~~ELOTÄHKÄT, vkot 44-45~~
Kohti uusia viikkoja ja uusia juttuja :) Terveisiä kaikille, en taaskaan jouda enempiä, neiti just heräilee ja kaipaa sapuskaa!
-AJ&S-
Kommentit (29)
...vaihteeksi minulle. Kurkku on kipeä ja nenä vuotaa. Viikonloppuna oli lastentapahtuma, jota olin järjestämässä, liekö stressin lauetessa tautikin tulevan. Päivä meni jokatapauksessa mukavasti, vaikkakaan Ellanoora ei karkeloissa oikein malttanut nukkua. Sitten kotiin tultua huitaisi kyllä useamman tunnin unet.
Viikonloppu piti sisällään sellaista luksusta, että isommat lapset olivat yön mummon ja ukin luona, ja tulivat vasta sunnuntai-iltana kotiin. Saatiin miehen kanssa nukkua hieman pidempään, kun vauveli on kuitenkin vielä huijattavissa nukkumaan aamulla, kun vaan evästä saa. JA kun tuohon samaan yöhön ajoittui kellojen kääntö, niin pitkistä unista huolimatta ehdittiin sunnuntaina siivoilemaan kotona, riitelemättä.
Tänään iski leipomisinto, joten teimme keskimmäisen kanssa pullia vauvan ollessa aamunokosillaan. Meinasi mennä säätämiseksi, kun kesken alustuksen huomasin, että ulkona sataa, ja piti lähteä kädet taikinassa vaunuja siirtämään...
Nyt lähden tekemään jotain tarpeellista, kun isommat ovat isänsä kanssa kauppa-asioilla ja pikkuneiti nukkuu iltauniaan. Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille!
Kämpän rakentaminen aiheuttaa jälleen päänvaivaa ja kiireitä. Ja rahatkin loppuu. Monta kertaa on tullut kirottua tätä ajoitusta. Vauvan kanssa on aika vaikea olla tontilla kun ei vielä ole lämmitystä tai muita mukavuuksia. Ja hommia riittää...
Mutta Oona kasvaa edelleen rintamaidolla. Tosin rintakumista ei vieläkään suostu luopumaan. Pullostakin juo hyvin, mikä helpottaa hoitoon jättämistä. Saa hetken pidempää touhuta tontilla. Kohta pitääkin suunnata neuvolaan.
Olen kovasti yrittänyt etsiä sitä tietolähdettä mistä löysin sen "alle kolmikuinen ei opi 'pahoja' tapoja". Jostain palstalta se oli. Voi olla että kaskplussan foorumilta...
Galluppia usemman lapsen omaaville! Olen kovasti tässä miettinyt mahdollista pikkukakkosta ja jaksamista. Eli onko toisen tai kolmannen lapsen kanssa helpompaa? Ainakin tietää mitä tuleman pitää? Ehkä osaa suhtautua yövalvomisiin johdonmukaisemmin? Oma jaksaminen huolestuttaa jo nyt ajoittain. Nyt onneksi huomaa jo että päivä päivältä on helpompaa. Mielen virkistykseksi lueskelin kaksosten vanhempien mietteitä arjesta. Oma elämä tuntuu aika helpolta...
Jos nyt kerkeäisin jotain naputella, ko tytöt päikkäreillä ulkona, mutta katotaan...
Meillä vedetty nyt kaks yötä hyvät unet eli eilenkin Senja nukahti ennen klo 22 ja heräs syömään puol 6 ja sitten valvo puol tuntia, kunnes nukahti ja nukku yli 9 asti. Vallan loistavaa ja mahtavaa, vaikka pelkällä maidolla mennäänkin. Vielä ei olla alotettu vellejä eikä soseitakaan. Muutenkin menee kivasti.
*Maija* Me rakennettiin talo, ko meän R oli vauva ja raskastahan se oli, ko mies oli jatkuvasti raksalla ja ite lasten kans kotona. Me kuitenkin oltiin monesti siellä, nii neiti nukkui ulkona vaunuissa ja sitten meillä oli sellanen "työmaakoppi", jossa mikrot sun muut, että sai lämmittää maidot siinä vaiheessa, ko ei ollu enää tissillä. Hyvin se onnistu ja jos hermot meni neitillä, nii ite lähin kotia lasten kans.
