*****Pikkuenskat loppuviikkoon*****
Kommentit (27)
Lyckan galluppiin tulin vastailemaan... turhuuksia on meilläkin! Lähinnä just niitä kenkiä! :) Esim. Zarasta tarttui mukaan farkkukankaiset tennarit jotka jäi heti pieneksi eikä keretty pitämään niitä kertaakaan... yksiä Addun lenkkareita sentään ollaan vissiin jopa jo 5 kertaa käytetty. Nyt syksyä vasten ne alkaa olla ihan jees, mutta noilla kesäkuumilla ei tullut mieleenkään laittaa toiselle kenkiä jalkoihin kun ei niitä oikeasti edes tarvii. Oon muuten huomannut, että kun on saanut lahajksi vaatteita joista ei itse välttämättä kauheasti tykkää, ei tule puettua niitä pojallekaan päälle. Meillä on jonkun verrankin bodyja ja housuja jotka on jääneet kaappiin tästä syystä. Vähän on huono omatuntokin siitä, mutta ei kai sille mitään voi jos maku on erilainen... Sellaisen voisi myös tässä yhteydessä mainita, meillä on Emmaljungan Duo Edge Combi vaunut joissa on erillinen kova vaunuosa (ei siis mikään kantoversio) ja ratasosa. Nyt jos ostaisin kevät- kesävauvalle vaunuja /-rattaita, ostaisin ehdottomasti kokonaan ilman tuota erillistä kovaa vaunuosaa. Uskoisin että talvea vasten se on tosi ihana vastasyntyneelle ja voisi toimiakin pidempään, mutta meillä se palveli tarkoitustaan n. 2 kk jonka jälkeen vaihdettiin ratasosa vaunuihin. Koppa oli aivan liian kuuma, eikä sitä ei saanut kallistettua mihinkään suuntaan eikä poju nähnyt sieltä minnekään. Tuo ratasosa on ollut tosin ihan huippuhyvä! =)
Riikka, mekin ollaan mietitty sitä kävelytuolia. Jos sellainen hankintaan, pitää varmaan siirtää suurin osa meidän matoista pois. Meillä on käytävässä sekä olkkarissa sellaiset VM Carpetin kuitulankamatot ja veikkaanpa että kävelytuoli tihkaisee pikkuisen liian rankasti jos siinä kundi yrittää päästä eteenpäin... voi olla että tulis vaan itkua ja turhautuneisuutta. Muutenkin nuo matot ei ehkä ole ideaaleimmat esim. ryömimisen oppimisen kannalta. Sileämmällä pinnalla olis varmaan jotenkin helpompi yrittää hilata kroppaansa kuin tuollaisella " epätasaisella" pinnalla. Osaako joku kommentoida tähän?!
Lycka, voi tekin siirrytte jo isoihin!! =) Huvitti tuo, että joudut jo leikkaamaan otsista ettei ole silmillä. =) Meillä on lähinnä se huoli ettei poika jää avolavaksi loppuelämäkseen. Muistuttaa tuo pojan tukka nyt lähinnä K. Palanderin hyvin noussutta otsaa...
Tuuppas Mammis sit kertomaan miten meni Oonan kanssa kampaajalla ja pitikö sukkuloida värit päässä. :)
Tuli teidän puheista taas mieleen, pitäisköhän tilata se Patapum vai onkohan sille käyttöä.... Sitä oon tässä pähkinyt jo pitkään! Loppuviimein, en ole Roopea kantanut siinä BabyBjörnin rintarepussakaan ihan huisin paljon ja mietin etenkin näin talvea vasten tuleeko poitsua laitettua enää kantoon niin paljoa että kannattaisi siihen investoida. Huoh. En ole saanut itselleni varmuutta asiaan joten ainakaan vielä en laita tilausta meneen. Mietintä jatkukoon...
Lähden tänään ystävän kanssa illalla syömään ja vinkkulasillisille. Sitä jo odotelleessa... =)
Leenis & Roope
Heti alkuun hehkutusta, meillä herättiin viime yönä vaan neljästi ja muksu koisi yhta soittoa yli kahteen! Aivan mahtavaa :D
[color=purple] Lycka [/color] kyseli turhuuksista... Ei nyt ihan äkkiseltä tule oikeastaan mitään mieleen. No on meillä tuollanen superviihdyttävä sitteri, jossa on valoa, ääntä ja tärinää. Sitä ei ole ihan kamalasti tullut käytettyä. Mutta muuten olen hillinnyt itseni ihailtavasti kaupoissa!
[color=purple] Riikka [/color] meinaa mennä kävelytuolin ostoon. Me ollaan myös kovasti mietitty sitä, voisi olla ihan kätevä kun Hillevi kuitenkin tykkää seisoskella ja siis tosissaan itse osaa seistä tukea vasten (ei siis toki kuitenkaan pääse itse moiseen asentoon. Mun pitää selvästikin mainostaa koko ajan tuota seisomista koskapa meillä kääntymisen ja ryömimisen kanssa on vähän niin ja näin. Ja muuten täällä sivustoilla ainakin eilen pyöri juttua ¿hiljaisesta vauvasta¿ ja mähän hoksasin, että ei meillä Hilla osaa jokeltaa, se vaan kiljuu tai huutelee ¿ooooo¿ ja ¿aaaa¿, mutta ei missään nimessä mitään tavujuttuja...). Tosin meillä on tuota lattiatilaa aikalailla rajoitetusti, joten tiedä sitten...
Rattoisaa iltaa [color=purple] Leenikselle [/color]!
Taidan nyt siirtyä jynssäämään kylppäriä juuriharjalla! Mun lempparisiivousta!
Coltsfoot ja Hillevi viikkoa vaille 6 kk!!!
P.S Tulipahan vielä mieleen, että kun teillä pidetään vielä lasta-joka-ei-hirmuisesti-pääse-eteenpäin lattialla, niin onko teillä aina jokin viltti alla. Itse olen aina pitänyt lattialla vilttiä tms. ja muksu sitten sen päällä. Nyt muutamana päivänä olen pitänyt muksua ihan paljaalla lattialla tai matolla. Jotenkin tuntuu, että pelkkä lattia on hirmu epähygieeninen kun meillä kuitenkin on tuo koira joka kuljettaa kaikenmoista moskaa jaloissa sisäänsä (imuroin toki päivittäin ja luuttuan lattiat kerran pari viikossa). Mietin vaan, että josko tuo vilttikin vaikuttaa mm. tuohon että lapsi ei vielä ryömi kun se luistaa alta pois. Mutta nyt ton kylppärin kimppuun!
