Vauvan petivaatteet??
Hei, odotan esikoista ja mietin vastasyntyneen petivaatteita. Vauva nukkuu aluksi pienessä ensisängyssä (Vaavi-sänky) ja siirtyy sitten pinnasänkyyn. Lakanoita kulunee paljon ja niitä onkin varastossa. Mutta sitten peitto ja pussilakana? Kuinka paljon pienellä vauvalla pitää olla pussilakanoita ja peitteitä? Saako vastasyntyneellä ylipäätään olla peittoa (kätkytkuolemat, tukehtumisriski jne) vai pitäisikö käyttää jotain makuupussi-unipussi -ratkaisua? Missä vaiheessa vauvalle saisi sitten laittaa tavallisen peiton ja millainen sen pitäisi olla? Mulla on kotonani käyttämätöntä flanellia ja olen ajatellut josko siitä tekisin vauvalle peittoja.
Kommentit (5)
meillä on käytetty tavallista peittoa ihan vastasyntyneestä. Jätän peiton lantiolle, etten vedä käsien päälle. Näin peitto pysyy pois kasvoilta. Huomasin, kun vauva oli kuukauden, etten ollut vielä kertaakaan vaihtanut lakanoita, vaipat on pysynyt, eikä puklailtu sänkyyn. Pysyi siis suht puhtaana. Ja vauva pääsi tuttuun hajuun nukkumaan. Jos paljon vaihtaisi lakanoita siinä alussa niin olis aina outo tuoksu sängyssä. Nyt parikuukautisena oon pari kertaa vaihtanut...
Meillä jo sairaalassa lapsen synnyttyä käärittiin vauva paksuun peittoon ja peiton alla makoili koko siellä olo ajan. Peitto siis oli ainakin lähes samanlainen kuin pakkauksessa Ja samaa rataa jatkettiin kotonakin.
Meilläkään ei ole yhdetkään pissit kastelleet lakanoita, eikä ole koskaan puklaillutkaan. Eikä mutenkaan minusta kannata vaihdella turhaan, jotta pysyisi se tuttu tuoksu niissä, mikä pienillä vauvoilla on erittäin tärkeää.
Ihan liikaa on saatu lakanoita, ainakin 7 pussilakanaa ja samoin aluslakanoita!! Vain muutamaa lempparia tulee käytettyä vuorotellen..
Unipussista ei ole kokemusta, mutta uskon sen olevan käytänöllinen. Nyt kun meidän 4kk pimu on alkanut roikkumaan pinniksen pinnoissa ja heiluu kuin heinämies, olen alkanut harkitsemaan unipussin ostoa.
Niin ja vielä vinkkinä - Mä aina kääräsen neidin peitolla (80x120)kokonaan ympäri, pysyy paremmin paikallaan, eikä heräile omiin käsien vispauksiin.. No toimi kyllä paremmin pienempänä.
Flanelista voisit tehdä vaikka torkkupeittoja lattialle, sitteriin, kaukalon jne. :)
Meillä on kolmella lapsellamme ollut pikkuvauva-ajan Ruskovillan kapaloliina, johon vauva on ekat kuukaudet kapaloitu, ja sen päällä Ruskovillan villainenerrosta, vauvanpeitto, jossa on kolme kerrosta, toinen puoli viileämpää neulosta, toinen lämpimämpää. Peitto on kokoa 70x95cm ja huomattavasti pienempi kuin äitiyspakkauksen täkki, jota meillä on käytetty myöhemmin. Nuo käyvät ympäri vuoden pikkuvauvoille.
Me kyllä käytettiin ihan normaalia äitiyspakkauksen peittoa ja sen päällä pussilakanaa aluksi. Vastasyntynyt pystyy korkeintaan potkimaan peiton vahingossa pois päältään mutta en usko että kovin helposti vetää sen kasvoilleen joten siinä mielessä en pidä tukehtumisriskiä kovin pahana vaikka peittoa käyttääkin. Mutta juuri tuon pois potkimisen takia unipussi on aivan mahtava keksintö. Me ruvettiin käyttämään unipussia vasta tytön ollessa n. 5 kk vanha koska silloin hän rupesi pyörimään sängyssä ja oli milloin mitenkin päin mahallaan ja jalat ja kädet pinnojen välissä ja piti koko ajan käydä pistämässä häntä oikein päin.