****MAALISMUSSUKAT VK 40****
En ainakaan löytänyt toista uutta ketjua. Tässä linkki viimeviikolle: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11335723&p=2&tm…
Kommentit (39)
Aatuska: Hyvä kun meet näyttämään, jos supistuksia on alkanut noin kovasti tuntua. Kyllä munkin kuuleman mukaan tulehdukset voi vaikuttaa, mutta ei nyt kannata hätääntyä. Eihän ne supistukset välttämättä mitään vielä tee, mutta parasta kuitenkin, että tilanne tarkistetaan.
Nuhassa ollaan täälläkin, mutta ei onneksi muuta vaivaa. Kun aina jostain pitää stressata, niin mietin nyt sitä, liikkuuko vauva, onko tuntunut potkuja ja kuvittelenko vaan tuntevani liikkeitä vai tunnenko niitä oikeasti. Sitten pelottaa, jos illalla huomaa, että tänään ei kai ole tuntunut yhtään mitään. Eihän ne liikkeet välttämättä vielä päivittäin tunnukaan, mutta silti sitä huolestuu.
Edelleenkään en ole työmaalla kertonut asiasta, mutta pian kai pitäisi...
Syksyisin terveisin popz rv 15 + 6
tai ei pitäisi valittaa kun kerrankin on tylsää 6 hengen perheessä :o)
raskaus on siinä vaiheessa että kaikki vaan soljuu eteenpäin eikä oikein mitään ihmeitä tapahdu....
ulkona on hirveän kökkö keli eikä sinnekkään huvita ankä toisaalta selkäsäryiltä pääsisikään.
Kaverillani synnytys käynnistyi rv 31 ja syyksi epäilivät juuri jotain tulehdusta joka kokeissa oli sitten näkynyt, olisko ollut streptokokki.
Onneksi vauva oli iso viikkoihin nähden 2040g ja 43cm
ja voi todella hyvin alusta asti.
tieto todellakin lisää tuskaa. Minä pelkään synnytyksessä vain sitä jos tämäkin tulee syöksy vauhtia mailmaan niin ku edellinen niin voi vihne! onneksi viimeksi olin sairaalassa kun synnytys käynnistyi mutta entä nyt en millään viittisi oysin ovella alkaa telttailla viikosta 35 alkaen :o) taidan teipata puhelimen otsaan rv35 ja laittaa hätänumeron pikavalintaan ;o)
liikkeitä odottelen edelleen. Viikko sitten tunsin jotain epämmääräistä mönkimistä mahassa jota luulin liikkeiksi mutta taisi kyllä olla jotain muuta kun ei sen jälkeen ole tuntunut... potkis jo!
Niiloakseli rv 17 tasan
Niin se vain on, että flunssa on kestäny jo kuus viikkoa!!! ja just äsken sain lääkäriltä jo toisen antibioottikuurin (poskiontelotulehdukseen) ja loppuviikon saikkua. Mielelläni kyllä menen kotiin lepäilemään, kun alkaa olla sen verran väsähtänyt olo, ettei millään viitsi tai edes jaksa tehdä töissä mitään. Toivottavasti nyt vihdoin alkais hellittää...
Muuten olo alkaa olla ihan kiva. Kovasti päivittäin kuulostelen noita liikkeitä, kun jo kohta parin viikon verran niitä on harvakseltaan tuntunut. Aika tasan rv 13 tunsin íhku ensimmäiset hipaisut, eli siis aika aikaisin =) Nyt en muutamaan päivään ole mitään tuntenut ja välillä jo miéttii, et onko kaikki ok. Mut sit kuitenkin viikkoja on edelleen niin vähän, että ois kai se ennemminkin ihme, jos koko ajan jotain tuntuisi. Ihan luottavaisella mielellä kuitenkin eteenpäin =)
On se muuten vaan kiva, kun on mummi kylässä. Tekee meille pakastimen täyteen ruokaa ja siivoa talon lattiasta kattoon. Pyysin vain imuroimaan, mutta haluu välttämättä kuurata vessat, kylppärin, saunan, kaapinovet ja kaiken. No en valita, mutta toisaalta jotenkin nolottaakin =/ Itsellä ei vaan jotenkin oo aikaa ja energiaa tehdä mitään suursiivouksia vaikka ei meillä edes oo likasta... Mutta onhan se kiva kuietnkin olla tosi puhtaassa kodissa!