Ja tosta useammasta lapsesta, meillä niitä on 4 kappaletta, mutta 2 poikaa on jo vanhempia eli 9 ja 12 veet ja heistä ei sinällänsä oo vaivaa, paitsi alkava murkkuikä ;) Ja nää meän tytöt kun ovat 1,1 veen ikäerolla, nii kyllä se seuraava/t menee huomattavasti helpommin, ko se ensimmäinen lapsi perheessä. Tosin kannattaa varautua siihen, että toisella voi iskeä koliikkia tai muuta vastaavaa, nii oma jaksaminen on tärkeää pitää hengissä just miehen/sukulaisten avulla. Kiirettähän meillä on näitten lasten kans eikä tekemisenpuutetta ole, mutta tää sopii meille :) Omaa aikaa pitää olla just oman pääkopan säilyttämisen takia, mutta meillä ainakin tää nuorimmainen on edellistäkin helpompi, vaikka helppo oli hänkin, tosin nyt ihanassa uhmaiässä ja saa kokoajan olla silmät selässäkin, ko kiikkuu joka paikkaan ja tekee "tuhojansa", mutta on nää lapset niin ihania että! Niin ihania, että mun piti hakea jo katumuspilleritkin eilen, ko järjellä aateltuna ois ollu hullua jo nyt raskautua (meillä se kun tapahtuu niin äkkiä ja kertalaakistakin - siitä on esimerkki nukkumassa tuolla ulkona ;) Ko pillereitä ei vielä voi alkaa syömään eikä kierukkaa laitettua, ko ei oo menkat vielä synnytyksen jälkeen alkaneet...
Nyt pakko mennä!
Voi kun meidänkin Vili nukkuisi noin pitkiä yöunia, ihan kateeksi käy. Yleensä nimittäin ensimmäinen unijakso on kolmen tunnin mittainen jonka jälkeen nukkuu kahden tunnin pätkiä. Syöttöpuuha kestää puolestaan joka kerta tunnin verran. Nyt onkin viime aikoina varmaan joka yö käynyt mielessä, että milloinkahan sitä saa itse nukkua seuraavan kerran kokonaisen yön. Sitä odotellessa...
Sylkeä on myös alkanut tulla viimeisen viikon-kahden aikana tosi paljon. Ja nyt tuntuu nyrkki menevän suuhun koko ajan. Onkohan tuosta sen kummempaa haittaa? Ettei tulisi pahaa tapaa... Olen aina yrittänyt ottaa käden pois suusta, mutta pian se menee sinne uudestaan.
Nyt loppuu Vili-pojan kärsivällisyys. (istuu sylissä)
T. Tinja 82
Tyytärellä siis. Olen ajatellut, että neiti alkaa löytää kätensä, suu kun on vauvojen tärkein aistielin... tai jotain. Ellanoora vetää lähinnä vasenta kättään suuhun, olisiko hänestä tulossa vasuri, mene ja tiedä.
AJ:n yöunet kuulostavat ihanilta.... Viime yönä neiti heräsi minun mennessä nukkumaan, joten otin hänet suorilta viereen. Tuntui, että koko yö vaihdettiin puolta, kun havahduin aina vauvan ähräykseen. Kyse ei aina tainnut olla nälästä, mutta en itse jaksanut nousta miettimään, mikä auttaisi. Aikansa kuitenkin kutakin, mielummin syötän tiheästi vieressä ja nukun syöttäessä, kuin että nousisin syöttämään ja yrittäisin sitten saada unen päästä kiinni. Tämä on siis omalla kohdallani toimivaksi havaittu juttu.
Huomenna on vapaailta. Olen menossa ammattiyhdistyksen kokoukseen, ja lapset jäävät isälleen. Saa nähdä, millaisen konsertin tyttö isälleen pitää. Hyvässä hoidossa hän varmasti on, mutta tahtoo olla ronkeli hoitajan suhteen. Harvoin näitä omia menoja minulla kuitenkaan on, yleensä vauva kulkee mukana. Nytkään ei erityistä estettä mukaan ottamiselle ole, mutta onhan se kiva syödä ravintolassa kädet vapaana...