Lycka (meniköhän nick oikein) Me asutaan täällä melkein joulupukin naapurissa. (Pajakylään matkaa vajaa 5 km) joten Anni tulee varmasti näkemään ihan sen oikean joulupukin monta kertaa ;). Ja taidetaan asua ihan napapiirin alapuolella ;). Kotoisin olen Varsinais-Suomesta ja ukko Kuusamosta, joten aitoja Lappilaisia ei olla ;).
Riikka kyseli Patapumista ja bumbasta. Patapum on kantoreppu ja bumba on " korkeareunaisen potan näköinen tuoli" (anteeksi kuvaus, mutta minusta se näyttää tältä ;) ).
Leenikselle minun Patapumin tilaus syitä ;). Eli olen kantanut Annia shoppailemassa käydessä (nykyisin tulee selkä kipeäksi, kun tuo meidän neiti ei ole mikään pikkuinen) bb rintarepussa. Ja käydään katsomassa jäkistä, kaukalopalloa ja sählyä niin siellä ajattelin repun olevan kätevä. Liinankin omistan, mutta sitä tullut käytettyä lähinnä kotona sisällä muutamia kertoja ja en koe sitä niin käteväksi kuin mitä tuo bb:n reppu on ollut. Patapumissa voi kantaa lasta 20 kg asti, joten käyttöikää sillä on pitkästi (ja kun kelit sallivat käytän sitä varmasti myös lenkillä, sillä meillä on kolme koiraa).
Anni paukutteli siihen malliin tuossa vieressä, joten täytyy lähteä siivoamaan sen housut...
Fay ja Anni
Missäs se MAMMIS viilettää kun ei sitäkään näy?
Jimi sitten ei nukkunut menomatkaa muskariin niinkun yleensä ja kiukutteli koko ajan muskarissa, vetäjä kun soitti huilua niin HIRVEE huuto :)
LEENIS&COLTSFOOT ootte lukenu mun ajatukset tosta ryömimisestä, Jimi on aina sellasella peitolla lattialla ja mä oon miettiny että haittaakohan se sitä opettelua...Meilläkin kun kissankarvoja löytyy vaikka kuinka paljon ja muutakin roskaa, kissat kun riehuu (ja ne tosiaan riehuu ihan älyttömästi) niin on kissanhiekkaakin olkkarissa asti..
Ihme, mies tulee nyt jo töistä, on tehny niin pitkää päivää että oon jo yh:na itteeni pitäny :D
Jimi nukkuu, jospa keittelisin itelleni kahveet..
R
[color=green]Riikalle pikaisesti käv.op.tuolista: Me ostettiin Artulle just sellainen. Mä ajattelin, että eiköhän siinä viim. 6kk saa pitää, kun kerta sitten sais luvallisesti istuttakin. Ja on mun tutut pitäneet jo 5kk ikäisiäkin. Arttu on nyt pari vkoa sillä " potkutellut" , mutta ei vieläkään ymmärrä mennä eteenpäin. Taaksepäin menee vauhdilla (jollei jää johonkin jumiin), samoin sivulle, mutta ei eteenpäin :O No, kai sekin sieltä ajan kanssa tulee. Nyt pari pvää sitten Arttu alkoi vasta paremmin istua syöttötuolissakin - ei siis enää oo heti nenällään ;)
Äääää...ei nyt irtoa mitään juttua, vaikka asiaa olis paljonkin. Ja tänne mä vaan kirjoittelen, vaikka isojen pinokin on vieressä... *huoh* Kai mä oon niin tapoihini pinttynyt :) No, kohtahan teitäkin suuri joukko sinne siirtyy, niin jospa sitten osaisi itsekin täältä poistua...
Mutta terkut kaikille!!! Meen pinoja selailemaan... (Ollaan miehen kanssa flunssassa, onneks Artun lämpö hellitti jo kahden päivän jälkeen - jäljellä pientä limayskää vain.)
Pi-Ki ja Arttu 6,5kk+
Pitkästä aikaa koneella ja pinot (oudon lyhyet?) lukaisin läpi. Nettikin tuntuu taas tökkivän, pyh!
Täällä siis ollaan hengissä, ainakin joten kuten. Kalervo on edelleen saikulla, ainakin tuonne 8.10 saakka. Minä kävin eilen lääkärissä, ja diagnoosi on keskivaikea/vaikea masennus. Lääkkeet sain, samat joita söin ennen ja on hyviksi havaitut. Ensi maanantaina mennään psyk. sairaanhoitajan juttusille, siis niinkuin parisuhdetarepiaan.
Kyllä me ollaan päätetty jatkaa yhdessä. K on todella katuvainen, jaksaa koko ajan hokea kuinka paljon mua rakastaa, kuinka pahoillaan on jne. Ja kait mää uskon sitä.. Se tuota pettämistä edeltävä tilanne oli kuitenkin niin kinkkinen, molemmat mietti tahoillaan mitä järkeä tässä on jne. Nyt ollaan tosiaan löydetty puheyhteys, ja K tuntuu taas siltä mieheltä, johon aikoinaan rakastuin :) On saanut huumorinsa takaisin, ei ole koko ajan niin hermot kireällä ym. Kyllä mää uskon, että me selvitään!
Vaikka totta kait joudun tietoisesti olemaan ajattelematta sitä mitä se teki.. Jos alan miettimään sitä, tuntuu etten jaksa.. Ollaankin ulkoiltu paljon ja touhuttu kotona, iltaisin kun meinaa paha olo iskeä, puhun siitä heti Kalervolle, joka sitten lohduttelee. Kait tässä näin mennään, ja ajan kanssa tuska helpottaa.
Hierojallakin kävin, rusautteli tuota selkää oikein olan takaa, onhan makian oloinen nyt :) Hieman jo suoristui, mutta vaatii useamman käynnin ennenkuin on entisellään, tai ainakin sinne päin.
