullosta on krapula seuraavana päivänä?
Itsekin join joka ilta vuosia. Kyllä siihen turtuu ja määrät kasvaa. Eipä mulla yleensä mitään krapulaa ollut käsien tärinästä puhumattakaan. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että alkoholismi (varsinkin naisten kohdalla) voi olla tällaista. Ei siinä räyhätä jossain julkisilla paikoilla ja ostella pimeitä pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia on melko tasaisesti veressä. Mutta jos tuo ystävä joutuu tahtomattaan katkolle esim. sairaalareissulla, hän menee helposti deliriumiin. Yllättävän siistit ihmiset joista edes läheiset eivät tiedä, että ryypiskelevät, ovat joutuneet delikkaan ja näkevät sitten pikku-ukkoja ja kissanpentuja nurkissa.
Käy ihan pankissa töissä, ja juominen tapahtuu illalla työajan jälkeen.Tyypillinen juoppo on mukana työelämässä ja moni vielä varsin hyväpalkkaisessa työssä. Heillä on varaa juoda.
Yleensä alkoholisti haluaa lopettaa vasta sitten, kun on täysin pohjalla. Avioliitto päätynyt eroon, työpaikka on mennyt tai on vaarassa mennä, ystäviä kaikkoaa jne.
Monet naiset ja miehet ottaa alkoholia joka ilta ruoan kanssa tai ilman. Ihan normi homma nykyään olla juoppo.
Vierailija kirjoitti:
Hänelle on jo kehittynyt puolustusmekanismi. Ruoka ei maistu ilman viiniä. Ja koko viikon annos, jota ei säilytetä vieraille, juodaan päivittäin.
Olen mnäkin tuohon tyyliin viiniä juonut, mutta sitten lopetin, en ominavuin, mutta kuntoutuksessa. En ole enää juonut 20 vuoteen mitään alkoholipitoista.
Kyllä sinua nyt huijaa alkoholiin tottunut nainen/mies kun on puolustuksen keksinyt. Hänen täytyy omasta tahdosta luopua alkoholista menemällä kuntoutukseen. Hä on jo riippuvainen kun joka päivä juo.
Jos aloitus on totta, niin tilanne on huolestuttava. Suomessa on kuitenkin erittäin vaikeaas päästä hoitoon, mitä on vaikea tajuta, kun tietää kuinka paljon kuluja juominen aiheuttaa yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
mutta hän on lähinnä nauranut. Ehkä pitää alkaa paheksumaan. En halua pyytää häntä mihinkään ravintoloihin syömäänkään, koska silloin menee huomattavasti enemmänkin, kun iltaa istutaan.
Mitä tapahtuu jos otat loppuviikosta koko lastin omaan säilöösi. Miten hänen käyttäytymisensä muuttuu, jos yhtäkkiä ei töiden jälkeen olekaan alkoholia?
Tai olette iltapäivästä/illasta pitempään jossain, missä ei vielä ns. töistä tultua saakaan aloittaa viinillä. Miten se onnistuisi? Luulen, että hän tulee levottomaksi.
Onko viehkeällä päällä pullolisen jälkeen?
En vaan ymmärrä miten se melkein kaikkien kirjottaneiden p*rsettä kaivelee miten joku vieras ihminen elää?
Itse kustantaa viininsä.
Ei kerjää Tik Tok issa kaljarahaa ja kansa maksaa.
Itse en uhraa sjatustakaan tuollaseen. Ei kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
näkyviä oireita niin takana on vuosien harjoittelu joka jossakin vaiheessa alkaa näkymään väkisin, valitettavasti. Minkä ikäinen ko. nainen on ?
Vaikka kyseinen nainen hoitaisi esim. työnsä moitteettomasti eikä koskaan olisi näkyvästi humalassa, tekee alkoholi kuitenkin tuhojaan koko ajan hänen kehossaan. Aikaiseen hautaanhan tuo vie.
Mitä sitten. Hautaan täältä jokainen lopulta päätyy. Se, onko se 69 vai 89 ei liene suurta merkitystä. Pääasia, että hautaan menijä itse on kokenut eläneensä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistilta kuulostaa.
