Onko 141/79 normaali verenpaine?
Kävin apteekissa mittaamassa, kun sydän kipuilee ja epäilin korkeaa verenpainetta. Tuollaisen lukeman sain, mutta en osaa tulkita sitä.
Kommentit (34)
muljahdukset ja rytmihäiriöt on aika yleisiä, mutta ne kannattaa tutkia. Yleinen oire on juuri tuo, että ne voimistuvat vasemmalla kyljellä maatessa, jolloin ei halua siinä asennossa olla. Lääkärille kannattaa kertoa nimenomaan muljahduksista, rytmihäiriöistä ja siitä että vasemmalla kyljellä oireet voimistuvat, varsinainen sydänkipu on sitten taas eri asia. Minulla itselläni on ihan samaa vaivaa:)
8/th
luultavasti ovat ihan hyvänlaatuisia eteislisälyöntejä.
th
Jos mittailisit kotona verenpainetta, näkisit todelliset verenpainearvot. Alapaineena 79 on ok, yläpaine 141 on kieltämättä yli suositusten. Yläpaine eli systole kertoo nimenomaan verisuonien kunnosta eli jos suonten seinämissä on kovettumaa, yläpaine nousee. Verenpainettasi olisi hyvä tarkkailla, vaikkei mainitsemasi lukema mikään hälyttävän huono olekaan.
Th:lle ihan jatkoakin ajatellen tiedoksi.
Mutta koska oirehdinta on uusi vaiva ap:lla, kannattaa mennä lääkäriin. Ei stressillä voi aina kaikkea kuitata kumminkaan, varsinkaan sydänoireiluja.
th
Itse asiassa sydän kipuilee juuri nytkin tässä koneen ääressä istuessa. Aion kyllä tutkituttaa tilanteen taas lääkärillä. Se vaan tuntuu niin turhauttavalta, kun viimeksikin yksityisellä vanha mieslääkäri vain nauroi kun näki minut ja sanoi ettei noin nuorella ja hoikalla naisella mitään sydänoireita voi olla, että sinulla on vain rintalihas kipeänä. Mittasi verenpaineen, totesi että taidan hieman jännittää kun on koholla ja kirjoitti laskun.
Sain siis vain nolon olon ja laskun. Ja verenpaineen olisin voinut mitata ilmaiseksikin. Mutta koitan ottaa asian esille uudella lääkärillä.
Ap
Mielestäni tuo sinun verenpaine on hyvä!
Mulle sanoi lääkäri ihan samaa, hyvä ettei ulos nauranut huoneestaan. Menin sitten yksityiselle erikoislääkärille, jossa tehtiin ekg (ei näkynyt mitään) ja sydämen ecco eli uä-tutkimus. Lisäksi tehtiin holter, eli ekg:n vuorokausirekisteröinti, siinä selvisi vaivani. Tsemppiä vaan lääkäriin:)
th
Sydänlekuri ei löydä muuta kuin sydänvaivat ja jää muut tutkimatta. Yleensäkin epämääräisemmissä vaivoissa ei kannata mennä ensin erikoislääkärille joka saattaa oikeasti missata jotain olennaista.
MINULLA ON VUODEN VERRAN OLLUT VERENPAINE 150-160/90-100. JOSKUS LOMALLA OLLESSA IHAN NORMAALI VERENPAINE.
LÄÄKÄRI ON SITÄ MIELTÄ ETTÄ SEURATAAN. ELIKKÄ SULLA TAITAA OLLA IHAN HYVÄ VERENPAINE.
Vierailija:
Olen tosissani huolissaan, kun AINA vedotaan vain siihen, että olen varmaan kiirehtinyt mittaukseen, jännitän sitä, tai mitä milloinkin.Mitä se voi aiheuttaa sydämelle jos on kymmenen vuotta tuon verran koholla oleva paine?
Ap
Rytmihäiriöt tietty sydänperäisiä mutta liittyvät todennäköisesti enemmän stressiin joka pahentaa myös rintarankaperäisiä oireita. Muljahtelut liittyvät lisälyönteihin, joista varmaan ne rytmihäiriötuntemuksetkin. Eli tuntuu kuin sydän hyppäisi kurkkuun tai jättäisi lyönnin välin. Rintarankakivut usein teräviä, viiltäviä, ikään kuin olisi puukko rinnassa. Mutta hyvä lääkäri pystyy tämän alustavasti sanomaan jo vastaanotolla kun vähän tutkii.
21