Minimalistit! Mitä teette vapautuneella ajallanne?
Tarvitsen vähän motivaatiota. Olen juuri karsimisprosessissa ja myyn kamaa torissa ja lahjoitan jne. Tarkoitus on karsia rankalla kädellä ja sitä kautta helpottaa elämää. Vähemmän rojua vaivoina ja siivottavana = enemmän aikaa itselle ja perheelle. Tässä on jo muutama viikko vierähtänyt karsimisessa.
Te jotka olette prosessin jo käyneet läpi, kertokaa hyviä kokemuksia :) Otsikon kysymys kiinnostaa myös.
Kommentit (49)
Eräs minimalistituttu ainakin löhöää kotona, syö herkkuja ja paisuu vaan.
Minä kierrätän koko ajan . Aluksi kirpaisi ja joidenkin tavaroiden pois antaminen on kaduttanutkin vähän. Jatkan silti kierrätystä. Ostan myös jotain jos koen tarvitsevani.
Vierailija kirjoitti:
Miten asunnon minimalistisuus liittyy ajan käyttöön?
Toki vähemmän roinaa siirreltävänä/siivottavana tms, mutta ei se niin paljon tuo lisää aikaa, että se olisi "ongelma".
Sen lisäajan voi käyttää vaikka itsensä sivistämiseen tai liikuntaan.
Etkö osaa keksiä itse tekemistä?
No jes miten ihana positiivinen vastaus, kiitos. Taidat hankkia sivistyksesi palstalta.
Mutta niin, kyllä asunnon minimalistisuus liittyy hyvinkin aikaan. Mulla menee nyt paljon aikaa kotitöihin ja siivoamiseen. Tykkään että kodissa on ihan oikeasti siistiä ja puhdasta, joten mitä vähemmän kamaa on tiellä (pinnoilla ja laatikoiden pohjilla ja tavaroita itsessään pyykättävänä ja putsattavana), sitä helpompi.
Tavara tuottaa aina mukanansa vaivaa. Lasten ja omat. Kun tavaran on kotiinsa tuonut, pitää se myös jossain vaiheessa myydä eteenpäin tai viedä kierrätyskeskukseen tms, kun esim. lasta ei enää kiinnostakaan tai on kasvanut siitä ulos. Olen huomannut että meillä vähempikin määrä leluja ja vaatteita ja askertelukamaa ym riittäisi. En vain ollut tätä ennen kyseenalaistanut. Jo pelkästään siihen ylimääräisen kaman hankkimiseenkin on mennyt aikaa netissä tai kivijalkaliikkeessä.
Osaan keksiä myös itse tekemistä. Nyt kuitenkin kiinnostaa muiden kokemukset.
kun turhat velvollisuudet vähenee, voi oppia vain nauttimaan olemisesta. Pysähtyä säännöllisesti kuulostelemaan, mitä mulle kuuluu eikä suorittaa elämää 10-15v putkeen ja sitten herätä. Eli voi istua sohvalla ja katsoa ikkunasta ulos, juoda ehkä kahvia tai teetä samalla, nauttia siitä, ettei tarvitse koko ajan sykkiä. Voi myös lukea kirjaa, tehdä jotakin käsillä(käsityöt,maalaaminen, palapelien kokoaminen, mikä nyt itselleen sopii). Ulkoinen maailma ohjaa meitä koko ajan suorittamaan kaikkea enemmän ja enemmän. Se rauha löytyy yleensä siitä kun pystyy erottelemaan, mihin kannattaa panostaa energiaa ja mistä voi ihan hyvällä omatunnolla jättäytyä pois. Tämä toki karsii jonkunverran myös kaveripiiriä eli jos on aiemmin suorittanut juostaan kaikkien trendien perässä ns. pintaliitoelämää, niin eihän sellaisen vertailuporukan kanssa ole enää mitään yhteistä, esim matkustelu tietyissä in-kohteissa ta syöminen in ravintoloissa, uusimmat harrastustrendit etc. Minimalismissa laatu korvaa määrän, melkein kaikilla elämänalueilla :)
Vähemmän tavaraa tekee sen, että asunto on helpompi ja nopeampi siivota, eikä se edes sotkeennu samalla tavalla kuin ennen, kun sitä ylimääräistä roinaa ei ole. Pyykkihuolto on helppoa, esim lakanoita on kaksi settiä per nukkuja, niin käytännössä ne aamulla pestyt lakanat menee illalla takas sänkyyn. Ei tarvitse vetää ja viikata ja olla kaappitilaa säilytykseen. Jos mulla olis lakanoita enemmän, niin tuolla ne lojuis eka ikuisuuden pyykkikorissa, sitten olisivat kuivumassa kaksi viikkoa. Vaatteiden kanssa sama. Pyykkihuolto ja kierto on aika nopeaa, kun vaatteita on maltillisesti.