Ei pidä tuomita, suurkuluttaja ei hyväksy ehdotuksia eikä haukkuminen auta. Luulen, ettei tämän ystäväsi tila tule paremmaksi. Hänen on syytä muuttaa elämäntapoja, mutta tuskin hyväksyy muuta mallia.
On kahdenlaista alkoholismia toinen on sielullista jonka voi parantaa helpommin, kun purkaa paineet. Mutta solutasoinen juominen on vaikeampaa, kun siinä jokainen solu alkaa vaatia yhä enemmän alkoholia.
Ei mitään verrattuna palstamammojen keskimääräiseen kulutukseen. Keskivertomamma juo päivässä 2-3 litraa viiniä/kiljua. Siihen tietenkin vielä suklaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Juon ainoastaan iltaisin töiden jälkeen, en tunne olevani erityisen humalassa, en koe krapulaa enkä todellakaan saa mitään tärinäoireita tai deliriumia jos joskus en siihen olosuhteiden pakosta pysty.
Oireina juomattomuudesta on se että on vaikeampi saada unta, ja paljon huolestuttampana oireena vahva viinanhimo, eli harmittaa ihan vietävästi ettei ole alkoholia. Tänään oli juurikin sellainen tilanne - availin turhautuneena samoja kaappeja yhä uudestaan enkä löytänyt mitään järkevää juotavaa, vain valkoviiniä ja samppanjaa joita ei kumpiakaan tehnyt lainkaan mieli, ja jonkun karsean liköörinjämän jota en usko juovani pahimmassakaan viinanhimossa.
Rupesin sitten kompensoimaan tätä alkoholinhimoani (tässä tapauksessa drinkkien, punaviinin, siiderin tai oluenhimoa) syömällä kaappeja tyhjäksi herkuista. Söin juustoa pelkältään, jotain ällömakeaa suklaata joka ei minulle normaalisti kelpaisi ikinä, ja suolakeksejä jotka eivä
Jätä viinat ja herkut pois ja rupea käymään illalla lenkillä, salilla tai ryhmäliikunnassa, harrastamassa taiteita tai mitä nyt haluatkaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia on melko tasaisesti veressä. Mutta jos tuo ystävä joutuu tahtomattaan katkolle esim. sairaalareissulla, hän menee helposti deliriumiin. Yllättävän siistit ihmiset joista edes läheiset eivät tiedä, että ryypiskelevät, ovat joutuneet delikkaan ja näkevät sitten pikku-ukkoja ja kissanpentuja nurkissa.
Käy ihan pankissa töissä, ja juominen tapahtuu illalla työajan jälkeen.Tyypillinen juoppo on mukana työelämässä ja moni vielä varsin hyväpalkkaisessa työssä. Heillä on varaa juoda.
Yleensä alkoholisti haluaa lopettaa vasta sitten, kun on täysin pohjalla. Avioliitto päätynyt eroon, työpaikka on mennyt tai on vaarassa mennä, ystäviä kaikkoaa jne.
Jos on kaappijuoppo tai kuten tässä luultavasti ihan vaan kotona viihtyvä pullon päivässä juova, Välipäiviä pitäisi olla, mutta tuskin onnistuu. Ja nyt vielä kommunikointi toisten kanssa toimii. Alkoholia käyttävä usein eristäytyy ja menee aikaisin nukkumaan, kun muuten ilman alkoholia uni tulisi huonosti.
Käyttekö yhdessä missään ulkona? Ja miten hänen harrastuksensa?
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä miten se melkein kaikkien kirjottaneiden p*rsettä kaivelee miten joku vieras ihminen elää?
Itse kustantaa viininsä.
Ei kerjää Tik Tok issa kaljarahaa ja kansa maksaa.
Itse en uhraa sjatustakaan tuollaseen. Ei kuulu minulle.
Miksi ihmeessä sitten osallistut tähän keskusteluun? Mene pois kun ei kiinnosta.
On kyllä paljon. Minä jos juon pullollisen viiniä niin olen humalassa ja krapula seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa löivät aina viinilasin nenän alle. Kysyin sitten lopulta, että missä menee heidän mielestää alkoholismin raja. Äijät väittelivät kiivaasti, mutta lopputulos konsultaatiosta oli se, että viidennestä päivittäisestä pullosta se alkaa.
Olin tyrmistynyt.