MIMOSAlla on alhaalla hampaat :) Viikko sitten tuli toinen ja maanantaina toinen. Supolla ja muutamalla parkaisulla selvittiin niistäkin vaivoista, on se kyllä ihmeellisen hyväntulinen vauva.
Nyt täytyy mennä, anteeksi että kommentoinnit jäi, mutta toisella kertaa..
S
Moi kaikki,
voisin pikkuhiljaa siirtyä tuolta odotuspuolelta tänne vauvapuolelle teidän kanssanne jutustelemaan. Meille syntyi tyttö sunnuntaina 16.9, pituutta 51cm ja painoa 3820g. Kotiuduttiin seuraavana keskiviikkona eli viikon päivät ollaan nyt ihmetelty kotona tätä vauva-arkea.
Tyttö kulkee työnimellä Mini ja on tietysti maailman ihanin vauva, ainakin äidin mielestä. Minillä todettiin eilen lonkkaluksaatio, jonka hoitona käytetään nyt lastaa seuraavat 6 viikkoa, joten tyttö näyttää joltain kilpikonnan ja amerikkalaisen jalkapallonpelaajan risteytykseltä, mutta ei se menoa haittaa. Tyttö tottui lastaan nopeasti, vanhemmilla on vähän haasteellisempaa varsinkin kun ihonhoito on nyt todella tärkeää.
Olen jonkin aikaa käynyt lueskelemassa teidän juttuja ja alatte siinä mielessä tuntua jo tutuilta. Toivottavasti mahdun tänne mukaan kirjoittelemaan!
Tipu & Mini 11pv
Tipukin päässyt tälle puolen, onnittelut vaan.... Kaverin vauvalla oli kanssa tuo lonkkahässäkkä aikanaan. Tuntui monia ulkopuolisia häiritsevän paljon enemmän ku vauvaa tai vanhempia itseään. Olihan nuo vaipanvaihdot hiukan haasteellisempia ettei sotkisi sitä härveliä ja kaveri valitteli että osa pienimmistä vaatteista jäi kokonaan käyttämättä kun ei lonkkajuttujen takia mahtuneet päälle missään vaiheessa. Mutta siinäpä ne suurimmat ongelmat olivatkin. Tällä hetkellä ko vauveli on terve ja meneväinen 1,5-vuotias.
Täällä on mennyt tämä viikko äitiä kestitessä kun tuli meille mummuilemaan. Muutaman päivän ajan pimu onkin alkanu kitistä jonkin verran. Täällä vain arvuuttelen että koliikkiko meille on iskemässä vai johtuuko vain noista maanantaina aloitetuista d-vitamiineista. Kuulostaa pimun mahassa käyvän sellainen mulina, että uskoisin syyksi d-vitamiinit. Mikäli ei ala helpottaa, tarvii varmaan ensi viikolla käydä apteekissa hakemassa toisen merkkisiä d-vitamiineja, josko sopisivat paremmin.
Edelliseen viitaten kaipaisinkin kommentteja noista d-vitamiineista. Mitä merkkiä olette käyttäneet? Onko sopinut hyvin? Onko suuria hintaeroja?
hannnah ja pimu (melkein 3 vkoa)
Heipparallaa!
Oi ja voi sanon minä. Selkäni oli jo paaaaljon parempi kunnes tänä aamuna jälleen ihan jumissa. Tuntuu siltä kuin katkeaisi minä hetkenä tahansa keskeltä kahtia. =( Huomenna hierojalle - toivottavasti auttaa. Täytynee Panacodeja napata kohta niin saa ehkä nukutuksi...
Mulla oli hammaslääkäri tänään ja oikein hyvässä kunnossa on kuulemma hampaat. Kyselin samalla jo valmiiksi vähän neuvoja tytön hampaiden hoitamiseen ja hammaslääkäri innostuikin juttelemaan paljon aiheesta. Tytön kummitäti oli hoitamassa pikkuista ja hyvin pärjäsivät. Nyt illalla oltiin koko perheen voimin uimassa. Käytiin korvaamassa yksi poissaolokerta. Ja kyllä tyttö nautti taas kerran uinnista! Kiljui ja loiskutteli vettä onnellisena. Edes eka sukellus ei itkettänyt vaan lisäsi intoa. =)
Tipu, paljon onnea pienokaisen syntymän johdosta ja tervetuloa mukavaan enskaporukkaan!
Hannah, meillä ollut alusta asti käytössä Jekovit-tipat ja sopineet hyvin. Pyrin antamaan tipat aina aamusta. Varsinkin silloin alkuun ajattelin, että jos tulee masuvaivoja niin eivät yöllä kiusaa jos tipat antaa aamulla. Käsittääkseni hinnat ei paljon vaihtele eri merkkien välillä, noin 5 e muistaakseni maksoi tuo Jekovit-pullo.
Mammis, hienoa kun rohkenit Oonan kanssa kampaajalle... Mites sujui?
Sere, tosi kiva kuulla sinusta! Hieno juttu että olette löytäneet puheyhteyden miehesi kanssa ja että saatte myös ulkopuolista apua. Halaus!
Nyt mä kampean itseni tästä tuolista ylös. Siis oikeasti inhottavaa kun sattuu selkään oli miten päin tahansa. Ja aamulla pitäisi muskariin lähteä, huh...
Yön rauhaa kaikille,
iida-linnea ja unissaan tuhiseva tyttönen
[color=#8B008B]Täällähän me on oltu mut ei olla ehditty surffailemaan Oonan kans. ;) Aamulla kävin jumpalla, sitten käytiin näyttämässä Oonaa miehen työpaikalla ja sen jälkeen lähdettiinkin Oonan kanssa kampaajalle. Siis äidin tukkaa laittamaan, ei Oonan. Neiti nukahti turvakaukaloon ajomatkan aikana ja jatkoi sikeitä siihen asti kunnes ehdin kotiin! Kerran älähti kyllä, mutta tutin kun sai takaisin suuhun niin jatkoi unia. Eli hienosti meni. Nyt on mammalla taas vähän kivempi väri päässä, kelpaa lähteä risteilemään. :)
Luumusose pelasti tiukan tilanteen tänään. Siis kun kakkaa on pantattu jo ainakin neljä päivää (menin jo laskuissa sekaisin) niin tänään se vihdoin tulla räjähti. Ja todellakin räjähti! Navasta niskaan.. ;) uh! Äiti oli vaan onnellinen.. hehe. Nyt neiti jokeltelee ihan virkeänä sängyssänsä. Ollaan nyt 3 iltaa otettu tiukka ¿rutiini¿ ¿ iltapesu, iltapala, iltasatu & omaan sänkyyn nukkumaan. Ehkä n. 30min hän on siellä ähissyt ja pari kertaa on aina pitänyt käydä joko poimimassa neiti pois pinnojen välistä tai tuttia suuhun laittamassa tms sitten on uni vienyt mennessään. Toivottavasti tänäänkin.