Eniten minimalismi säästää aikaa shoppailussa. Ei tarvitse mennä ostoskeskuksiin haahuilemaan, kun mitään ei tarvitse. Ei tarvitse selailla nettikauppoja pitkin iltoja. Ruokahuolto on mietitty niin, että kaupasta voi ostaa kerralla viikon ruuat, ei tarvii ravata useammin.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessahan sen sanoit: Enemmän aikaa itselle ja perheelle
No mutta tuo ei vastaa kysymykseen, mitä sillä lisäajalla perheelle ja itselle tekee.
Eniten minimalismi auttoi mua siinä, ettei päässä enää sinkoile sata asiaa mitkä pitäis tehdä. Pitäis valloittaa se pyykkivuori, hoitaa lakanapyykki, miettiä mitä syödään huomenna, ai niin se tavara x pitäis myös etsiä, voi kirosana kun kaikki on aina hukassa! Jotenkin asiat ovat enemmän hallinnassa, enkä kokoajan vaan yritä rimpuilla asioiden tasalla.
Ja mitä mä sillä lisäajalla teen? No katson vaikka leffaa ilman, että ajatukset on niissä pitäisi tehdä asioissa. Käyn lenkillä ja salilla ilman ajatusta, että se on pois jonkun muun asian tekemisestä. Ystävät ja lasten kaverit voivat tulla kylään vaikka ilman varoitusta, kun kämppä ei ole pommin jäljiltä. Ei mulla nyt varsinaisesti tullut mitään lisätunteja elämään, mutta asiat ovat vähän helpompia hoitaa, kun niitä huollettavia, hoidettavia ja muistuttavia asioita on vähemmän. Ei tule kaikesta heti ensimmäisenä mieleen, että voi vattu, tämäkin tässä tehtävänä! Niinku ennen tuli. Siis mielenrauhaa ainaki olen saanut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessahan sen sanoit: Enemmän aikaa itselle ja perheelle
No mutta tuo ei vastaa kysymykseen, mitä sillä lisäajalla perheelle ja itselle tekee.
Etkö oikeasti osaa keksiä tekemistä perheen tai itsesi kanssa ilman mammojen apua?
Vierailija kirjoitti:
Eniten minimalismi auttoi mua siinä, ettei päässä enää sinkoile sata asiaa mitkä pitäis tehdä. Pitäis valloittaa se pyykkivuori, hoitaa lakanapyykki, miettiä mitä syödään huomenna, ai niin se tavara x pitäis myös etsiä, voi kirosana kun kaikki on aina hukassa! Jotenkin asiat ovat enemmän hallinnassa, enkä kokoajan vaan yritä rimpuilla asioiden tasalla.