Isommista sisaruksista oli täällä puhetta. Meillä on nyt 6- ja 4-vuotiaat isoveljet. Tuo kahden vuoden ikäero ei aikanaan tuntunut vaikealta, vaikka näin jälkeenpäin ajatellen ekat vuodet oli melkoista hulinaa, kun siihen vielä ajoittui jos jonkinmoista kriisiäkin. Tuolloin kaksivuotias esikoinen ei juuri mustasukkaillut. Nyt nelivuotiaalle isoveljeksi rupeaminen on ollut haastavampaa, vaatii melkoisesti huomiota osakseen. Mutta totta on, että mitä enemmän on kokemusta lapsista, sitä lunkimmin osaa ilmiöihin suhtautua. Esikoisen kanssa ainakin minä odotin, että koska se oppii mitäkin, ja pitäisikö olla jostain huolissaan, kun toisen kohdalla luotti enemmän siihen, että asiat sujuvat painollaan. Mutta niin kuin joku viittasikin, asia on ihan toinen, jos lapsilla on koliikkia, allergioita, vaikeita sairauskierteitä tms. Meillä lapset ovat onneksi olleet terveitä, eikä vauvavaiheessa ole tarvinnut itkeskellä muuten kuin nälkää tai muita asioita ilmoittaakseen.
Nyt taidan vetäytyä yöunille..
Odotus vaiheessa kirjoittelin jonkin verran, mutta vauva puolelle en ole vielä kirjoitellut.
Meillä tyttö 11 viikkoa ja rintamaidolla kasvanut (3700g) nyt reilu7500g. Pituuttakin tulee hyvin. Kahden vkon päästä 3kk neuvola, joten silloin saa uudet lukemat.
Tsemppiä kaikille imettäville ja käykää ihmeessä imetystuen sivuilla, mikäli kaipaatte neuvoa ja tukea.
SISUMUS kyseli vauva uinnista. Itse olin esikoisen kanssa vuosi sitten vauva uinnissa ja siellä oli kaikki vaipat kielletty hygienia syistä. Eli vauva ilman vaippaa uimaan, uimapuvussa pitää vain olla napakat puntit kakkavahinkoja varten, joita sattuu äärimmäisen harvoin. Ohjaajamme oli vetänyt 10 vuotta vauvauintia ja kerran nähnyt kakkavahingon. Pissaahan saattaa altaaseen mennä, mutta ei kuulemma ole vaarallista. Kertoivat varmaan, että vauvalle tulisi ottaa 2 pyyhettä, altaalta pois tuloon sekä pesun jälkeen uusi kuiva pyyhe. Jos ottaa vauvalle turvakaukalon tai sitterin pesuhuoneeeen, niin kantsii ottaa hieman muovitettua froteeta suojaksi.
Sisaruksista sen verran, että meillä melkein kahden vuoden välillä lapsoset ja mustasukkaisuus on ollut hurjaa. Onko muita vinkkejä kuin vauvan hoitoon mukaan ottaminen ja oma aika esikoisen kanssa. Ilolla otan vinkit vastaan.
Mukavaa syksyn jatkoa ja joulun odotusta kaikille,
Tintta ja nti 11vkoa
Tinja82: teidän yöt on ihan kuin meilläkin, max 3h nukkuu pisimmillään ja sitten max 2h pätkiä. Nyt viimeiset kolme yötä hyvä jos ees yhden kahden tunnin pätkän nukkuu, muuten heräilee syömään 1h-1,5h välein. Poika siis 12viikkoa vanha ja osittain imetyksellä, iltaisin menee ennen nukkumaan menoa yleensä noin 3000ml korviketta. Arveltiin miehen kanssa että aletaan kiinteitä ruokia kokeilemaan kunhan tulee 3kk täyteen, jos sais sitten niitä unia hieman pidemmäksi. Että niitä yöunia täälläkin odotellaan :D
Meinattiin mekin mennä vauva uintiin, pitäs vaan selvittää että missä järjestävät ja mitä maksaa.
Aurinkoista loppuviikkoa kaikille !