Oona tykästyi Lennin bumboon (ei siis äiti suinkaan ;) LOL) niin että käytiin tänään ostamassa ihan oma. Limenvärinen herkullinen bumbo ¿ testattiin sitä illansuussa ja ai kun se on IHANA! Oonalle avartuu ihan toisenlainen maailma..
RIIKKA ¿ sulle kerrottiinkin jo noi Bumbo + Patapum. :) Mä en osaa yrttineuvoja antaa muuta kuin että itse olen käyttänyt omissa ruoissa persiljaa ja oreganoa ehkä eniten.. melkein minkä kans vaan. Mutta noita vauvelin ruokia en oikein minäkään vielä osaa maustaa..
LYCKAN galluppiin; en osaa vielä sanoa mikä ois ollut ¿turhaa¿.. Toistaiseksi kaikkea on käytetty, muutamia lahjaksi saatuja vaatteita ei syystä tai toisesta..
LEENIS on päässyt nauttimaan hyvästä ruoasta & viinilasillisesta ystävän kanssa! Ihanalle kuulostaa! :)
Tulikos COLTSFOOTIN kylppäristä putsi clean? ;) Meillä on melkein tähän asti ollut aina joku peitto tms Oonan alla, mutta nyt olen antanut sen tutustua laminaattilattiaankin.. Tykkää kovasti kun se liukuu niin hyvin että pääsee peruuttelemaan vaikka minne!
Ai FAY & Anni asuu joulupukin naapurissa! Minäkin asustelin (tosin kaupungissa) siellä joskus 15v sitten.. Hui kun siitä on jo pitkä aika! :)
PI-KIN perheeseen parantavia säteitä & huiskutukset!!!
Ihana kuulla SERESTÄ! :) Hienoa että olette päässeet prosessissa alkuun, kuulostaa hyvälle. Mistäs se Mimsu nyt ne hampit yhtäkkiä keksi!? Hienoa!
TIPU ¿ ONNEKSI OLKOON & ihanaa vauva-arkea minin kanssa!!! Tervetuloa joukkoon! Tänne uusia tarvitaankin, meitä kun muutamia siirtyy ihan parin viikon säteellä tuonne isompien enskojen puolelle..
HANNNAH ¿ meillä on popsittu Jekovitia, ei aavistustakaan noista hinnoista.. Aluksi ne aiheutti tosi pahat masuvaivat muutenkin masuvaivaiselle pienelle, mutta pidettiin vähän taukoa ja kokeiltiin parin viikon päästä uudestaan niin nyt ne on olleet ok. :)
Voi IIDA-LINNEA kun sun selkäsi vaan vaivaa.. :( Toivottavasti helpottaisi! Tyttönen oli sitten sukeltanutkin ekan kerran! WOW!
Ok, nyt taidan mennä miehen kainaloon ¿ siitä onkin taas pitkä aika kun on toisiamme halittu ja pusittu. Saa nähdä antaako Oona meille yhtään kahdenkeskistä aikaa.. ;) ÖITÄ!
Mammis & Oona about 5,5kk [/color] [color=red]♥[/size][/color]
Olen ihan naatti. Höpiksestä on tullut taas " mamin-poika" ja roikkuu kiinni mussa ihan koko ajan. En saa mennä edes vessaan yksin, tai huuto tulee. Oma aika jää vähiin, näin illalla vaan voi edes ajatella itseään...Ja pahinta sinkkuelämästä jäi 10 min näkemättä!! =)
(siis älkää vaan ottako tosissanne näitä mun juttuja ;) )
No mutta mitäs sitten pitikään...
LEENIS Ihanalta Roope varmasti näyttää " tuuhean tukkansa kanssa" ;) avolavaa täälläkin oli ja kunnolla, sitten ekax tuli tukkaa tohon päälle eteen...ja lähti niskasta. Sitten kun kasvoi niskaan lähti sivuilta =) Mutta nyt vasta on tukkaa kaikkialla,hieman paksummin takana kun edessä. Ihanaa pääset nauttimaan hyvää ruokaa ja vinkkua-nam! Hauskaa iltaa!!
MAMMIS Niin Höpis täyttää 1/2 vuotta nyt lauantaina. Bileet pidetään sit sunnuntaina. Teen puolikkaan kakun, puolvuotis synttärin kunniax :)
Toivottavasti kampaajalla meni hyvin! Ja joo Bumboa vaan ostamaan, se on meilläkin todettu loistavaksi avuksi suihkussa ja muuallakin. Tosin Höpiksen pulleet reidet alkaa vähän kinnata siinä jo :)
COLTSFOOT Sun " nimi" tuottaa aina mulle hankaluuksia kirjottaa :)
Milloin Hillevi syntyi? On aika saman ikäinen kun Höpiskin. Hauskaa olisi nähdä mitä eroja noinkin lähekkäin syntyneillä on..siis tytöllä ja pojalla :) Mun ystävän vauvat kun on jo 9kk,niin niihin ei voi " verrata" ..Ihailtavaa itsehillintää sulla on ollut kaupoissa!!
