Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(.)(.)(.) ENSIKOIDEN VIIKKO 44 (.)(.)(.)

27.10.2008 |

Ja linkki viime viikon keskusteluihin:)

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…

hellou, ja Kaunista alkanutta viikkoa kaikille! Palaan paremmalla ajalla enempi... iltapäivällä neuvola, illalla perhevalmennus...Perin vauvahenkinen päivä siis tulossa:) lisäksi olen pessyt 2 koneellista Tontun vaatteita, joten silitettävääkin olisi:) Ovat ne vaan niin ihania tuossa telineessä kuivumassa, pakko käydä välillä katsomassa, että nuo on tosiaan meidän vauvan vaatteita<3 Hih, hormonit kai sekoittaa (ja miehen työmatka, lähti eilen...Kukaan ei ole siis rajoittamassa vauva-hömpöttelyäni...). Mutta tulkaapa kertoilemaan kuulumisia:D

pariisitar&tonttu

rv31+5

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä vielä mukaan:)

ENSIKOIDEN ESITTELYT

Korka

Molemmat vm. 1982, Helsingissä asumme, synnytyssairaala NKL ja LA 27.9.08. TYTTÖ SYNTYI 9.10.2008 <3

SadeOrkidea

-85 ja mies -86, asuinpaikka : Mikkeli, synnytyssairaala on MKS, LA 14.10.08. TYTTÖ SYNTYI 21.10.2008 <3

Ruskanodotus

28 (-79), mies 27 (-80), asuinpaikka Pohjois-Lappi, synnytys Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä (jos sinne asti ehditään), LA 8.11.08

Pariisitar

vm. 1982, miehus 1977, pk-seudulla asustellaan. Naikkari on synnärinä täällä. Ja Tontun LA 24.12.08

Stiin@

-78 ja mies -79. Asutaan Pietarsaaressa mutta ollaan alunperin etelä-Suomesta kotoisin. Synnäri joko TYKS tai paikallinen. Laskettuaika on 24.12.08

Lorelai_79

molemmat 29 v (-79), synnytyssairaala on Jorvi, ja la on 20.1.2008

Miiru84

Minä 24 (-84) ja mies 28 (-80), asutaan pohjanmaalla ja synnytyssairaala on Keski-Pohjanmaan keskussairaala. La 5.2.09.

Tilda_

27v, asumme Helsingissä ja LA on 14.2.09

AngelEye-86

Minä 22 (-86) ja mies 21 (-87), asuinpaikka Lounais-Lappi, synnäri LPKS ja LA 14.2.09.

Liippa

-83 ja mies -82, Helsingissä asutaan, synnytyssairaala on kättäri ja LA 18.2.09

Santtu-82

26 (-82) ja mies 27 (-81), asutaan salon seudulla ja synnytyssairaala on salon aluesairaala. La 11.3.09

Pipetti_81

27 (-81), mieheni 29 (-79) laskettuaika 3.4.09 ja TYKSissä ois tarkotus synnyttää.

Berry-1

molemmat -79 ja la 2.5.09.

Vierailija
2/15 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*SadeOrkidealle* uudesta perheenjäsenestä! Tosi ihanaa :D

Ensimmäinen yk lähestyy loppuaan, mutta enpä taida tästä kierrosta päästä takaisin tänne teidän seuraksi. Kroppa ei ole tainnut ihan palautua vielä km:sta, kun on kaikenlaista epämääräistä kremppaa tässä ollut. Nyt vain toivotaan, että täti tulee pian kylään, sillä ollaan ensi viikolla lähdössä lomalle, ja olisi mukava matkailla ilman tätiä. Ihanaa päästä vähän pois täältä harmaudesta!

Hauskaa vauva-arkea Korkalle ja Sadeorkidealle, ja muille mukavaa odotuksen jatkoa! :)

t. marjapensas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut SadeOrkidealle pikku prinsessasta!!!

Mitenkäs Korkalla ja pienellä sujuu?

Marjapensaalle ja Pikille tsemppiä ja onnea uusiin yrityksiin.

Mulla on ollut niin kiire töiden kanssa viimeiset pari viikkoa, ettei ole tottakaan!! Ja tällä viikolla mun ope-pari on poissa koko viikon joten töitä on kahden edestä. Ja tällä viikolla aloitan vanhempainvartit. Huh!!! No, kolme viikkoa töitä jäljellä ennen äippäloman alkua. Toisaalta ihanaa ja odotan sitä, mutta lapsia tulee kyllä ihan hurja ikävä.

Pariisitar olikin jo huhuillut minua. Kiitos siitä, tuli ihana olo kun joku oli kaipaillut! =) Mitenkäs Pariisitar ja Tonttu voivat?

