Vauvalle kaurapuuroa. Apuja kaipaisin!
Aion huomenaamulla antaa vauvalle (5,5 kk) kaurapuuroa ensimmäistä kertaa. Hiutaleet olen jauhanut hienoksi, mutta onko teillä kokemusta määristä: tuota jauhettahan ei tietty voi laittaa samassa suhteessa kuin hiutaleita.
Kommentit (5)
Ensimmäiset puurot kannattaa tehdä mahdollisimman löysiä, eli jos normaalisti laitetaan desi vettä ja puoli desiä hiutaleita, niin määrä kannattaa vähentää vielä tuosta puoleen. Olen tehnyt vauvan puuron mikrossa, onnistuu hyvin, eikä tarvitse kattilassa keitellä älyttömän pientä määrää. Meidän neidille ei kyllä hiutalepuurot aluksi kelvanneet, vaan teinkin puuron Piltin kaurapuurojauheesta, jonka voi sekoittaa suoraan kiehuvaan veteen ja siihen sitten lisäksi marja- tai hedelmäsosetta. Hyvin on mennyt. Myös Muksun riisijauhepuuro soveltuu hyvin ensipuuroksi ja on vielä kauraakin lempeämpää. Mukavia puurohetkiä!
t.Crispiina
Meidän tytölle annettiin heti alkuun ihan normaalia kaurapuuroa, johon oli sekoitettu puolikas purkki marjasosetta. Määränä puolikas aikuisen annos mikrossa tehtynä. Ja kaurapuuro onkin nyt, hänen kohta täyttäessa vuoden, suosikkiruokansa, jota ahmii aikuisen annoksen verran aamuin-illoin.
Kattilassa tehty puuro ei jostain syytä uppoa niin hyvin, eikä vauvojen puurojauheet maistuneet ollenkaan. Valmispuuroista ainoastaan puolukkainen ruispuuro on kelvannut, sehän maistuukin ihan vispipuurolta.
Kokeilemalla se sopiva tekotapa löytyy, jokaisella lapsella on omat mieltymyksensä.
Mukavia ruokailuhetkiä!
Niin, eli kannattaa käyttää pikakaurahiutaleita, ne kun menee ihan mössöks ilman hienontamisiakin. Ja mä taas teen niin, että teen mikrossa hieman paksumpaa puuroa ja lisään siihen sit vauvan maitoa ja hedelmäsosetta mukaan. Tuo maito jäähdyttää puuroa nopeemmin ja kai se saa sen maistumaankin paremmalta (?). No hyvin uppoo kuitenkin :).
Mutta Elovenaa ei meillä ainakaan saa sellaisenaan menemään alas (6kk). Ja helppoa on kyllä sauvasekoittimen silppuriosalla hienontaa kerralla vähän enemmän ja keitellä siitä sitten puuroa pari viikkoa. Olen laittanut 2,5 dl vettä ja puoli desiä "jauhoja", siitä tulee sopivan löysä. Sekaan laitan omaa omenahilloa kun ei meillä purkkiruokia ole vielä ostettu ollenkaan. Vauva on rintamaidolla, joten sen kanssa en viitsi nähdä vaivaa. Samat hommat riisihiutaleilla.
Minä jättäisin kyllä ne vauvapuurojauhot väliin. Esikoiselle tuli niitä annettua, eikä tyttö tänä päivänä puuroa syö pakottamatta. Neiti on kohta 6 vuotta.
Eipähän tuota vettä ja hiutaleita tule ikinä mitattua, ihan arviosta minä ne kattilaan heitän. Mutta vettä laitan suunnilleen pari desiä ja silputtuja puurohiutaleita pari kukkurapäistä ruokalusikallista. Jos tulee liian paksua, niin lisään sitten keitettyä vettä sinne sekaan omasta teevedestäni. Valmista puuroa tulee pari noin pari desiä kun laittaa hedelmäsosetta sekaan ja poika syö minkä jaksaa ja minä sitten loput. Joten näin meillä.