Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

~TOUKOTAAPERTAJAT JA LOKAKUU~

01.10.2007 |

Pistänpä uuden pinon, kun on uusi kuu...

Edelliset löytyy täältä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11282774&p=4&tmo…

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki sujunut pojan (28.5.07, 4615g 52cm) kanssa ihan hienosti.

En ole paljon koneelle ehtinyt.Lukaisemassa olen käynyt aina silloin tälloin toukokuisten tekstejä. Ensimmäiset melkein neljä kuukautta vierähti melkoisen maito-shown merkeissä kun imetin ja samalla luovutin siraalaan äidinmaitoa.

Poika on nyt melkein 4½kk ja 4kk lääkärissä kokoa oli 8120g ja 68cm. " Pikku" kaveri on aika perus tyytyväinen. Kiinteet alotettiin 3½kk iässä ja hyvin on maistuneet eli bataattia, porkkanaa,mangoa ja päärynää on syöty.Yöllä 1-2 syöttöä useimmiten 2. Meilläkään ei tuttipullo kelpaa kovin hyvin, jotain tulosta on saatu luonnonkumisella anatomisella tutilla. Tuteissakin kelpaa vain luonnonkuminen.

Elämä tällä hetkellä on melkoista hullunmyllyä kun päivisin on hoidettava yksin kaksi pientä. onneksi mies ja esikoinen ovat mainio parivaljakko ja illat sekä viikonloput hän auttaa sen minkä pystyy.

Esikoinen täyttää tässä kuussa 2vuotta ja on ottanut pikkuveljensä kyllä kiitettävästi vastaa ilman sen ihmeellisempää kateutta. Uhmaikää tässä kyllä kauhulla odottellaan.

Tämä nyt tällä erää, täytyy taas rientää...vielä pikainen kysymys. Koska olette ajatelleet palata töihin vai jatkatteko hoitovapaalla?

Marjis78+tyttö 2v ja poika 4½kk

Vierailija
22/53 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Konetta sammuttaessa tajusin, että lähetin terkkuja ilmeisesti väärälle Iitulille. Vauvan ikä ei täsmää ja varmastikin nimimerkin numeroloppu on eri. Sama pää kesät talvet ;)

Meillä Mikko kääntyi eilen ekan kerran selältä masulle. Sitten ei enää ollenkaan viihdytty selällään. Mutta kun masullaankaan ei jaksaisi loputtomasti olla :) Toivottavasti pian oppii jo kääntymään toisinkin päin.

Laru ja pojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Laru, että totellinen tilanne on kuitenkin parempi. Mulla on opinnot ihan kesken ton odottelun suhteen..sitä ite muka tekis nopeammin..pah.

Neuvola kuulumisia..en päässyt tohon teidän paino ja pituus ketjuun kun kävin viikemeksi 3,5 kk ikäsenä ja nyt sitten Lumi on 5kk.

Pituus 67 cm paino 7,5 kg tötsä 42 cm. Liha saapuu ruokavalioomme mutta ei puuro...nykyisin epäilevät keliakialle altistavan viljojen liian aikaisen aloituksen. Rokotus tuli ja oireet siitä myös..pikku neiti oli jo mennyt nukkumaan kun piti alkaa itkuttelemaan höh.

Kaikki hyvin muuten.

Tein tänään jotain kivaa. Kävin uimassa ja aion totella mennä uudestaan..mähän ihan hihkuin siellä altaassa..leikin.. tunnustettakoon myös..mutta mähän oon vasta 30 ja saa 30 v kellutella ja tehä kuperkeikkoja..oli ihanaa.Uin kyllä ihan oikeastikkin ja se sujui yllättävän hyvin. Altaasta kun nousi tuli välitön tarve palata veteen takas..läskejä on yllättävän työlästä kantaa ilman veden tuomaa apua.

Ilmoitin meidät vauvauintiin samalla.