Kävin viimeviikolla neuvolalääkärissä kun epäiltiin virtsatientulehdusta vatsakipujen takia ja tutkittiin sitten muutenkin. Pikkuruisella on kaikki hyvin ja äidin kroppakin on siinä kunnossa kun pitää. Vatsa on sattunut aina välillä mutta uskotaan lääkäriä ja koitetaan levätä aina tarpeen ja mahdollisuuden tullen.

Koitan kirjoitella tulevien viikkojen aikana mutta voi olla,ettei ole energiaa ja aikaa. Mutta lueskelen kyllä ahkerasti teidän kuulumisia. =)

Ja kannatan pikkuEnskojen pinoa!! En ole kyllä käynyt siellä tutustumassa, mutta meillä on niin ihana porukka täällä!! Unohdin varmaan puolet kaikesta siitä mitä olin halunnut ja ajatellut kirjoittaa.... Pää on hieman jumissa...

Kaikille voimia syksyn myllerryksiin ja synkkyyteen! Pitäkää huolta itsestänne ja masuistanne!

Stiin@ & (erittäin vilkas) PikkuPikkuruinen 31+5

Vierailija
4/15 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kiitos hirmusti onnitteluista ! Josko nyt olis pieni hetki tänne kirjoittaa... ?

En tiedä mistä alottaisin :D

Ma 20.10.2008 säännölliset supparit alkoi kello 15..ne alkoi tulemaan 15-20min välein ensin ja tiheni ja koveni pikkuhiljaa..Tiesin että nyt tulee lähtö !! Halusin kuitenkin viimeiseen asti olla kotona, joten sairaalaan lähdettiin kello 22 ja sairaalassa olin 3cm auki jo :) Sain kanyylit käteen ja mentiin telkkarihuoneeseen katsomaan conania ;D Lämmin jyväpussi auttoi vielä siinä vaiheessa. Ei menny kauaakaan,kun alkoi jo tuntua niin napakalta että mentiin synnytyshuoneeseen ja aloin temppuilemaan sen ilokaasun kanssa :D Ihan mahtava aine !! Mä olin sanonut mun miehelle ihan pöllyissä et "Mahtavaa,saisko tälläsen kotiin ?" Hih ;) Jossainvaiheessa kaasukaan ei enää auttanut joten pyysin epiduraalin. Laittaminen kyllä SATTUI , mutta siinä vaiheessa ajattelin et kunhan vaan auttaisi. Senjälkeen oli IHANA,lämmin ja kevyt olo...leijailin jossain ihan muissa maailmoissa ja nukuinkin tunnin verran ! Koko synnytys kesti 12h 45min ja ponnistusvaihe 35min. En osannut ponnistaa oikeaan suuntaan aluksi ja siinä siksi tuhraantui aikaa..epiduraali ei kyllä vienyt sitä ponnistuskipua pois. Yllätyin siitä kivun määrästä ja siksi en osannut keskittyä ponnistamiseen ! Sitten kello 9.20 nostettiin niin kaunis ja musta pitkätukkainen tyttö masun päälle että itkuhan siinä tuli.Lähinnä helpotuksesta että kipu oli ohi !! ;D Suhde vauvaan kehittyi vasta lähipäivinä. Istumaan ja kävelemään pystyin n. tunnin verran synnytyksestä. Kaikki kätilöt kysyivät koko ajan että "jaksatko varmasti" , katsoin sit videokuvaa myöhemmin ja olin valkonen kuin lakana ! Mut kävelin aika paljon sen päivän aikana , joka varmasti auttoi parantumiseen. Mulle laitettiin vain kaksi tikkiä,eikä välilihaa leikattu,eikä se revennyt ! Vaikka olikin yli nelikiloinen neiti ;D

Päivät sairaalassa meni TOSI nopeaan,mun mies tuli aamusta ja lähti illasta,eli oli kaikki päivät mun kanssa siellä ja hoiti vauvaa enemmän kuin minä !

Kotiduttiin vasta la, koska pieni oli valohoidossa keltaisuuden takia.

Nyt kotona ihmetellään tätä tissillä olon määrää (!??) Korka, kauan teidän typy on kerrallaan tissillä? Ja nauretaan neidin mahtaville kakkapieruille :D (On meillä huvit !) Yöt ollaan saatu nukkua RUHTINAALLISESTI, toistaiseksi ;) Kolmena viimeyönä herännyt vain kaksi kertaa syömään. Päivisin saattaa nukkua neljänkin tunnen päiväunet ja olla myös neljä tuntia hereillä. (Tästäkin ois kiva kuulla korkalta ,miten teidän tytsy on hereillä?)