...joten ehtii piipahtaa koneella. Ja nyt pääkin toimii paremmin ku viime kerralla kun yritin kirjottaa=)
Tinttamaari: Ei puhuneet mitään, että kaks pyyhettä pitäis olla vauvalla mut kiitos vinkistä. Kaukalon meinasin ottaa altaalle asti mukaan ja mietinkin että millä se kannattais suojata, mut toi froteehan onkin hyvä.
Saska83: Täällä kymenlaaksossa vauva-uinti maksaa 7 euroa/kerta. Ja se hinta käsittää kaks aikuista ja vauvan. Mut en tiedä kuinka paljon noissa on sitten hintahaitaria eri puolilla maata..Niin ja joka kerta veloittavat tuon hinnan oli sitten paikalla tai ei.
Unijuttuja ollu täällä. Meidän neiti on alkanut nukkua yöt läpeensä syömättä. Eilenkin kävi nukkumaan noin klo.21 ja aamulla herättiin 7.30. Eikä nyt oo tarkotus kääntää kenelläkään veistä haavassa, mutta voitte kuvitella kuinka tyytyväinen olen. Tyttö on kokonaan korvikkeella ja aina iltaisin tankkaa kovasti ennen kun käy nukkumaan.
On jotenkin hirmu hankala miettiä mitä Netalle laittais päälle kun vaunuihin laittaa nukkumaan. Täällä on tällä hetkellä +4 astetta ja kelit sen ku kylmenee...
Nyt kun isänpäivä lähenee kovaa vauhtia niin laitetaas vähän galluppia pystyyn. Onko teillä jokin traditio isänpäivänä?Viettekö kahvit miehelle sänkyyn yms..?Miten muistat omaa isääsi?
Mä varmaan yritän saada miehelle aamupalan tehtyä ja keitettyä kahvit, jotta voi sitten istua valmiiseen pöytään aamulla. Oman isän luona käyn todennäköisesti sitten iltapäivällä juomassa kahvit. Vielä silloin joskus kun asuin kotona veimme isälle aina kahvit ja aamiaisen sänkyyn ja sit käytiin koko perheen voimin ulkona syömässä.Mutta nyt on tietysti tilanne toinen..Ja voi että on vaikea keksiä omalle isälle isänpäivälahjaa. Vaikka olenkin sitä mieltä että isän- ja äitienpäivästä on tullu turhan kaupallisia juttuja, niin silti sitä joka vuosi jotain pientä ostaa.
Kovasti syntyy meillä lähipiiriin vauvoja. Yks kaveri sai eilen tytön ja kaks kaveria odottavat vauvojansa syntyväksi ens kuun aikana. Voi vitsi, kohta sitä vauvakuume alkaa jyllätä=)Tuntuu, että Netta on jo olevinaan niin iso tyttö eikä enää mikään niin pikkuvauva. Vaikka ikää vasta 12 vkoa=)
Ai niin...munhan piti manata kaikki hormonaaliset ehkäsyjutut. Aikasemmin oon syöny pillereitä ja nehän ei sopinu ei sit alkuunkaan mulle. No nyt otin sitten nuo ehkäsylaastarit, että jospa ne sopis.Buaahaahaa....Menkat kesti ensinnäkin melkein kaks viikkoa!!Ja hyvinhän ne toimii ehkäsynä kun ei haluta ei sitten pätkääkään!!Mieskin alkaa jo vihjailee että itä jos vaihtaisit laastarit johonkin muuhun....En tiedä nyt mitä tässä keksis.
Että sellasta tällä erää...
Sismus ja Netta
heips taas!
Nyt hetki aikaa..Nukkumisesta oli puhetta.Meillä pikku-kristian nukahtaa 22-23.00 ja herää 5-6 aik.Juo silloin 120ml maitoo ja jatkaa unia puol 8 asti.Muutamana pv kokeiltiin mustikka-vadelmasosetta.ei vatsanväänteitä tms.
Kovasti kääntyy mahalleen,käsi jää vain alle jumiin.Meillä myös syö kättä,alko sitä tekemään viikko sitten.Ja kuolaa kokoajan.
Aamupäivisin ottaa pikkutorkkuja,kerran päivässä ulkona nukahtaa.Illat nukkuu.Ja onneksi yötkin hyvin.
