Annatteko lapsellenne jonkun " palkan" hyvästä koemenestyksestä?
Kuulin, että jotkut maksavat lapselleen siitä, jos saa tietyn numeron, vaikka kiitettävän, kokeesta? Itselläni ei ole vielä kouluikäisiä lapsia, mutta alkoi kiinnostamaan, että onko tämä nykyisin kovinkin yleistä, olen nimittäin kuullut tällaisesta useammastakin tahosta. Miten teillä toimitaan?
Kommentit (22)
Sillä koulutyö on koululaiseni työ. Ja lapseni ei valitettavasti ole luonnonlahjakkuus jolle riittää että istuu tunnilla ja tuo sitten kokeesta automaattisesti kymppejä.
Eli jos hän saa hyvän numeron, niin se on ollut työn takana, hän on oikeasti tahkonnut niitä asioita läpi koetta varten.
Sen takia hän saa hyvistä koenumeroista aina jonkun palkinnon, esim. rahaa tai sitten tehdään jotain muuta kivaa (lettukestit kotona, leffapäivä, tms.) tai hän saa jonkun tavaran jonka on toivonnut jo jonkin aikaa.
Minusta tämä on hyvä juttu joka kannustaa tekemään työtä koulun eteen.
Ei meillä ainakaan raha riitä palkitsemiseen, ja karkkeja ja jätskejä ja lettuja he saavat muulloinkin. Keväällä ja joulun alla lapset saavat todistuksista pienet " stipendit" .
Lukiossa tms. en rahaa saanut, mutta olisi se kyllä tuntunut oudoltakin.
Omat lapseni ovat vielä pieniä eivätkä ole koulussa, mutta näin alustavasti olen ajatellut, että he eivät mitään palkintoa saisi. Muuta kuin sitten kehuja. Tämä siksi, että aika harvat lapset ovat tismalleen saman tasoisia. Joillekin se kymppi voi oikeasti olla todella vaikea tai jopa mahdoton saatava, aineesta riippuen ja jollakin sellainen tulee luonnostaan vaikka ei juuri lukisikaan.
Minulle koulunkäynti on aina ollut helppoa. Keskiarvo on aina ollut yhdeksän päälle eli niitä kymppejäkin useita. En kuitenkaan ollut mitenkään ahkera lukemaan. Isosiskoni taas luki enemmänkin, mutta kympit olivat kyllä todella harvinaisia. Jälkikäteen ajateltuna oli typerää, että minä sain rahaa vaikka siskoni oli ahkerampi.
Annan palautetta kehumalla lasta ja jos pärjäisi huonosti niin tukisin koska tiedän että lasta harmittaisi jos ei saisi hyviä numeroita.
Juuri kirjoitin nimeni matikankokeeseen tulos 10-.
Meillä saisi olla jatkuvasti kukkaro auki sillä koenumerot ovat
ysin ja kympin luokkaa.
Itsellenikään ei ole maksettu kokeista. Mielestäni useat nykylapset pilataan maksamalla heille kaikesta? Mitä seuraamuksia siitä tulee, minä uskon että saadaan aikaan ihmisiä jotka eivät tee mitään hyvästä sydämestä ja puhtaasta auttamisen halusta ja ovat aina käsi ojossa ottamassa muilta rahaa.
Kävi niin että lapsi ei enää huonompia kokeitaan uskaltanut näyttää vaan piillotteli niitä ja väärensi meidän nimmareita niihin. Nykyään sanotaan että parhaasi kun teet niin riittää eikä väliä tuleeko kuutonen vai kymppi. Kehutaan joka tapauksessa.
laitetaan rasti kalenteriin. Kun rasteja kertyy tarpeeksi mennään uimaan. Uimaan päästään yleensä pari kertaa kuussa.
meidän perhe käy ihan vaan esim. viikonlopun takia jätskillä koko perhe...ei siihen kymppejä tarvitse koulusta, haloo, kyse on jäätelöstä!
vaivaa? tavallisia juttuja varten pitää tehdä saavutuksia koulussa.
Vierailija:
laitetaan rasti kalenteriin. Kun rasteja kertyy tarpeeksi mennään uimaan. Uimaan päästään yleensä pari kertaa kuussa.