FAY Voi ihanaa Anni näkee joulupukkia vaikka joka päivä! =)
RIIKKA Mä mietin samaa ton peittojutun suhteen, ja olenkin huomannut että heti kun peiton nappasin pojan alta pois oli Höpis niin ihmeissään että lattiaa piti maistella muutama päivä :) Joten peitto takas,vaikka liukuukin vähän. Ja kissankarvat vaan kasvattaa vastustuskykyä ;)
Pöh PI-KI on kipee, ihan mälsää! Parane heti!! :)
SERE Loistavaa kuulla että teillä alkaa kaikki kääntyä hyvään päin! Vaikka kyllä tolla sun rautaisella olemuksella kaikesta selvitäänkin, hyvää jatkoa vaan!! Ja onnea hampeista!!!!!
TIPU Tervetuloa!!!! Ihana nikkari sulla ja tytöllä :)Voi pientä, heti alussa lasta jalassa, tsemppiä vaan sen kanssa! Ihanaa saada tänne uusi" mini" ;)
HANNAH Moikka vaan sullekkin :) Höpis on käyttänyt tai käyttää Jekovittiä. Siitä ei ole tullut mitään oireita, ja näyttää maistuvan :)
IIDA-LINNEA Voih, selkäsärky ei todellakaan ole kivaa-tsemppiä!!!
Jaahas, tais tulla nukkumatti tälle mammalle kun silmätkin jo luppaa...
Kaunista unta kaikille, ja palataan taas virkeempänä :)
Lycka ja zzzzzz zzzz
Pisti vain tuo Tipun kirjoitus silmään :) Meillä olis kans Idalla ekat 4 viikkoa Pavrikin valjaat. Vasemman lonkan löysyys huomattiin siis jo sairaalassa tarkastuksessa ja varmuuden vuoksi laitettiin valjaat, kun minun äidillä on synnynnäinen lonkkavika. Täytyy kyllä myöntää että Ida ei ollut moisista valjaista moksiskaan, mutta äidille se oli tosi kova paikka! Itkua tihrustin asiaa päivä kaupalla vaikka kyllähän siihen tottui. Tosiaan ihon hoito on tosi tärkeää. Meidän makkarajalka-neidillä meni varsinkin polvitaipeet vähän väliä rikki ja niitäkin vähän piti itkeä, sekä äiti että neiti (ja ehkä vähän isikin kun isikin meinasi jo taysiinkin soittaa ;)) Mutta onneksi lonkan löysyys kuitenkin korjaantui :)
No eipä tässä muuta. Meille tulee tänään Osse, Burde ja pikku-milli(?) viettämään lapsukaisineen päivineen Iitukan synttäreitä. Ensi tiistaina onkin virallinen synttäripäivä ja me siirrytään taaperoiden puolelle :)
MiaMik ja Ida kohta 1 vuotta
Tuosta liikkeelle lähtemisestä ja filtin päällä olosta piti tulla kommentoimaan, että kyllä meilläkin pidettiin alustaa aika pitkään Ainon alla, etenkin kun maantasalla asutaan, niin talvella & keväällä lattiat oli aika kylmät. Ja kyllä ne siitä liikkelle lähtee kaikki vauvat, kun on lähteäkseen. Loppujen lopuksi musta tuntuu, että maton päällä ja filtin päällä Ainokin lopulta oppi liikkumaan, paljas parketti oli liian liukas! Siinä vaan " sutii" helposti ;)
Ja Leenis, ei mitään huolta, jos Roopella ei oo mitä kammata, Ainohan on vieläkin liki kaljupää ;) Vasta kesän ajan on tukkaa ylipäänsä kasvateltu (jotain 7-8 kk alkaen) ja nyt valoa vasten vasta näkee, kuinka tuuhea tukka neidillä on! Perinyt vissiin äidiltään kys. ominaisuuden, mä oon ollu vauvana kans pitkään täys kaljupää :)
Tota Lyckan turhuus-galluppia täytyy miettiä... No, yks lahjaksi " tilattu" (mummi osti kun pyydettiin) turhuus oli ja on turvakaukalon aisaan tms kiinnitettävä lelu-killutin-härpäke ;) Ei toiminut meidän kaukalossa, kun lehmä lensi vaan Ainon naamalla ;) Ja muutenkaan mä en lopulta tykännyt ajatuksesta, että " pakkosyötän" toiselle niitä virikkeitä, kun meidän kaukalossa ne tosiaan hyppi niin naamalle, että mua oli ainakin itseä alkanut ottaa päähän, kun ei voi olla katsomattakaan välillä. Ja kun oppi tarttumaan esineisiin, Ainoa potutti noi lelut taas siksi, kun niitä ei saanutkaan käteen :)
Jotain muutakin turhaa löytyy ainakin lelukorista.
t. Ope ja Aino 11,5 kk
Eilen oli oikein epätoivon päivä Roopen kanssa.. miten ihmeessä mä saisin meidän päivät jotenkin rytmitettyä?! Toissapäivänä, kun olin niin reipas että jaksoin kävellä vaunujen kanssa iltapäivällä 2,5 h, Roope nukkui koko ajan. Eilenkin meinasin yrittää samaa, mutta kundi heräsin n. 30 min jälkeen kun vastasin puhelimeen eikä meinannutkaan enää nukahtaa uudelleen. Voitte kuvitella minkälainen loppupäivä meillä oli... kevyttä kiukkua ilmassa! Roope veti oikein kunnon kilareita siihen 2kk tyyliin! Huh. Olin jo ehtinyt vähän unohtaakin minkälaista se on kun toinen huutaa ihan kurkku suorana eikä mikään auta eikä rahoita. En tiiä, vaivaiskohan ne hampaatkin tai jotakin. Ei kuitenkaan millään viitti joka päivä kävellä kahta ja puolta tuntia vain siks että toinen nukkuis päiväunia. En usko että mikään allegiakaan tässä on taustalla kun Roope nukkuu yönsä tosi hienosti edelleen (0-2 tutituksella ilta seiskasta aamu viiteen tai kuuteen). Plaah... toivon että tänään menis vähän helpommin...
Coltsfoot - mäkin joudun Lyckan tapaan aina kelaamaan tuota sun nimeä kun kirjoitan. Voisiko sulla olla joku lempinimi vaikka CF, Coltti, Fottis tai joku?! ;) Säkin olit miettinyt tuota ryömimistä ja viltin pitoa alla, ja samoin myös Riikka mietti samaa... kai se ihan vain lattia olis liikkumisen oppimisen kannalta paras, mutta ei oo kivaa katella kun toinen iskee nenänsä tai otsansa joka kerta suoraan lattiaan. Siitä tulee ainakin meillä kivasti huutoa... Vai pitäiskö vaan pitää lattialla ja toivoa että muutaman kolahduksen jälkeen toinen oppisi ettei kolauta päätään?