Mutta nyt taidan lähteä työpöydän äärestä kotiin lepäilemään. Hauskaa viikkoa kaikille maaliksille! En valitettavasti pääse kurkkimaan viikon aikana mitä teille kaikille kuuluu, kun jostain kumman syystä mä en pääse tänne vauva-lehden sivuille kotikoneelta. Mies on kaikkea mahdollista yrittänyt mutta kun ei niin ei...
Nekku 14+5
Neuvolasta lähettivät huomiseksi labraan ja sanoivat, että näillä viikoilla on luonnollista, että supistelee kun kohtu kasvaa. Siihen auttaa lepo, että sairaslomaa hakemaan. Varmuuden vuoksi kuitenkin tarkistetaan noista labroista, ettei ole mitään supistelua aiheuttavaa tulehdusta, vaikka oireita ei suoranaisesti olekaan.
Illalla menen päivystykseen hakemaan sitä sairaslomaa ja tarkastuttamaan sen kohdunkaulan tilanteen. Seuraava neuvolalääkäri kun olisi vasta torstaina. Ahdistaa olla töistä pois. Onneksi on rauhallinen viikko, jos sitä saisi tilanteen rauhoittumaan ensi viikoksi, kun olisi periaatteessa pakko päästä töihin. Eipä sitä sillekään mitään voi, jos ei pääse. Etusijalla on nyt minä ja vauva.
Aatuska 16+3
pääasiassa väsymyksen mutta myös supistelun vuoksi. Edellisessäkin raskaudessa oli paljon supistelua, mutta hyvin vauveli pysyi vatsassa: syntyi käynnistyksellä rv 42+3. Aatuska, on hyvä mennä tarkistuttamaan tilanne, kun ei koskaan voi tietää, mitä kohdunsuulla tapahtuu. Muakin ensin ahdisti ensin sairasloma, kun ajattelin,et en voi olla pois. Mutta pakko se vaan on. Lääkäri puhui vielä ens viikostakin, mut katsotaan nyt viikko kerrallaan. Tosiaan vauva ja minä ollaan nyt etusijalla. Itsensä pystyy aina vetämään äärirajoille, mutta kun on raskaana, tärkeysjärjestys on eri. Joku muu saa hoitaa töissä ne kaikki tärkeätkin asiat, jotka oikeasti minun olisi parasta tehdä. Mutta nyt en vaan ole niitä tekemässä. Ja täytyy sanoa, et eka sairaslomapäivä meni oikein mukavasti =) Yritän olla murehtimatta kaikenlaisia asioita (ei helppoa mulle).
Mukavaa viikkoa!
t. maalis08
rv 15+
Mua on alkanut jo huolestuttaa, kun tuntuu, että kaikki on tunteneet jo viikkokaupalla liikkeitä ja minä tietenkään en. Aivan ihanaa siis kuulla, että kokeneellakaan äidillä, niinkuin Niiloakseli, ei tunnu vielä liikkeitä!
Ei ehkä tarvitsekaan olla niin huolissaan...
Kiitos kun autoitte mua tossa kohdunkaulan pituus asioissa. Minäkin töissä yritän sinnitellä, vaikka välillä on supistellutkin. Täälläkään ei liikkeitä tunnu, ei vaikka kuinka yrittäisi kuullostella... Ajattelin huomenna soittaa neuvolaan ja pyytää lääkärille aikaa noiden supistelujen takia, jo se kohdunkaulan tilanne onkin muuttunut. Mulla olisi vasta ensi viikolla hoitajan aika, lääkäristä ei tiedä. Hyviä vointeja kaikille!