Ulkomaan matkako vai?
Koulu lapsen työtä ja se pitää tehdä hyvin vaikka ei saisi palkintoakaan. Uiminen perheen kanssa tai jäätelö on oikein hyvä palkinto.
Ei aikuisiakaan palkita joka päivä vaikka työt pitää tehdä ja hyvin.
se opettaa sekä pitkäjänteisyyttä että harkintaa, se että lapsi iloitsee kun saa ruksin " koe/rahalistaan" ja voi säästää jotain isompaa juttua varten, josta jää sitten isompi muisto.
Vierailija:
Ulkomaan matkako vai?
Koulu lapsen työtä ja se pitää tehdä hyvin vaikka ei saisi palkintoakaan. Uiminen perheen kanssa tai jäätelö on oikein hyvä palkinto.Ei aikuisiakaan palkita joka päivä vaikka työt pitää tehdä ja hyvin.
Vierailija:
Esikoiselle en anna, sillä ei muita saakaan kuin kiitettäviä. Keskimmäiselle saatan antaakin, jos joskus kiitettävän onnistuu saamaan.
Kamalaa eriarvoistamista. Nimim. been there done that.
vanhemmat makso aina pikkuveljelle, muttei mulle koskaan. Joo, tosikiva.
Mulle esikoisen ent. opettaja oli melkein vihainen, kun annan rahaa lapselle joskus jostain kokeesta, jos saa kiitettävän (kiitettävä tuli yleensä, jos vaan luki huolella). Opettaja meinasi kait, että jo seiskastakin olis pitänyt palkita.. Minusta ei, koska se oli alle esikoisen tason!
Olkoon palkinto lopulta sitten uiminen , raha tai jäätelö. Lapsi oppii vastuuta.
Meillä pojan koulunkäynti on tosi tahkeaa, ei viitsis eikä tahtois tehdä läksyjä saatikka lukea kokeeseen. Hänellä tosin on lukihäiriö, joka tehnyt tästä oppisesta oman haasteensa. Kyllä minä nyt yläaste aikana olen palkinnut korotetulla viikkorahalla jos on tullut edes kohtuullisia numeroita eli tarkoittaa seiskaa tai sen yli, sillä siihenkin tuon ressu saa tehdä töitä ja nytpä kun on rahanahneena lukenut kokeisiin, niin on tosi onnellinen kun huomannut että hän voi saada hyviäkin numeroita eikä aina niitä pelkkiä vitosia. Poika on siis 14 vuotias.
esikoispoikaa on palkittu samoin korotetulla viikkorahalla, vaikka hän on aina ollut kiittettävän tason oppilas. Erikseen ei yhdestä kokeesta ole annettu rahaa, paitsi viime viikolla annoin 5¿ tuolle 14v pojalle kun sai uskonnon uusintakokeesta 9, lukikin niihin kyllä monta päivää, jospa tuo huomaisi että lukeminen kannattaa.
Itse olin (ja siskoni myös) ns. hikareita koulussa ja olisikin tullut vanhemmille kalliiksi maksaa aina kiitettävistä numeroista kun 90% koenumeroistamme oli niitä.
miksi lasta EI pitäisi palkita rahalla koulumenestyksestä.
En muista niitä enää.
Kun kokeesta tulikin sitten 8-, niin mentiin käymään palkinnoksi leffassa.
Kuopus saa taas jatkuvasti 8 ja 9 kokeesta, niin ei palkita ja hän ymmärtää syynkin vielä. Hänelläpari heikompaa ainetta ja luvattu palkinto jos niissä saa tsempattua.
panosta opiskeluun. Ikinä en ole palkinnut ja hyviä ovat tulokset, mutta tiedostan, että yläasteella kaikki saattaa muuttua. Koko ajan puhun koulun tärkeydestä ja sen merkityksestä tulevaisuudelle, saa nähdä pärjäämmekö näillä eväillä? Otan myös itseni usein huonona esimerkkinä esiin eli en ole opiskellut tarpeeksi ja nyt en koe työtäni tyydyttäväksi.
tai esim pieni ekstra kaupassa, lehti tms. Kyllä me jotenkin palkitsemme, emme kuitenkaan suoraan rahalla.