Kooperatiivin viinitankin vieressä katselin kuinka paikalliset hakivat viiniä muovisiin kanistereihin. Sellainen normaali ostosmäärä oli 6 - 8 viisilitraista kanisteria, eli noin 30 - 40 litraa kerralla. Kun viini ei kanisterissa kovin hyvin säily, laskin asiakkaiden kuluttavan ainakin litran päivässä.
Yritin ostaa itse vain yhden litran, kun se vastasi paremmin arvioitua kulutusta. Riuska täti-ihminen hörähti ja pumppasi saman tien 5 litran kanisterin täyteen. Sain kuulema vapaasti valita maksaisinko 1 litrasta euron vai koko tankista 5 euroa.
Viinin kuutus on erittäin suurta, mutta humalassa ei viinialueella kukaan esiinny. Sosiaalinen kotrolli toimii Ranskassa, muttei lainkaan Suomessa. Ongelma voikin olla käyttäytymissäännöissä eikä niinkään viinan määrässä.
Litra päivässä menee perheelle johon kuuluu mm isovanhemmat ja liki kolmekymppiset lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa löivät aina viinilasin nenän alle. Kysyin sitten lopulta, että missä menee heidän mielestää alkoholismin raja. Äijät väittelivät kiivaasti, mutta lopputulos konsultaatiosta oli se, että viidennestä päivittäisestä pullosta se alkaa.
Olin tyrmistynyt.
Kooperatiivin viinitankin vieressä katselin kuinka paikalliset hakivat viiniä muovisiin kanistereihin. Sellainen normaali ostosmäärä oli 6 - 8 viisilitraista kanisteria, eli noin 30 - 40 litraa kerralla. Kun viini ei kanisterissa kovin hyvin säily, laskin asiakkaiden kuluttavan ainakin litran päivässä.
Yritin ostaa itse vain yhden litran, kun se vastasi paremmin arvioitua kulutusta. Riuska täti-ihminen hörähti ja pumppasi saman tien 5 litran kanisterin täyteen. Sain kuulema vapaasti valita maksaisinko 1 litrasta euron vai koko tankista 5 euroa.
Viinin kuutus on erittäin suurta, mutta humalassa ei viinialueella kukaan esiinny. Sosiaalinen kotrolli toimii Ranskassa, muttei lainkaan Suomessa. Ongelma voikin olla käyttäytymissäännöissä eikä niinkään viinan määrässä.
Litra päivässä menee perheelle johon kuuluu mm isovanhemmat ja liki kolmekymppiset lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle on jo kehittynyt puolustusmekanismi. Ruoka ei maistu ilman viiniä. Ja koko viikon annos, jota ei säilytetä vieraille, juodaan päivittäin.
Olen mnäkin tuohon tyyliin viiniä juonut, mutta sitten lopetin, en ominavuin, mutta kuntoutuksessa. En ole enää juonut 20 vuoteen mitään alkoholipitoista.
Kyllä sinua nyt huijaa alkoholiin tottunut nainen/mies kun on puolustuksen keksinyt. Hänen täytyy omasta tahdosta luopua alkoholista menemällä kuntoutukseen. Hä on jo riippuvainen kun joka päivä juo.
Jos aloitus on totta, niin tilanne on huolestuttava. Suomessa on kuitenkin erittäin vaikeaas päästä hoitoon, mitä on vaikea tajuta, kun tietää kuinka paljon kuluja juominen aiheuttaa yhteiskunnalle.
No eiköhän tuo aloituksen nainen ole jo mullan alla.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastikko kuvittelette että yksi pullo viiniä päivässä on paljon alkoholia? Olette te kyllä aivottomia lampaita. Alkoholisti vetää viinaa niin kauan kuin sitä riittää, eikä tissuttele mitään mietoja ensisijaisesti.
Pullossa viiniä on 6 annosta alkoholia, joten joka päivä juodessa tulee 42 viikossa. Naisten riskiraja 16 annosta kaksinkertaistuu heittämällä tuolla määrällä ja sisäelimet kärsivät pidemnän päälle, vaikka ei olisi humalassa koskaan.
Joka päivä juovilla on normaali olo kun saavat annoksensa ja huono olo, jos ei alkoholia saa.