Kaikki oli oikein hyvin. Onneksi! Viikoksi kuitenkin määräsi lepoon, että supistelut rauhoittuisivat. Sanoi, että näillä viikoilla se on yleistä, että supistelee, kun se kohtu kasvaa niin vauhdilla. Nyt mulla onkin ihan toinen ahdistus. Labraa varten pitää olla neljä tuntia pissimättä. Kaikki varmaan arvaa miten kamalaa se nyt raskaana on. Edessä olisi vielä 1,5h ja nyt jo on hätä. ;(
Aatuska 16+4
Täälläkin supistelee. Olipa huojentavaa kuulla, että Aatuskan lääkärin mukaan ihan normaalia tuo supistelu näillä viikoilla, kun kohtu kasvaa hurjasti. Itsellä menossa nyt kaiketi rv 18, taisin jo seota laskuissa:-) Mutta taitaa siis olla yleistä ja erityisesti uudelleensynnyttäjillä.
Täällä moni on huolissaan kaikenmaailman asioista, niin minäkin. Voi miten ihanalta tuntuu huomata, ettei ole ainut " höperö" ja yksin kaikkine huolineen. Välillä tuntuu, etten kestä enää. Menisi aika nyt nopeasti, että oltaisiin vähän turvallisemmilla vesillä jne.. Huolettaa milloin mikäkin: supistelu, mahdolliset tulehdukset, kohdunkaulan tilanne, oma jaksaminen. Jostain syystä päässäni pyörii tällä hetkellä vain kaikki ennenaikaisen synnytyksen riskitekijät, vaikka tiedän ettei tällainen stressaaminen tee hyvää kellekään.
Muuten kaikki tuntuu olevan ihan mukavasti. Sain vihdoin kerrottua vauvasta työpaikalla ja olo on nyt todella huojentunut:-) Ottivat uutisen ihan mukavasti, vaikka edessä olisi taas sijaisen etsiminen (lähiaikoina ollut suurta vaihtuvuutta). Liikkeetkin tuntuvat jo välillä oikein selvinä. Eilen illalla sängyssä maatessa alkoi melkoinen myllerrys ja pyysin miestä laittamaan käden vatsalleni. Ensimmäistä kertaa hänkin tunsi nuo hentoiset potkut ja voitte arvata miten ihanalta tuo tuntui!
Nyt mukavaa päivän jatkoa kaikille tasapuolisesti!
Terkuin Hattara
Pientä flunssaa meidänkin perheessä, viime viikolla pojalla ja nyt itsellä. Mulla myös supisteli lauantaina muutamia kertoja aika kovaakin (jännää, sillä ekassa raskaudessa ei supistellut kertaakaan ennen synnytystä tai sitten en vaan tajunnut niitä). Jee me lähdetään sunnuntaina viikoksi Kreetalle lepolomalle. Otettiin tälläinen äkkilähtö, mutta panostettiin lapsen takia kuitenkin hyvään hotelliin ja päivälentoihin. Pojallamme on juuri alkanut eka uhmaikä ja toivon ettei saa pahempia hepuleita lentokoneessa (neljässä tunnissa ehtii vaikka mitä). Muuten odotan lomaa innolla. Seesteistä syysviikkoa kaikille!!
Mielenrauha ennen kaikkea on tärkeää näin raskausaikana. Toivottavasti sait pissan purkkiin :) Se oliskin tosi haastava tehtävä!
t. maalis08
rv 15+
On niin hyvä olo koko ajan, että alan taas jo epäillä olenko raskaana ollenkaan. Ei edes juurikaan väsytä ja terveenä olen pysynyt jo kohta kuukauden! Hienoa!
