Onko normaalia että reagoin näin ja onko muilla sama?
Mitä enemmän ilkeyttä, huonoja käytöstapoja, itsekkyyttä, epäreiluutta ja ulos jättämistä näen sen enemmän mä yritän itse antaa, olla ystävällinen, auttaa. Mä haluan vain niin paljon uskoa anteliaisuuteen, tukeen, ystävällisyyteen ja hyviin käytöstapoihin. Olen itse saanu selkääni ihan hirveästi ja silti jaksan rakkaudella taistella vastaan ja hyvää antamisella.
Myös vihollisille.
Kommentit (14)
Minussa on aivan valtavasti rakkautta ja koen että käytöstavat ovat kadonneet niin haluan taistella vastaan.
Ihmisistä on tullut aivan käsittämättömän tylyjä ja vihaisia. Loukannutaan ihan myös siitä jos tervehditään tai pyydetään anteeksi.
Tunnistan itseni. Työpaikan kahvipöydässä kerroin, että ensioletukseni tuntemattomasta ihmisestä on hyvä, kunnes toisin todistetaan. Kukaan ei yhtynyt ajatukseen, yksi sanoi että epäilee kaikkia kunnes kokee turvalliseksi luottaa. Jotenkin surullista, että jokaisen kohdalla pitäisi jotenkin todistaa oma hyvyytensä että toinen alkaisi avautumaan... Ja turpaan olen toki saanut, mutta myös laajan tuttavapiirin enkä ole koskaan yksin, kun olen kaikki ottanut vastaan lämmöllä.
Hirveetä nähdä miten pidetään heti uhkana uutta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanhenkinen kuin sinä, pyrin aina olemaan ystävällinen, myös ventovieraille ja joka paikassa noudattaa hyviä tapoja. Toivon, että nämä tavat tarttuisivat muihinkin.
Eikö toi ole aika itsestäänselvää, miksi koet tarvetta edes kirjoittaa näin?
Jonkinlainen läheisriippuvuus? Itseään saa ja pitää suojata.
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä nähdä miten pidetään heti uhkana uutta ihmistä.
Jostain syystä sain ap:n kuvailuista kuvan ihmisestä, joka hyvyydellään kuvittelee parantavansa kaikki alkoholistit ja narkit, haluaisivat he itse sitä tai eivät. Siinä rikkoo vain itsensä.
Uuden ihmisen suoraan uhkana pitäminen on lähinnä outoa.
Kunhan palaudut välissä. Tuosta voi tulla sairas kierre. Tavallaan hyväksikäytät siinä muita, ellet osaa ajatella pikkuisen toisin.
Kuulostaa siltä, että jatkat hyvin tyypillisellä kaavalla hyväksikäyttöä, minkä kohde olet itsekin joskus ollut. Se vuorottelee näin. Et ehkä tunnista sitä itse, mutta etsi keskusteluapua, jos asia jää vaivaamaan.
Hyväksikäytön trauma täytyy työstää ennen, kuin voi auttaa muita.
Sanavalinnoistasi päätellen sinulla olisi vielä työstettävää. Keskity välillä siihen vähän tarmokkaammin ja unohda muut hetkeksi. Et voi auttaa muita kovin pitkään, ellet muista huolehtia itsestäsi.
"Olen itse saanut selkääni ihan hirveästi".
Kuinkas muutenkaan.
Sinulta on jäänyt oppimatta vihan perimmäinen tarkoitus: se on voimakas ase vääryyttä vastaan.
Varo ettet joudu narsistin tai psykopaatin kohteeksi. Narsistit jostain syystä tuntevat vetoa nimenomaan empaattisiin ihmisiin. Narsistit tarvitsevat "lähteen".
Tervettä on myös laittaa _rajat_. Ainainen antaminen, myös vihollisille, johtaa hyväksikäyttöön jopa tuhoamisen yrittämiseen. Se joka koko ajan antaa, sitä ei arvosteta. Vaan otetaan jopa sylkykupiksi, raikataan henkisesti tai fyysisesti, tuhotaan.
Koskelan tyyppi ei koskaan sanonut vastaan, antoi vaan ystävällisyyttä , oli kuin Jeesus. Hänet tuhottiin.
Kokemusta on tästä itsellänikin ja paremmin lähti sujumaan, kun opin käyttämään koko skaalaa rakkaudesta vihaan ja takaisin, kaikki ihan ok. Jos joku lähtee satuttamaan..., hän saa sitä mitä lähtee hakemaan. Tilannekohtaista. Voin myös suhtautua "vihollisiin" hyvyydellä, se riippuu ihan siitä., mikä kokonaisuus on käsillä.
Kenellekään en toivo pahaa. Mutta jos joku lähtee satuttamaan, niin kuten sanottua, keinot eivät ole minulla vain ymmärtäminen ja hyvyyden lähetys. Tämähän on se mihin jotkut vääräpäät/pahat luottavat näiden empaattien kohdalla : kiusata ja satuttaa voi mielin määrin, kun ei ole mitään uhkaa mistään, ylikiltti vaikka tapetaan.
Skaala käyttöön, teen sen mukaan, mikä tuntuu oikealta. Jos hyvää tai pahuuden kokevia pitää auttaa ja se vaatii pahojen jonkinlaista rökittämistä, se on niin. Se ei ole selvää, mitä milloinkin, mutta kun on vapaa siitä miten pitää olla vain muotissa ja tekee sen mukaan, mikä tuntuu oikealta vaikka se ei olisi ideaalista, niin on päässyt skaalaan .
Olen samanhenkinen kuin sinä, pyrin aina olemaan ystävällinen, myös ventovieraille ja joka paikassa noudattaa hyviä tapoja. Toivon, että nämä tavat tarttuisivat muihinkin.