Mä olen todellakin vauvaenskojen pinon kannalla !! Onko siellä ketään muuta nyt kun minä ja korka ??

Hirmusti haleja kaikille, olipa ihana istua hetki aamukahvin ja tietokoneen ääressä ihan yksin ;D

Sadeorkidea ja neiti 7vrk

Vierailija
5/15 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuosta suhteestani vauvaan.

Vaikka olenkin mielestäni todella herkkä ihminen muuten, niin vauvaan suhde tosiaan alkoi kehittyä vasta päiviä synnytyksen jälkeen. En kokenut heti suurta rakkauden tunnetta ! Ja en sitä säikähtänyt koska olen kuullut että se on joillekkin ihan normaalia . Nyt kyllä tunteet on pinnassa ihan eritavalla... saatan itkeä siksi etten halua että pikkuneiti kasvaa koskaan isoksi ! :D Eilen itkin siksi kun neuvolatäti kävi kotikäynnillä ja punnitsi vauvaa...toinen huusi alahuuli väpättäen vaippasillaan vaa´alla ! ;/ Ja tänä aamuna itkin siksi vain että olen niin onnellinen mun miehestä ja prinsessasta <3 :)

Vierailija
6/15 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Kuulla SadeOrkidean ja Neidin kuulumisia:) Kiitos myös synnytyskertomuksesta. Tosi positiivisesti olit asennoitunut ja hienosti oli kaikki mennytkin. Ja kuvasit miusta kivan realistisesti suhteesi muodostumista vauvaan- eli hyvä muistutus meille kaikille, että sekin on normaalia, että suhde vauvaan (ja rakkaus) rakentuu pikkuhiljaa. Joka tapauksessa kaikkea hyvää teillepäin; ihanaista vauva-arkea<3!

Niin, ja Sie ja Korka sekä jo vauvapuolella oleva Norpanpoikanen on tällä erää ainoita, jotka olisivat kirjoittelemassa vauvapuolen pikku-enskoissa:) Ja tietty ihan kohta Ruskanodotus (huhuu, mitä Siulle kuuluu????? Olisitteko jo Nyyttiänne vastaanottamassa, kun ei ole mitään kuulunut...:) ) ja sitten perään tultaisiin mie ja Stiina sekä Lorelai...ja vauvapuolelta voisi olla varmaan muitakin tulijoita, kun Norpanpoikanen (Fiiu?).

Vilkutuksia Marjapensaalle, kiva kuulla kuulumisiasi! Ja oikein hyvää lomaa! Toivon pikaista tärppiä sinne päin- kurvaathan heti sitten takaisin tänne o-puolen Enskoihin, kun tärppi käy, jookos! me odotellaan täällä Siua jo:D

Stiinalla ollut perin haipakan kuuloista aikaa, onneksi PikkuPikkuruinen voi kuitenkin hyvin. Koeta tosiaan levätä kunnolla aina kuin ehtinet! Ettei käy, kuten miulle, ja joudut sairauslomalle, kun olo huononee ja väsymys aiheuttaa kaikenmaailman ikäviä oireita. Toisaalta jossakin vaiheessa pitää osata itsekin arvioida, jos ei enää jaksa ja hakea sairauslomaa. Se on Pikkuisenkin etu. Mutta onneksi Siulla on enää tosi vähän työrupeamaa jäljellä! Ja uskon, että lapsosia tulee kyllä ikävä, miullakin tuli ikäviä potilaitani...Asiasta tuhanteen, pohditko jo paljon tulevaa synnytystä? Täällä se alkaa pyöriä koko ajan enempi mielessä. Laitapa muuten tuoreita neuvolakuulumisiakin kuin joskus ehdit, ois hauska nähdä missä siellä mennään, kun LA on meidän Pienoisilla kerta sama:)

Omassa navassa takana eilen neuvolakäynti, joka oli ihanan mieltä lämmittävä: jotenkin tädin kanssa vaan kemiat osuu yksiin ja jää sellainen olo, että minua on kuunneltu ja kohdattu aidosti tapaamisessa. Lisäksi täti sanoi, että synnytyksen jälkeisen ensi (koti)käynnin lisäksi hän voi tehdä tarpeen vaikka pari lisäkäyntiä, jos on ongelmia esim. imetyksessä. Sekin tuntui jotenkin turvalliselta:D

Tontun tarjonta on yhä arvoitus (poikkitila?), mutta vielähän hänellä on tilaa kääntyäkin. Sf-mitta oli 30 (keskikäyrän tuntumaa, hiukan yläpuolella mennään), pissa ja paineet ok sekä painonnousu plus 100g/vko. Katsoin juuri, että kokonaisuudessaan painoa onkin tullut tähän mennessä sellainen 7kg, eli ei mitenkään niin hirveästi, kun olin luullut. Illalla oli vielä perhevalmennus (2/5krt) ja käytiin läpi synnytystä. Kätilö kertoi kivasti asioita ja tuli paljon uuttakin:D Lisäksi olen tässä miestä kotia odotellessa silitellyt Tontun vaatteita ja tilasin viimein sen korisänky-ihanuudenkin...eli pesänrakennusvimma jatkuu...