Aatuska: mulla huomenaamulla myös labrareissu edessä ja nyt jo jännittää miten saan pidäteltyä klo 7.20 asti pissiä. Lapsetkin pitää eka heittää päiväkotiin ja sit vasta pääsee vessaan antamaan näytteen. Täytyy varmaankin laittaa kello soimaan yöllä, että varmasti herään edes kerran vessaan, muuten ei aamusta tule mitään.
Ihanaa lomaa kuutamoheinälle! En oo yhtään kateellinen... Pieni loma tekisi hyvää itse kullekin. Nauti meidänkin puolesta. Muillekin mammoille hyviä vointeja!
Semlis 16+3
Onko teillä muilla tietoa tai kokemusta siitä, lisääntyykö nesteen tarve raskausaikana? Mulla on nyt odotusaikana monta kertaa ollut iltapäivällä ja joskus aamullakin tosi kova jano, semmonen, että vaikka vettä juo niin tuntuu ettei auta mitään. Pääkipuakin tulee aika helposti, ja oon ajatellut sen johtuvan siitä, että ehkä juon liian vähän. Työpäivän aikana ei välttämättä tuu juotua kuin lounaan yhteydessä ja iltapäivällä vähän kahvia, sitten illalla tuntuu, että nestettä pitää oikein tankata. Onko kellään samanlaista?
popz rv 16 + 1
Minä ainakin juon ihan hirvittävän paljon. Ja tuntuu, että suola (ruisleipä ym.) aiheuttaa hirveän janon, vaikken ennen niitä niin suolaiseksi tajunnutkaan. Lapsivesi vaihtuu kerran 3 tunnissa, joten johan sekin vaatii oman tankkauksensa. Itse yritän töissäkin pitää pullollisen vettä pöydällä, että lounaan 4 dl lisäksi juon ainakin 5 dl vettä. Kahvihan on myös diureetti, eli kupillista vastaan pitäisi aina juoda sama määrä vettä tilalle, ettei laske nestetasapainoa. Päänsärky on yksi oire nestehukasta, joka ainakin itselleni tulee tosi helposti, mikäli en juo.
_Aatuska_ 16+5
kyllä on tylsiä nämä keskiraskauden viikot. Mitään ei oikein tapahdu suuntaan taikka toiseen. Hyvä näin :o) selkä kipuilee mutta sen nyt kestää.
Olen pitkästä aikaa yksin kotona ja ajattelin ihan itsekkäästi maata sohvalla. Migreeni on taas vaivannut eilisestä asti, viimeksi särky kesti 13 päivää ja sen aikana tuli 3 isoa kohtausta. Toivottavasti tämä ei kestä niin kauaa :o/
Taidan alkaa selailemaan vaunu sivuja, hirveä menopeli kuume olisi :o) edelliset vaunut on jo 10v vanhat.... ja suoraan sanottuna ne alkaa jo nyppiä :o)
Miehen mielestä olen tietty ihan hullu ;o)
niiloakseli rv 17+2
En sitten saanutkaan niitä vaunujani! Oltaisiin eilen ne noudettu. Myyjän mies olikin sitten luvannut ne toisaalle! En jaksanut alkaa rutisemaan oikeuksistani saatika, että tekisin asiasta isomman numeron. Ihan ei taida myyjällä olla hallussa kauppalain alkeet. Ottaa vaan niin vietävästi päähän. Päädyin, että ostan nuo Habergornit. Niissä on kahden vuoden takuu ja tosiaan taitavat olla vain syntyvällä lapsella käytössä, joten eivätköhän ne kestä. Hinta ei ainakaan päätä huimaa ja ilmeisesti ihmisillä ei ole niistä pahaa sanottavaa.