Muppe täs..mölskistä vaan. ..emäntä teki tästäkin illasta niin mustan.. no niin niin mutta sen pitäis miettiä mitä päästää suustansa kun tekee lähtöä varsinkin kun olen kovasti lyöttäytymässä mukaan..niin just..yritän jos vaikka..no ei se nyt onnistunut, eikä siinä mitään mutta sitte huikkas lähtevänsä uimaan..meen uimaan..miettikää nyt ..meen uimaan..mihin?, mennäänkö veneellä?saareen? ei kai sentään saareen?..siellä on ne naapurien grillit putsaamatta..siis kun en oo päässy siivoo..emännän kutsuhuuto korvissa voi raihallisin mielin puuhastella pitkin saarta mitä huvittaa ja uittaa itseään missä huvittaa....meen uimaan..mikä ajatus juoksu tosta lähtikään..murjotuttaa....mä heittäydyn lähimpään vesilätäkköön..klik.

Vierailija
24/53 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpyläiselle sympatiat täältäkin, meillä ei huolita mitään pulloja, tutteja :(

Yöt menee tällähetkellä 4 herätyksellä, ei tyynny kuin tissille. Puuroa ja lihaa on annettu nyt perjantaista lähtien, vielä ei vaikuta öihin.

Päivällä nukkuu nykyään hyvin, muuten syö rintaa parin tunnin välein.

Kiirettä pitää...

Parisuhde ei todellakaan kukoista, häihin pitäisi ensi kesänä mennä en tiedä mennäänkö vai ei...

Yritän ehtiä taas käymään.

-OP, Oskari " Osku ja Okku " ( isoveikka nimesi :) ) sekä isoveikka 2v1kk

Vierailija
25/53 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNIPAPUSELLE tulin kirjottamaan tuosta parisuhteesta. Meillä kanssa ollut ilmapiiri viimeaikoina aika kireällä. Ukko tuntuu valittavan milloin mistäkin ja mä tietenkin otan nokkiini. En tiiä mistä moinen johtuu, koska ollaan koko yhdessä aika olomme oltu " vähä riitasia" , tosi harvoin mistään riidellään ja kiistellään. Nyt melkein joka päivä ollaan nokat vastakkaisn, ei kyllä kauheen pahasti. Tuntuu että tarvittas yks yö ja päivä ihan kahdestaan, niin tilanne vois korjaantua. Toivottavasti tekin saatte asiat parempaan kuntoon ja pääsette naimisiin ens kesänä :)

Täälä Anette on edelleen kovassa nuhassa, ja tuntuu vähän lämpöseltä, meenkin kohta mittaamaan kuumeen. Esikoinen tarhassa, joten saadaan me tytöt laiskotella :)

Terkuin äite ja anette kohta 5kk

Vierailija
26/53 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milja sai eilen ekaa kertaa pottua, ilme oli näkemisen arvoinen kyllä! Mutta vaikka ilme olikin aika närkästynyt, kumma kyllä Milja ootti suu auki että koska tökkään sinne lisää, ja nieleskeli pyöriteltyään ensin vähän aikaa suussa sitä mössöä. Näytti että kohta sillä tulee vedet silmiin, oli niin paha ilme, mutta nieli kuitenkin. Ei tainnu tykätä..:)

No, lisää taas huomenna, tänäänkin sai jo satsin.

Oon edelleen yrittäny pulloa tyrkytellä, mutta ei kelpaa. Sitkeästi aion vielä yrittää, vähän kerrallaan.

Mullaki haluttais uimaan, oi. Kuvitelkaa, mä en oo päässy mihinkään ilman vauvaa, no oon mä saunaan ku anoppi on kattonu tyttöä, mutta että mies ei oo tytön kans kaksistaan, eikä vaihda vaippoja eikä kylvetä. Nauttii vaan niistä hetkistä ku tyttö on hyvällä tuulella, ja sit ku se alkaa huutaan ni lykkää mun syliin. Terve. On vähän alkanu kypsyttään.

sämpylä kera Miljan, 4,5kk kohta

Vierailija
27/53 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Kiva kuulla et muillakin on sama ongelma... Onnenpapunen taitaa tietää millanen hullunmylly meillä kotona on kun näyttäis olevan noi lapsukaiset samaa ikäluokkaa (meillä esikoinen n.2 ja vauva 4½kk) tosin meillä kaikenkukkuroiks pyörii jaloissa vielä yliinnokas koira.