Mutta nyt päivän puuhiin. Voikaapa hyvin Enska-siskot:)

pariisitar&tonttu

rv 31+6 (huomenna poksuu viikot, jee)

Vierailija
7/15 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumisen talvisia terveisiä pohjoisesta! Kaamosta kohti mennään, näin neljän jälkeen käy jo pimeäksi. Kävin kävelemässä lumisessa metsässä, mikä oli aivan ihanaa muutaman sairaalassa vietetyn, turhauttavan lakanoidenhinkkauspäivän jälkeen.

Me siis käytiin jo mutka Rovaniemellä, mutta palattiin eilen illalla kotiin vielä odottelemaan. Mulle tuli viime viikolla raskausmyrkytysoireita (proteiinia pissassa, lievää päänsärkyä ja turvotusta sekä kohonnut verenpaine), jonka vuoksi lähdettiin sunnuntaita vasten yöllä ajamaan tuolta terveyskeskuksesta sitä 300 km:n matkaa Lapin keskussairaalaan. Eiköhän sitten perille päästyämme ollut proteiinin määrä jo laskenut. Olin kuitenkin tarkkailussa pari päivää ja kun eilen ultrassa käikki näytti olevan hyvin, ei ollut syytä jäädä osastolle. Mies olisi kovasti halunnut jättää minut potilashotelliin, mutta itse halusin kotiin. Ennenkuin pystyin olemaan vahva päätöksessäni, piti ihan soittaa upealle kätilölleni tänne kotipaikkakunnalle ja selittää - lähinnä siis itselleni - että oman henkisen hyvinvointini vuoksi haluan viettää viimeiset päivät/viikot ennen synnytystä kotona, missä olemisesta olen juuri alkanut nauttia. Uskon myös, että oma mielialani on synnytyksen onnistumisen ja siten vauvankin kannalta tärkeää.

Sain verenpainelääkkeet ja jatkan paineen ja pissan testailua kotosalla. Vielä ei tunnu siltä, että tässä olisi mitään tapahtumassa pitkään aikaan. Turha reissu tuo ei silti missään nimeässä ollut, sillä niiden pienten vauvojen näkeminen haihdutti taivaan tuuliin epävarmuuteni omasta jaksamisestani sitten vauvan kanssa. Konkretisoitui, miten liikuttavan pieni ja yhtä aikaa suuri palkinto tästä odottamisesta seuraa. Tunteet on ehkä vähän uudella tavalla pinnassa ja SadeOrkidean teksti toi kyyneleet silmiin täälläkin. Onnea sinne uudelle perheelle!

Pariisitar kyseli aiemmin korisängyistä. Millaiseen te päädyitte? Meille annettiin lainaan miehen suvun perintösänky vuodelta 1917, missä on siis ainakin mies ja hänen isänsä vauvana nukkuneet. Aluksi tuntui älyttömältä laittaa kaksi sänkyä vauvaa varten, mutta nyt kun näin niitä pikkuisia, niin kyllä tuo kori on sopivampi vastasyntyneelle. Pinnasänky voidaan koota sitten, kun muutetaan keväällä sinne uuteen kotiin. Vauvakassin sisältö meni seuraavaa lähtöä ajatellen osittain uusiksi muita perheitä seuraillessa ja mies kävi ostamassa pari pienelle päälle sopivaa lakkia sekä porontaljan vaunuihin kaupungilta. Tämän enempää ei voitaisi olla valmiina vauvan tuloon. :)

Ruskanodotus, rv 38+3

Vierailija
8/15 |
28.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaklimaan välillä vähän tännekin puolelle :)

Onnea oikein paljon Korka ja Sadeorkidea!

Ja muitakin on lähellä jo suurta päivää, tsemppiä koitokseen! Pariisitarkin jo kolmenkympin paremmalla puolella, vau!! Aika menee hirmuista vauhtia.