Joku kysyi miten useamman lapsen kaa jaksaa tms..Meillä poika 8v(ns.erityislapsi)tyttö 4v ja sit tää vaavi.Tekemistä on tarpeeksi mutta en koe hankalaksi.Itse on mielestäni rennonpi ja varmempi ja osaa nyt vasta nauttia vauva-ajasta.Onneksi sain vielä tämän "iltatähden".Meidän lapsiluku on tässä.Toisaalta olis ihana viel yks tyttö:))Mut raskausaika oli niin jännittävä/pelottava etten uskaltaisi enää.Mun kohdalla se olis jo kohtalon uhmaamista.Nyt pitää mennä..T:roosa ja kristian 12 vko
Hassua seurata miten vauvat kehittyvät suunnilleen samoihin aikoihin ja samat asiat, kuten vaikkapa tuo käden syöminen, alkaa tapahtumaan useimmille vauvoille samoihin aikoihin. Itselläni kun vasta ensimmäinen lapsi, niin ei ole vertailupohjaa enkä edes muista ystävien vauvoista näin tarkkoja juttuja. Siksipä on hauska lueskella täällä myös teidän muiden vauva-ajasta :)
Meidän pitäisi nyt viikonloppuna ottaa ihan asiaksemme otattaa valokuva Vilistä, minusta, isästäni ja minun papastani, eli sukukuva neljässä polvessa. Oma pappani on nimittäin yllättäen hieman huonommassa kunnossa ja tällainen neljän polven kuva olisi kiva ottaa. Koskaan kun ei tiedä... Pappani on ollut tosi iloinen pienestä lapsenlapsenlapsestaan ja onkin ollut ihana nähdä, miten kovasti hän nauttii nähdessään pojan. Kovasti haluaa aina sylissä pitää ja onkin sen ihan hyvin pystynyt tekemään, vaikka ikää alkaa olla jo lähemmäs 90v. Yksin asustellut tähän asti, saapi nähdä miten jatkossa käy.
Mitäs muuta... Poika nukkuu vaunuissa jo toista tuntia, heräilee kyllä varmasti kohta puoliin. Sitten yleensä seurustellaan 1½ h ja sitten taas ½-1 h unet. Olemme todenneet, että seitsemän jälkeen illalla ei enää passaisi nukkua, koska muuten yöunille nukahtaminen venyy liian pitkäksi. Yleensä siis nukahtaa yöunilleen kymmenen aikoihin.
Mutta nyt taitaa poika jo heräillä. Palaillaan!
t.Tinja82
..täällä kans nyrkki on tytöllä suussa koko ajan. Ja hirveä litsutus kuuluu...=)Oon yrittäny että söis mielummin sitä tuttia mut nyrkki on yleensä paremman makuista.
Me otettiin kans Netan ristiäisissä semmonen sukupolvi-kuva miehen puolelta. Siinä meidän kuvassa kans neljä sukupolvea. Aika kiva semmonen kuva mun mielestä. Mulla kun ei enää isovanhempia ole niin mun puolelta ei sellasta kuvaa sitten saatu. Oon huomannu, että jotenkin sitä nyt kun on ite äiti, niin kaipaa kovasti omia isovanhempia. Toki ennenkin kaipasi mut nyt tuntuu, että jotenkin erilailla.
Onpa meillä muuten hiljasta täällä vauvapuolella. Toi kaikillahan hommia varman riittää ja nyt lähestyy vielä kaiken maailman pyhät...
Onko muuten kukaan matkustanu vauvan kanssa junalla? Mietin tuossa jos lähtis ens viikolla käymään kaverin luona...junamatkakaan ei olis ku tunnin verran. Jos laittais tytön rintareppuun...mut mitenkähän vaunut sitte?No ehkäpä se selviää jos rimpauttaa vr:lle.
Mutta nyt muihin hommiin....