Mies tahtois kamalasti, et mulla olis aikaa hänellekin. Toi et pitäis revetä joka suuntaan ja olla kaikille mieliks ahdistaa.Me taidetaan kans olla pikkuhiljaa yhteisen " ilman lapsia" - päivän tarpeessa. Ei tapella eikä mitään mut tuntuu et ollaan kumpikin vähän niin kun töissä tässä meidän lastentarhassa ja tehdään kaikkee lasten kans mut ei koskaan enää mitään vaan toistemme kanssa tai takia. Esikoinen oli ensi kerran yökyläsä mummilla ja ukilla kun ikää oli pikkasen yli 5kk. Eli kyl täs pikku hiljaa voi ruveta jotai viikon loppua järkkäileen...ai se olis ihanaa.

jo pelkkä ajatuskin vapaasta viikonlopusta helpottaa. Jännä.

Meidän poika sai kanssa eilen ekan kerran pottua. Lista senkun kasvaa. Ei taida perunan maku noin pelkältään kenenkään vauvan makunystyjä hivelevää kun ilme väänty heti niin happamaksi. Söi kuitenkin aikansa harkittua.Tuttipullo totuttelu jatkuu myös täällä entiseen malliin. Eilen mies onnistu juottaan melkein desin (hänellä taitaa olla oma lehmä ojassa kun tarttis saada toi tuttipulloilu sujuu ennen kun voi pistää pojan yökylään ;-) heh).

Palaillaan asiaan, hyvää päivän jatkoa kaikille.

Vierailija
28/53 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aika on kyl ollut aika rajattua mut yhdestä asiasta oon pitänyt kiinni nimittäin uinnista. Sillon kun odotin poikaa alettiin käydä yhden mamma-kaverini kans uimassa. Hänen kanssa uitiin ihan loppu metreille asti ja nyt kun hän odottaa loppuvuodeksi syntyvää vauvaa niin oon luvannut et uimassa käydään taas niin pitkään kun on mahdollista.

Kerran viikossa siis käydään hallissa ja välillä tulen takaisin keskelle huutoa ja itkua kun taas toisinaan kotona kaikki odottaa tyytyväisinä.

Mies on kannustava kun sanoo, et uimasta tulee aina ihan eri tyyppi takas.

Mut kyllä se niin onkin, meinään kun oon saanut ollut sen pari tuntia pois kotoo.Mikään ei saa mua huonolle tuulelle vähään aikaan ja jaksan taas ihan toisella tavalla kun tuntuu et askelkin kevenis.

Välillä tosin tuntuu, et ei jaksas lähteä kun se, et äiti lähtee hetkeksikin pois vaatii aina niin iso järjestelyt. Mut sit kun tulee takas niin huomaa ,et kyl taas kannatti ja tuntuu että kaikki hyötyy siitä et mä saan käydä uimassa. Joten ymmärrän täysin, et 30 ihminen riehaantuu päästessään UIMAA kun oon itte samanlainen kolmekymppinen!!!!!

Vierailija
29/53 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta viljojen alotuksesta!

Meillähän neiti täytti sunnuntaina 5kk, ja olin aatellu alotella tässä ne viljat. Mutta luettua viestisi tulin toisiin ajatuksiin..

Tiedätkö millon olisi sitten hyvä aika aloittaa viljat?

Meillä nimittäin on suvussa keliakiaa, niin sillä kiinnitin huomiota asiaan..

miitu

30/53 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuhoilemassa. Ei ole päässyt edes kurkkimaan, kun kone teki taas kiusaa ja isäntä sitä tyhjäs ja täytti taas.