Ja mitä mä sillä lisäajalla teen? No katson vaikka leffaa ilman, että ajatukset on niissä pitäisi tehdä asioissa. Käyn lenkillä ja salilla ilman ajatusta, että se on pois jonkun muun asian tekemisestä. Ystävät ja lasten kaverit voivat tulla kylään vaikka ilman varoitusta, kun kämppä ei ole pommin jäljiltä. Ei mulla nyt varsinaisesti tullut mitään lisätunteja elämään, mutta asiat ovat vähän helpompia hoitaa, kun niitä huollettavia, hoidettavia ja muistuttavia asioita on vähemmän. Ei tule kaikesta heti ensimmäisenä mieleen, että voi vattu, tämäkin tässä tehtävänä! Niinku ennen tuli. Siis mielenrauhaa ainaki olen saanut :)
Mulla ei ole ilman minimalismiakaan kämppä pommin jäljiltä. Eikä tekemättömät tehtävät roiku mielessä, kun tekee hommat vitkuttelematta.
Millaisissa rojuläjissä te olette eläneet, jos vaaditaan minimalismia, että saa kämpän pidettyä siistinä????
Hassua, miten erilaisia me ihmiset olemme. Tosi moni tuntuu tulkitsevan otsikon siten, että kuinka saa ajan kulumaan, kun ei enää tarvitse järjestellä tavaroita.
Minulla taas ensimmäisenä tulee mieleen, että kuinka kaikki kivat impulssinsa saa toteutettua jos ei ole välineitä niihin.
Varmaan liittyy osittain siihen, että omat kamani ovat paljolti harrastusvälineitä. Pitää olla monenlaisia lankoja ja kankaita, värejä ja siveltimiä, luistimia ja kiipeilykenkiä, jotta voi aamulla päättää mitä hauskaa tekee tänään.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, miten erilaisia me ihmiset olemme. Tosi moni tuntuu tulkitsevan otsikon siten, että kuinka saa ajan kulumaan, kun ei enää tarvitse järjestellä tavaroita.
Minulla taas ensimmäisenä tulee mieleen, että kuinka kaikki kivat impulssinsa saa toteutettua jos ei ole välineitä niihin.
Varmaan liittyy osittain siihen, että omat kamani ovat paljolti harrastusvälineitä. Pitää olla monenlaisia lankoja ja kankaita, värejä ja siveltimiä, luistimia ja kiipeilykenkiä, jotta voi aamulla päättää mitä hauskaa tekee tänään.
Kannattaa lukea myös aloitusteksti niin hahmottuu, miksi puhutaan tavaroiden järjestämisestä jäävästä ajasta eikä impulssien toteuttamisesta.
Olen aina elänyt hyvin vähällä tavaralla ja koti on aina siisti. Se on minulle itsestäänselvyys, mutta en usko, että se tuo yhtään enemmän aikaa elämään. Siivoaminen ei stressaa kylläkään, kun kaikilla tavaroilla on paikat.
Mutta ihan samalla tavalla on lukemattomasti velvollisuuksia ja pikkuhommia tehtävänä. Ei siis todellakaan kannata luulla, että tavaran karsiminen johtaa lisääntyneeseen vapaa-aikaan. Se johtaa vähempään tavaramäärään, ei muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa siinä vaiheessa, kun lapsi oksentaa sänkyyn, kun ei olekaan vaihtolakanoita.....
Vierailija kirjoitti:
Eräs minimalistituttu ainakin löhöää kotona, syö herkkuja ja paisuu vaan.
Ehkä sinä voisit lähteä hänen kanssaan kävelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa siinä vaiheessa, kun lapsi oksentaa sänkyyn, kun ei olekaan vaihtolakanoita.....
Ei minimalismissa ole mitään lakia joka pakottaa omistamaan vain yhden kappaleen kutakin tarvittavaa tavaraa. Tosin harva kuolee jos joutuu yhden yön nukkumaan ilman lakanaa + eipä siinä paljon lakanan vaihtamiset auta jos sänky on täynnä oksennusta.
- eri
Miten asunnon minimalistisuus liittyy ajan käyttöön?
Toki vähemmän roinaa siirreltävänä/siivottavana tms, mutta ei se niin paljon tuo lisää aikaa, että se olisi "ongelma".
Sen lisäajan voi käyttää vaikka itsensä sivistämiseen tai liikuntaan.
Etkö osaa keksiä itse tekemistä?