S+N
Täällä ollaan taas kipeenä, eniten kyllä olen itse, onneksi ,ettei nuo lapsoset enää joutuisi tähän flunssan kouriin. Vanhimmalla oli kuiteskin jo 3korvatulehdus tälle kuulle huh...Onko täällä muita joilla joku lapsista on ollut/on tällä hetkellä korvatulehdus kierteessä??Meillä on putket laitettu vuosi sitten ja vielä on paikoillaan toisessa korvassa, toisesta lähti nyt viikko sitten, silti alkoi näkmä korvatulehdukset toivottavasti jäi nyt tuohon.
Niin tosiaan se ois isänpäivä tulossa, me askarrellaan esikoisen kanssa kortti isälle, aattelin jos tekis sellaisen kortin mihin painais molempien poikien käsistä tai jaloista kuvat =) toimisi samalla muistona =)
Mitäs vielä, pää on niin tukossa ettei muista mitään mitä piti kirjoittaa, eikä oikein muutenkaan pelaa kroppa kunnolla, kun on kuumetta. Palailen, kun olen tervehtynyt, nyt lähden sohvalle makaan kun Santeri nukkuu onneksi vielä..
Sanna
Eli en todellakaan ole kerennyt edes lukemaan teidän muiden jutusteluja pariin viikkoon lainkaan...hommaa riittää lapsilauman kanssa.
Meillä oli edellinen neuvola 9.10. ja silloin Jere-Matias oli 59 cm ja 6150 g...nyt taitaa olla reilun 7 kg tuntuu ja näyttää siltä...
Olen omavaltaisesti kokeneena äippänä alkanut soseiden syöttämisen reilu viikko sitten ja velliähän on jo kuukauden päivät kohta juotu. Pojulla alkoi olemaan reilu 2 litraa vuorokaudessa maitomäärät...nyt on sitten perunaa ja porkkanaa kokeiltu ja banaania. ja hyvin menee ja poika on tyytyväinen.
No niin, loppui taas tähän jutut kun muru heräilee...yritän palailla.
Tarja ja Jere-Matias pian 3 kk
Ja hyvää halloweenia :)
Täällä ollan onnesta soikeana kun Oona nukkui viime yönää lähes 6 tuntia! Nukahti jo 22:30 ja vasta 4 jälkeen havahtui vaatimaan evästä. vielä kun olisi itse malttanut nukkua, eikä ihmetellä, että 'vieläkö tuo nukkuu?' Mutta taikasana taisi kuitenkin olla kapalointi, mitä olen välttänyt tähän asti. Neiti suuttuu niin kamalatsi kun käsien touhuamista yrittää rajoittaa. Pakon sanelemana kääräsi neidin eilen akploon päiväunille kun nukahtamisen jälkeen heräsi touhuamaan vähän väliä. Ei tullut nukkumisesta mitään. Kapaloituna kiukutteli hurjat 5 minuuttia ja nukahti. Illalla muisti jo homman ja nukahti kapalossa heti.
Kiitos jälleen toimivista vinkeistä! Miten sitä onkin niin epäilevä ja kokeilee vasta pakon edessä? Hölmöä.
Nyt kauniista ilmasta nauttimaan ulos!
T. Maija ja Oona
Moit meiltä pitkästä aikaa, en oo ehtiny edes lueskella teidän juttuja muutamaan viikkoon... vaikke mitään ihmeellistä olla puuhattukaan ni johonkin se aika vaan menee.
Meillä pikku-ukko nukkuu loistavasti 0-1 kertaa syö öisin, useimmin parin viime viikon aikana on syöny vasta aamulla seiskan maissa. Nukkuu n. kl. 23-07 siis heräämättä. Ootan kyllä kokoajan et millon muuttuu homma ja nyt nautin kun saan nukkua... päivisin nukkuu pari kertaa 1-3h mut päiväunissa on paljon vaihtelua.
Meillä mennään kokonaan rintamaidolla edelleen ja se tuntuu riittävän, jos sit jouluaterilla saa perunaa.... enemmänkin oo huolissani että syökö vauva tarpeeksi, mutta kun kasvaa kuitenkin hyvin ni eiköhän tuo ruokaakin saa. Lähinnä huolen on aiheuttanu se että vauva syö paljon vähemmin kun isoveljensä aikoinaan ja pulauttelee paljon... isoveli kyllä 2kk vanahan oli samanpituinen kun tää vauva mut painoi 1300g enemmän... ;)
Heräilee aina melkein hymyssä suin eikä itke nälkäänsä useinkaan. annan ruokaa siis vaikkei edes sitä ehtis "pyydellä". Esikoinen huusi aina herättyään niin kauan kun sai tissin suuhun , niin erilaisia nää pojat on tässä syömisessä.