Fay - hyvät perusteet patapumille =) Siis, kyllähän se on varmasti tosi hyödyllinen kun käyttää just noin paljon kuin sinä. Mä kuitenkin tykkään henkilökohtaisesti enemmän ottaa pojan matkarattaisiin kun esim. mennään kauppaan ja kun meillä ei koiria ole, ei tarvi miettiä käsiä vapaaksi ulkoillessa, ja poika on tietysti omissa vaunuissaan kun ulkoillaan. Mutta sitten on joskus spesiaali tilanteita kun jos ollaan jossakin kauppakeskuksessa pitkään eikä poika jaksa olla rattaissa tms. ja tietysti ens kesänä se vois olla jossakin ihan hyödyllinen. Taidan kuikuilla tuonne huuto netin puolelle josko niitä sais käytettynä jostakin... =)
Pikille paranemista! Kiva että Arttu alkaa olla jo terveenä. Katotaan niitä reffejä vielä uudelleen kun saat itsesikin terveeksi =)
Sere, kiva kuulla susta/teistä. Hienoa että ootte saaneet asiat jo tuolle tolalle. Ja mahtava juttu että haette ulkopuolista tukea päätöksellenne. Ihkua - Mimosalla on jo hampaita! =)
Tipulle onnittelut tyttövauvasta! =) Tervetuloa tänne puolelle!
Hannah, me käytettiin myös niitä Jekovittejä. Aluksi tuntui että ne ei sovi kun tuli enemmän itkua, mutta sitten tehtiin niin että annettiin aluksi noin joka toinen päivä ja totuteltiin pikkuhiljaa ja hyvin Roope niihin tottui. En lähtenyt vaihtamaan merkkiä kuin nuo on ne vesipohjaiset ja jotenkin tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Kannattaa kuitenkin kokeilla muitakin jos näyttää siltä että tipat itkettävät vaavia.
Jeps makaronilaation tekoon. Tekee mieli oikein perinteistä ruokaa! Ja oon nyt muuten vajaa pari viikkoa syönyt painonvartijoiden pisteiden mukaan ja oikeasti - tämä toimii mainiosti! Huomaa kyllä tosin, että maitoa multa ei juuri enää tule, ja öisin se viiden tai kuuden syöttö on lähinnä sitä että Roope pääsee vain rinnalle mutta ei se sieltä juuri mitään enää syötävää saa. Toisaalta, ehkä se yösyöttö jää tätäkin kautta " luonnostaan" pois, kun Roope hokaa ettei sen tyhjän imemisen takia kannata enää herätä.
Ihanaa perjantaita daamit!
Leenis & Roope
olitkin samoihin aikoihin linjoilla =) Joo, en mä vielä ihan tosissani huolissaan tuosta avolavasta ole. Siskon mies kommetoi myös aiheeseen, että ei mitään hätää kun hänen mumminsa luuli oikeasti että hän jää kaljuks kun kaksvuotiskuvassakaan ei ollut haivenen haiventa pikkuisessa kaljussa! :) Nyt on paksu vahva tukka miehellä. Kai se vaan toisilla kestää kauemmin tuo tukan tulo kuin toisilla.
Hyvä muuten kuulla kommetteja isommilta tuosta liikkelle lähtemisestä. Jotenkin sitä vain itse miettii tällaisiakin, kun toinen äheltää ja säheltää maton päällä, eikä liikahada senttiäkään hurjasta yrityksestä huolimatta. Ja kai se skaala tässäkin on aika suuri, tuttavan tyttö oikeasti konttasi jo 5 kk ikäisenä kun taas erään toisen tuttavan poika oppi kääntymään 8 kk ikäisenä... =)
Leenis
Ajattelin olla hurja ja lähteä katsomaan Hillevin kanssa sänkyjä kunhan se herää päikkäreiltä. Oltiin jo katsottu yksi kipale sänkyjä valmiiksi ja miehen piti eilen käydä hakemassa se, mutta ne olikin loppu :( Ihme ja kumma vaan, että mikä noissa sängyissä oikein maksaa! Ostettiin tuo meidän nykyinen 120cm runkopatja jaloilla nelisen vuotta sitten ja hintaa sillä oli 199 ja nyt näyttää siltä, että saadaan uppoamaan petiin ihan keposasti tonttu, höh! Ukko kyllä lupasi maksaa mikä onkin aivan oikein kun huomioidaan sen työpanos täällä kotona. Aamulla juuri mietiskelin, että ainoa juttu, mitä se teki eilen kodin hyväksi oli jauhelihapihvimänkin (lastalla sekoittaen) ja sai se peräti pari pihviä iskettyä samaisella lastalla paistinpannulle. Sitten piti mennä jeesaamaan kun toinen ihmettelee miksi ne pihvit hajoaa (tiivistystiivistys!). ja vähän aikaa piti Hilua sylissä. Oikein alkaa hermostuttamaan kun siippa vaan ¿on¿ Hillan kanssa, jotenkin itsellä on sellainen fiilis, että aina kun muksu on hereillä pitää koittaa ylläpitää kamalaa äksöniä, eikä vaan ¿olla¿. Ainakin kun itse on sellainen tyyppi, että koko ajan pitää olla jotain tekemistä, niin tuntuu, etei kai se lapsikaan jaksa vaan sylissä istua... Toki luultavasti olen väärässä ;)
Morot [color=purple] Serelle! [/color]. Minä olen tosissaan ihan pihalla edelleen kaikesta, mutta koville olet tainnut joutua :( Ihanaa että tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisammalta! Ja teidän tytölle on hampaitakin putkahtanut, taitaa olla källin näköistä. Niitä hampaita meillekin voisi alkaa jo tulemaan...
Suurensuuret onnittelut [color=purple] Tipulle [/color]! Ja tervetuloa joukkoon! (meikä paraskin puhuja...)
