Onko 141/79 normaali verenpaine?
Kävin apteekissa mittaamassa, kun sydän kipuilee ja epäilin korkeaa verenpainetta. Tuollaisen lukeman sain, mutta en osaa tulkita sitä.
Kommentit (34)
Ihan normaalit paineet, ellet levännyt varttituntia ennen mittausta. Jos lepäsit, on yläpaine hieman suosituksia korkeampi, mutta tarkkailu riittää, ettei nouse enempää.
Mittaaja on vain aina todennut, että taidat hieman jännittää mittausta tms. En ole jännittäjä tyyppi, joten olen aina ihmetellyt sitä.
Nyt kuitenkin ilmeni, että myös äidillä ja veljelläni on korkeat verenpaineet ja että se on perinnöllistä.
Ja kun sydänkin tuntuu kipuilevan jo toista vuotta...
Ap
141 aavistuksen korkeahko suositukseeen (alle 135) nähden, mutta tosiaan jollet levännyt niin ihan ok.
Mutta tuo kertaluonteinen mittaus ei kerro yhtään mitään, kannattaa mennä terveydenhoitajalle useampaan mittaukseen niin saadaan luotettavampi käsitys RR-tasostasi.
th
että korkea RR ei yleensä oireile sydänkipuna, vaan päänsärkynä tms. Jos sydänvaivaa on, kannattaa mennä lääkäriin.
Olen tosissani huolissaan, kun AINA vedotaan vain siihen, että olen varmaan kiirehtinyt mittaukseen, jännitän sitä, tai mitä milloinkin.
Mitä se voi aiheuttaa sydämelle jos on kymmenen vuotta tuon verran koholla oleva paine?
Ap
Yläpaine on normaalin rajoilla, mutta jos et suositusten mukaan istunut varttituntia paikoillasi ennen mittausta, on sekin ihan ok.
Nuorehkojen naisten sydänoireet usein ruokatorvi- tai rintarankaperäisiä. Painearvoista ei kannata huolestua jos et tupakoi tai sinulla ei ole diabetestä. Pienet elämäntapamuutokset voisivat tuollaiset korjata eli kannattaa varata aika terveydenhoitajalle
jopa yli 200 ja se on sitten oikea riski.
Osta oma verenpainemittari, jos noin rassaa. Sillä saa yleensä matalampia lukemia kuin muualla. Jos alapaine alkaa olla satasen pintaa jatkuvasti, niin sitten on aihetta mennä lääkärille.
Vierailija:
Nuorehkojen naisten sydänoireet usein ruokatorvi- tai rintarankaperäisiä. Painearvoista ei kannata huolestua jos et tupakoi tai sinulla ei ole diabetestä. Pienet elämäntapamuutokset voisivat tuollaiset korjata eli kannattaa varata aika terveydenhoitajalle
kotiseurantaa ole tehty, niin ei kannata millään riskeillä pelotella. Luulisin että kotimittarilla tulee ihan hieno tulos. Ja alapaine on jo nyt erinomainen.
13
Ap, onko sinulla rytmihäiriöiden tunnetta, muljahduksia tms?
8
Enemmän viittaisi siis rintarankaperäisiin vaivoihin
Ja olen nuori nainen. Tosin stressaantunut sellainen.
Mutta koska olen hoikka ja elämäntapani ovat terveet, ei kukaan lääkäri ota huoltani tosissaan. Laskuttaa vain :(
Ap
Kerro vähän enemmän noista oireistasi niin teen sinulle alustavan nettidiagnoosin;)
...oikealla kyljellä.
Ap
Vierailija:
Enemmän viittaisi siis rintarankaperäisiin vaivoihin
Kipuilua on tosi vaikea kuvailla, mutta olen oikeastaan varma, että se on nimenomaan sydämessä.
Ap
Vierailija:
Ap, onko sinulla rytmihäiriöiden tunnetta, muljahduksia tms?8
Kannattaa käydä mittauttamassa toisenkin kerran ja jos edelleen koholla voisi ottaa yhteyttä lääkäriin.