Mulla on ollut vähän vähäisempää kirjoittelu tuolla vauvapuolelle. Tekin olitte vissiin täällä jutelleet että mahtuuko sinne edes mukaan.. Siis siitä ei ole kiinni, hienon vastaanoton sielä on saanut ja porukka on tosi mukavaa! Pino on kuitenkin ollut aika täynnä ja itse olen kokenut hiukan vaikeaksi kommentoida kun ei muista eikä tunne läheskään kaikkia ja mukana on niin paljon eri-ikäisten enskavauvojen äitejä. Isommat ovat sieltä päättäneet siirtyä taaperopuolelle taapero-enskoina jutustelemaan tehden tilaa meille pikkuenskojen mammoille.

Joten tulkaa toki sinne sitten kun se aika koittaa! Aika voi olla tietty aluksi vähän kortilla mutta kyllä se siitä sitten helpottaa!

Meillä menee hienosti, poika on nyt 3,5kk. Kiltti poika on ja tyytyväinen kun ruoka vaan on ajoissa. Illatkin selvästi rauhoittuneet kun tuli tuo kolme kk mittariin. Hymyilee ja jokeltelee jo kovasti ja melkein osaa kääntyä :)

Mutta sellaista tällä kertaa! Tsemppiä odotukseen kaikille pallomahoille!!

Fiiu

Vierailija
9/15 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen siellä sokerirasituksessa eikä ollut nii paha juttu. Hieman oli sellanen hassu olo ja se odotus siinä ärsyttävintä oli...kaikki mummot ja papat kun tuppaa tukkimaan labraan heti aamusta vaikka niilläkään ei mitn muuta kuin aikaa olisi käydä päivemmälläkin. Ja siellä sitten selittävät omat vaivansa ja mitä lääkkeitä käyttävät..jessus. Yksikin mummeli selvitti koko ajan jotaki, ummet ja lammet ja oma vuorokin (vuoronumerot siis käytössä) meni ohitse kun suu kävi koko ajan. Kiilasi vaan pari numeroa jälkeenpäin yhden miehen eteen että mitenkäs se on jo kympissä menossa kun hänellä on numero kahdeksan. No kaikki siellä repesi nauramaan ja et pitäisi vaan huolen omista asioistansa eikä muiden nii pääsisi ajallaan. Käsittämätöntä.

Itsehän siis menin kylläkin seitsämäksi labraan, jossa ikäväkseni olikin jo miljoona eläkeläistä. Otin kyllä vuoronumeronkin, mutta odotin että ensimmäinen tyyppi sisään kutsuttiin ja marssin kaikkien mummojen ja pappojen edestä suoraan tiskille ja sanoin että, minulla on se kahden tunnin sokerirasitus (neuvolasta sanoivat että mennä sanomaan), joten pääsin heti :D Sit kun mua viimisen kerran kutsuttiin nimellä sisään ottaan viimiset verikokeet nii se hoitajakin sanoin, että saitpas ikäviä katseita tuolla, ja kun oikein nimeltä kutsuttiin. Sanoi, että kun ne ei ymmärrä että ei ne mene aina tulojärjestyksessä kuka pääsee sisään. Sanoinkin vaan että tommosta se on ollut koko aamun. Heh heh, siitäpäs saivat :D Tulipas tätä vain.

Nooh, ens viikon torstaina on sitten neuvolalääkäri ja tulokset kuulen. Toivottavasti kaikki hyvin.

Ruskanodotuksen lumiset metsät kuulostaa ihanalta. Kumpa tännekin jo tulisi lumi, saa varmaankin odotella vielä jonkin aikaa. Ja lähtö synnärillekin teillä jo lähestyy, ihanaa:)

Mullakin on ihan joulu jo mielessä, mut koitan malttaa vielä. en vielä ole kuunnellut joululaulujakaan vaikka haluttanut onkin ;)

Nyt torstaina avataan täällä uusi kauppakeskus På Gränsen- Rajalla. Hih, pääsee sinnekin katselemaan ja hypistelemään ja tietenkin ostelemaan kaikkea ihanaa:D Pääsen kylläkin varmaan vasta perjantaina sinne kun mies torstai illan koulussa töiden jälkeen. Pääsee sit perjantaina kahdestaan :) Oottelen innolla avajaistarjouksia, joita onkin paljon. Äiti siellä siis töissä niin kertonut. Hih!

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!:) SadeOrkidealle vielä onnittelut ja ihanaa vauva-arkea ja tuhinoita myös!!