[color=purple] Hannah [/color] kyseli d-vitamiinitipoista. Meillä on käytössä Jekovitit myöskin ja lienee ihan hyvin passaa meidän likalle! Ja nehän tosissaan kannattaa aina antaa aamusesta niin eivät pilaa yötä (jos siis aiheuttavat mahavaivoja). Meillä ajoittui tuo Hillan todellisen luonteen esiintuleminen( siis neiti-kärtty astui kehiin...) samoihin aikoihin kuin tipatkin aloitettiin eli lapsesta tuli tosi itkuinen... Mahavaivoihinhan kannattaa testata myös esim. Rela-tippoja (kun käytiin lastenlääkärillä tuon maitoallergia-epäilyn kanssa niin täti jaksoi paasata noiden eduista) samoin kuin disfaltyliä ja couplatonia. Meillä noista ei kyllä ollut sanottavammin hyötyä, mutta varmaan monia auttaa.
[color=purple] Iida-Linnea[/color] oli käynyt hammaslääkärissä. Itsekin pitäisi, mutta aattelin siirtää sitä hamaan tulevaisuuteen. Tuntuu, että nykyään joka kerralla on reikiä ja kun ei voi käyttää enää edes yths:n palveluja niin laskukin on sen mukainen.
[color=purple] Mammiksen [/color] Oona oli mäjäyttänyt kunnon kakkapommin:D
[color=purple] Lyckalla [/color] löytyy näemmä kotoa pieni takiainen. Meillä ei ole vielä ainakaan moista piirrettä havaittavissa. Ja toivottavasti ei tulekaan, meikä kun käy pissalla pari kertaa tunnissa... Meillä Hilla ¿täyttää¿ ensi viikolla tosissaan tuon puoli vuotta. Kieltämättä pistää aina vähän mietityttämään kun täällä on useampi suht samanikäinen tuo meidän Hillan käytös, tuntuu että se on jäljessä aina vähän kaikessa. Jonkun kerran olen yöllä valvonut (siis normaalin valvonnan lisäksi) ja miettinyt, josko likalle on tullut hapenpuutteen aiheuttama aivovaurio synnytyksessä. Mutta tuskinpa sentään. Tuppaa tuo mielikuvitus lähtemään aina lentoon. Eihän kaikki tietenkään voi samaan tahtiin kehittyä...
[color=purple] Open[/color] kirjoituksesta tuli mieleen, että meiltäkin löytyy tuollainen turvakaukalolelukaari anopin ostamana. Raivotuttava kapine kun ei se pysy ollenkaan paikallaan. Eikä Hillakaan siitä hirmuisesti perusta.
[color=purple] Leenis [/color] ja [color=purple] Lycka [/color] ei tuon nimimerkin kanssa ole niin kirjaimen päälle, kuten olette saattaneet huomata, kirjoitan itse aina suurimman osan tekstistä päin honkia, joten kirjain sinne tai tänne ei haittaa yhtään :D Voi että kun kuulostaa tutulta [color=purple] Leeniksen [/color] nukuttaamisongelmat Roopen kanssa. Itse aiemmin setiin Hillan kanssa tuolla pihalla parhaimmillaan 20km per päivä, mutta nyt ei enää viitsi/jaksa. Olen tyytynyt siihen että mennään JÄRKEVÄN mittainen lenkki ja sitten käyn hytkyttelemässä vaan rattaita. Meillä Hilla kuitenkin yleensa jatkaa aina unia kunhan jaksan olla hytkyttelemässä riittävästi ja riittävän ajoissa. Nytkin olen kirjotellut tässä varmaan jo tunteroisen kun on tullut tuolla parvekkeella istuttua reippaanlaisesti ja olen hoksannut, että voi myös vetää rattaat tänne sisälle (miten niin raskauden pehmettämät aivot eivät ole palautuneet normaaleiksi...?) ja hytkytellä sisälläkin. Tosin nyt kun lapsella on toppahaalari, niin ei oikein viitsi tuota sisällähytkyttelyä harrastaa. Meillä kyllä nykyisellään on päivä rytmittynyt tosi kivasti, tosin ei kai tuo lapsen kannaltakaan ole kovin hyvä, että päikkäreiltäkin heräilee 5-15 minuutin välein ja mollittaa pitkään aina hereillä. Ja itse ehkä pidän noista nukkumisrutiineista turhankin tarkkaan kiinni, mutta pakko kai se on kun rytmin löytäminen on ollut melko hankalaa. Mutta toisaalta se rajoittaa aivan hirmuisesti omaa elämää kun ei voi mennä esim. kauppaan muksun kanssa (siellä kun se aina herää). Nooo, tulihan vuodatettua.
Ja tukka-asiaakin oltiin mietitty (ainakin Leenis), meillä Hillalla oli syntyessään musta tukka mitä kovasti ihmettelinkin (itse olen supervaalea ja siippakin omaa maantienvärisen tukan). Mutta taitaa noita äitinkin geenejä likalla olla, sillä nyt tukka on vaalentunut ihan hirmuisesti ja samalla myös harventunut. Eli on melkoista haituvaa ja valokuvia katsellessa näyttää kuin toinen olisi kalju. Nyt sentään useampi kuukausi sitten tullut takakalju näyttää olevan umpeutumassa. Mutta mainittakoon, että meikäläinen näyttää vielä kolmivuotiaana otetuissa kuvissa kaljulta, hiuksia oli päässä muutama ja nekin ihan vaaleita. Mutta kyllä tuota tukkaa nyt aikuisena on sentään vähän enemmän :D Vaikka asiaan ei millään liittyen, olen niin kateellinen ihmisille, joilla on paksu tukka, itse jos laittaisin niskaan letin, se olisi aavistuksen sormeani paksumpi. Plääh! Vieläkö muuten [color=purple] Oonalla [/color] on yhtä hieno tukka kuin pienempänä?
Juupajuu, taitaa mun levyllä olleet wokkivihannekset olla jo atomeina... Oivalliset viikonloput kaikille!