Masuvaivoja välillä itkee kun selvästi kipristelee, mutta muuten on tyytyväinen tapaus.
Vauvauintia ollaan mietitty mutta taidetaan jättää väliin kun on niin kallista ja jos ollaan reissussa jni jää väliin ja silti menee maksut...
Nyt pitää mennä tekemään jotain hyödyllisempää.
Mukavaa viikonloppua kaikille !!!!
Fiona77 ja pojat 2v8kk ja 10vko
Koko päivän on ollut sadetta, vettä ja räntää. Aamupäivällä poikettiin mummolassa, kun siskoni perhe oli siellä, niin juhlittiin isänpäivää etukäteen. Nyt mies ja pojat ovat halloween-juhlissa, me tytöt jo kotiufuttiinn, kun ulkojuhlat kävivät pienen hermoille.
Nuhaa taitaa taas pienelle pukata, kauhea rohina kävi yöllä ja nekku näyttää vuotavan. Kurjaa
Odottelen ensi sunnuntaita kovasti, sillä lähdemme neidin kanssa tantsulle. Kuopiossa alkaa BailatinoMama&Vaavi, innolla olen sinne menossa. Miehelle esitin joululahjatoiveen kuntosalikortista, jos alkaisi satsata vähän enemmän itseensä, ennen kuin on selkä sökönä ja hartiat ihan pökkelöt.
Nyt taitaa olla iltapesujen aika...
...eli ennenkuin oli lahto kaynnistykseen. Nyt Prinsessa on siis 10 viikkoa vanha ja joutuu paivakotiin viikon kuluttua. Nama viimeiset paivat ovat tosi raskaita aidille... (Eli mehan asumme Ameriikassa, ja mina pyysin normaalin 6 viikon aitiysloman sijasta 12 viikkoa palkatonta aitiyslomaa.) Hoitopaikassa on 12 vauvaa ja kolme hoitajaa. Kun kavin vierailulla siella, tuntui etta tulin orpokotiin. Vauvat makasivat pinnasangyissaan ja itkivat sydantasarkevasti. Hoitajat tekivat parhaansa, mutta eihan syliin mahdu kuin vauva kerrallaan :( No, eipa siita sen enempaa...
Nyt kun toihin palaan, olisi mukava nukkua niin paljon younta kuin mahdollista. Voisiko pian 3 kk vauvalle antaa jo vellintapaista illalla? Joku mainitsi antaneensa soseita, eli ehkapa vellikin kavisi??? Nyt tytto nukkuu klo 21-01 ja sitten -04, sen syoton jalkeen klo 08 saakka. Se tietty muuttuu, silla vauvan taytyy olla jo klo 8 hoidossa. Mutta jos sais ton klo 1 syoton pois. Joudun nousemaan klo 5 ehtiakseni toihin...Kaak! Iska vie vauvan hoitoon tyomatkallaan.
Paljonko teidan 2-3 kk vauvat syo? Olen imettanyt, ja nyt pitaisi lahettaa pulloissa vastiketta. Mitenkahan paljon per pullo? Olisiko vahintaan 120 ml - mieluummin liian paljon kuin liian vahan. Nyt olen yrittanyt pulloa antaa, mutta kun rinnoissa viela niin paljon maitoa, imetan myos, enka osaa sanoa kuinka paljon menee yhteensa.
Joku jutteli siita nyrkin syomisesta. Kylla meillakin tosiaan lutkutetaan nyrkkia niin, etta toiseen huoneeseenkin kuuluu :D Tutti kelpaa nukahtamishetkella, muutoin ei.
Viihtyyko teidan vauvat massullaan? Mua kasketaan lastenlaakarilla antaamaan vauvalle paljon "Tummy Time", mutta ei meidan Prinsessa viitsi olla kuin pari minuuttia ja sitten alkaa itkua. Paa nousee ihan hienosti ja kaannos takaisin selalleen opitiin eilen. Ei siita tummy time:sta mitaan tule. Missa asennossa teidan vauva viihtyy kun ei nuku? Ma jo vahan istutan sylissa kun han tykkaa katella ympariinsa. Baby Bjorn kantoreppu on katsy.