AngelEye ja pikkuinen 24+4

Vierailija
10/15 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipas kiva lukea taas pitkästä aikaa stiinan, ruskanodotuksena ja angeleyen kuulumisia! pariisittaresta olenkin kuullut muuta kautta (tule vaikka ensi viikolla kylään taas, jos sulla on aikaa!). jotenkin tässä on ihan kiintynyt tähän foorumiin ja tänne kirjoitteleviin, pitää käydä katselemassa miten teillä menee :) kaikkien pienokaiset tuntuvat jaksavan hyvin, se on hienoa. myös fiiu oli kirjoitellut :)

sadeorkideakin oli päässyt kotiin ja ehtinyt kirjoitella, mukava lukea myös teitin kuulumisia! ihanaa, että voitte hyvin! hyvä, että ilokaasu toimi teillä. mä en tosiaan osannut ottaa sitä ja siitä käynnistyslääkkeestä johtuen supparitkin olivat tosi jyrkkiä eli heti päällä niin ei ehtinyt ottaa, kun alkoi tuntua, että supistaa... mutta onneksi keinoja on monia! ja se epiduraalin vaikutus oli varmaan teillä ehtinyt jo vaimeta ponnistusvaiheessa? mulle se laitettiin 40min ennen ponnistusta eikä tosiaan voitu odottaa, että vaikutus lakkais (kuten normaalisti ois tehty), joten sen vaikutus oli parhaimmillaan. ja sen takia piti sitten hengata vielä 3h synnytyksen jälkeen synnytyshuoneessakin, kun en ois päässyt muuten liikkeelle. suihkuun kävelin siellä itse, mutta perheosastolle mentiin sitte pyörätuolilla, kun matkaa oli pitemmästi ja kätilön mielestä näytin siltä, että taju lähtee...

sadeorkidea kyseli myös tissilläolosta... me aloitettiin nyt ihan tissikoulu. tytsy ois koko ajan tissi suussa! siis haluais vaan hengata tissi suussa ja imaista aina välillä... eikä siitä hirveesti mitään tuu mun kannalta - mitään ei voi tehdä eikä mihinkään lähteä. nyt sitten harrastetaan 30min aktiivista syömistä (herättelen aina, jos meinaa nukahtaa - ja yleensä tykkäis alkaa torkkua jo 10min jälkeen... mutta jos sen jättää siihen, niin neiti nukkuu n. 5min ennenkuin herää nälkään taas) ja sitte vähintään tunnin tauko. tuttia ollaan yritetty antaa imemisen tarpeeseen, mutta huonosti maistuu vielä. ja jos neiti on hereillä sen tunnin, niin kovasti on jo imemässä sitten... ja saattaa olla välillä 2-3 imetyksen väliä hereillä eli useamman tunnin. yöllä neiti heräilee syömään n. 2h tunnin välein.

me ollaan kans naurettu kakkapieruille... sama huumorintaju täällä siis! tyttö yrittää usein peittää pierunsa yskäisemällä samaan aikaan ;) naurettiin myös sille, että ajatelkaa jos oltais aikuisillekin kehumassa, että tosi hyvä pieru/ röyhtäys tuli! eilen neiti vetäisi niin voimakkaan kakkapierun, että tuli vaipasta selän kohdalta ulos - oli ihan kakassa lapaluihin asti! mua nauratti, mies totes että häntä ennemmin itkettäis.

noh, itkusta puheenollen. meillä on nyt aika vaikeeta, kun neiti sairastui flunssaan. ollaan molemmat miehen kanssa oltu flunssassa eli ei tarvii ihmetellä, mistä sen on saanut... mutta nenä on ihan tukossa ja viime yönä ei päästy nukkumaan ennen viittä, kun henki ei kulkenut! äidin sydän oli särkyä, ihan hirveää katsella kullanmurua sellaisessa kunnossa! vedettiin keittosuolaliuos-niistäjä-höyryhengitys-rumbaa ja sillon viiden aikaan oltiin sellaisessa kunnossa jo, että päästiin nukkumaan päädystä kohotettuun sänkyyn. vaakataso ei siis kuitenkaan onnistut. mutta sen verran huonosti neiti voi, että tyytyi äp-laatikkosänkyyn - yleensä ei siinä yksin tykkää nukkua, kun yöt on ollut mun kainalossa. aamulla ei oikein jaksanut imeäkään ja sai houkutella syömään eli ei sitä neidin normaalia tissihalukkuutta ollut tosiaankaan. lääkäriin suunnistimme sitten kahdentoista aikaan, mutta tulehdusarvot olivat onneksi matalat eikä muuta ollut kuin erittäin paksua räkää (minkä vuoksi se on vaikea sillä niistäjälläkään saada ulos) eli nyt sitten seurataan tilannetta ja jatketaan samoilla hoidoilla. väsyneitä olemme kyllä kaikki.

mutta neuvolakuulumiset oli hyviä. painoa oli tullut lisää melkein 40g/päivä ja pituutta viikon aikana 1,5cm. seuraavan kerran tarvitseekin mennä vasta kolmen viikon päästä neuvolalääkärille :)

pitäisikö tehdä sitten niin, että katsellaan tuota enskapinoa ja kun täältä useampi ois tulossa vauvapuolella, perustetaan pikkuenskapino, jos edelleen tuntuu siltä, että nykyisiin enskoihin ei mahdu?