Kovasti on porukat jo aloitellet lisäruokia. Meillä mennään vielä toistaiseksi imetyksellä, vaikka on kyllä jo maisteltu päärynäsosettakin. En vielä sanoisi syömiseksi sitä paria teelusikallista, jotka pojan suuhun on tungettu, kun ei edes joka toinen päivä saa. Isoveli söi ensimmäisestä purkista ainakin puolet hyvällä halulla, kun ei voi montaa päivää jääkaapissakaan säilyttää. =) Ehkä kumminkin pian aloitan enenevissä määrin, kun eilen sai illalla sen pari lusikallista (katseli kaihoisasti, kun muut söi ananas-persikkarahkaa :D ) ja nukkui 00.30-09... Jos vaikka nukkuis pidempiä öitä sen avulla. Testaan vielä joku päivä teorian...

Miitulle ihan vaan vinkkinä, ettei viljoja välttämättä kannata aloittaa näillä kotimaisilla, jos on keliakia-taipumusta. Sopivaa aikaa en osaa sanoa, mutta eipä niillä kotimaisilla varsinkaan kovin kiire ole. Vaikka meillä ei suvussa ole keliakiaa, aloitin neiti 2,5v:llä aikoinaan vellit maissilla 4½kk ja puuron Muksun riisipuurojauheella n. 6kk. Kauraa kokeiltiin yhden kerran, mutta palattiin äkkiä riisiin, kun veti mahan kuralle ja pyllyn punaiseksi. 8kk jälkeen, kun halusi jotain sormiruokaa, annoin ruisleivän paloja eikä silloin tullut mitään oireita. Kaurapuuroa ei neiti vieläkään syö (ei kyllä mitään muutakaan puuroa), mutta kaurahiutaleita kumminkin esim. mustikkapaistoksessa ilman oireita.

Mutta tämä tässä ja jatkoa myöhemmin. Pikkumies kohta hermostuu ja alkaa olla sisällä viileää, eli pitäis mennä pannuhuoneeseen lämmityshommiin.

Hyvää loppuviikkoa!

Äippä, Joona (viikon päästä 5kk) ja muut ' kakarat'

Vierailija
31/53 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola vaan sanoi, että nykyään epäillään että liian aikaisin aloitettu viljojen syönti saattaa olla syynä keliakiaan ja että mikäli suvussa on keliakiaa niin silloin etenkin on syytä välttää...vaan eipä tuo sanonut koska niitä sitten aloitellaan. Joutunet tekemään tiedusteluita muualta. Varmaankin neuvolassa osaavat auttaa.

Palaan iltasella.

Kauhian luonnolliselta tuntuu, että marjat ja juurekset ja liha on ekat..vehnän ydin kuullostaa aika monimutkaiselta jos miettii mitä tuolla metsissä on aikanaa syöty..heh no nyt te mua vasta viisaana pidätte..

Vierailija
32/53 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mun äidillä ja sen veljellä keliakia. Samoin mun siskolla epäillään. Onpa hyvä että tuli puheeks toi, kiitos paljon teille!

Sillon ku esikoinen oli vauva, niin tosta ei oo ollu mitään puhetta neuvolassa. Pitääpäs siellä vielä lisää kysellä, kun mennään perjantaina..

miitu

Vierailija
33/53 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on nyt tullut eka hammas alhaalle vasemmalle puolelle. Maanantaina tämän pikku ihmeen huomasin ku jyrsi minun kättä sen verran kovasti että hammas tuntui. Tuli kyllä ihan yllätyksenä, ei nimittäin ole minusta sen enempää kitissy ku normaalistikaan. Mutta sehän ois vaan hyvä jos noin " oireettomana" pulpahtaisivat pintaan. Siinähän se maanantai-ilta menikin pientä ihmettä ihastellessa :)

34/53 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Joona nyt oppinut kääntymään. Saa edes jotain kehitysjuttuja kertoa neuvolassa viikon päästä. On tähän asti ollut aika vähissä. =)

Täällä on nyt kaikki jollain lomalla, pojat syyslomalla, mies isyyslomalla ja mä tietty vanhempain' lomalla' . Loppuviikosta lähdetään käymässä ystävien luona Kouvolan seudulla. Matkaa tulee n. 400 km yhteen suuntaan, mutta mikäs tässä, kun lomalla ollaan. =)

Mutta pitää mennä hommiin.

