Päiväkotiin kiellettiin viemästä synttäri herkkuja !!!
Koska lasten hampaat ovat nykyisin reikäisiä jne. joten päiväkotiin ei enää saa viedä herkkuja synttäreillä. Itse en asiaa käsitä, mielestäni tolla kielletään kaikki makean syönti tilanteesta riipumatta. Miksei juhlapäivänä saa jätskiä syödä? opetettaisiin mieluummin, että silloin syödään eikä jatkuvasti. Itse en ymmärrä ja tosiaan vastustan ajatusta.
Kommentit (21)
Nyt vielä vähemmän kun lapsella on maitoallergia! Kerran olen tainnut kolmevuotisen hoitohistorian aikana viedä ja silloin lapsi oli ryhmäperhepäivähoidossa ja kysyin kaikkien mahdolliset allergiat ja vein sitten keksi paketin joka sopi kaikille.
Tämä johtui tasan siitä että lapsia oli 9 ja hoitoyhteisö oli erittäin tiivis! Muuten olisin silloinkin jättänyt viemättä, mutta kun kaikki muutkin aina veivät niin pakkohan se oli viedä, ettei erotu joukosta!
Minä olen yrittänyt ja yrittänyt saada tätä ajatusta läpi meidän päiväkodissa, mutta ei... Todella ikävää että hoitopaikassa syötetään lapsille makeaa jatkuvasti ja opetetaan ihan pienille karkin syöntiä yms. Jatkuvasti jollakin synttärit, nimpparit tms... mahdotonta. Sitte ihmetellään kun hampaat resuna ja ylipaino-ongelmia.
Tarkoittaa käytännössä sitä, että keskimäärin 2krt/kk on jotkut synttärit. Kakut esim, et tiedä kuka ne on leiponut, onko seisottanut pitkäänkin huoneenlämmössä, onko tehnyt kuorrutteen kermaan vai voihin ja onko kakku vielä tuoretta vai onko kuorrute eltaantunut. Et myöskään tiedä kuinka tarkka äiti on ollut leivontavälineiden kanssa. Onko esim samalla veitsellä leikannut vaikka tomaattia tai sipulia ja sitten halkaissut kakun, et siis tiedä sisältääkö kakku jotain ehkä lastasi tai lapsesi kaveria allergisoivaa ainetta.
Entä jäätelö sitten, kylmäketju on vaikea säilyttää. Ensin päässyt ehkä hiukan sulamaan matkalla kaupasta kotiin ja sitten jäädyttyä uudestaan sulaa uudestaan kun kuljetetaan kotoa päikkäriin. Onko vielä syötävää, vai saako joku lapsista mahavaivoja?
Viimeksi lapsemme vei kaikille palapelit, sitä edellisenä vuonna pillit ja ilmapallot. Kaikennäköistä on saannut kavereilta, mm. muovailuvahaa, jonkun erikoisen kynän, pikku kirjan, omenan, tarroja, viinirypäleitä jne. Jotkut ovat tuonneet yhteisen jutun koko ryhmälle kuten savea muotoiluun, kirjan tai jonkun pelin. Esim. kirjasta ja pelistä riittää iloa paljon kauemmaksi aikaa kuin yhdestä herkusta. Ja kun kaikki noudattavat herkutonta linjaa ei ketään voida katsoa oudosti jos herkkuja ei tuo.
Vierailija:
Nyt vielä vähemmän kun lapsella on maitoallergia! Kerran olen tainnut kolmevuotisen hoitohistorian aikana viedä ja silloin lapsi oli ryhmäperhepäivähoidossa ja kysyin kaikkien mahdolliset allergiat ja vein sitten keksi paketin joka sopi kaikille.
Meillä allergisella lapsella (maito, kotim viljat, kananmuna ja reilu nippu muita) on omat " herkut" odottamasa mahdollisia synttäritarjoiluja, ts. keksiä ja gluteenitonta lakua.