huh, tulikohan tässä nyt tarpeeksi :D pitänee herätellä neiti syömään nyt...

korka ja tyllerö 2vk 6vrk

Vierailija
11/15 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä etelessä sataa aivan kaatamalla...*huokaus* Mutta kaipa ne lumiset Ruskanodotuksen kuvailemat metsät tänne eteläänkin vielä saadaan *elää toivossa* Vaikka Jouluksi:D

Ruskanodotukselle aloitankin heti kommentoimaan; hui, siellä oli tehty jo visiitti sairaalaan! Onneksi selvisitte säikähdyksellä ja raskausmyrkytyksen uhka on tällä erää väistynyt - toivottavasti pysyisikin poissa h-hetkeen saakka. Tosi suloisesti muuten kirjoittelit näkemästäsi ja kokemastasi sairaalassa, pikkunyyttejä katseltuasi. Liikutti! Kaikkea hyvää sinne odotuksen viimeisille metreille! Niin, ja siitä korisängystä, aivan ihanaa, että suvussanne kiertää tuollainen pesä, jossa on jo monta polvea uinunut hyvät yöunet:) Meilläkin oli miehen suvussa vastaava sänky,mutta ajan patinoimat koriosat olivat lopulta olleet niin syöpyneet, että sänky oli hävitetty:( Nyt oli sitten pakko saada oma, oishan se aivan mahtava ajatus, että siinä nukkuisi jatkossa vaikka Tontunkin jälkikasvu<3 Nyt tuo sänky-ihanuus odottelee makkarissamme pikku tuhisijaa sinne nukkumaan:D Ja aivan samaa miekin mietin, että korisänky tarjoaa pienelle alkuun enempi turvaa ja suojaa kuin tavallinen pinnis (tietty oishan siihen voinut laittaa sen äippäpakkauslaatikon). Mutta meille tämä oli sopivampi ratkaisu, miehuksellekin laitoin jo kuvan s-postiin ja oli se vaan hänenkin mielestä aika ihana:) Tässä vielä linkki sänkyyn, jos joku haluaa vilkaista: http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/471/pl

Korkan Tylleröllä on flunssaa:( Voi kurjuus, kuulostaa ikävältä! Ja voin vaan kuvitella, miltä Siusta tuntuu katsoa toista tukkoisena ja kipeänä. Onneksi kuitenkin tulehdusarvot eivät ole nousseet ja muuten neukkulassa saitte hyviä uutisia. Jaksuja sinne teitin poppoolle ja nähdään sitten ristiäisten jälkeen:D Niin, ja olen samaa mieltä, että kirjoitelkaa te jo jakautuneet Enska-siskot vielä täällä o-puolella (jos ette halua jo siirtyä vauvapuolelle) ja perustetaan vaikka loppuvuodesta pikkuenskojen pino v-puolelle. Miusta on vaan kiva kuulla vauva-arjen ensimetreistä, kun ihan kohta ne on meilläkin käsillä:)

AngelEyellä sokerirasitus onnistuneesti takana:) Toivottavasti tulokset ovat ok. Pääsitkö muuten shoppailemaan (vai olitko hu menossa?), infoapa,mitä tarttui pienelle mukaan:)

Täällä jatkettu pesän rakennusta (koottu korisänkyä ja pesty sekä silitetty Tontun vaatteita, nyt menen jo koon 62cm-vaatteissa). Lisäksi tapasin Ystiä keskustassa lounaan merkeissä. Muuten päivät soljuu aika reipasta tahtia eteenpäin, mikä on hyvä,koska alkaa olla jo aikamoinen kaipaus vallalla. Miehus siis vielä yli viikon Jenkeissä:'( Mutta yksinäisyyden hetkinä eräs pikkuinen asukki massussain muistuttelee kyllä tiiviisti olemassaolostaan ja auttaa jaksamaan. Ja onhan meillä vielä tuo iso karvainenkin kaveri täällä seurana:) Eli kaikki hyvin!

Kaunista loppuviikkoa Kaikille! Millaisia vkl-suunnitelmia Enskoilla muuten on?