Kuulakkaita syyspäiviä! Äippä kera Joonan, ylihuomenna 5kk

Vierailija
35/53 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytylle tuli myös eka hammas alas keskelle. Oli pidemmän aikaa jo kovana tuntunut siinä, mutta pari päivää sitten pulpahti niin että tuntuu oikein terävänä. Ei sitä vielä kauheasti huomaa noin näkemällä mutta tuntemalla kyllä hyvin. :D Pikkuisen on ollut kitinää, mutta lähinnä levottomuutta päivisin.

Käytiin tyttelin kanssa vauvauinnissa ekaa kertaa perjantaina, ja hauskaa oli! Milja ei itkenyt tai säikähtänyt mitään onneksi, niinkuin etukäteen pelkäsin. Kivaa tosiaan, ja perjantaina taas uudestaan!

Tyty on viikko sitten löytänyt myös varpaansa, hassun näköistä kun toinen olla könöttää pylly pystyssä ja pitää varpaistaan kiinni..

Niin, ja soseita on nyt viikon ajan annettu. Porkkana-perunaa näyttäis parhaiten menevän, oon koittanut myös pottua, ja maissipottua.

Ei kait tässä muuta kun hauskoja syyspäiviä tosiaan..

sämpylä ja Milukka 4kk 2vkoa 1pvä

Vierailija
36/53 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hauska, kun SaMan ja sämpyläisen pienille tullu hampaita! Ne on niin hassun näkösiä, kun eka hampaat tulee.. Ja onhan sitä kiva äidin ja isinki ihastella.. =)

Meillä ei oo hampaista tietoa, isoveljelle tuli kun oli 4½kk, mutta tällä ei näy olevan kiire.. =)

Muuten sitten kiire onkin.. Neiti ryömii jo kovasti, ja konttausasennossa heijaa.. Siinäpä sitten meillä vanhemmilla alkaa taas opettelu, että lattialta saa kaiken suuhun. Kerran tässä oli jo isoveljen tarra suussa, jota sitten kakoi..

Lihat on tosiaan alotettu, siirrän ne viljat sitten myöhemmäks..

Onpa ihana, kun 3xäipän miehelläki on loma.. Meillä miehellä on vielä osa isyyslomastaki pitämättä, nyt on sellanen työsuhde ettei voi pitää. Sanoinki että jos vaan mahollista niin pitää ne vielä jossain vaiheessa..

Me muuten oltiin neuvolassaki.. Painoa oli vähän vajaa 7kg ja pituutta 64cm ja vähän päälle (en muista tarkkaan, enkä jaksa hakea korttia).. Ihan hyvin omalla käyrällään kasvaa.

Isoveljellä on taas nuha, saas nähä tarttuuko tällä kertaa pieneen..

Nyt tirkistelee bb elämää, kaikille mukavaa viikkoa!

miitu, neiti pian 5½kk ja isoveli 2v 10kk

37/53 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostelemassa sivulta 4... Ja kertomassa viimeisimmät kuulumiset neuvolasta.

Tultiin juuri kotiin ja heti piti tänne tulla. =) Joona oli taas kasvanut jonkin verran, joka suhteessa on isompi kuin vanhemmat sisarukset tässä vaiheessa... Ja kyllä sen tuntee, kun sylissä pitää tai joutuu kaukaloa kantamaan. Käsi väsyy ja pitää vaihtaa puolta. Kehitys oli ok, kääntymistä ei vielä ole oikein ymmärtänyt. Ne pari kertaa ' männä viikolla' oli ihan selvästi vahinkoja, mutta on edes yrittänyt... Ja kun piikki saatiin reiteen, ei poika edes älähtänyt. Isosiskokin vaan tuijotti vieressä ja tuumasi: ' Joona saa kipi' .