Oli mulla muutakin, mutta nyt tuolta kuuluu huuto...
BS
Vili köllöttelee tyytyväisenä leikkimattonsa päällä ja naureskelee leluilleen :) Hauska seurata, kuinka poika viihtyy jo hyvän tovin ihan itsekseenkin. Vili on myös alkanut entistä enemmän seurailemaan ympäristöään ja kuvakirjojakin on jo katseltu. Pääsee aika helpolla vielä, kun ei tarvitse juurikaan muuta kuin sivuja käännellä ja poika seurailee tyytyväisenä. :)
Huomasin muuten näin talven lähestyessä, että kohta alkaa olla hankala istuttaa poikaa auton turvakaukaloon, kun vaatetta on niin paksusti. On ihan tönkkönä siinä ja saa hieman tuupata peppua penkkiin päin.
Mutta nyt leikkimatto ei enää miellytäkään... Palaillaan!
t.Tinja82
BS: Mukava lukea pitkästi aikaa teidän kuulumisia. Ikävä kuulla hoitopaikastanne ja siitä kuinka aikaisten joudutte vauvan hoitoon laittaan :( Saamme kyllä suomessa olla hyvillään kuinka paljon kotiäitiyttä tuetaan, (ei millään pahalla) vaikkei se aina siltä tunnukkaan. Oletko kokeillut lypsää ja annat yhdellä syöttökerralla lypsettyä maitoa näin ainakin saat hieman suuntaa paljonko vauva tarvii. Itse annan jo velliä aamulla ja päivällä, mutta se ei tunnu maistuvan vaikka sekoitan sen korvikkeeseenkin.
Täällä kans jutellaan päivä päivältä enemmän ja seurailee kovasti =) Ääneenkin osataan jo nauraa =) Nuhasta vielä toivutaan, kyllä tämä sairastelu on sitten tylsää..:(
Nyt galluppi tulevaisuuteen: Minkä ikäisenä meinaatte vaavin laittaa hoitoon? Jäättekö vanhempainrahakauden jälkeen vielä kodinhoitotuelle vai lähettekö töihin/kouluun?
Meillä olisi edessä hoitoon laitto kun vanhempainraha kausi huhtikuussa loppuu :( surettaa jo etukäteen, mutta onneksi alkaa sitten pian kesäloma jolloin saa taas olla kotona =) Itse tosiaan lähden kahden viikonpäästä koulun penkille ja mies jää meillä sitten kotiin..nykyaikaista ;)
Jaahas pitänee lähteä kotihommiin...Palaillaan =)
Sanna ja Santeri 3kk jo!!
Menipäs viime viikko vauhdilla...en tainnu ehtiä ollenkaa kirjottelemaan. Ja voi jestas, että ihminen voi olla päivistä sekasin. Viikonloput erottaa arjesta mut muuten kun kaikki päivät tuntuu menevän samalla kaavalla niin ei enää tiedä mikä viikonpäivä on meneillään...
Käytiin just vauva-uinti infossa..parin viikon päästä päästäis alottelemaan uintiharjotuksia. Olin ihan ihmeissäni kun sanoivat, että ei mielellään saisi käyttää niitä uimavaippoja...eiks ne just uimiseen oo tarkotettu?!Mut mennään sit ihan tavis pamppersilla.=)
Mitäs te nyt olittekaan taas jutellu täällä?hmm...Nii juu, velliä meillä on nyt kokeiltu antaa tytölle maidon seassa pariin kertaan...eikä tullu mitään sen kummempia. Jos muutamia viikkoja vielä odottelis ja sit vois kokeilla jo hedelmäsoseita pikkuhiljaa.
Hei auttakaa...pää lyö nyt ihan tyhjää...=)
Joo...voi räkä.palaan taas kun on jotain kirjotettavaa...tai sit kun muistan mitä mun piti kirjottaa....
Terveisin muistinsa menettänyt Sismus ja Netta 12 vko :p