_Aatuska_ 16+5
kyllä ärsyttäisi jos itselle kävisi noin :o/ kurjaa... Itse oisin varmaan nostanut metelin kun olen muutenkin " tiukka" eukko :o)
Minä kans olen kuumeillut uusia vaunuja ja nyt ajattelin että puhun mieheni sekaisin uusien menopelien ostoon. Ruokkiksella kun mies tuli kotia raahasin sen katsomaan kaikkia vikoja mitä noista 10v vanhoista vaunuista löytyy niin kohtalo olikin puuttunut peliin ja meidän vaunut oli yltäpäältä homeessa :o( tietty harmittaa mutta nyt sitten on oikeasti se uusien menopelien osto edessä ja itse ihastuin boran vaunuihin niissä kun ei hintakaan huimannut päätä. Sellaiset beige/hiekka väriset oransseilla tehosteilla sattui silmään :o)
Kuinka paljon teillä on jo valmiina vauvaa odottamassa? Mulla niin haluttaisi kaivaa varastosta ne vauvan vaate laatikot ja laittaa kaappiin odottamaan mutta jotenkin tuntuu että uhmaan kohtaloa jos nyt jo teen niin. Ne vaunutkin tekisi mieli ostaa mutta onko järkee vielä??? :o) kyllästyykö niihin jo ennen vauvaa.
Toisaalta ystäväni joka ajatteli samallain ku minä ja jätti kaikki hankinnat ja laittamiset äitiysloman ajalle niin vauva pyyhälsi ulos jo rv 31+1 ja kaikki oli laittamatta vauvalla oli vain äitiyspakkaus joten ei kait siitä haittaakaan ole jos on ajoissa liikkeellä? Ihan sänkyä en vielä ajatellut pystyttää :o) sen saa mies tehdä sillä välin ku ite oon sairaalassa vauvan kans.
Oikeastaan nyt vasta alan olla innoissani tästä vauvasta tai uskallan olla
ehkä se johtuu siitä kun olen voinut niin hyvin alku ajan oksentelun jälkeen.
Niiloakseli
Nyt on täälläkin käyty lääkärissä ja viikon pakollinen sairasloma. Täytyy vaa ottaa levon kannalta ni ehkäpä nuo supistuksetkin loppuisivat ja pääsis takaisin töihin. Aatuska, kyllä muakin harmittaisi jos ensin luvataan rataat ja sitten perutaan. Toivottavasti saat paremmat tilalle. Sullakin taisi olla sitä pakollista sairaslomaa, muista lepäillä.
Kirjoittelen minäkin vähän kuulumisia.
Edelleen olen saikulla pahoinvoinnin takia ja ihmeellisesti huippaa välillä.
olen nyt 4vkon ajan käynyt viikottain neuvolassa verenpaineen takia ja vihdoin eilen oli jo suhteellisen normaalit lukemat. Vaavin syke oli 160, kyllä oli ihanaa kuulla pieni jumputus.
Liikkeitä en vielä tunne kovin hyvin vaikka viikkoja jo 19+jotain. Johtuen kun kohtu takapainotteinen ja istukka etinen. Vkolla 28 tarkistusultra istukan suhteen Esikon aikana oli sama juttu, ja istukka oli siirtynyt noilla vkoilla.
Seuraava neuvola onkin 3vkon kuluttua ja silloin saan paperit täytettäviksi kelalle.
Joo, eipäs täs nyt sitten muuta. Jaksamista maalismammoille :)
t.Nia ja toukka
Onneksi tänään on vielä vapaapäivä. Vaikka hukkaan tämä meneekin. Lämpöä on jatkuvasti 37,3-37,8, eli ei paljon, mutta tuntuu kuitenkin.
Pakko on soittaa tänään tuonne neuvolaan, jotta varaavat minulle lääkäriajan. Supistuksia on ollut koko viikonlopun tosi paljon. Ei mitään kivuliaita, mutta kuitenkin. Haluan, että kohdunkaulan tilanne tarkistetaan, niin saan sitten mielenrauhan (tai en saa). Jostain muistan lukeneeni, että kaiken maailman tulehdukset saattavat käynnistää synnytyksen missä vaiheessa raskautta tahansa. Tulehdus voi siis olla vaikka poskiontelontulehdus. Jälleen kerran tieto lisää tuskaa.
Aatuska 16+3