G: Mitä mieltä lasten lelupäivästä pk:ssa?
Meidän tarhassa siis saa tuoda joka päivä oman lelun ja sitä jonkin verran eräät käyttää hyväkseen. Noh, tänään lapseni meni 3 pojan porukkaan ja alkoi leikkiä yhdellä autolla. Auton omistaja alkoi itkemään ja äiti tuli sanomaan että annatko sen takaisin koska se on " matin" .
Minusta on typerää viedä erittäin houkuttelevia leluja tarhaa (tällä lapsella joka päivä eri lelu joka on todella hineo). Jos sillä ei saa muut leikkiä. Ei minun 3v ymmärrä että tarhassa on leluja joilla ei saa leikkiä.
Kädestä ei ottanut, olin vieresssä.
Mikä kanta teillä on? Tarha ei ota kantaa, vaan toivovat että ouhun ensi viikolla vanhempainillassa. mielestäni tarhan kuitenkin on säännöt asetettava, mutta toki " avaudun" asiasta.
Jos ei muutosta tule alan viemään jätesäkillisen omia leluja joihin ei muut koske tms. radikaalia.
Kommentit (26)
Minun lapseni päiväkodissa on lelupäivä joka päivä... en tiedä vaikka ap:n lapsi olisi samassa päikyssä mun lapseni kanssa.
Minulle itselleni tuottaa " harmaita hiuksia" tämä jokapäiväinen lelujen rahtaaminen. Lapsi ei välttämättä muista (enkä minä) edellisenä iltana valita mieleistään lelua ja sitten niitä kiireellä etsitään kotona aamulla. (Tulee turhaa riitaa lapsen kanssa.) Tiedän, että niitä leluja ei sinne tarvitse viedä, mutta kun kavereillakin on omia leluja, niin pakkohan lapsen on antaa ottaa myös oman lelunsa mukaan.
Olen tästä asiasta puhunut päiväkodin henkilökunnan kanssa ja vastaus on, ettei tänne pakko ole omaa lelua tuoda.
Minusta ei ole hyvä idea se, että joka päivä viedään omia leluja tarhaan. Yksi lelupäivä viikossa olisi ihan riittävä, tuolloin (jos on jo isommista lapsista kyse) he voisivat " esitellä" toisille lelunsa ja kertoa siitä jotain. Hassuahan se on viedä omat lelut tarhaan, ja leikkiä vain itse niillä. Samaahan saa tehdä joka päivä kotonakin.
Ap:n kanssa siis olen samoilla linjoilla. Ja tietysti lapsille pitää opettaa, että toisten leluilla saa leikkiä JOS saa luvan. Ja jos antaa luvan lainata omaa lelua, ei sitä mielestäni voi viedä heti poiskaan.
Vien viestia vanhempainiltaan toivottavasti saan " kanattajia" , että lelupäivä olisi harvemmin jos ollenkaan! Ja että ne lelut joita tuodaan on yhteisess' käytössä. eihän siitä muten tule mitään.
Olisin toivonut pk:lta itse asian selkiyttämistä. Inhottaa että itse saa ajaa asiaa mikä on mielestäni ihan selviö.
ap
tosin me vanhemmat unohdetaan joskus se.
ja se on karsea moka!
Muitten lapsilla lelut, meidän ei ;).
Mielestäni päiväkotiin voi laittaa sellaisen arvottoman lelun,
jonka rikkimenemistä / katoamista ei ytarvitse surra.
ei laiteta parhaita tai kalliita leluja, koska ei niitä voi valvoa henkilökunta...
Niin ei tule surua!
Pikkuauto kelpaa ihan hyvin.....
Päiväkodissa on kerran viikossa lelupäivä. Pojallani oli auto mukana. Kun tulin hakemaan poikaa, niin auto olikin nostettu hyllylle selityksenä se, että eräs toinen poika omi koko ajan tuon auton itselleen, ja sen takia se oli hyllyllä. Eikä sitten viitsitty ilmeisesti kieltää tai tehdä selväksi että vain luvan kanssa lainataan, vaan otettiin auto pois.
että kysyy : kenen tää lelu on ja saako siihen koskea? Lapset leikkivät nätisti siinä 5min. kunnes lelun omistaja hermostui ja haki ätinsä paikalle. Jonka jälkeen lapseni lähti leikistä pois. Harmi koska oli mukavan oloinen leikki lapsilla! En koe suurentelevani asiaa. Isojen ryhmässä voi odottaa lapsilta enemmän toisten tavaroiden kunnioitusta muttei pienten. En halua että pk on paikka jossa pitää " varoa" koskemasta leluihin!
ap (varhaiskasvattaja)