Vilkutellen,

pariisitar&tonttu

rv 32+1

Vierailija
12/15 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Fiiulle piti vielä laittaa Moikat:) Ihana kuulla Siun ja Poitsun kuulumisia! Käypä tervehtimässä meittiä useamminkin:D

Vierailija
13/15 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaahas, ei tule korisänky-linkki näemmä esiin... josko sitten vaan kerron, että sänkynen löytyy babystyle nimisen nettikaupan sivuilta, sieltä kalusteet, sängyt, kehdot ja tokalta sivulta grapi korikehto, se keltainen. :D

no niin, nyt mie poistun häiritsemästä:)

pariisitar&tonttu (taasen)

Vierailija
14/15 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaenskapinossa aikovat nyt muuttaa ensi viikosta alkaen taaperopuolelle ilmeisesti aika moni, joten sinne on nyt tulossa "tilaa". Eli sinne nyt mukaan sitten sitä mukaan kun saatte masuasukit kainaloonne.

Meillä poika nukkuu ulkona päikkäreillä jo. Heräs aamulla jo 7.20 vaan 11 tunnin yöunien jälkeen ja oli melkonen kiukkupussi sen aikaa mitä oli hereillä, vaikka yleensä on niin hyväntuulinen aamulla. Heräs kyllä 4 tai 5 kertaa yöllä, kerran söi ja muuten huhuili tuttia suuhun. Yleensä nukkuu 19.30- 8-9. Klo 9 sammu sitten vaunuun aamumaidon ja puuron jälkeen.

Tonttupukua oon ettiny, et sais joulukorttikuvat otettua, mut ei taho noin pienelle löytyä. 86 senttiset on pienimpiä. Ylisöpön tonttulakin kokoo 68 löysin:)

Ihana lukee teidän odotustarinoita. Eilen oli pakko kaivaa pahvilaatikko, missä on poitsun pienet vaatteet ja niitä pyörittelin ja nuuskin tippa linssissä.

Ihan hyvin menee poitsun kans. Ylimääräset kitinät on jääny pois, paitsi hampaidentulon takia nyt vähän naristaan. Alaikenessä on kaks valkeaa nyppylää, mut ei oo läpi tullu viä. 4 kertaa päiväs syö poitsu kiinteetä ja litran verran maitoo lisäks.

Sellasta vaan kävin ilmottelemas, mut tulkaa täyttään vauvapalstaa!

Sateisin syysterkuin Norppis ja poitsu 5 kk

Vierailija
15/15 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tunnustaa, että kävin kurkkimassa jo vauvapuolen enskojen keskusteluja siinä toivossa, että sinne pääsisi pian vaihtamaan kokemuksia vauva-arjesta. Eiköhän me pikkuenskat penskoinemme sinne mahduta, kun isompien vauvojen äidit ovat siirtyneet taaperopuolelle. Mukavaa, että Fiiu, Korka ja Norpanpoikanen olette pitäneet meidät odottajatkin kartalla!

Tsemppiä AngelEyelle sokrutuloksiin! Kiva kuulla, etten ole ainoa, jolla alkaa olla jo joulumieltä. Täällä on tänään niin valkoista ja pakkasta, että kardemummateen maku saa haaveilemaan pipareiden ja torttujen värkkäämisestä. Jätän sen kuitenkin vielä toistaiseksi ja käytän tämän päivän vaikkapa noiden vauvan villapöksyjen vanuttamiseen.

Odottavan aika on pitkä, mutta eilen oli sitten kuitenkin jo viimeinen neuvolakäynti. Proteiinia oli edelleen sen yhden plussan verran, mutta muuten kaikki hyvin. Sf-mitta ei sitten koskaan kasvanut 27 senttiä suuremmaksi, vaikken olekaan muuten mitenkään pienikokoinen. Kätilön kanssa mietittiin, että olisiko se tyyntä myrskyn edellä, kun Rovaniemeltä kotiuduttuamme ei ole ollut juuri edes harjoitussupistuksia ja vauvakin on ollut aiempaa rauhallisempi. Tyyppi varmaan kuuli sen, kun eilisillasta asti on mahassa ollut ihan mieletöntä moukkuamista. Lapsivettä on ehkä vähän vähemmän tai sitten vauva vaan alkaa olla jo niin iso, että kaikki pullottavat jäsenet näkyy ja tuntuu tosi selvästi ihon läpi. Melkein vois ottaa kädestä kiinni!

Maanantaina lähdetään Rovaniemelle kontrolliultraan katsomaan, että vauva vielä kasvaa ja kaikki virtaukset ovat kunnossa. Sitten tarkoitus olisi jäädä joko potilashotelliin tai osastolle odottelemaan. Meidän paikkakunnalla ei ole loppuviikosta kätilöitä, joten niin lähellä laskettua aikaa on turvallisempi olla valmiiksi sairaalan lähettyvillä. Vielähän tässä tosin olisi pari päivää aikaa hankkiutua sinne tositoimiin jo etukäteen...

Ruskanodotus, rv 38+6