Coltsfoot ja Hillevi
[color=#8B008B]Koko päivä on mennyt touhutessa. Mies on kotona, joten minä käytän tilanteen hyväkseni ja lykkään Oonan isukilleen syliin ja olen riehunut pyykkien kans, imuroinut, luudunnut, järjestellyt papereita.. Vaikka mitä! :) Jääpähän koti siistiin kuntoon kun lähden risteilemään. Saa nähdä mikä kaaos mua odottaa kun tuun takas. ;) Maitoa on nyt pakkasessa jo 6 desiä ja luumusosetta + puuroa + velliä kaapit pullollaan. Eiköhän ne isukin kanssa pärjää.. Äiteelle taitaa tulla paha eroahdistus jossain välissä. No, täytyy ottaa oikein kunnon relax tuosta risteilykeikasta. Nauttia hyvästä seurasta, ruoasta, viinistä ja ehkäpä jostain drinksustakin.. Käydä tanssilattialla joraamassa ja NUKKUA kunnon yöunet. Jos sitten Tallinnassa on joku kauppa auki, taidan tuoda sieltä Oonalle jotain. Miehelle riittää kun jonkun putelin tuo tullessaan.
HÖPIS ¿ mäkin lähetin tänään ¿kutsuviestit¿ kaikille Oonan isovanhemmille + tädeille jne. Pidetään mekin jonkin sortin 1/2v kekkerit! :) Niin ja kampaajalla meni hyvin (zzz), Bumbo on Oonan mielestä kiva ja reidet tosiaan on aika mojovat niihin koloihin.. Heh.
LEENIS ¿ vai oli teille ollut Roopen kanssa epätoivon päivä! :( huoh.. Miten tää päivä on sujunut? Mäkin tein makaronilaatikkoa tällä viikolla ja mieskin on sitä syönyt todella hyvällä ruokahalulla, nam! Painonvartijan pointsit aloitan minäkin sitten kun imetys loppuu.. Sitä ennen yritän vain sinnitellä muuten..
COLTSFOOT & Hillevi on varmaan sänkyostoksilla, löytyikö? Ai kun olis ihana ostaa uusi sänky. Meillä on vain 2 x 80cm sängyt + yks 160cm leveä petauspatja.. Sillä ollaan sinnitelty jo vuodesta 2001. Ehkä sit joskus kun on rahaa ¿ koskahan? ;) Oonan tukka on muuten kohta melkein kadonnut! Tai siis onhan sitä vielä, mutta sivut on jo melkein kaljut ¿ lähti tukka kun alkoi kääntyilemään. Sille saa sellasen hauskan irokeesin! ;) Uusi tukka näyttäisi olevan aika vaalea, minä kun olen ollut innoissani neidin punertavasta tukasta..
Ok, nyt lähden jatkamaan projektia. Illalla taas jumpalle + mummolaan kun mies menee matsiin.. Mukavaa perjantaita kaikille!
Mammis & Oona zzz vaunuissa päikyillä [/color] [color=red]♥[/size][/color]
Kaikilla muilla tuntuu olevan Jekovitia käytössä. Meillä neuvola jakaa Devitolia, jolla siis ainakin aloitettiin. Tänään neiti ei olekaan enää kitissyt niin paljon, joten taitaa alkaa maha sopeutua moisiin tippoihin. Katsellaan ja kuunnellaan nyt vielä viikonlopn yli tarviiko lähteä Jekovit-ostoksille vai jatketaanko noila nykyisillä.
hannnah ja " pimu" (päivää vaille 3 vkoa)
[color=red]Devitol-tipat on öljypohjaisia, ja saattavat jonkun verran helpommin ärsyttää mahaa kuin vesipohjaiset tipat (Jekovit, Dee-tipat).
Mutta usein pikkuvauvan masuitkuilut alkavat muutenkin kahden viikon iässä suunnilleen, eli ajoittuu samaan aikaa tippojen aloituksen kanssa.
Tahtoo siis sanoa, että usein pienen masuvaivat on ihan normaalia suoliston kehittymättömyyttä, eikä välttämättä aina tipoista johtuvaa. Mutta toki kannattaa kokeilla toista valmistetta, jos siitä olisi jotain helpotusta :)
Jaksuja itkuisten pienten vauvojen äideille!!
Ja kaikille muillekin vilkutuksia! Tämä oli tällainen pikakäynti, nyt poistun takavasemmalle eli unten maille. Meillä on muutes VIIMEINKIN yöt rauhoittuneet. Ja toivon kovasti että tämä olisi kutakuinkin pysyvää...
Viipero & Aleksi 10½kk+
on jotenkin kyllä...Tulisko SERE kohta kertomaan kuulumisia pitkästä aikaa?
Kertokaapa mulle hölmölle mitä noi on nuo patapum ja bumba?? :o
En oo kuullutkaan...
Ja niitä yrttivinkkejä kiitos!
LYCKAn gallup, no mä ostin ainakin kesällä hirveen kasan 62cm shortseja&hihattomia ja nehän sit meni pieneksi HETI, joitain ehdittiin kerta käyttää ja joitain ei ollenkaan.Myös se kotiintulopuku sillon keväällä, iiihana toppapuku kokoa 68 niin eihän sillä ollut mitään muuta käyttöä kun se sairaalasta kotiintulo ja sit muutaman kerran vaunuissa..
Saa nähdä tuleeko tosta reimatecin talvihaalaristakin turha ostos kun se on kokoa 74 ja Jimi on jo nyt yli 70cm :/ Tosi reilu on se haalari mutta silti...
Niin ja yhdessä vaiheessa mies puhisi kun meillä oli täällä kotona briot, emmaljungat ja matkarattaat :D Matkarattaat halusin sillon välttämättä ja ollaan ehkä kerran käytetty niitä sellossa ;)
Ens kesänä sit.....
Me ollaan kovasti harjoteltu tutin itse laittamista suuhun, meneekin jo useimmilla kerroilla ihan oikein sinne suuhun :)
Tänään on muskari, mulla on niin huono omatunto kun ei olla kahteen kertaan oltu, vaikkei Jimi nyt sitä varmaan vielä muistakkaan..
Mites muuten, ootteko suunnitellu kävelytuolin ostoa? Me päätettiin jo raskausaikana että se hankitaan! Mutta en oikeen tiedä että millon siihen voi laittaa...??
Joo nyt kakkapepun pesuun :)
Riikka ja Jimi 5kk+