Jos kerran keskenmenoa ei voi itse aiheuttaa/eikä toisaalta estää, niin...
... miksi sitten neuvotaan välttämään nostelemisia ja rasitusta, ja lepäämään, jos on esim vuotoja (vaikka vain niukkojakin)?
Kunhan vain tuli mieleen.
Kommentit (5)
Mutta noista menkkakivuista, minulla on ollut niitä aina alkuraskaudessa ja usein ja nimenomaan niissä neljässä raskaudessa, joista tuloksena on ollut terve, täysiaikainen vauva. Siinä raskaudessa, joka meni kesken (aika myöhään) ei kipuja ollut.
vältellä liikuntaa tms.?
Mulla on kovat kivut aina päivän ajan n. 2 krt viikossa, nyt rv 7+2,
neuvolasta vaan käskivät elää normaalisti.
se lisää näin ollen vuotoa.
Ihan sama jos on haava...kun on paikallaan niin vuoto tyrehtyy mutta jos jatkaa liikettä vuotokin jatkuu niin kauan kuin liikkuu.
Kuukautiskipuihin liikunta auttaa juuri tästä samasta syystä.
... miksi sitten neuvotaan välttämään nostelemisia ja rasitusta, ja lepäämään, jos on esim vuotoja (vaikka vain niukkojakin)?
Kunhan vain tuli mieleen.
Vaan ihan normaalia elämää elämään. Jos raskaus menee kesken rv 8 niin ei sille mitään mahda eikä se lepo taida enää raskauden jatkumista pelastaa. Tollaset neuvot ovat vaan terveydenhoitajien ja lääkäreiden omantunnon vuoksi ("jos jotain sattuu niin ei ole ainakaan mun syy") ja antavat siten asiakkaan kuulla sen mitä hän haluaakin.
Voisin itse neuvoa jotakuta huolestunutta pikkuäitiä, jolla pikkuruisen vuotoa tai juilimista alkuraskaudesta, "ottamaan rennommin ja lepäämään" ihan vaan siksi, että sitä se kuitenkin haluaa ja sen kuuleminen saa pikkuäidin mielen rauhoittumaan.
Kohdun suulla on silloin aktiviteettia kun on vuotja eli on ikäänkuin suurempi riski.