Minusta ihan kiva, että voi kavereille tuoda pientä tarjottavaa.
lahjuksia????? Karkit ja herkut nyt vielä ymmärtää, mutta tarviiko niitäkään PÄIVÄHOITOON viedä.
päiväkotiin ja tietty juhlakalun kunniaksi se kirja luettaisiin heti juhlapäivänä siten että juhlakalu istuisi lukijan sylissä. :)
Vierailija:
Esim. kirjasta ja pelistä riittää iloa paljon kauemmaksi aikaa kuin yhdestä herkusta. .
Vierailija:
lahjuksia????? Karkit ja herkut nyt vielä ymmärtää, mutta tarviiko niitäkään PÄIVÄHOITOON viedä.
hoitokavereille en ihan ymmärrä. Eikös se ole niin että syntymäpäivänä saa itse lahjoja? Ja perinteisesti synttärisankari(n perhe) tarjoaa jotain.
On hyvä että nykyisin kiinnitetään huomiota lasten epäterveellisiin tapoihin, mutta mielestäni ap:n päiväkodin linja on masentava.
Syntymäpäivä on jokaiselle lapselle mukava ja merkittävä tapahtuma ja synttäritarjottavan tuonti päiväkotiin tekee päivästä juhlavan.
Ja nämä säännöt vain ja ainoastaan katkeamattoman tuoreketjun takia ja hygieniasyistä.
Musta ihan ok, jos jokainen toisi vaikka Muumikeksejä (sopii monelle) ja ruuan päälle jokaiselle jaetaan pari..
Kyllähänä päiväkodissakin leivotaan pullaa tai piiraita, joissa sokeria ihan välipalaksikin.
Ajatelkaa miten hienoa sille sankarille on olla kerran vuodessa huomion keskipiste, saa laulut ja kortin ja saa tarjota kavereille keksiä:)
Ja jos lapsi itse ei välitä tarjota muille lapsille mitään, niin sehän on yksi vaihtoehto.
Oikeasti ei kaikki tuo päiväkotiin mitään tarjottavaa eikä se silti heikennä juhlien viettoa, eli samat rituaalit on sankarille kuitenkin.
ja niin herkkuja syötäisiin joka päivä. Lisäksi itse tehtyjen herkkujen vieminen on kiellettyä, koska hygieniasyistä.
Ymmärtääkseni allergioiden takia, kaikille sopivaa herkkua on vaikea löytää ja lisäksi opettaja ei halua ottaa vastuuta muiden tarjottavista.
Jossain vaiheessa olikin melkoista, kun jotkut toivat kakut ja keksit ja limsat ym. Ja ymmärrän hyvin, että tämä tapa lopetettiin.
Niitä synttäreitä saattaa olla vuodessa ja kuukaudessakin useampia.
Moni lapsi saa syödä herkkuja vain karkkipäivänään.
Ymmärrän täysin pk:n kannan tähän.
Juhlikaa kotona ja kavereitten kanssa ei pk:ssa.
Omituista. Meidän pkssa ei viime vuonna saanut viedä makeisia. Tänä vuonna päätimme vanhempainillassa, että karkkia saa viedä. Paikalla ei ollut ketään ajatusta vastustavaa. Ajattelen apn tavoin, että kohtuus kaikessa ja synttäreitä saa vähän juhliakin. Ei niitä herkkuja sinne viedä paljoa per nuppi. Jos lapsi syö 2 karkkia ja 1 keksin, ei se hurjalta mässäilyltä tunnu.
ja en " ymmärrä" asian pointtia, herkkuja ei syödä edes juhlana. ja ei niitä silti juhlia niin usein tulisi ja kaikki vanhemmat ei edes tuo.
Itse olin mukana vanhempainillassa, jossa asiasta päätettiin. Jos ei ole tyytyväinen vanhempainillassa päätettyihin asioihin, pitää itse mennä mukaan keskustelemaan asioista. Meillä kaikki aikuiset oli yhtä mieltä siitä, että kohtuudella voi synttäreillä tarjoilla makeisia.
Ihan riittävästi mässytetään kotona. Joka viides poika ylipainoinen.