Päärynäsosetta on nyt syöty ehkä viikon verran. Yhtenä päivänä syötiin hedelmärahkaa ja Joonan suu kävi vieressä, joten kaivoin purkin esiin ja puolet meni. Nyt poika vetää purkin kerralla, jos vain antaa. Ja jos ei anna, nousee meteli. :D Seuraavaksi ajattelin perunaa kokeilla, kun on päästy lusikoinnin makuun. Menee sitten helpommin. Imetys jatkuu vielä, mutta en osaa sanoa kuinka kauan.

Lomakin meni hyvin, oltiin to-la reissussa. Joona nukkui melkein koko matkojen ajan, kerran pysähdyttiin mennen tullen syömään.

Mutta Joona heräsi nyt, joten meen etsimään jotain välipalaa niin itselle kuin muillekin. Ei ole tänään tullut syötyäkään omppua enempää...

Äippä ja Joona 5kk + 5 pv

Vierailija
38/53 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muppe täs..ei ku mä ekä..tuppaa kaveria.

Olin reissussa Lumen kanssa reilun viikon kahestaan. Monessa paikassa tuli temuttua neitin kanssa. Isukki oli kauempana töissä, joten en tahtonut yksin kotiin jäädä..lähdimpä sitten Heltsinkiin omaa perhettä katsomaan..Meni ihan kivasti..mutta alkoi kyllä loppuviikosta itsellä väsy painaa..meneehän nuo touhut vieraissakin paikoissa mutta on se silti uuvuttavaa..ainakin minulle.

Olin niin odottanut kotiin tuloa ja miehen näkemistä, että se ilta meni ihan pilalle:) kiukututti, väsytti..vauvalla samat oireet, yritin muka mennä itekseni nukkumaan muita ennen..pah...Lumi ei nukahtanut millään..ja sitten olinkin sekaisin väsymyksestä ja kaikesta ja ...sain siskolta oksennustaudin...IHANA TULLA KOTIIN..jep. No toivoin saavani miehen ja koiran kainaloon vaan sainkin vessanpöntön. Oksensin toistamiseen kebabia...

Kappas kun tuossa ennen reissua oli ne kekkerit niin..ilta oli varsin kiva ja juhlan tuntua oli hatussa riittämiin. Aamulla olikin sitten treffit ANOPIN vessanpöntön kanssa..iltapäivällä appi silmäili öisiä grilliaterioitamme ja totesi niitten näyttävän kerran purrulta..jouduin ikäväkseni oikaisemaan moisen harhaluulon ja kertomaan että kerran purtu näytti erilaiselta ;)..

Mutta minulla ja miehellä oli mukava krapula päivä.

Lumi söi pullosta ja pärjäsi mainiosti mummun kanssa.

miun putki on niin kipiä ja lihakset ettei pysty edes omille jutuille nauraa..pitää käskeä Upia ottamaan rauhallisesti..

Upi moi ! No ni " hieroo karvasia käpäliä" miettikää mikä elämä mulla on..mun resitenssi on sekä kotona , että anoppilassa vessan vieressä..ryääähh ..kuuluu kaiken aikaa ja hyvää ruokaa menee viemäri pertille...emäntä viskaa nyt mut tästä..nyt ei kuulemma sovi esitelmöidä koiran ja ihmisen erilaisesta suhtaumisesta oksennukseensa..nam nam..mä en tykkää kebabista ..se pierettää..emäntä vois kokeilla vaik jotain paistia ja viemäri pertille ei sitten yhtään...emäntä hei älä nyt oo tosikko..

klik

Vierailija
39/53 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylemmäs

Vierailija
40/53 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää ny peukkuja ettei oo käyny vanhanaikaisesti...huono-olo ei ota loppuakseen..eiiiii ei vielä:(

Teen testin niin ei tarvi miettiä...eiiiiiii

Olisko pikkasen aikasta...